ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

molyviΣύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Μαθηματικών (ΠΣ) και τις προδιαγραφές των θεμάτων, όπως αυτές αναφέρονται στο προδιαγραφές-οδηγίες διαμόρφωσης θεμάτων για το μάθημα, όσον αφορά τα γενικά χαρακτηριστικά αυτών, που θα περιλαμβάνει ένα διαγώνισμα, η στοχοθεσία της διδασκαλίας των μαθηματικών θα πρέπει να επιδιώκει:

Για το ΘΕΜΑ 1
Επειδή το πρώτο θέμα ελέγχει την ικανότητα των μαθητών να ανακαλούν και να ανα-παράγουν έννοιες και διαδικασίες που έχουν διδαχθεί, ενδεικτικά για τα θέματα αυτού του τύπου στοχεύουμε οι μαθητές να είναι ικανοί:
1.    Να ανακαλούν από τη μνήμη τους ορισμούς, έννοιες, διαδικασίες, ιδιότητες και συμβολισμούς.
2.    Να ανασύρουν πληροφορίες από ένα γράφημα ή ένα πίνακα.
3.    Να αναγνωρίζουν μαθηματικά αντικείμενα κάτω από διάφορες μορφές (διαφορετικές εκφράσεις της ίδιας οντότητας).
4.    Να αναγνωρίζουν παραδείγματα μιας έννοιας.
5.    Να εκτελούν νοερούς υπολογισμούς προκειμένου να προβούν σε μια εκτίμηση.
6.    Να χρησιμοποιούν σωστά μαθηματικούς συμβολισμούς, ορολογία, συστήματα/μονάδες μέτρησης κλπ.
7.    Να ταξινομούν/ομαδοποιούν μαθηματικά αντικείμενα στη βάση κοινών ιδιοτήτων τους.
8.    Να αντιστοιχίζουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
9.    Να επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών στηριζόμενοι σε ορισμούς και θεωρίες.
10.    Να ελέγχουν την ορθότητα ενός απλού ισχυρισμού ή μιας συμβολικής έκφρασης.
11.    Να αποδεικνύουν προτάσεις που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

Για το ΘΕΜΑ 2
Επειδή το δεύτερο θέμα ελέγχει την ικανότητα των μαθητών να εφαρμόζουν θεωρίες, ιδιότητες και αλγόριθμους σε οικείες ? σε σχέση με τη διδασκαλία ? καταστάσεις (άμεση εφαρμογή), ενδεικτικά για τα θέματα αυτού του τύπου στοχεύουμε οι μαθητές να είναι ικανοί:
1.    Να εφαρμόζουν κατάλληλα ορισμούς, θεωρίες, αλγόριθμους σε προβλήματα παρόμοια με αυτά που έχουν διδαχθεί στην τάξη.
2.    Να ερμηνεύουν έναν απλό ισχυρισμό που διατυπώνεται στην εκφώνηση του προβλήματος μεταφράζοντάς τον σε μαθηματικό μοντέλο.
3.    Να επιλέγουν μια μέθοδο ή στρατηγική επίλυσης ενός απλού προβλήματος μεταξύ αυτών που έχουν ήδη διδαχθεί στην τάξη, και να την εφαρμόζουν με τρόπο σαφή και οργανωμένο.
4.    Να επιχειρηματολογούν με σαφή αναφορά σε έννοιες και στους ορισμούς τους.
5.    Να συλλέγουν και να ερμηνεύουν δεδομένα.
6.    Να μοντελοποιούν με χρήση μαθηματικών εργαλείων (συμβόλων, τύπων, διαγραμμάτων, σχημάτων) που έχουν διδαχθεί, απλές καταστάσεις που περιγράφονται στη φυσική γλώσσα.
7.    Να ερμηνεύουν δεδομένα που δίνονται με σύμβολα, πίνακες, διαγράμματα και γραφήματα.
8.    Να μεταφράζουν μια μορφή αναπαράστασης σε μια άλλη χρήσιμη για την επίλυση του προ-βλήματος.
9.    Να σχεδιάζουν με ακρίβεια ακολουθώντας τις οδηγίες που τους δίνονται.
10.    Να συγκρίνουν καταστάσεις εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές.
11.    Να εκφράζονται χρησιμοποιώντας σωστά τη μαθηματική γλώσσα και το συμβολισμό.
12.    Να αιτιολογούν τα βήματα που ακολούθησαν για την επίλυση ενός προβλήματος.
 
Για το ΘΕΜΑ 3
Επειδή το τρίτο θέμα ελέγχει την ικανότητα των μαθητών να επιλύουν απλά προβλήματα για τα οποία δεν υπάρχει άμεσος γνωστός αλγόριθμος επίλυσης τους και για τα οποία απαιτείται ανάλυση της κατάστασης και στρατηγική σκέψη (δημιουργική εφαρμογή), ενδεικτικά για τα θέματα αυτού του τύπου στοχεύουμε οι μαθητές να είναι ικανοί:
1.    Να αναλύουν τα δεδομένα του προβλήματος και να θέτουν περιορισμούς.
2.    Να αναπτύσσουν λογικά επιχειρήματα λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα και τους περιορισμούς του προβλήματος.
3.    Να χρησιμοποιούν αντιπαραδείγματα για την απόρριψη λανθασμένων ισχυρισμών.
4.    Να επιχειρηματολογούν με ακρίβεια για τις επιλογές τους χρησιμοποιώντας σωστά τη μαθηματική γλώσσα και τη μαθηματική λογική.
5.    Να διακρίνουν περιπτώσεις κατά τη διαδικασία επίλυσης μη οικείων προβλημάτων.
6.    Να βρίσκουν παραδείγματα και μη παραδείγματα μιας έννοιας.
7.    Να αναλύουν ομοιότητες και διαφορές σε έννοιες ή στρατηγικές επίλυσης.
8.    Να συνοψίζουν/συνθέτουν τα αποτελέσματα της διερεύνησης τους και να καταλήγουν σε τεκμηριωμένα συμπεράσματα.
9.    Να επιλύουν προβλήματα γραφικά και συμβολικά και να διατυπώνουν συσχετίσεις.
10.    Να επιλέγουν τις κατάλληλες αναπαραστάσεις σε σχέση με την ιδιαιτερότητα του προβλήματος, για να το επιλύσουν.
11.    Να ερμηνεύουν τα μαθηματικά αντικείμενα (πχ αριθμούς, σύμβολα) σε σχέση με τα δεδομέ-να του προβλήματος (π.χ. τι αντιπροσωπεύει ο αριθμός που εκφράζει την κλίση μιας ευθείας στο πλαίσιο του πραγματικού προβλήματος που καλούνται να επιλύσουν)

Για το ΘΕΜΑ 4
Επειδή το τέταρτο θέμα ελέγχει την ικανότητα των μαθητών να επιλύουν προβλήματα περισσότερο σύνθετα από αυτά του τρίτου θέματος αναπτύσσοντας κατάλληλες στρατηγικές και δημιουργώντας συνδέσεις και συσχετισμούς μέσα στην ίδια μαθηματική περιοχή καθώς και μεταξύ διαφορετικών περιοχών. Ελέγχει επίσης την ικανότητα τους να ανασύρουν τις απαιτούμενες πληροφορίες από την εκφώνηση του προβλήματος και να επιλέγουν το κατάλληλο μαθηματικό μοντέλο για την επίλυσή του, ενδεικτικά για τα θέματα αυτού του τύπου στοχεύουμε στο οι μαθητές να είναι ικανοί:
1.    Να προσαρμόζουν τα διαθέσιμα μαθηματικά εργαλεία στις ιδιαιτερότητες της κατάστασης που διερευνούν.
2.    Να συνθέτουν τις γνώσεις που διαθέτουν για την επίλυση ενός μη οικείου προβλήματος.
3.    Να διερευνούν ενδεχόμενα για τα οποία η εκφώνηση δεν δίνει πληροφορίες.
4.    Να διαμορφώνουν ένα μαθηματικό μοντέλο για μια σύνθετη (πραγματική ή μαθηματική) κα-τάσταση.
5.    Να διερευνούν και να διατυπώνουν εικασίες τις οποίες να αποδεικνύουν επιλέγοντας την κα-τάλληλη στρατηγική.
6.    Να αξιολογούν την αξιοπιστία μιας πληροφορίας, την αποτελεσματικότητα μιας στρατηγικής ή την ορθότητα μιας απόδειξης.
7.    Να γενικεύουν συμπεράσματα και να επεκτείνουν το πεδίο εφαρμογής τους.
8.    Να προσαρμόζουν τη λύση ενός προβλήματος όταν τα δεδομένα της εκφώνησης μεταβάλλονται.
9.    Να συγκρίνουν, να σχολιάζουν και να αντιπαραθέτουν τρόπους σκέψης και στρατηγικές επί-λυσης.
10.    Να εκφράζουν το νόημα μιας μαθηματικής έννοιας, διαδικασίας, αναπαράστασης με περισσότερους από έναν τρόπους.
11.    Να επιχειρηματολογούν για τις επιλογές τους χρησιμοποιώντας σωστά τη μαθηματική γλώσσα και τη μαθηματική λογική, σε περισσότερα από ένα πλαίσια (π.χ. αλγεβρικό, γεωμετρικό).

Πρόσθετες Πληροφορίες