Επίδραση οινοποσίας και γενικά διασκεδάσεων

Μέσα στα συναξάρια αναφέρονται περιπτώσεις μαρτύρων που κάποια στιγμή στη ζωή τους αλλαξοπίστησαν ενώ βρίσκονταν σε κατάσταση μέθης από οινοποσία ή απλά σε κάποια διασκέδαση. Σχετικά με το θέμα των εξισλαμισμών και  τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβαιναν, στις ιερονομικές ρήτρες (fetva)[1], βλέπουμε ξεκάθαρα μέσα σε σχετικό παράδειγμα, με ποιο τρόπο επεδίωκαν να κάνουν κάποιον μουσουλμάνο έστω και  σε στιγμή κατά την οποία δεν υπάρχει συναίσθηση της πραγματικότητας όπως είναι στη μέθη[2].

Ο Άγιος Πολύδωρος σε ένα γλέντι αλλαξοπίστησε υπό την επήρεια της μέθης και ο Άγιος Κωνσταντίνος ο Νεομάρτυρας, ο Υδραίος συχνάζοντας στο κονάκι ενός Τούρκου, δε μπόρεσε να αντισταθεί στα ταξίματα και τις υποσχέσεις του, και έγινε μουσουλμάνος.

Ο Άγιος Αυξέντιος ο Νεομάρτυρας έβαλε το λογισμό να αφήσει την τέχνη του γουναρά, και να πάει να δουλέψει στα καράβια για να έχει πιο πολλές ευκαιρίες διασκέδασης. Αφού πέρασε λίγος καιρός που γλεντούσε με τους συντρόφους του, τον συκοφάντησαν πως αρνήθηκε την πίστη Χριστού. Έτσι η επιθυμία του να επιζητεί περισσότερες διασκεδάσεις του δημιούργησε αυτό το μεγάλο πειρασμό.

 

[1] Ι. Θεοχαρίδης, Οι νεομάρτυρες στην ελληνική ιστορία (1453-1821) (Συμπλήρωμα), Κύπρος 1991, σελ. 63.

[2] Θεοχαρίδης, Οι νεομάρτυρες, ό.π., σελ. 64 - Ερώτηση: «Εάν ο άπιστος Zeyd γίνει μουσουλμάνος υπό την επίδραση οινοποσίας και σε κατάσταση μέθης, μπορεί να θεωρείται πραγματικός μουσουλμάνος»; Απάντηση: «Μπορεί». Ερώτηση: «Εάν κάποιος αντιπρόσωπος της εξουσίας δέσει σχοινί γύρω από το λαιμό του άπιστου Zeyd και αρχίσει να τον πνίγει, και ο Zeyd πει: "άφησε με, γίνομαι μουσουλμάνος”, η με παρόμοιο τρόπο επιτευχθείσα μουσουλμανοποίηση θεωρείται νόμιμη»; Απάντηση: «Θεωρείται».