ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ / COMENIUS 1
Ένα μέρος του προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα της εκπαίδευσης είναι η δράση COMENIUS. Υποδιαιρείται σε 3 επιμέρους δράσεις (acts):
Comenius 1 : Συμπράξεις σχολείων (προάγει τη συνεργασία μεταξύ διαφόρων ιδρυμάτων που παρέχουν εκπαίδευση κατώτερη της πανεπιστημιακής)
Comenius 2 : Κατάρτιση του εκπαιδευτικού προσωπικού (προάγει την επαγγελματική εξέλιξη του εκπαιδευτικού κάθε τύπου σχολικής εκπαίδευσης)
Comenius 3 : Δίκτυα Comenius (αποβλέπει στη διασύνδεση όλων, σχεδίων ή ιδρυμάτων που συμμετέχουν στις δύο πρώτες δράσεις).
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται για τα ελληνικά σχολεία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) που είναι ο εθνικός φορέας του προγράμματος Σωκράτης.
2012-14
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS – “We go Europe – Euroharmony”
Στη δεύτερη χρονιά του βρίσκεται το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius που υλοποιείται από το σχολείο μας με εξαιρετική επιτυχία. Με τίτλο «We go Europe – Euroharmony» και τη συμμετοχή οκτώ συνολικά χωρών (Ελλάδα. Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Πολωνία, Σλοβακία και Τουρκία) ενώνει μαθητές και καθηγητές σε μια προσπάθεια βαθύτερης γνωριμίας και κατανόησης μεταξύ των ευρωπαϊκών λαών.
Το Σεπτέμβρη του 2013 πραγματοποιήθηκε η συνάντηση στο Izmit (Νικομήδεια) της Τουρκίας με τη συμμετοχή των μαθητών: Δήμητρας Λουκά, Βούλας Κιτσιτζιόγλου, Μαίρης Μάρου, Αντώνη Λουκά, Θοδωρή Μαραγκόπουλου και τη συνοδεία των εκπαιδευτικών Μπαλαμώτη Νικόλαου(διευθυντής) και Κολυμένου Μαρίας. Η φιλοξενία ήταν εξαιρετική, οι εργασίες των μαθητών σχετικά με τις γιορτές και τις παραδόσεις της κάθε χώρας εντυπωσιακές και πολύ διαφωτιστικές για την κουλτούρα του κάθε λαού, ενώ η επίσκεψη στην Πόλη ήταν στ’ αλήθεια μοναδική εμπειρία. Ακολούθησε τον Νοέμβρη η συνάντηση στο Presov της Σλοβακίας με τη συμμετοχή των μαθητών Θεοδωρίδη Γιώργου, Δελησταμάτη Γιάννη, Γιάτσε Ντένις και τη συνοδεία του εκπαιδευτικού Λιαπόπουλου Βάϊου. Άλλες εμπειρίες , εικόνες από τη Μεσαιωνική Ευρώπη, νέες εργασίες μαθητών με θέμα αυτή τη φορά τις εθνικές κουζίνες! Επίσης, επίκεινται ακόμη για φέτος, η συνάντηση στη Lyon της Γαλλίας (αρχές Απριλίου) και η συνάντηση στο Lemgo της Γερμανίας (αρχές Μαΐου).
Η σημαντικότερη στιγμή, όμως, για το σχολείο μας ήταν η έκτη συνάντηση του Προγράμματος που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο από τις 20 έως τις 24 Ιανουαρίου 2014. Δεκατρείς εκπαιδευτικοί και εικοσιτέσσερις μαθητές από επτά χώρες επισκέφτηκαν την πόλη μας και από τη μεριά μας έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια να γευτούν όλοι τους την περίφημη ελληνική φιλοξενία. Οι ξένοι μαθητές φιλοξενήθηκαν σε σπίτια Eλλήνων μαθητών και μόνο με τα καλύτερα λόγια περιέγραψαν την εμπειρία τους και οι δύο πλευρές.Οι ξένες αποστολές έφτασαν στην Αθήνα στις 19 του Γενάρη και το πρωί της επομένης έγινε η πρώτη συνάντηση, στο ξενοδοχείο, με μια ομάδα εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου μας. Όσο περνά ο καιρός και γνωριζόμαστε περισσότερο οι σχέσεις γίνονται πιο δυνατές και η συγκινήσεις πιο έκδηλες.
Ακολούθησε επίσκεψη στην Ακρόπολη, βόλτα και φαγητό στο Μοναστηράκι, επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Επιστρέψαμε στο Βόλο το βράδυ οπότε οι βολιώτικες οικογένειες παρέλαβαν τους φιλοξενούμενους μαθητές, ενώ οι καθηγητές καλωσορίστηκαν από τους Eλληνες συναδέλφους τους!
Η επόμενη μέρα ήταν μέρα εργασίας, καθώς οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους οι οποίες είχαν εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού το θέμα τους ήταν η ιδανική ευρωπαϊκή πόλη. Είδαμε και ακούσαμε πολλά πράγμα – ευρηματικά, όμορφα, πρωτότυπα, περισσότερο ή λιγότερο γνωστά – που είχαν όμως έναν κοινό στοιχείο: τα παιδιά αναζητούν έναν κόσμο καλύτερο, πιο δίκαιο, πιο υγιή, πιο ανθρώπινο όπου να πρεσβεύει ως μέτρο ο άνθρωπος κι όχι το οικονομικό συμφέρον… Οι καθηγητές συνέχισαν την εργασίας τους μετά το φαγητό, αφού έπρεπε να διευθετηθούν ζητήματα που αφορούσαν στην επόμενη συνάντηση αλλά και στη γενικότερη πορεία του προγράμματος.
Την τρίτη ημέρα- 22 Γενάρη- ξένοι και έλληνες μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκεφτήκαμε τους Δελφούς. Το μεγαλόπρεπο κέντρο του αρχαίου ελληνικού κόσμου με το υποβλητικό τοπίο ήταν στ’ αλήθεια εντυπωσιακό για τους επισκέπτες μας. Μετά το φαγητό και μια χαλαρωτική βόλτα στην Αράχωβα επιστρέψαμε στον Βόλο πολύ ευχαριστημένοι, τόσο για την όμορφη μέρα όσο και, κυρίως, για το γεγονός ότι η φιλοξενία μας φάνηκε ότι ικανοποιούσε τους φιλοξενούμενους.
Την τελευταία μέρα έγινε μια τοπική περιήγηση καθώς ξεναγηθήκαμε στο ελαιοτριβείο του Χατζηγιάννη στο Κατηχώρι, ενώ στη συνέχεια επισκεφτήκαμε του Περιβαλλοντικό κέντρο Μακρυνίτσας. Καθώς ο καιρός ήταν εξαιρετικός περπατήσαμε στο χωριό, φάγαμε στην πλατεία και στη συνέχεια επιστρέψαμε στην πόλη. Το βραδινό γλέντι που συνδυάστηκε με την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του συλλόγου διδασκόντων ήταν το κατάλληλο κλείσιμο του όμορφου πενθήμερου. Ακούσαμε καλές κουβέντες απ’ τους ξένους μας και οι μαθητές φάνηκαν να είναι ευχαριστημένοι από τη διαμονή και σίγουρα λυπημένοι όταν πια έπρεπε να φύγουν.
Οι ‘Eλληνες μαθητές απ’ τη μεριά τους, πρόσφεραν πολλά, όμως κέρδισαν κιόλας εξαιτίας της επαφής με τον άλλο, εξαιτίας της γνωριμίας με το διαφορετικό, εξαιτίας των δεσμών που είδαν ότι μπορούν να αναπτύξουν με κάποιους που δεν φαντάζονταν ότι θα συναναστρέφονταν ποτέ… Κι αυτή η ευκαιρία που προσφέρθηκε σε κάποιους, έστω, μαθητές μας, νομίζω ότι είναι η κύρια ανταμοιβή για όσους από μας δουλέψαμε ώστε να την αποκτήσουν.
Η ιστοσελίδα του προγράμματος: https://sites.google.com/site/euroharmonycomenius
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS 2009-2011
Εγκρίθηκε από τον αρμόδιο φορέα, το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) και ήδη υλοποιείται από το 1ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ – COMENIUS» διάρκειας 2 ετών.
Σ’ αυτή την Πολυμερή Σύμπραξη που έχει θέμα «Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτισμικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ στην Ευρώπη» (Objekte des Weltkulturerbes UNESCO in Europa) συμμετέχουν 8 σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (μεταξύ των οποίων και το σχολείο μας) από 8 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Πολωνία, την Ουγγαρία, την Λετονία, την Λιθουανία, την Τσεχία, την Σλοβακία, την Βουλγαρία και την Ελλάδα.
Η γλώσσα εργασίας συμφωνήθηκε να είναι τα Γερμανικά, ενώ στις 8 συναντήσεις που θα πραγματοποιηθούν στις έδρες των 8 σχολείων, οι αντιπροσωπείες μαθητών και καθηγητών θα παρουσιάσουν μερικά από τα Μνημεία Π.Π.Κ. της UNESCO της χώρας τους. Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα συμμετέχει στη «Λίστα» των Μ.Π.Π.Κ. με 17 σημαντικότατα μνημεία – τοποθεσίες, ενώ άλλα 8 βρίσκονται στη δοκιμαστική λίστα της UNESCO. Ενημερωθείτε για τα Μ.Π.Π.Κ. της ΟΥΝΕΣΚΟ στη διεύθυνση http://whc.unesco.org
1η Συνάντηση στην Ουγγαρία
Οι αντιπροσωπείες μαθητών και καθηγητών συναντήθηκαν για πρώτη φορά στην Ουγγαρία από 18 έως 23 Οκτώβρη 2009. Δυστυχώς, λόγω του ότι η πρώτη συνάντηση τοποθετήθηκε πολύ νωρίς στην αρχή της σχολικής χρονιάς, δεν έγινε δυνατή η συμμετοχή μαθητών. Έτσι το σχολείο μας εκεί εκπροσώπησαν ο Δ/ντής κ. Νίκος Μπαλαμώτης και ο εκπαιδευτικός κ. Δημήτρης Παπαναστασίου.
Στις 19 Οκτώβρη όλοι οι συμμετέχοντες συναντήθηκαν στη Βουδαπέστη, όπου και διανυκτέρευσαν, ενώ την επόμενη μέρα ξεναγήθηκαν στην πανέμορφη πρωτεύουσα της Ουγγαρίας. Να μην ξεχνάμε oτι η η περιοχή του μεσαιωνικού κάστρου της Buda, οι όχθες του Δούναβη με τις ιστορικές γέφυρες και η λεωφόρος Andrássy περιλαμβάνονται στην επίσημη Λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρομονιάς (Μ.Π.Π.Κ.) της UNESCO. Το απόγευμα η ομάδα κατευθύνθηκε και διανυκτέρευσε στον παραδοσιακό οικισμό Hollókő (άλλο ένα Μ.Π.Π.Κ. της UNESCO). Πρόκειται για ένα μικρό χωριό του 17ου αιώνα με πέτρινα δρομάκια και διατηρητέα ξύλινα αγροτικά σπίτια, ενώ πάνω στον λόφο δεσπόζει ένα εντυπωσιακό μεσαιωνικό κάστρο.
Τις επόμενες 3 μέρες οι αποστολές παρέμειναν στην πόλη Orosháza, στο κέντρο της Ουγγαρίας, έδρα του σχολείου υποδοχής «Orosházi Evangélikus Óvoda Általános Iskola és Gimnázium». Είναι ένα σχολείο της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Ουγγαρίας με έντονο το θρησκευτικό στοιχείο σε όλη τη λειτουργία του, στο οποίο φοιτούν σ’ αυτό 550 περίπου παιδιά ηλικίας από 7 έως 18 χρονών (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
Στην εντυπωσιακή αίθουσα εκδηλώσεων οι 8 αντιπροσωπείες παρουσίασαν τις εργασίες των μαθητών σχετικά με ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρομονιάς (Μ.Π.Π.Κ.) της UNESCO της χώρας τους. Η ελληνική παρουσίαση αφορούσε την Ακρόπολη των Αθηνών, αυτό το αξεπέραστο αρχιτεκτονικό αριστούργημα της κλασσικής Αρχαίας Ελλάδας και ομολογουμένως προκάλεσε ενδιαφέρον στους παρευρισκόμενους μαθητές και καθηγητές.
Το μεσημέρι υπήρξε συνάντηση με το Δήμαρχο της Orosháza (η οποία καλύφθηκε από τα τοπικά Μ.Μ.Ε.) και ξενάγηση στη μικρή επαρχιακή πόλη. Η περιοχή οικονομικά βασίζεται κυρίως στην αγροτική δραστηριότητα, αλλά και τον τουρισμό, λόγω των ιαματικών λουτρών που διαθέτει (παράδοση σ’ όλη την Ουγγαρία). Οι άνθρωποι απλοί και φιλόξενοι, αλλά με εντελώς διαφορετικές συνήθειες από τους Έλληνες.
Οι επόμενες μέρες αναλώθηκαν σε εξορμήσεις στη γύρω περιοχή, αλλά και ενδιαφέρουσες συζητήσεις μεταξύ των συμμετεχόντων σχετικά με τις χώρες τους και την πορεία του προγράμματος.
2η Συνάντηση στην Ελλάδα
Στις αρχές του νέου χρόνου είχαμε τη χαρά να υποδεχτούμε στη χώρα μας 11 καθηγητές και 23 μαθητές από τα σχολεία των 7 χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Μήνες πριν αρχίσαμε να οργανώνουμε την επίσκεψη έτσι ώστε να προσφέρουμε στους ξένους επισκέπτες την καλύτερη δυνατή φιλοξενία, αλλά και την ολοκληρωμένη υλοποίηση των στόχων του προγράμματος.
Σχεδιάσαμε ένα πλούσιο πρόγραμμα επισκέψεων και δραστηριοτήτων (εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, τουριστικού, αλλά και ψυχαγωγικού χαρακτήρα), που ανταποκρινόταν πλήρως στους σκοπούς του θέματος που υλοποιούμε. Συμπληρωματικά, συγκεντρώθηκε πλούσιο έντυπο και ηλεκτρονικό ενημερωτικό υλικό, όπως βιβλία, περιοδικά, τουριστικά έντυπα, dvd, χάρτες και μουσικά cd, σχετικά με την Ελλάδα, τη Θεσσαλία, τη Μαγνησία και την πόλη μας. Σ’ αυτή την προσπάθεια αμέριστη βοήθεια είχαμε από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Μαγνησίας και Τρικάλων, τους Δήμους Βόλου, Νέας Ιωνίας και Μηλεών, το Γραφείο Τουριστικής Πληροφόρησης του Δήμου Βόλου, την Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση «Ιωνία» του Δήμου Νέας Ιωνίας και φυσικά από την νέα Σχολική Βιβλιοθήκη του 1ου ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας.
Μια ομάδα μαθητών και καθηγητών του σχολείου μας συνάντησαν στις 19 Ιανουαρίου στην Αθήνα τις 7 ξένες αντιπροσωπείες, οι οποίες είχαν φτάσει εκεί την προηγούμενη μέρα. Όλοι μαζί ξεκινήσαμε από το Ζάππειο μια μεγάλη βόλτα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Πρώτα επισκεφτήκαμε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, αυτό το νέο στολίδι της Ελλάδας που τόσα χρόνια όλοι περιμέναμε με ανυπομονησία. Όσα διθυραμβικά σχόλια έχουμε κατά καιρούς ακούσει γι’ αυτό, ωχριούν μπροστά σ’ αυτό που αντικρίσαμε. Έλληνας ή ξένος, αισθάνεται δέος μπροστά στα υπέροχα γλυπτά που λούζονται από το φυσικό φως του αττικού ουρανού, κάτω ακριβώς από το μνημείο που ανήκουν. Τα γλυπτά της ζωφόρου, οι μετώπες και τα αετώματα είναι τοποθετημένα με εξαιρετική μαεστρία σε μια ακριβή αναπαράσταση της αρχικής τους θέσης στο μνημείο, ενώ τα αγάλματα στέκονται στη μέση των αιθουσών και ο επισκέπτης μπορεί να τα παρατηρήσει από όλες τις γωνίες και κυριολεκτικά αισθάνεται ότι μπορεί να «συνομιλήσει» μαζί τους. Οι ξένοι επισκέπτες εντυπωσιάστηκαν τόσο, που αυθόρμητα παραδέχτηκαν ότι η ατμόσφαιρα που αποπνέει αυτό το μουσείο δε συγκρίνεται με κανένα άλλο μουσείο στο κόσμο που φιλοξενεί εκθέματα που προέρχονται από την Αρχαία Ελλάδα. Ακολούθησε η ανάβαση στον Βράχο της Ακρόπολης, μια ανεπανάληπτη εμπειρία για τους ξένους. Για το συγκεκριμένο μνημείο (Μ.Π.Π.Κ. της UNESCO) οι ομάδες είχαν ήδη ενημερωθεί στην επίσκεψη της Ουγγαρίας, αλλά και τους είχε διανεμηθεί χρήσιμο ενημερωτικό υλικό. Τα εντυπωσιακά Προπύλαια (ευτυχώς χωρίς σκαλωσιές), ο Ναός της Αθηνάς-Νίκης, το Ερεχθείο με τις Καρυάτιδες και ιδιαίτερα ο Παρθενώνας γοήτευσαν τους επισκέπτες, που δε σταμάτησαν να φωτογραφίζονται μπροστά απ’ αυτά τα παγκόσμιας εμβέλειας αρχιτεκτονικά αριστουργήματα της αρχαιότητας.
Συνεχίσαμε με τα πόδια μέσα από τα στενά της Πλάκας και τη γραφική αγορά στο Μοναστηράκι (όπου και γευματίσαμε σε ταβέρνα), την πολύβουη αγορά της οδού Ερμού, το Σύνταγμα, τη Βουλή (όπου είδαν και την αλλαγή φρουράς των Ευζώνων στον Άγνωστο Στρατιώτη), τον Εθνικό Κήπο, το Ζάππειο και το Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο. Το απόγευμα επιστρέψαμε στο Βόλο και οι ξένοι τακτοποιήθηκαν σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης.
Το επόμενο πρωί (Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου) οι 7 αντιπροσωπείες επισκέφθηκαν τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας και συναντήθηκαν με την Αντινομάρχη Παιδείας κα Αδαμάκη, η οποία τους μίλησε για θέματα παιδείας, καθώς και για την πρόταση της ΝΑΜ να ενταχθεί η ευρύτερη περιοχή του Πηλίου (καθώς και το «τραινάκι του Πηλίου») στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρομονιάς της UNESCO. Αργότερα επισκέφθηκαν τη Μακρινίτσα, όπου παρακολούθησαν ειδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα που οργάνωσε ειδικά γι’ αυτούς το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Μακρινίτσας, ξεναγήθηκαν στο Λαογραφικό Μουσείο, περιπλανήθηκαν στα όμορφα γραφικά πλακόστρωτα σοκάκια και γευμάτισαν σε ταβέρνα του χωριού. Με την επιστροφή τους από το Πήλιο, ξεναγήθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, όπου πρόσφατα άνοιξε και η νέα πτέρυγα με ευρήματα από τις πόλεις που υπήρχαν στην περιοχή. Το απόγευμα στο Μεταξουργείο η Κοινωφελής Δημοτική Επιχείρηση «ΙΩΝΙΑ» του Δήμου Νέας Ιωνίας οργάνωσε εκδήλωση με παραδοσιακούς χορούς από το χορευτικό του συλλόγου «ΙΩΝΕΣ», ενώ στο δείπνο που ακολούθησε ο πρόεδρος της κ. Στέφανος Λάζος έδωσε αναμνηστικά δώρα στους φιλοξενούμενους.
Την Πέμπτη οι ομάδες αναχώρησαν για την Καλαμπάκα και επισκέφτηκαν τρία μοναστήρια στα Μετέωρα (Μ.Π.Π.Κ. της UNESCO). Αυτά τα ζωντανά ελληνορθόδοξα μοναστήρια χτισμένα πάνω στις κορυφές εντυπωσιακών, απόκρημνων και σχεδόν απρόσιτων βράχων στην περιοχή της Θεσσαλίας μάγεψαν τους επισκέπτες, οι οποίοι ξεναγήθηκαν και ενημερώθηκαν από μοναχούς και μοναχές για την ιστορία και τα κειμήλια των Μονών.
Την επόμενη – και τελευταία – μέρα οι ξένες αντιπροσωπείες επισκέφτηκαν το σχολείο μας. Στην αίθουσα του Συλλόγου καθηγητών γνώρισαν τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας και αντάλλαξαν απόψεις για εκπαιδευτικά και άλλα θέματα στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Κατόπιν, στο αμφιθέατρο του σχολείου έγιναν οι παρουσιάσεις των εργασιών των 8 αντιπροσωπειών, όπου οι μαθητές των ευρωπαϊκών σχολείων παρουσίασαν στα γερμανικά από ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρομονιάς (Μ.Π.Π.Κ.) της UNESCO στης χώρα τους (το θέμα της ελληνικής παρουσίασης ήταν τα Μετέωρα). Η εκδήλωση πλαισιώθηκε με ζωντανή ελληνική μουσική και τραγούδια από την εξαίρετη ορχήστρα και χορωδία του σχολείου μας, που για ακόμη μια φορά έδειξε πως οι μαθητές μας διαθέτουν το ταλέντο, αλλά και τη θέληση για μεγάλα πράγματα.
Το βράδυ οι ξένοι μαθητές και καθηγητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την αυθεντική ελληνική διασκέδαση στην κοπή της πρωτοχρονιάτικής πίτας του Συλλόγου καθηγητών στου σχολείου μας σε παραδοσιακή ταβέρνα του Βόλου. Το κέφι, ο χορός και η ζεστή ατμόσφαιρα της βραδιάς ήταν οι τελευταίες εικόνες που κράτησαν οι ξένοι επισκέπτες από τη χώρα μας, μιας και αμέσως αναχώρησαν για το αεροδρόμιο της Αθήνας και την επιστροφή στις πατρίδες τους. Στην αλληλογραφία που ακολούθησε δήλωναν ενθουσιασμένοι από τη χώρα μας, αλλά και από την οργάνωση και τη φιλοξενία μας.
3η Συνάντηση στην Πολωνία
Η τρίτη στη σειρά πραγματοποιήθηκε στην πόλη Plock της Πολωνίας από τις 15 ως τις 20 Μαρτίου και συμμετείχαν οι καθηγητές Γιάννης Τσοκανάκης (υποδιευθυντής) και Ολυμπία Τριανταφύλλου (καθηγήτρια γερμανικών) και οι μαθητές Ανδρέας Κανάς και Απόστολος Νιάωτης. Η φιλοξενία των Πολωνών ήταν αρίστη και ανταποκρίνονταν πλήρως στους σκοπούς του θέματος που υλοποιούμε.
Η πρώτη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Βασιλικό Παλάτι Zamek Krolewski. Η ιστορία λέει ότι χτίστηκε τον 14ο αιώνα ως κατοικία του Βασιλιά της Πολωνίας. Τον 16ο και 17ο αι. κατά την Βασιλεία του Sigismund ΙΙΙ το κάστρο πήρε την σημερινή του μορφή και επεκτάθηκε σε διοικητικό και πολιτιστικό κέντρο της χώρας. Στο δεύτερο μισό του 18ου αι. καλλιτέχνες αναδημιουργούν το εσωτερικό των αιθουσών. Το αξιοπερίεργο είναι ότι κατά την διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου το παλάτι ισοπεδώθηκε εντελώς και ξανακτίστηκε το 1971-1980 με τα ίδια τα υλικά του όπως πραγματικά ήταν.
Η επόμενη επίσκεψη ήταν στη περιοχή Wieliczka της Κρακοβίας και στο ορυχείο αλατιού. Το ορυχείο αλατιού είναι μια μοναδικής ομορφιάς μεταλλείο εξόρυξης αλατιού. Η εξόρυξη γινόταν ακατάπαυστα από τον 13ο έως το 20ο αι. Η κλίμακα της ανασκαφής σε αυτό το ορυχείο είναι πολύ μεγάλη με διαδρόμους, στοές, αίθουσες, καθώς επίσης και υπόγειες λίμνες και ναούς και φτάνει συνολικά περισσότερο από 200 χιλιόμετρα στο μήκος και σε επτά επίπεδα (μεταξύ 57 και 198 μέτρα) υπογείως. Παράλληλα αποτελεί ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή εργαλείων και εξοπλισμού μεταλλείας ακολουθώντας την ανάπτυξη της τεχνολογίας των μεταλλείων.
Η τρίτη και πιο συγκλονιστική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Auschwitz. Σ’ όλο τον κόσμο το Auschwitz έχει γίνει σύμβολο του τρόμου, της γενοκτονίας και του ολοκαυτώματος άμαχου πληθυσμού και κυρίως Εβραίων. Χτίστηκε από τους Γερμανούς το 1940 στα προάστια μιας πολωνικής πόλης Oswiecim. Τα πρώτα θύματά του ήταν πολωνοί πολικοί κρατούμενοι και Ρώσοι αιχμάλωτοι πολέμου. Σύντομα όμως το στρατόπεδο μετασχηματίστηκε σε ένα κέντρο μαζικής εξολόθρευσης των Εβραίων, σύμφωνα με εντολές του Hitler. Επεκτάθηκε βαθμιαία σε Brzezinka (Birkenau ή Auschwitz ΙΙ) και Monowice (Monowitz). Άνθρωποι μεταφέρθηκαν με τρένα από όλη την Ευρώπη και έπειτα θανατώθηκαν ή πέθαναν της πείνας. Οι περισσότεροι από αυτούς βρήκαν τραγικό θάνατο στους θαλάμους αερίων, όπου δηλητηριάστηκαν με το αέριο Cyclone Β. Σύμφωνα με επίσημα και αδιάψευστα ντοκουμέντα, μόνο στο Auschwitz θανατώθηκαν πάνω από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι, από αυτούς 1,1 εκατομμύρια Εβραίοι. Από την Ελλάδα φυλακίσθηκαν πάνω από 55.000 Έλληνες Εβραίοι.
Το σχολείο υποδοχής (ένα τεχνικό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με 900 μαθητές) οργάνωσε τη τελευταία μέρα την παρουσίαση των εργασιών των 8 ομάδων. Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Ν. Ιωνίας παρουσίασε τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, ένα από τα σημαντικότερα Mνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO στη χώρα μας. Η εκδήλωση περιελάμβανε παραδοσιακούς χορούς τιμώντας όλα τα συμμετέχοντα κράτη και μουσική συναυλία από το μουσικό συγκρότημα του πολωνικού σχολείου.
Η τελευταία φετινή συνάντηση έγινε στη Λιθουανία από τις 12 ως τις 17 Απριλίου και η ελληνική αποστολή αποτελούνταν από τους καθηγητές Νικόλαο Μπαλαμώτη (διευθυντή) και Κατερίνα Φαραντούρη (φιλόλογο) και τις μαθήτριες Ειρήνη Ζαντερίου και Αγγελική Αγγελοσοπούλου.
2003-06
Tο σχολείο μας δραστηριοποιείται στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα COMENIUS 1 για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2003-04 και ειδικότερα στην κατηγορία «Σχολικά Σχέδια». Σ’ αυτά τα «σχέδια Comenius 1» συμπράττουν 3 τουλάχιστον σχολεία από 3 διαφορετικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (κράτη-μέλη ή προς ένταξη χώρες) και μπορούν να διαρκέσουν έως και 3 χρόνια.Τα σχολεία αυτά είναι τα εξής:
«I.I.S.S. MICHELE DE NORA» από την πόλη Altamura της Νότιας Ιταλίας
Διεύθυνση: via Lago Passarelo n.3 – 70022 – ALTAMURA – PULGIA – ITALIA
e-mail: amministrazione@iissdenora.it website: www.iissdenora.it
«ZESPOŁ SZKOŁ PONADGIΜNAZJALNYCH» από την πόλη Somonino της Βόρειας Πολωνίας
Διεύθυνση: ul. Wolnosci 39 – 83314 – SOMONINO – POMERANIA – POLONIA
e-mail: zsasomonino@interia.pl website: www.zspsomonino.repuplika.pl
Τα 3 εταιρικά σχολεία αντάλλαξαν στοιχεία και προτάσεις και υπέβαλαν κοινή αίτηση για μια προπαρασκευαστική συνάντηση εκπροσώπων τους, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2004 στην έδρα του συντονιστικού ιδρύματος στην πόλη Altamura της Ιταλίας και συμμετείχε σ’ αυτή ο Δ/ντής του 1ου Τ.Ε.Ε. Νέας Ιωνίας κ. Νίκος Νπαλαμώτης. Εκεί συμφωνήθηκε το θέμα του προγράμματος να είναι: «ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ» (Traditions & Gastronomy of European Regions).
Τέθηκαν οι στόχοι του προγράμματος που – σε γενικές γραμμές είναι να γνωρίσουν οι εταίροι και να κατανοήσουν τον πολιτιστικό κόσμο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών με απ’ ευθείας εμπλοκή των παραδόσεων και γαστρονομίας, να γνωρίσουν οι μαθητές και καθηγητές τις ομοιότητες και διαφορές στις κουλτούρες κάθε χώρας και τέλος να προωθήσουν στις ευρωπαϊκές περιοχές τα τυπικά προϊόντα και πλουτοπαραγωγικές πηγές των παραδόσεων.
Προσδοκόμενα οφέλη είναι να αυξήσει το ενδιαφέρον των μαθητών και καθηγητών για τις ξένες γλώσσες, να υποστηρίξει την ιδέα του να ανήκουν σε μια κοινή Ευρώπη και να έχουν ενεργή Ευρωπαϊκή υπηκοότητα (οι συναντήσεις μέσω του προγράμματος προσφέρουν μια καλή ευκαιρία να εμπλέξουν άμεσα την τοπική κοινότητα οργανώνοντας πολιτιστικές και γαστρονομικές δραστηριότητες – γεγονότα και να συνεισφέρουν σε ένα ευρύτερο δίκτυο σχέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων χωρών) και να αποκτήσουν γνώση του εκπαιδευτικού μοντέλου των εταίρων.
Στο σχολικό αυτό σχέδιο οι μαθητές οργανώνονται στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς σε ομάδες (υπολογίζεται 50-100 μαθητές και 5-10 καθηγητές για τα 3 χρόνια υλοποίησης του σχεδίου) και – με την βοήθεια καθηγητών –συγκεντρώνουν υλικό που έχει σχέση με τις παραδόσεις, την κουλτούρα, τις διατροφικές συνήθειες και την διαδικασία υλοποίησης του γεύματος και γενικά τους διάφορους τρόπους έκφρασης του πολιτισμού κάθε μιας από τις 3 περιοχές (σε κάθε σχολική χρονιά επιλέγονται από τους εταίρους επιμέρους θέματα και δραστηριότητες). Το υλικό που θα συγκεντρώνεται (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο, μουσική, αφίσες, ερωτηματολόγια, έντυπα, κ.ά.) θα επεξεργάζεται και θα λαμβάνει μορφή ηλεκτρονικών ή άλλων παρουσιάσεων.
Σημαντικότατη δραστηριότητα του σχεδίου είναι οι πολλές επισκέψεις – ανταλλαγές (κινητικότητα) μαθητών και καθηγητών στις 3 χώρες (προβλέπονται 6 συναντήσεις των αντιπροσωπειών, από 2 σε κάθε χώρα, 2 συναντήσεις την κάθε σχολική χρονιά). Σ’ αυτές, κάθε σχολείο παρουσιάζει τις εργασίες του πάνω στο επιμέρους θέμα που έχει επιλεγεί κάθε φορά, μπροστά στους μαθητές και τους καθηγητές του σχολείου υποδοχής. Οι μαθητές φιλοξενούνται σε οικογένειες άλλων μαθητών και έτσι έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν άμεσα και σε πραγματική βάση τις διαφορές και τις ομοιότητες στην καθημερινότητα, την κουλτούρα, τις παραδόσεις και τη γαστρονομία των 3 περιοχών.
Σαν τελικό προϊόν το σχέδιο προβλέπει CD ή DVD με όλες τις παρουσιάσεις που θα γίνουν στις 6 συναντήσεις, δημιουργία κοινής (και ειδικά κατασκευασμένης για το πρόγραμμα) ιστοσελίδας, κοινή (ή δίγλωσση κατά σχολείο) έντυπη έκδοση – τουριστικό οδηγό γαστρονομίας και παραδόσεων των 3 περιοχών, εκθέσεις, περιλήψεις και συμπεράσματα του όλου σχεδίου.
Μεγάλη σημασία δίνεται τέλος στη διασπορά των εντυπώσεων, των διαδικασιών και των αποτελεσμάτων σε όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου μέσω ειδικών παρουσιάσεων σε κάθε σχολική μονάδα αλλά και μέσω του τοπικού τύπου, έτσι ώστε όλο και περισσότεροι να εμπλακούν στο μέλλον με ανάλογα προγράμματα.
Φεβρουάριος 2004 Altamura – Ιταλία ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ
Ορισμός γενικού θέματος σχεδίου. Σχεδιασμός χρονοδιαγράμματος δραστηριοτήτων και κινητικότητας (επισκέψεις μεταξύ των 3 σχολείων). Συμμετείχε ως εκπρόσωπος του σχολείου μας ο Δ/ντής κ. Νικόλαος Μπαλαμώτης.
ΑΡΧΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Αρχές της σχολικής χρονιάς 2004-05 ο κ. Μπαλαμώτης, που συμμετείχε στην προπαρασκευαστική συνάντηση, ενημέρωσε τον Σύλλογο καθηγητών και αυτοί με τη σειρά τους μαθητές. Τις επόμενες ημέρες συγκροτείται η ομάδα Comenius μαθητών και καθηγητών.
1ος ΧΡΟΝΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ (2004-05)
Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2004
Ανταλλαγή πληροφοριών για την ζωή στο σχολείο και τα πολιτισμικά στοιχεία κάθε περιοχής και απόψεων σχετικών με το θέμα μεταξύ των μαθητών των 3 σχολείων σχετικά. Επικοινωνία των 3 εταιρικών σχολείων σχετικά με την επικείμενη μετάβαση στην Πολωνία (1η συνάντηση) στο 2ο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου.
Στο σχολείο μας οι μαθητές εργάζονται πάνω στην ετοιμασία 3 παρουσιάσεων σε μορφή MS Power Point με θέματα: 1. «Η χώρα μας – η πόλη μας – το σχολείο μας» (μια παρουσίαση στα Αγγλικά με πλήθος εικόνων για να γνωρίσουν οι εταίροι μας την Ελλάδα, την Μαγνησία, τις πόλεις του Βόλου και της Νέας Ιωνίας και το 1ο Τ.Ε.Ε. Ν. Ιωνίας), 2. «Το Ελαιόλαδο και η Μεσογειακή Διατροφή» (μια παρουσίαση με πλούσια και ακριβή στοιχεία και εικόνες πάνω στις ευεργετικές ιδιότητες του ελαιόλαδου και τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης διατροφής) και 3. «Παραδοσιακά χωριά του Πηλίου – Πηλιορείτικος Γάμος» (μια βιντεοπαρουσίαση των χωριών Πορταριάς και Μακρινίτσας του Πηλίου, καθώς και του παραδοσιακού δρώμενου.
Προετοιμασία επίσκεψης στην Πολωνία: Επιλογή καθηγητών και μαθητών που θα συμμετέχουν, προμήθεια τουριστικού υλικού (μουσικά CD, DVD, φυλλάδια, χάρτες, βιβλία με ελληνικές συνταγές) και αγορά αντιπροσωπευτικών τοπικών προϊόντων (λάδι, τσίπουρο, ελιές, βότανα) και αναμνηστικά δώρα για το σχολείο υποδοχής.
18 – 24 Οκτωβρίου 2004 Somonino – Πολωνία 1η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ
Από το σχολείο μας συμμετείχαν ο Διευθυντής του 1ου Τ.Ε.Ε. Νίκος Μπαλαμώτης, οι καθηγητές Ελένη Θεοχάρη, Γιώργος Φιλίππου και Δημήτρης Παπαναστασίου, καθώς και οι μαθητές Ελισάβετ Κασίδη, Βάιος Ριζάκης, Κώστας Ζίφκος και Μάξιμος Κατσικογιάννης. Οι μαθητές μας φιλοξενήθηκαν από αντίστοιχες οικογένειες μαθητών της Πολωνίας και έτσι είχαν την μοναδική ευκαιρία να ζήσουν την καθημερινή ζωή μιας τυπικής πολωνικής οικογένειας, να συμμετέχουν σ’ αυτήν και να συγκρίνουν συνήθειες και κουλτούρες. Η φιλοξενία ήταν άψογη και οι μαθητές μας έφυγαν κατενθουσιασμένοι από την ζεστασιά και την αγάπη που τους προσφέρθηκε απλόχερα.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης από 18 έως 24 Οκτωβρίου 2004, οι μαθητές μας συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες του σχολείου και ξεναγήθηκαν στα αξιοθέατα της ευρύτερης περιοχής της Kashubia (μουσεία, εκκλησίες, παραδοσιακούς οικισμούς και πολιτιστικά κέντρα). Οι Πολωνοί διοργανωτές φρόντισαν ώστε να υπάρχουν καθημερινά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις (παρακολούθηση διδασκαλιών, ξεναγήσεις, κ.ά.), ενώ κατά τις μέρες της επίσκεψής μας σε χώρο του σχολείου πραγματοποιήθηκε διήμερο Φεστιβάλ Παραδοσιακής Τέχνης της Kashubia με παραδοσιακούς χορούς, μουσικά όργανα, χειροτεχνήματα και θεατρικά δρώμενα.
Σε ειδική εκδήλωση (με τη παρουσία και των τοπικών αρχών) οι μαθητές των 3 σχολείων παρουσίασαν τις εργασίες τους σχετικά με την περιοχή τους, τη γαστρονομία και τις παραδόσεις τους, ενώ ακολούθησε και μουσικοχορευτική εκδήλωση οργανωμένη από τους μαθητές του πολωνικού σχολείου. Οι αντιπροσωπείες των 3 σχολείων, αφού αξιολόγησαν τις εργασίες που αναπτύχθηκαν, οργάνωσαν τα επόμενα βήματα του σχεδίου και συμφώνησαν για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν στη δεύτερη φάση (σχολ. έτος 2005-2006). Οριστικοποιήθηκε ότι η επόμενη συνάντηση των αντιπροσωπειών θα πραγματοποιηθεί στο Βόλο τον Μάρτιο του 2005.
Νοέμβριος 2004 – Μάρτιος 2005
Αμέσως μετά την επιστροφή της αποστολής από την Πολωνία εστάλησαν δελτία τύπου στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης (εφημερίδες, τηλεόραση, ραδιόφωνο). Έγινε από τους καθηγητές και τους μαθητές που συμμετείχαν στην επίσκεψη στην Πολωνία, ενημέρωση του Συλλόγου Καθηγητών σχετικά μ’ αυτήν, τις εντυπώσεις και τα αποτελέσματά της. Στη σχολική γιορτή για το Πολυτεχνείο στην αίθουσα εκδηλώσεων έγινε παρουσίαση φωτογραφιών και αναφορά στο πρόγραμμα Comenius, έτσι ώστε να γίνει η απαραίτητη διασπορά με σκοπό να προκληθεί το ενδιαφέρον και άλλων μαθητών να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Ενημερώθηκε η ιστοσελίδα μας και δημοσιεύτηκαν εκτεταμένα άρθρα (από μαθητές και καθηγητές) στην εφημερίδα που εκδίδει το σχολείο μας («Η Φωνή του 1ου Τ.Ε.Ε. Νέας Ιωνίας, τεύχος 5 – Δεκέμβριος 2004).
Σαν θέμα για το δεύτερο εξάμηνο είχε συμφωνηθεί να είναι τα «Γαλακτοκομικά Προϊόντα» των 3 χωρών και ένα θέμα σχετικό με την παράδοση. Η ομάδα Comenius συγκέντρωσε πληροφορίες και ετοίμασε δύο εργασίες σε μορφή MS Power Point σε 2 γλώσσες (ελληνικά και αγγλικά) : 1. «Γαλακτοκομικά προϊόντα» και 2. «Παραδόσεις της Αποκριάς». Στην πρώτη έγινε αναλυτική και υπεύθυνη παρουσίαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της γαλακτοκομίας στην Ελλάδα και παρουσιάστηκαν τα οφέλη του γάλακτος και των προϊόντων του. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα ελληνικά τυριά, από την περιοχή της Μαγνησίας, αλλά και από όλη την Ελλάδα. Τέλος, μεγάλο μέρος της εργασίας αναλώθηκε στη «φέτα» και τον πόλεμο που γίνεται γύρω από την απειλή σφετερισμού του ονόματός της. Στη δεύτερη εργασία παρουσιάζονται όλα τα ελληνικά έθιμα γύρω από τον κύκλο της Αποκριάς (ιστορικά στοιχεία, τοπικές γιορτές και συνήθειες)
Παράλληλα στο σχολείο προετοιμάζεται να υποδεχθεί τις ξένες αντιπροσωπείες τον Μάρτιο. Οργανώθηκε το πρόγραμμα δραστηριοτήτων, διευθετήθηκαν οι λεπτομέρειες διαμονής των ξένων, ορίστηκαν αρμοδιότητες και ετοιμάστηκαν ειδικά ντοσιέ (περιείχαν φυλλάδια, οδηγούς, ειδικά κατασκευασμένο μικρό πεντάγλωσσο λεξικό και άλλες χρήσιμες πληροφορίες) για όλους τους επισκέπτες.
Τον Ιανουάριο 2005 υποβλήθηκε η (κοινή) αίτηση ανανέωσης συμμετοχής μας στο πρόγραμμα.
7 – 14 Μαρτίου 2005 Νέα Ιωνία Βόλου 2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ
Με χαρά υποδεχτήκαμε τις αποστολές μαθητών και καθηγητών από την Ιταλία και την Πολωνία. Συνολικά ήρθαν 8 μαθητές (6 Πολωνοί και 2 Ιταλοί) και 7 καθηγητές (4 Πολωνοί και 3 Ιταλοί). Οι ξένοι μαθητές (4 μαθητές και 4 μαθήτριες) φιλοξενήθηκαν από οικογένειες μαθητών του σχολείου μας, οι οποίες πραγματικά υπερέβαλαν εαυτούς και προσέφεραν απλόχερα στους μικρούς επισκέπτες αγάπη και ζεστασιά, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι η Ελλάδα είναι πράγματι η χώρα του «Ξένιου Δία». Ήταν οι οικογένειες των μαθητών μας Δημήτρη και Γιώργου Μαργαρίτη, Στεφανίας Κορέντη, Ευαγγελίας Μπατσικώστα, Χρύσας Χρυσικού, Γκαλίνας Τσεκερίδη, Κώστα Θώμου, Φίλιππου Χατζηκυριάκου και Βάιου Ριζάκη, τις οποίες το σχολείο ευχαριστεί θερμά.
Η εβδομάδα που ακολούθησε ήταν γεμάτη δραστηριότητες, εργασίες και επισκέψεις, σύμφωνα με το πρόγραμμα που είχε καταρτίσει η ομάδα του σχολείου για τους φιλοξενούμενους.
Στο σχολείο οι μαθητές και οι καθηγητές ξεναγήθηκαν στους χώρους και τα εργαστήρια, ενώ παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον εργαστηριακό μάθημα στο Χημείο και πήραν ενεργά μέρος στην κατασκευή μάσκας στο εργαστήριο Εφαρμοσμένων Τεχνών. Την επόμενη μέρα έγινε ο «Γύρος του Πηλίου» για τους επισκέπτες, που θαύμασαν την φυσική ομορφιά και τα αξιοθέατα της περιοχής και γεύτηκαν τοπικά πιάτα.
Την Τετάρτη, 9 Μαρτίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου έγινε η παρουσίαση των εργασιών των τριών εταιρικών σχολείων με θέμα «Παραδόσεις και Γαστρονομία Ευρωπαϊκών Περιοχών». Εκτεταμένη αναφορά έγινε στα γαλακτοκομικά προϊόντα κάθε χώρας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, ενώ μοιράστηκαν χαρακτηριστικά εδέσματα (τυριά, ψωμί, ποτά, γλυκίσματα) τα οποία είχαν φέρει οι φιλοξενούμενοι από την Πολωνία και την Ιταλία. Το απόγευμα, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μεταξουργείο» ο Δήμος Νέας Ιωνίας υποδέχτηκε τους ξένους επισκέπτες με ξενάγηση στους χώρους του μουσείου και με ένα πρόγραμμα από τον Πολιτιστικό Σύλλογο «ΙΩΝΕΣ» που περιελάμβανε παραδοσιακούς χορούς από την Μικρά Ασία. Το βράδυ ο Δήμαρχος Νέας Ιωνίας κ. Στέφανος Φούσκης παρέθεσε δείπνο για τους φιλοξενούμενους μαθητές και καθηγητές στο εστιατόριο «Μεταξουργείο».
Την άλλη μέρα οι ξένες αντιπροσωπείες επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας. Συγκλονισμένοι οι φιλοξενούμενοι θαύμασαν τα εκθέματα του μουσείου της πρωτεύουσας της Μακεδονίας, ενώ προηγουμένως τους είχε γίνει εκτενής ενημέρωση για την έρευνα, τις ανασκαφές και την ιστορία της περιοχής. Στη συνέχεια η ομάδα ξεναγήθηκε στο οινοποιείο «Μπουτάρη» στη Νάουσα, όπου παρακολούθησε τη διαδικασία παραγωγής και δοκιμής κρασιών και γευμάτισε σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο των εγκαταστάσεων. Εντυπωσιακή ήταν και η επίσκεψη στο Aρχαιολογικό Mουσείο του Βόλου την Παρασκευή. Με θαυμασμό οι φιλοξενούμενοι διάβαζαν τη χρονολόγηση των εκθεμάτων που αποδεικνύουν τη μακρά πορεία της περιοχής μέσα στο χρόνο.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας, οι οποίοι ήταν παρόντες σε όλες τις εκδηλώσεις και το βράδυ της τελευταίας μέρας προσέφεραν μια καταπληκτική βραδιά με ελληνικά φαγητά και ολονύκτιο αποκριάτικο γλέντι στους φιλοξενούμενους μαθητές και καθηγητές σε παραδοσιακή ταβέρνα της περιοχής.
Οι ξένες αποστολές αναχώρησαν την επόμενη μέρα για τις πατρίδες τους έχοντας αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις από την περιοχή και τους κατοίκους της και έδωσαν ραντεβού στην Ιταλία τον Οκτώβριο του 2005. Η εβδομάδα φιλοξενίας του προγράμματος τελείωσε για το σχολείο με απόλυτη επιτυχία, αφήνοντας πίσω της τις καλύτερες εντυπώσεις σ’ όλους τους συμμετέχοντες.
Στη συνάντηση του Βόλου οι 3 αντιπροσωπείες όρισαν σαν επόμενο θέμα εργασίας το «Γαστρονομία και Γιορτές» (Gastronomy & Festivals). Έτσι τους υπόλοιπους μήνες της σχολικής χρονιάς 2004-05 η ομάδα ασχολήθηκε με την αξιολόγηση και διασπορά των αποτελεσμάτων του πρώτου χρόνου και προετοιμάστηκε για την εργασία, συλλέγοντας υλικό και πληροφορίες.
2ος ΧΡΟΝΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ (2005-06)
Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2005
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, συγκροτήθηκε η νέα ομάδα προγράμματος. Η ομάδα, που υπήρχε από τη περυσινή χρονιά, εμπλουτίστηκε φέτος με νέους μαθητές και καθηγητές. Στις συναντήσεις της ομάδας, οι μαθητές ενημερώθηκαν για τους στόχους του προγράμματος και μοιράστηκαν αρμοδιότητες και εργασίες πάνω στο θέμα «Γαστρονομία και Γιορτές» (Gastronomy & Festivals) που είχαν συμφωνήσει τα 3 εταιρικά σχολεία για αυτή τη φάση. Οι μαθητές – με την εποπτεία των καθηγητών – ανέλαβαν τη συλλογή και επεξεργασία του υλικού (κείμενα και φωτογραφίες), καθώς και τη σύνθεση τους σε μια ηλεκτρονική παρουσίαση στα αγγλικά.
Η εργασία περιλάμβανε τις ελληνικές γαστρονομικές συνήθειες, τα έθιμα και τα ιδιαίτερα φαγητά και γλυκά που καταναλώνονται στη χώρα μας, σύμφωνα με τις γιορτές, τις νηστείες και τη θρησκευτική λατρεία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ετοιμάστηκαν επίσης 2 ακόμα παρουσιάσεις σε μορφή MS Power Point στα αγγλικά: α) Παρουσίαση της Ελλάδας, της περιοχής της Μαγνησίας, των πόλεων του Βόλου και της Νέας Ιωνίας και του 1ου Τ.Ε.Ε. Νέας Ιωνίας με πάρα πολλές εικόνες και β) Παρουσίαση του εκπαιδευτικού Συστήματος στην Ελλάδα, με εικόνες και διαγράμματα, βασισμένη σε στοιχεία από την ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας.
Προετοιμασία για την επίσκεψη στην Ιταλία : Συγκεντρώθηκαν αντιπροσωπευτικά και σχετικά με το θέμα της συνάντησης προϊόντων της Μαγνησίας, όπως πηλιορείτικα γλυκά του κουταλιού, τσίπουρο, παραδοσιακό νηστίσιμο χαλβά και εκκλησιαστικοί άρτοι (πρόσφορα). Για τον Δ/ντή του ιταλικού σχολείου αγοράσαμε ένα κεραμικό με αρχαιοελληνικές παραστάσεις, ενώ για το τμήμα μαγειρικής του ιταλικού σχολείου, ένα βιβλίο με παραδοσιακά ελληνικά φαγητά και συνταγές στην ιταλική γλώσσα. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας, ο Δήμος Βόλου και ο Δήμος Νέας Ιωνίας ευγενικά μας προσέφεραν διαφημιστικά φυλλάδια, χάρτες και βιβλία στα ιταλικά ή αγγλικά, CD με multimedia παρουσιάσεις και παραδοσιακή μουσική της Μαγνησίας. Κατόπιν έγινε η επιλογή των μαθητών και των καθηγητών που θα μετείχαν στη επίσκεψη.
17 – 24 Οκτωβρίου 2005 Altamura – Ιταλία 3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ
Μετέχουν οι μαθητές Γιώργος Μαργαρίτης, Ευαγγελία Μπατσικώστα, Χρύσα Χρυσικού και Μάριος Σαρρηγιάννης και οι καθηγητές κ. Νίκος Μπαλαμώτης, Ελένη Θεοχάρη, Θανάσης Βλαχούτσος και Δημήτρης Παπαναστασίου. Την αποστολή συνόδευσε, εκπροσωπώντας τον Δήμο Νέας Ιωνίας, η αντιδήμαρχος κα Φωτεινή Κοκκινάκη. Το ταξίδι από τον Βόλο έως την Ηγουμενίτσα μέσω Ιωαννίνων έγινε με λεωφορείο του Υπεραστικού ΚΤΕΛ και προς το Bari με πλοίο.
Με την άφιξη της ομάδας στην πόλη Altamura (έδρα του εταιρικού σχολείου), τους υποδέχτηκαν στο σχολείο (I.I.S.S. Michelle de Nora) και αμέσως οι 4 Έλληνες μαθητές ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα των επόμενων ημερών και τακτοποιήθηκαν στις οικογένειες που θα τα φιλοξενούσαν. Ξεναγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, τις αίθουσες και τα εργαστήρια, ενώ ταυτόχρονα υπήρχε ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις μεθόδους και τις πρακτικές του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού ιδρύματος.
Την επόμενη μέρα σε αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, έγιναν οι παρουσιάσεις των εργασιών από τους μαθητές των 3 εταιρικών σχολείων. Οι παρουσιάσεις ήταν, κατά γενική ομολογία, ενδιαφέρουσες και εμπεριστατωμένες, επιτυγχάνοντας έτσι την κατανόηση από όλους των ομοιοτήτων και των διαφοροποιήσεων στις διατροφικές συνήθειες από χώρα σε χώρα. Στο τέλος της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά προϊόντα και δώρα δύο ξένων αποστολών.
Τις επόμενες ημέρες, έγιναν πολλές περιηγήσεις και ξεναγήσεις στην πόλη της Altamura (παλιά πόλη, Δημαρχείο, Αρχαιολογικό Μουσείο), αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Απουλίας (Puglia), όπως στις πόλεις Gravina, Matera (μεσαιωνική πόλη μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO), Andria (με το μοναδικό μεσαιωνικό οκταγωνικό κάστρο Castel del Monte), Trani, Bari (Βασιλική Αγίου Νικολάου), Castellana (οι περίφημες σπηλιές Castellana Grotte) και Alberobello (με τις μοναδικές πέτρινες κωνικές σκεπές, τα trulli).
Το πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων των Ιταλών περιείχε μια ευχάριστη μουσικοχορευτική παράσταση από τους μαθητές του σχολείου (στην οποία κλήθηκαν και συμμετείχαν και οι ξένοι μαθητές) και ένα αποχαιρετιστήριο γλέντι με τοπικά φαγητά και χορό στο εξοχικό μιας οικογένειας, προσφορά των Ιταλών γονέων.
Η ελληνική αποστολή επέστρεψε με τις καλύτερες εντυπώσεις από την Ιταλία (τις οποίες αμέσως διέδωσε σε όλο το σχολείο, καταχώρησε αρκετά άρθρα στη εφημερίδα του σχολείου – τεύχος 7, ενημέρωσε την ιστοσελίδα του σχολείου και φρόντισε να δημοσιευτούν άρθρα στον τοπικό τύπο), γεμάτοι από συναισθήματα και πλουσιότεροι σε εμπειρίες.
Νοέμβριος 2005 – Απρίλιος 2006
Κατά τη συνάντηση των εκπαιδευτικών ομάδων της Ελλάδας, Ιταλίας και Πολωνίας στην Altamura της Ιταλίας, εκτός των άλλων, σχεδιάστηκε και οργανώθηκε η επόμενη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Μαΐου 2006 στην πόλη Somonino της Πολωνίας.
Οι τρεις ομάδες αποφάσισαν να προχωρήσουν στην έκδοση ενός «Τουριστικού Οδηγού Γαστρονομίας» της κάθε περιοχής. Σύμφωνα μ’ αυτό, οι μαθητές του 1ου Τ.Ε.Ε. Νέας Ιωνίας θα αναζητήσουν πληροφορίες και υλικό από όλα τα μέρη της Μαγνησίας, σχετικά με τα αξιοθέατα, τις παραδόσεις και ιδιαιτέρα τις γαστρονομικές συνήθειες, κάθε πόλης και χωριού. Θα αναφέρονται εστιατόρια, χαρακτηριστικά φαγητά και παραδοσιακές συνταγές της περιοχής μας που θα καταγραφούν σε ένα CD στα αγγλικά και θα παρουσιαστούν στην Πολωνία, μαζί με τα αντίστοιχα των άλλων 2 σχολείων. Όλο το υλικό και για τις 3 περιοχές θα συγκεντρωθεί και θα προβάλλεται στην κοινή ιστοσελίδα, ειδικά κατασκευασμένη για το Πρόγραμμα από το συντονιστικό σχολείο. Αργότερα κάθε σχολείο θα επιμεληθεί την έντυπη δίγλωσση έκδοση αυτού του πρωτότυπου και ενδιαφέροντος οδηγού. Επιπρόσθετα τα συμμετέχοντα σχολεία θα επεξεργαστούν (σε συνεργασία πάντα) ένα κοινό ερωτηματολόγιο που αφορά στις συνήθειες των νέων σχετικά με τη διατροφή με σκοπό να επικυρώσει τις ομοιότητες και τις διαφορές στη διατροφή μεταξύ των νέων από τις τρεις διαφορετικές χώρες και το πόσο σημαντική είναι η παραδοσιακή κουζίνα γι’ αυτούς. Το ερωτηματολόγιο θα απαντηθεί από τους μαθητές κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο 2006. Κατόπιν τα αποτελέσματα της έρευνας θα επεξεργαστούν και θα παρουσιαστούν σε κάθε σχολείο.
Τελικά, τα αποτελέσματα αυτών των 2 εργασιών θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια της 4ης Συνάντησης που θα λάβει χώρα στην πόλη Somonino της Πολωνίας από 1 έως 6 Μαΐου 2006.
30 Απριλίου – 6 Μαΐου 2006 Somonino – Πολωνία 3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΩΝ
Ολοκληρώθηκε η δεύτερη φάση υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος Socrates – Comenius I. Σύμφωνα μ’ αυτό, εκπαιδευτική ομάδα του σχολείου επισκέφτηκε την πόλη Somonino της Βόρειας Πολωνίας από τις 30 Απριλίου έως τις 6 Μαΐου 2006. Την ομάδα αποτελούσαν οι μαθητές Τάσος Στεργιόπουλος και Ιωάννα Ξουράφα και οι καθηγητές του σχολείου μας Νικόλαος Μπαλαμώτης – διευθυντής του 1ου Τ.Ε.Ε., Ελένη Θεοχάρη, Ευαγγελία Γεωργουλά και Δημήτρης Παπαναστασίου.
Στην πόλη Somonino, που βρίσκεται στην περιοχή νότια του Gdansk, συναντήθηκαν οι ομάδες των τριών εταιρικών σχολείων (Ιταλίας, Ελλάδας και Πολωνίας) του προγράμματος που έχει θέμα «Γαστρονομία και Παραδόσεις Ευρωπαϊκών Περιοχών». Η συνάντηση έγινε σε κλίμα θερμό και εγκάρδιο, αφού αντιπροσωπείες των σχολείων συναντιούνται στα πλαίσια του προγράμματος για τέταρτη φορά και, τόσο μεταξύ των καθηγητών, όσο και μεταξύ των μαθητών, έχουν αναπτυχθεί δεσμοί φιλίας. Οι μαθητές φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες Πολωνών μαθητών, γνώρισαν από κοντά τον τρόπο ζωής και της συνήθειες της πολωνικής οικογένειας και εντυπωσιάστηκαν από τις οικογενειακές σχέσεις που στηρίζονται στο σεβασμό και την υπευθυνότητα των μελών της οικογένειας.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα, καθηγητές, γονείς και μαθητές του πολωνικού σχολείου «ZESPOŁ SZKOŁ PONADGIΜNAZJALNYCH», έκαναν ότι ήταν δυνατόν, ώστε να επιτύχει και αυτή η συνάντηση, όπως και όλες οι προηγούμενες που έγιναν στο παρελθόν. Το πρόγραμμα που ετοίμασαν οι καθηγητές του σχολείου υποδοχής ήταν πλουσιότατο και πολύ ενδιαφέρον. Περιελάμβανε πολλές επισκέψεις και ξεναγήσεις σε αξιοθέατα της Βόρειας Πολωνίας (μεσαιωνικό κάστρο Malbork, στρατόπεδο συγκέντρωσης του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου στο Sztutowo, εθνογραφικό πάρκο, τουριστικό κέντρο, πόλεις Kartuzy, Gdansk, Gdynia, Sopot), συναντήσεις με τοπικούς φορείς της περιοχής και γνωριμία με την πολωνική γαστρονομία.
Το θέμα της συγκεκριμένης συνάντησης ήταν η παρουσίαση ενός πρωτότυπου και καινοτόμου «Τουριστικού και Γαστρονομικού Οδηγού» των τριών περιοχών (Μαγνησία από την Ελλάδα, Puglia από την Ιταλία και Pomerania από τη Πολωνία), καθώς και η σύγκριση των διατροφικών συνηθειών των νέων των τριών χωρών μέσα από κοινά ερωτηματολόγια.
Η ομάδα των μαθητών και των καθηγητών του σχολείου μας που συμμετείχαν εργάστηκε για 4 μήνες για την σύνταξη του οδηγού αυτού και την παρουσίαση του σε ηλεκτρονική μορφή. Ο νομός Μαγνησίας είχε χωριστεί σε 6 τουριστικές «διαδρομές» με βάση τη μορφολογία του εδάφους. Η πρώτη αφορούσε το πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου-Νέας Ιωνίας, η δεύτερη την περιοχή από Αγριά μέχρι Τρίκερι (κατά μήκος του Παγασητικού), η τρίτη το Ορεινό Πήλιο από Άνω Βόλο μέχρι Νεοχώρι (κλασικός γύρος Πηλίου), η τέταρτη τη Δυτική Μαγνησία από Ν. Αγχίαλο μέχρι Αχίλλειο, η πέμπτη την πεδινή Μαγνησία (Βελεστίνο – Κανάλια) και η έκτη τη Νησιωτική Μαγνησία (Σκιάθος, Σκόπελος, Αλόννησος). Σε κάθε «διαδρομή», μέσα από ένα οδοιπορικό, παρουσιάστηκαν εικόνες από κάθε περιοχή και χωριό του νομού, επιλεγμένα εστιατόρια και τσιπουράδικα και εκλεκτά – και κυρίως αντιπροσωπευτικά – πιάτα της περιοχής μας. Οι πληροφορίες και το φωτογραφικό υλικό συγκεντρώθηκαν από προσωπικές φωτογραφήσεις, από το διαδίκτυο, από επαφές με κατοίκους των περιοχών και από άλλες πηγές. Κύρια διαπίστωση ήταν ότι στις παραθαλάσσιες περιοχές οι τροφές είναι πιο ελαφριές και δροσερές, στις ορεινές οι τροφές έχουν μεγάλη θερμιδική αξία ενώ στις πεδινές όπου ανθεί η κτηνοτροφία, βάση της τροφής είναι το κρέας.
Η παρουσίαση του οδηγού έγινε από τους ίδιους τους μαθητές που συμμετείχαν στην επίσκεψη (πράγμα που σχολιάστηκε θετικά από όλους) σε ειδική εκδήλωση που οργάνωσε το Πολωνικό σχολείο. Ανάλογες παρουσιάσεις είχαν ετοιμάσει και παρουσίασαν και τα άλλα δύο εταιρικά σχολεία. Επιπλέον στην ίδια εκδήλωση παρουσιάστηκαν από το σχολείο υποδοχής και συζητήθηκαν τα άκρως ενδιαφέροντα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε (με κοινό ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν οι μαθητές και στα τρία σχολεία) σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες των νέων στις τρεις χώρες.
Ο στόχος του προγράμματος για αλληλογνωριμία, αλληλοκατανόηση και αποδοχή των ιδιαιτεροτήτων των λαών, στη συγκεκριμένη φάση πέτυχε με το καλύτερο τρόπο. Οι ομάδες συμφώνησαν να συναντηθούν ξανά τον επόμενο Οκτώβριο στην Ελλάδα, φιλοξενούμενοι του 1ου Τ.Ε.Ε. Νέας Ιωνίας. Το θέμα της συνάντησης ορίστηκε να είναι «Οι γαστρονομικές συνήθειες και οι παραδόσεις σε οικογενειακές γιορτές και τελετές, σήμερα και κατά το παρελθόν» σε κάθε περιοχή. Σύμφωνα μ’ αυτό, οι μαθητές του 1ου Τ.Ε.Ε. θα αναζητήσουν πληροφορίες και υλικό σχετικά με γάμους, βαπτίσεις, κηδείες κ.λ.π. από όλα τα μέρη της Μαγνησίας.