.:Μηχανή αναζήτησης
.:Επικοινωνία

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
(Σημιώσεις από σεμινάριο 16-17/12/1999 - πιλοτικό έτος
εφαρμογής στα σχολεία)


::Πορεία δημιουργίας του προγράμματος

Σκοποί/στόχοι --> Περιεχόμενο/ύλη --> Μέθοδοι --> Αξιολόγηση/αποτελέσματα


::Αξίες που προάγει η
    Ολυμπιακή παιδεία
::Οι αξίες αυτές προάγονται:

Οι αξίες είναι διαχρονικές
1- της συνεχούς βελτίωσης
2 - της ευγενούς άμιλλας
3 - της δικαιοσύνης
4 - της ισότητας
5 - της κατανόησης
6 - της συμμετοχής
7 - ειρήνη
8 - υγεία
(Οι 7 & 8 είναι ευρύτερες αξίες)

1- στο σχολείο
2-διάσπαρτα, στην τύχη, όχι οργανωμένα
3- στοχευμένα με περιεχόμενο, μεθόδους, αξιολόγηση
::Ολυμπισμός = κατανόηση, συναδέλφωση, συμμετοχή

::Προβλήματα που σχετίζονται με την Ολυμπιακή Παιδεία

1-φτώχεια
2- ρατσισμός (κοινωνικός & φυλετικός)
3- Fair play (άμμιλα)
4- βία
5- αναβολικά
6- τρομοκρατία
7- εμπορευματοποίηση των αγώνων


::Σκοπός του προγράμματος      Ολυμπιακής Παιδείας
::Τα σύμβολα και η σημασία τους
1- κοινωνική αγωγή των νέων
2- καλλιέργεια ενδιαφέροντος    για αθλητισμό
3- συνεργασία, φιλία
4- αυτοπεποίθηση,   αυτοσεβασμός
5- ενίσχυση εθελοντισμού για το αθλητικό κίνημα
6- κατανόηση της διαχρονικής αξίας
7- άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία


αγριελιά --> τον τίμιο και δίκαιο αγώνα
φλόγα --> τον αγώνα για συμφιλίωση
όρκος --> σεβασμός στους νόμους
5 κύκλοι --> τις ηπείρους
τελετή λήξης --> φιλία
::ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΣΗΜΑΙΑ
Σύμφωνα με πολλές γνώμες, η ιδέα της ολυμπιακής σημαίας υιοθετήθηκε από τον Pierre de Coubertin, (ιδρυτής των σύγχρονων ολυμπιακών αγώνων), το 1913 όπου κι οραματίστηκε ένα τεχνούργημα από την αρχαία Ελλάδα. Αυτό ήταν οι 5 κύκλοι το οποίο αποτελεί σήμερα διεθνώς, το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο απ' όλους τους λαούς.
Οι πέντε κύκλοι, χρώματος μπλέ, κίτρινου, μαύρου, πράσινου και κόκκινου, συμβολίζουν και μια ήπειρο. Ο μπλε κύκλος συμβολίζει την Ευρώπη, ο κίτρινος την Ασία, ο μαύρος την Αφρική, ο πράσινος την Ωκεανία και ο κόκκινος την Αμερική. Βρίσκονται μεταξύ τους ενωμένοι και αυτό συμβολίζει την φιλία και την ειρήνη μεταξύ των λαών της γης.
Η ύψωσή της ολυμπιακής σημαίας έγινε για πρώτη φορά το 1920 στην Αμβέρσα του Βελγίου κι από τότε παραδίδεται σε κάθε τελετή λήξης, στον Αρχηγό της πόλης που θα φιλοξενήσει την επόμενη ολυμπιάδα και θα την διαφυλάξει για 4 χρόνια μέχρι την στιγμή της έπαρσής της.
Η ολυμπιακή σημαία υψώνεται σε ιστό κατά την τελετή έναρξης της ολυμπιάδας και υποστέλλεται (κατεβαίνει), μετά από 16 ημέρες και κατά την τελετή λήξης όπου και δηλώνει και το τέλος των αγώνων.

::ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΦΛΟΓΑ
Η τελετή ξεκινάει τρεις περίπου μήνες προτού ξεκινήσει η ολυμπιάδα, και τελείται στην αρχαία Ολυμπία, όπου η Ιέρεια, σε μια σεμνή τελετή κάτω απ' το φως του ήλιου, θα ανάψει τη δάδα μέσα απ' το κάτοπτρο, την κατάλληλη στιγμή. Από 'κεί η φλόγα θα ξεκινήσει το ταξίδι της με τους λαμπαδιδρόμους, όπου θα αναλάβουν να την οδηγήσουν στο στάδιο της διοργανώτριας πόλης.

::ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΥΜΝΟΣ

Τον Ολυμπιακό ύμνο έγραψε ο μουσικός Σπύρος Σαμαράς. Το 1896 πρόσθεσε τους στίχους ο Κωστής Παλαμάς. Ο Ολυμπιακός ύμνος έχει ως εξής:

Αρχαίο Πνεύμα αθάνατο, αγνέ πατέρα
του ωραίου, του μεγάλου και τ' αληθινού,
κατέβα, φανερώσου κι άστραψε εδώ πέρα
στη δόξα της δικής σου γης και τ' ουρανού

στο δρόμο και στο πάλεμα και στο λιθάρι
στων ευγενών αγώνων λάμψε την ορμή,
και με τ' αμάραντο στεφάνωσε κλωνάρι
και σιδερένιο πλάσε κι άξιο το κορμί.

Κάμποι, βουνά και πέλαγα φέγγουν μαζί σου
σαν ένας λευκοπόρφυρος μέγας ναός
και τρέχει στο ναό εδώ προσκυνητής σου
αρχαίο πνεύμα αθάνατο, κάθε λαός


::ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
Οι ολυμπιακοί αγώνες ξεκινούν με μια τελετή η οποία αποτελεί συνήθως ένα φαντασμαγορικό θέαμα στους θεατές και αποτελείται από διάφορα μέρη, όπως η παρέλαση των αθλητών, η ανάκρουση του ολυμπιακού ύμνου, ή έπαρση της ολυμπιακής σημαίας, αφή της ολυμπιακής δάδας με το καθιερωμένο άναμα της φλόγας και όρκοι αθλητών και κριτών.

::ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ
Η τελετή λήξης ξεκινά με την είσοδο των αθλητών σε μια ομάδα και όχι κατά έθνος, γεγονός που συμβολίζει την ενότητα και τη φιλία. Ακολουθεί η τελετή της σημαίας. Ο πρόεδρος της Δ.Ο.Ε. απευθύνει χαιρετισμό και μετά δίνει την ολυμπιακή σημαία στη χώρα που θα φιλοξενήσει την επόμενη ολυμπιάδα και αναγγέλλει επίσημα τη λήξη των αγώνων.
Η Ολυμπιακή φλόγα σβήνει αρμονικά και η σημαία μεταφέρεται έξω από το στάδιο. Ακολουθεί μια μεγάλη γιορτή.

::Ο ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ
Ένας αθλητής από την χώρα που φιλοξενεί τους αγώνες δηλώνει:
" Στο όνομα όλων των αθλητών υπόσχομαι ότι θα συμμετέχουμε σε αυτούς τους Ολυμπιακούς Αγώνες δείχνοντας σεβασμό και τηρώντας τους νόμους που τους κυβερνούν, στο αληθινό όνομα της αθλητοπρέπειας, για τη δόξα του αθλητισμού και την τιμή της ομάδας μας"
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ PROJECT

::Αρχή της μεθόδου :
Τα μέλη των ομάδων είναι ισότιμα και ο διδάσκων είναι συντονιστής και όχι δάσκαλος.

::Τα θετικά της μεθόδου project
::Το θέμα που επιλέγεται πρέπει να είναι:

- να δουλεύεις σε ομάδα
- κάνεις επιλογή
- παίρνεις αποφάσεις
- καταλήγεις σε πολιτική
- συνεργασία μεταξύ τους

- βίωμα
- κοινωνικό πρόβλημα
- σημαντικό γεγονός
    Πρέπει επίσης να εξεταστεί αν υπάρχει     υλικό και πραγματικό ενδιαφέρον.

::1η ΦΑΣΗ
::2η ΦΑΣΗ

- επιλογή θέματος
- στόχοι- ευαισθητοποίηση (υλικό)
- ανταλλαγή απόψεων
- ταξινόμηση & κατηγοριοποίηση ιδεών
- εντοπισμός ενοτήτων


Προγραμματισμός διδακτικών ενοτήτων
- χωρισμός σε υποομάδες
::3η ΦΑΣΗ
::4η ΦΑΣΗ

- απόκτηση γνώσεων
- καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων

- αξιολόγηση(αυταξιολόγηση, ετεροαξιολόγηση)
- διάρκεια δουλειάς
- διαλλείματα για ενημέρωση
- στο τέλος του προγράμματος, ερωτηματολόγια (προφορικά, γραπτά)

::Ο στόχος του project
::Αξιολόγηση προγράμματος

- απόκτηση γνώσεων
- καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων

- ερωτηματολόγιο αρχικής και τελικής    μέτρησης
- εκθέσεις εκπαιδευτικών
- φύλλα εργασίας εκπαιδευτικών
- εκθέσεις από την επιτροπή του    προγράμματος

::Αρχές για την κατάστρωση προγράμματος

1- λαμβάνονται υπόψην τα ενδιαφέροντα των παιδιών
2- οι ατομικές διαφορές
3- να έχει σχέση με την καθημερινότητα
4- να συμβαδίζει με τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού
5- η προηγούμενη εμπειρία
6- να γίνει δραστηριοποίηση με οικονομία χρόνου
7- να είναι πρόγραμμα ευλύγιστο και εύκολα προσαρμόσιμο.

::ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ PROJECT

1- Επιλογή θέματος - πρωτοβουλία (ανήκει στα μέλη της ομάδας της τάξης)
2- Χωρισμός σε ομάδες (κατά θεματικό αντικείμενο, ανταλλαγή απόψεων)
3- Καταμερισμός εργασιών-καθορισμός πλαισίου δράσης (υποχρεώσεις ομάδας, πηγές πληροφόρησης, επισκέψεις ειδικοί, ρυθμός εργασιών, χρονοδιάγραμμα, φάκελος συγκέντρωσης υλικού,ημερολόγιο δραστηριοτήτων)
4-Έρευνα-συγκέντρωση υλικού (επισκέψεις, βίντεο, φωτο, έρευνα, συνέντευξη, ομιλίες)
5-Καταγραφή και επεξεργασία υλικού της ομάδας
6-Τακτική αλληλοενημέρωση των ομάδων (ανακαθορισμός στόχων και ενεργιών)
7-Σύνθεση των εργασιών των ομάδων
8-Παρουσίαση(έκθεση εργασιών και υλικού, γιορτή, στη σχολική κοινότητα)
9- Δράση (προτάσεις προς υπεύθυνους, δημοσιεύματα στον τύπο)
10-Αξιολόγηση (με ερωτηματολόγιο, επιλογή κανόνων για τήρηση, τροποποίηση συμπεριφοράς)

::ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την καλύτερη εφαρμογή της μεθόδου project είναι καλά να γίνει χρήση του διαδυκτίου, όπως επίσης να υπάρξει συνεργασία και με τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου, ώστε να γίνει αναφορά στα Ολυμπιακά ιδεώδη και μέσα από τα άλλα μαθήματα (διαθεματική προσέγγιση).

αρχή σελίδας