Παιδεία και τέχνη στην Αντίσταση – Ιστορικό Σχολείο Κορυσχάδων


Στα πλαίσια της υλοποίησης του σχολικού  χρηματοδοτικού προγράμματος ΄΄Μαθαίνουμε Παρέα΄΄, το οποίο ενέκρινε και υποστήριξε το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, για το σχολικό έτος 2015- 2016, πραγματοποιήσαμε στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου καθ΄όλη την διάρκεια της χρονιάς σχέδιο εργασίας με αναφορά στην παιδεία και στην τέχνη στα χρόνια της Αντίστασης…

Παρ΄όλο που στο Δημοτικό σχολείο των Κορυσχάδων  έγινε η πρώτη Βουλή της Ελεύθερης Ελλάδας – Εθνικό Συμβούλιο- τον Μάϊο του 1944, ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός που έβαζε τις βάσεις για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου κράτους που θα προέκυπτε μετά την απελευθέρωση της χώρας μας από τους κατακτητές, λίγοι Έλληνες το γνωρίζουν. Επίσης λίγοι Έλληνες γνωρίζουν πως εκείνη την περίοδο πολλοί σημαντικοί Έλληνες παιδαγωγοί και καλλιτέχνες ανέβηκαν στο βουνό για να συμβάλλουν με τους αγώνες τους στο φτιάξιμο μιας νέας γενιάς που θα εκπαιδευόταν σωστά, θα αποκτούσε πλούσια ιδανικά μέσα από το σχολείο , τη γνωριμία με το θέατρο , τη μουσική , τη χαρακτική και γενικότερα την τέχνη.

Στόχος μας ήταν να αναβιώσουμε  με τους μαθητές μας κάποιες στιγμές  από την εποχή εκείνη.

Μέσα από τη γνώση της ιστορίας , της καλλιτεχνικής παράδοσης και των εικαστικών, μουσικών, θεατρικών, και τεχνολογικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές πληροφορήθηκαν, προβληματίστηκαν, πειραματίστηκαν,  συνεργάστηκαν και  βίωσαν προσωπικά ο καθένας την σημασία και την προσφορά της παιδείας και της τέχνης στην κοινωνία.  Δανείστηκαν στοιχεία και μνήμες του παρελθόντος για να επαναπροσδιορίσουν αξίες, ιδανικά, και τρόπους έκφρασης, επιβεβαιώνοντας τη γνησιότητα και την αξία της δικής τους δημιουργικής προσπάθειας.

Όσον αφορά την συμμετοχή των παιδιών στην εικαστική έκφραση:

Μια σειρά από μαθήματα  αφιερώθηκαν στην Τέχνη της Ελληνικής  Αντίστασης του ΄40. Μέσα από συζήτηση και προβολή εποπτικού υλικού, τα παιδιά  γνώρισαν την εποχή και τους εικαστικούς δημιουργούς με  αντιπροσωπευτικά έργα τους.

Ιδιαίτερη έμφαση  δόθηκε στην τέχνη της χαρακτικής, που εκείνη την περίοδο απέκτησε έναν έντονα προπαγανδιστικό χαρακτήρα ,μέσω δημοσιεύσεων στον τύπο, αφίσες κλπ. Τα παιδιά  γνώρισαν σημαντικούς  Έλληνες  χαράκτες της εποχής και τα έργα τους. Στη συνέχεια,  πληροφορήθηκαν για  διάφορες τεχνικές της χαρακτικής,  παρατήρησαν από κοντά χαρακτικά έργα που έφερε ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη, και  πειραματίστηκαν με σχέδιο, χάραξη και εκτύπωση, δημιουργώντας δικά τους χαρακτικά έργα, εμπνευσμένα από θεματικές, ιδέες και ιδανικά των αντιστασιακών καλλιτεχνών.

Συγκεκριμένα οι μαθητές της Δ΄ Τάξης διδάχτηκαν την τεχνική της μονοτυπίας με απλά υλικά και μέσα. Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄  Τάξης την τεχνική της χαρακτικής σε λινόλεουμ και  μια παραλλαγή της τεχνικής της λιθογραφίας ( με μήτρα το αλουμινόχαρτο αντί του ασβεστόλιθου, και στερέωση του σχεδίου με λευκό ξίδι αντί του νιτρικού οξέος).

Επιπλέον οι μαθητές της Στ΄ Τάξης  έχοντας  ήδη γνωρίσει και ασχοληθεί με  μια πιο σύγχρονη μορφή τέχνης σε προηγούμενα μαθήματα, την τέχνη της  Εγκατάστασης  (Installation),  εκφράστηκαν μέσω αυτής, δημιουργώντας ένα ομαδικό έργο. Η προπαρασκευαστική διαδικασία  έγινε  μέσα στην τάξη, ενώ το συνολικό  έργο  εγκαταστάθηκε στον εκθεσιακό χώρο του Συνεδριακού Κέντρου Καρπενησίου.

Η συνολική προσπάθεια παρουσιάστηκε στο Συνεδριακό Κέντρο Καρπενησίου.

 

 Πληροφορίες  για το χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΄΄ Μαθαίνουμε Παρέα ΄΄ του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση θα βρείτε  εδώ !    

6cdc394b-481b-45a3-84c5-a57023a90533