| |
από το
|
Είμαστε σχετικά πρόσφατα αφιχθέντες στη
Γη και σίγουρα έχουμε ακόμη πολλά να μάθουμε. Ο Julian
Vincent από το
Πανεπιστήμιο
του Bath, Ηνωμένο Βασίλειο, ερευνά κάποια από τα μαθήματα τα οποία
μπορούμε να διδαχθούμε από το φυσικό κόσμο. |
|
Το να διδάσκετε
επιστήμη στην τάξη είναι ωραίο, αλλά δεν θα ήταν θαυμάσιο να αφήσετε
τους μαθητές σας να μάθουν μόνοι τους πως είναι στην πραγματικότητα να
δουλεύει κάποιος σε ένα ερευνητικό εργαστήριο; O Sooike
Stoops, από το
Ινστιτούτο
Βιοτεχνολογίας της περιοχής Φλάντερς στο Βέλγιο (Flanders Institute
for Biotechnology, VIB, Belgium), περιγράφει ένα πρότζεκτ που κάνει
ακριβώς αυτό! |
|
Ο Henri
Boffin και ο Douglas Pierce-Price από την
ESO, στο Garching της Γερμανίας ερευνούν την ουράνια καταγωγή μας. |
|
Η Linda Sellou,
μια Γαλλίδα υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ στο
Ηνωμένο Βασίλειο (Bristol
University, UK) λέει στον Sai Pathmanathan
(έναν δημοσιογράφο για την επιστήμη στην εκπαίδευση), τι νόμιζε για την
επιστήμη όσο ήταν μαθήτρια στο σχολείο και που έχει φτάσει μέχρι τώρα... |
|
Πιάσε ένα αστέρι!,
ένας διεθνής διαγωνισμός για μαθητές, πραγματοποιείται φέτος για πέμπτη
χρονιά. Ο Douglas Pierce-Price
από το ESO προσκαλεί
μαθητές από όλο τον κόσμο να λάβουν μέρος. |
|
Πόσα πραγματικά
γνωρίζουν οι Ευρωπαίοι για την επιστήμη και την τεχνολογία; Τι νομίζουν
σχετικά με αυτές; Ενδιαφέρονται; Ο Russ Hodge από το
Ευρωπαϊκό Εργαστήριο
Μοριακής Βιολογίας παρουσιάζει μια από τις έρευνες του
Ευρωβαρομέτρου. |
|
Ο
Graham Gardner, από το
Inter-Community School
της Ζυρίχης στην Ελβετία, περιγράφει πώς μια προσπάθεια να διεγείρει το
ενδιαφέρον των μαθητών του σχετικά με τις μεθόδους χημικού διαχωρισμού
μιγμάτων, εξελίχθηκε σε μία ευρεία διαθεματική δραστηριότητα αστυνομικο |
|
Η
Naheed Alizadeh από το ImperialCollege(Λονδίνο,
Ηνωμένο Βασίλειο), εξηγεί πως και γιατί το πρότζεκτ
INSPIRE
προσπαθεί να ενσωματώσει μαθήματα έμπνευσης, clubsκαι
masterclassesφυσικών επιστημών στο τυπικό σχολικό πρόγραμμα στο Ηνωμένο
Βασίλειο. |
|
Η Γερμανία,
όπως και πολλά άλλα Ευρωπαϊκά κράτη, αντιμετωπίζει δυσκολίες στην
προσέλκυση γυναικών στις Φυσικές Επιστήμες. Η Diana
Schimke από το
Πανεπιστήμιο του Ulm,
εργάζεται για τη βελτίωση της κατάστασης, φέρνοντας σε άμεση επαφή
μαθήτριες με γυναίκες επιστήμονες. |
|
Η
Ellen Raphael, από την εταιρεία SenseAboutScience,
εξηγεί γιατί το σύστημα peerreviewείναι τόσο σημαντικό στην επιστήμη και
περιγράφει το πώς ένα σχετικό εγχειρίδιο χρησιμοποιείται για να καλύψει
τις ανάγκες των εκπαιδευτικών των Φυσικών Επιστημών. |
|
Μήπως η
αλχημεία είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή; Οι Paola
Rebusco, Henri Boffin και
Douglas Pierce-Price, από την
ESO στο
Garching της Γερμανίας περιγράφουν πως η δημιουργία χρυσού - και άλλων
βαρέων μετάλλων - είναι δυνατή, αν και δυστυχώς όχι στο εργαστήριο. |
|
Το Σεπτέμβριο
του 2006, μετά από μια πιλοτική φάση, εισήχθη ένα νέο εθνικό πρόγραμμα
σπουδών για τις φυσικές επιστήμες στην Αγγλία και στην Ουαλία, για
μαθητές 14-16 ετών. Η Jenifer Burden
εξηγεί πως αυτό το νέο πρόγραμμα σπουδών επιχειρεί να στραφεί συγχρόνως
και στις επιστημονικές ανάγκες όλων των πολιτών και στις επιπρόσθετες
ανάγκες των μελλοντικών επιστημόνων. |
|
Πάρε ένα CD και
ένα κουτί από δημητριακά, και τι έχεις; Με λίγη βοήθεια από τον
Mark Tiele Westra, το αποκλειστικά δικό
σου φασματοσκόπιο! Είναι καιρός να εξερευνήσεις τις ομορφιές των
χρωμάτων τα οποία κρύβονται στα πιο καθημερινά αντικείμενα. |
|
Θελήσατε ποτέ
να ρίξετε μια κοντινή ματιά στα άστρα; Ο Rachel Dodds,
μέλος του Προγράμματος Τηλεσκοπίων Faulkes, εξηγεί πώς μπορείτε να
κάνετε αυτό ακριβώς, μαζί με τους μαθητές σας χωρίς μάλιστα να βγείτε
από τη σχολική αίθουσα! |
|
Στο δεύτερο από
τα δυο άρθρα πάνω στην ανάπτυξη της μεθοδολογίας της διερεύνησης, της
υπόθεσης και του ελέγχου, οι Alfredo Tifi, Natale
Natale και Antonietta Lombardi
περιγράφουν πώς να φτιάξετε και να χρησιμοποιήσετε μερικούς από τους
χαμηλού κόστους εξοπλισμούς που ανέπτυξαν. |
|
Ο
Richard West περιγράφει την έξαψη και τη χαρά της
ανακάλυψης ενός νέου κομήτη. |
|
Ο David
Featonby, από το Ηνωμένο Βασίλειο, παρουσιάζει κάποιες απλές
επιδείξεις που θα κάνουν τους μαθητές σας να σκεφτούν για τις
επιστημονικές αρχές. |
|
Η φυματίωση δεν
είναι κάτι που φυσιολογικά απασχολεί τους Ευρωπαίους. Αλλά η ασθένεια
επανεμφανίζεται και είναι ανθεκτική σε πολλά από τα φάρμακά μας. Η
Claire Ainsworth περιγράφει πώς ο
MatthiasWilmanns και η ομάδα του προσπαθούν να κρατήσουν την ασθένεια
μακρυά. |
|
Η Jenny List,
μια νεαρή φυσικός στοιχειωδών σωματιδίων η οποία εργάζεται στο
DESY στη Γερμανία,
καθοδηγεί την ερευνητική της ομάδα να ανακαλύψει πώς λειτουργεί το
Σύμπαν. Μιλάει στην Barbara Warmbein. |
|
H
Elisabeth Schepers από το Γερμανικό Μουσείο του
Μονάχου, παρουσιάζει ένα σχολικό πρόγραμμα που συνδέει τις κλιματικές
αλλαγές και το μέλλον της τεχνολογίας συγκοινωνιών. |
|
Η
Angelika Börsch-Haubold αναδεικνύει τις οσφρητικές ομορφιές της
Οργανικής Χημείας. |
|
Το RNA είναι
ένα κρίσιμο βιολογικό μακρομόριο που σπάνια αναφέρεται λεπτομερώς στα
εγχειρίδια. Στο πρώτο άρθρο μιας σειράς ,ο/η Russ Hodge
περιγράφει μία συναρπαστική πρόσφατη έρευνα για το RNA. |
|
Οι
Katie Wynne και Steve Bloom από το Imperial
College London, UK, περιγράφουν την εργασία τους για μια ορμόνη που θα
μπορούσε να αντιμετωπίσει τις αιτίες της παχυσαρκίας. |
|
Η
Anna Gawthorp περιγράφει τη δημιουργία του
φιλόδοξου δικτύου
Science
Learning Centres (Κέντρα Εκπαίδευσης Φυσικών Επιστημών). Το
δίκτυο στοχεύει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς, τους βοηθούς της τάξης
και τους τεχνικούς, ώστε η εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες στο Ενωμένο
Βασίλειο να γίνει η καλύτερη παγκοσμίως. |
|
Οι ενεργειακές
ανάγκες της κοινωνίας μας συνεχίζουν να αυξάνονται, ενώ οι ποσότητες των
ορυκτών καυσίμων – που είναι ακόμη η κύρια ενεργειακή πηγή μας –
ελαττώνονται. Ο Chris Warrick από την
Ευρωπαϊκή Συμφωνία για την
Ανάπτυξη της Πυρηνικής Σύντηξης εξηγεί γιατί η έρευνα για την
σύντηξη προσφέρει την ελπίδα για μια ασφαλή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη
ενεργειακή πηγή. |
|
Η
Sigrid Griet Eeckhout από το ESRF (European Synchrotron
Radiation Facility) στη Grenoble της Γαλλίας ερευνά τα αίτια της
τοξικότητας των ενώσεων υδραργύρου – και πώς οι ακτίνες Χ μας βοηθούν να
λύσουμε το μυστήριο. |
|
Ο Καθηγητής
Lewis Wolpert συζητά τις αμφιλεγόμενες ιδέες του σχετικά με τα πιστεύω
του, την εκπαίδευση θετικών επιστημών και πολλά άλλα με τη
Vienna Leigh από το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (EMBL). |
|
Ο
Ken Gadd και η Luca Szalay
παρουσιάζουν μια διαδικασία που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία –
προσαρμοσμένη σε μαθητές – για τη μέτρηση των επιπέδων του κιτρικού
οξέος στην τσίχλα.
|
|
Καθόμαστε πάνω
τους, τα φοράμε και μαγειρεύουμε μ’ αυτά: τα πλαστικά είναι παντού.
Παρόλα αυτά αυτή η ευελιξία και αφθονία κάνει ακόμη πιο δύσκολη την
παραγωγή και καταστροφή των πλαστικών με φιλικούς προς το περιβάλλον
τρόπους. Ο David Bradley εξηγεί πώς
ερευνητές στο
Πανεπιστήμιο
του Μάντσεστερ, Αγγλίας είναι ανάμεσα σ’ αυτούς που αναζητούν μία
λύση. |
|
Ο
Uffe Gråe Jørgensen από το Πανεπιστήμιο της
Κοπεγχάγης στη Δανία, περιγράφει την έρευνα για πλανήτες που μοιάζουν με
τη Γη κάπου αλλού στον γαλαξία μας. |
|
Η
Sheena Laursen από το κέντρο Experimentariumστη
Δανία, περιγράφει πώς το πρότζεκτ Xciterβοηθά τους μαθητές να
αλληλοπαρακινηθούν για βαθύτερη αναζήτηση στις Φυσικές Επιστήμες (Φ.Ε.). |
|
Ο
Darren Hughes από το Ινστιτούτο Laue-Langevin της
Γκρενόμπλ, Γαλλίας ρίχνει μια ματιά στην παραμόρφωση. Πώς μπορεί να
επιτευχθεί να φτιάχνουμε ασφαλέστερους σιδηρόδρομους ή πιο
αποτελεσματικές τουρμπίνες αεροπλάνων-και τι μπορούμε να μάθουμε από το
νετρόνιο-και την ανάλυση με ακτίνες Χ? |
|
Ένας από τους
πολλούς ρόλους των φυσικών επιστημών είναι να υποστηρίζουν τις
θεωρητικές σπουδές. Έχοντας αυτό κατά νου, ο Gianluca
Farusi και οι μαθητές του αποφάσισαν να ερευνήσουν και
να παρασκευάσουν μελάνι από όζο σιδήρου, ένα πολύ σημαντικό ιστορικά
υλικό για την μετάδοση της γνώσης. |
|
Σε αυτό, το
δεύτερο από δύο άρθρα, ο Rasmus Benestad ερευνητής του
κλίματος από το Νορβηγικό Μετεωρολογικό Ινστιτούτο, εξετάζει στοιχεία
που αποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι προκαλούν κλιματική αλλαγή. |
|
O Amito
Haarhuis από το κέντρο επιστημών NEMO στο Άμστερνταμ, Ολλανδία,
περιγράφει ένα πρόγραμμα που προκαλεί τους μαθητές ηλικίας 11-12 να
σχεδιάσουν και να δημιουργήσουν τα εκθέματά τους. |
|
Ο
Henri Boffin από το ESOw1
στο Garching της Γερμανίας, ξετυλίγει το μυστήριο των εκλάμψεων ακτινών
γ από την ανακάλυψή τους μέχρι τις πιο πρόσφατες έρευνες σχετικά με
αυτές τις δραματικές αστρονομικές εκρήξεις. |
|
Υπάρχουν ημέρες
που επιθυμείτε να φύγετε μακριά από την τάξη; Πόσο μακριά θα θέλατε να
πάτε; Η Eleanor Hayes μιλά με τον Phil Avery, έναν από
τέσσερις δασκάλους που κάνουν ένα διάλειμμα από το σχολείο για ένα
ταξίδι στην Ανταρκτική. |
|
Στο πρώτο από
τα δυο άρθρα, ο Rasmus Benestad ερευνητής του
Νορβηγικού Μετεωρολογικού Ινστιτούτου, εξετάζει τα στοιχεία για την
κλιματική αλλαγή. |
|
Όλοι γνωρίζουμε
τι είναι η συμμετρία. Σε αυτό το άρθρο ο Mario Livio
από το Space Telescope
Science Institute, στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, εξηγεί πώς και οι νόμοι
της φύσης, όπως τα σχήματα, μπορούν να είναι συμμετρικοί. |
|
Με τη συμβολή
ενθουσιωδών μαθητών και επιστημόνων, ο Ολλανδικός σχολικός διαγωνισμός
«Imagine» στηρίζει τη βιώσιμη παραγωγή βιοντήζελ στη Μοζαμβίκη, λαδιού
αβοκάντο στην Κένυα καθώς και της χρωστικής byxine στο Σουρινάμ. Ο
Daan Schuurbiers και η Marije Blomjous
από τον οργανισμό Imagine Life Sciences εξηγεί τι είναι το Imagine. |
|
Επιστήμονες του
Ινστιτούτου Laue-Langevin (ILL) και του Πανεπιστημίου Joseph Fourier στη
Γκρενόμπλ της Γαλλίας, ανακάλυψαν έναν κρύσταλλο που φαίνεται να αψηφά
τους νόμους της θερμοδυναμικής. Η Giovanna Cicognani
από το ILL,
μεταδίδει. |
|
Επιστημονικό
γεγονός ή επιστημονική φαντασία? Η Margarita Marinova
από το Caltech των Η.Π.Α, ερευνά την πιθανότητα της εγκατάστασης ζωής
στον Άρη. |
|
Συνεχίζοντας τη
σειρά μας για την ενέργεια, ο Menno van Dijk μας
εισάγει στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον των υδρογονανθράκων, ακόμη
το πιο κοινό καύσιμο από όλα. |
|
Herbi
Dreiner και ο Tobias Strehlau
περιγράφουν πώς μία επίδειξη πειραμάτων φυσικής στο πανεπιστήμιο
ενέπνευσε έναν καθηγητή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τους μαθητές του
να πραγματοποιήσουν τη δική τους παράσταση στο σχολείο. Γιατί να μη το
δοκιμάσετε και στο σχολείο σας; |
|
Η
Halina Stanley εξετάζει την ιστορία της τσίχλας, πώς η χημεία
της τσίχλας επηρεάζει τις ιδιότητές της, και πώς οι επιστήμονες
χρησιμοποιούν αυτήν τη γνώση για να κάνουν την τσίχλα να λερώνει
λιγότερο. |
|
Η Lucy
Attwood, από το
Oxford
Danfysik, στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξηγεί τη μυστηριώδη γοητεία της
σαμπάνιας. |
|
Ο Steve Jones
συζητά με τη Vienna Leigh για την ανησυχητική
επανεμφάνιση του δημιουργισμού στην Ευρώπη, πώς μπορούν να βοηθήσουν οι
καθηγητές και γιατί ο ίδιος ποτέ δε θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με ένα
δημιουργιστή. |
|
Οι κλιματικές
αλλαγές δεν είναι κάτι καινούριο. Η Caitlin Sedwick
περιγράφει πως ένα υπολογιστικό μοντέλο βοηθάει τους επιστήμονες να
εξηγήσουν την εξαφάνιση των μαλλιαρών μαμούθ. |
|
Αισθανθήκατε
ποτέ αποκαρδιωμένοι με όλη αυτή την ακαταστασία από τα καλώδια που
συνδέουν το DVD σας με το δορυφορικό πιάτο, την τηλεόραση και το βίντεό
σας; Ξέρατε ότι μπορείτε να κόψετε εκείνα τα καλώδια - και παρόλα αυτά
να έχετε ακόμη σήμα που διαδίδεται μεταξύ των συσκευών;
Alessandro Iscra, η Μαρία
Teresa Quaglini και η Giuseppina Rossi
από την Ιταλία περιγράφουν ένα πείραμα που θα καταπλήξει τους μαθητές
σας. |
|
Αναρωτηθήκατε
ποτέ τι σημαίνει για εμάς στη Γη ο ηλιακός άνεμος ή τι συμβαίνει όταν η
επιφάνεια του Ήλιου εκρήγνυται σποραδικά; Η Lucie Green
από το Εργαστήριο Mullard της Επιστήμης του Διαστήματος του
Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο, περιγράφει
μερικές από τις πρόσφατες έρευνες στην ατμόσφαιρα του Ήλιου |
|
Αναρωτηθήκατε
ποτέ τι – και ποιος- βρίσκονται πίσω από τις όμορφες και εντυπωσιακές
αστρονομικές φωτογραφίες και παρατηρήσεις που γίνονται με τα σύγχρονα
τηλεσκόπια; Ο Douglas Pierce-Price του
ESO, του Ευρωπαϊκού
Οργανισμού για την Αστρονομική Έρευνα στο Νότιο Ημισφαίριο, περιγράφει
μια ημέρα λειτουργίας του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου. |
|
Στις 10
Σεπτεμβρίου 2008, στις 10:28 πμ, ξεκίνησε η λειτουργία του μεγαλύτερου
επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο: του Μεγάλου Αδρονικού Επιταχυντή
(Large Hadron Collider, LHC). Αλλά γιατί; Στο πρώτο από τα δυο άρθρα, ο
Rolf Landua από το
CERN και η
Marlene Rau από το
EMBL εξερευνούν τα
μεγάλα αναπάντητα ερωτήματα της σωματιδιακής φυσικής και το τι μπορεί να
μας πει ο LHCσχετικά με τις πρώτες στιγμές του Σύμπαντος, ξεκινώντας 10-12
δευτερόλεπτα μετά τη Μεγάλη Έκρηξη (Big Bang). |
|