Απόψεις ( Eπιμέλεια Ζαχαρίας Σκαφίδας )
Τα επτά είδη εξυπνάδας
{Δεν σκαμπάζει από ορθογραφία - αλλά στο μπαλέτο
πετάει. Είναι σκράπας στα μαθηματικά - αλλά
μπορεί να επιδιορθώσει το ραδιόφωνο σας.
Κι αυτά τα παιδιά είναι προικισμένα - με τρόπους που οι εκπαιδευτικοί έχουν παραμελήσει.}
ΠΑΡΤΕ ΕΝΑ κομμάτι χαρτί, διπλώστε το στα δύο, ύστερα διπλώστε το άλλες δυο φορές στη μέση. Πόσα τετράγωνα υπάρχουν μετά το τελευταίο δίπλωμα; Τώρα φανταστείτε το νεροχύτη στην κουζίνα. Ποια στρόφιγγα ελέγχει το ζεστό νερό; Ή σκεφτείτε το παρακάτω τεστ: Ένας άντρας και μια γυναίκα, που περπατάνε μαζί, ξεκινάνε με το δεξί τους πόδι. Η γυναίκα κάνει τρία βήματα σε κάθε δύο του άντρα. Σε ποιο σημείο θα υψώσουν ταυτόχρονα το δεξί πόδι τους απ' το έδαφος;
Τα παραπάνω τεστ ελέγχουν την ικανότητα αντίληψης του χώρου, την ικανότητα να βλέπουμε τον γύρω κόσμο με ακρίβεια και να μετατρέπουμε ή να τροποποιούμε τις εικονικές παραστάσεις. Πρόκειται για ένα από τα τουλάχιστον επτά είδη ευφυΐας, λέει ο ψυχολόγος του Χάρβαρντ Χάουαρντ Γκάρντνερ στο νέο τολμηρό βιβλίο του Νοητικές Προδιαθέσεις - η Θεωρία της Πολλαπλής Ευφυΐας. Ο Γκάρντνερ, καθώς και άλλοι ειδικοί, έχει αρχίσει να πιστεύει ότι πολλά κρυφά ταλέντα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν, αν τονίσει κανείς τα διάφορα είδη νοητικών ικανοτήτων που υπάρχουν
πέρα απ' αυτό που μετριέται με τα συνηθισμένα τεστ ευφυΐας.
«Η κοινωνία μας έχει τρεις προκαταλήψεις,» λέει ο Γκάρντνερ: «Την Τεστομανία, την Δυτικομανία και την Αριστομανία.» Η Τεστομανία είναι η υπερβολική σημασία που δίνεται στον αριθμό του Δείκτη Ευφυΐας - δηλαδή στο πηλίκο που προκύπτει μετά τα διάφορα τεστ. Η Δυτικομανία είναι ο τρόπος σκέψης που εστιάζεται αποκλειστικά στις ικανότητες που μπορούν να μετρηθούν, παραγνωρίζοντας τις εκλεπτυσμένες αντιλήψεις των Ανατολικών λαών για την ενορατική και μη λογική ευφυΐα. Και η Αριστομανία ρίχνει όλο το βάρος της στις περγαμηνές, χωρίς να δίνει αρκετή σημασία σε πιο γνήσιες εγγυήσεις διανοητικών ικανοτήτων.
Φωτοαρχαιολογία ( Του Αντώνη Κάτανου )
Μυκηναϊκοί τάφοι
Μυκηναϊκοί τάφοι
Οι τάφοι των Μυκηναΐων παρουσιάζονται υπό τρεις διαφορετικούς τύπους: τους λακκοειδείς, τους θαλαμοειδείς και τους θολωτούς. Οι πρώτοι, οι απλούστεροι ,αποτελούνται από ένα μακρόστενο κάθετο άνοιγμα που σκεπαζόταν με ακατέργαστες λίθινες πλάκες. Οι θαλαμοειδείς είχαν μορφή υπογείων δωματίων σκαμμένων στις πλαγιές υψωμάτων και σε αρκετό βάθος. Στους υπόγειους θαλάμους έφθανε κανείς δια μέσου ενός κατηφορικού δρόμου. Ο δρόμος κατέληγε στη θύρα με το υπέρθυρο που οδηγούσε μέσα στο θάλαμο. Μετά την ταφή έφραζαν το στόμιο με ξερολιθιά. Τα λαμπρότερα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα αποτελούν οι θολωτοί τάφοι. Πρόκειται για τάφους βασιλέων και αρχόντων. Έχουν και αυτοί δρόμο, θύρα ,στόμιο και θάλαμο. Ο θάλαμος είναι οικοδομημένος με ογκόλιθους άλλοτε πάνω από την επιφάνεια του εδάφους (σκεπαζόταν με χώμα δίνοντας την όψη τύμβου) και άλλοτε σε βαθύ κυκλικό σκάμμα ανοιγμένο στην πλαγιά ενός λόφου. Η διάμετρος ποικίλλει από τα 3,50 μ. έως τα 14,50 μ. του θησαυρού του Ατρέως. Το συμπαγές υπέρθυρο του Ατρέα ζυγίζει 120 τόνους .Το κουφιστικό τρίγωνο χρησίμευε για την εξουδετέρωση των πιέσεων. Η μνημειώδης πρόσοψη του ήταν πλούσια διακοσμημένη. Οι θόλοι είναι κατασκευασμένοι με ογκόλιθους χωρίς συνδετική ύλη ,κατά το εκφορικό σύστημα (θόλους, τόξα, καμάρες) . Ο λίθος της κορυφής του θόλου λέγεται ?κλειδί? επειδή εξασφαλίζει την συνοχή σ?ολόκληρο το οικοδόμημα.
H εξέλιξη της σημαίας ( Του Ζαχαρία Σκαφίδα )
Tα σύμβολα της σημαίας: Ο δικέφαλος αετός στον κόσμο
Το σύμβολο του δικεφάλου είναι το παλαιότερο των συμβόλων. Ένας δικέφαλος που συμβόλιζε την θεά-μητέρα ανακαλύφθηκε στην Κταλ Χιουγιούκ και χρονολογείται 5000 π.χ. Στις ανασκαφές του Μποτζάσκοβ βρέθηκαν κυλινδρικές σφραγίδες με τον δικέφαλο. Σε ασσυριακούς κυλίνδρους "εξ' απτής γης" που βρέθηκαν το 3000 π.χ. στο Τέλλο που ήταν η πόλη Lagash κέντρο της νότιας Βαβυλώνας, σε σφηνοειδή γραφή, να αναγράφεται από τον ηγεμόνα της πόλης η εξής ιστορία:
<< Τα νερά του τίγρη χαμήλωσαν και ήταν αυτό σημάδι της οργής των θεών>> Κατόπιν περιγράφει όνειρο στο οποίο αποκαλύφθηκε η θέληση των θεών. Παρουσιάστηκε στον βασιλιά θεός που το ανάστημα του έφθανε από την γη στον ουρανό και στο κεφάλι του είχε στέμμα κάποιου θεού και πέταγε το πουλί της τρικυμίας που άνοιγε τα φτερά του πάνω από την πόλη και γύρω από την γη. Το πουλί της τρικυμίας είναι ο δικέφαλος αετός, το τοτέμ της πόλης Lagash των Σουμέριων.
Μια αναζήτηση στον αισθητικό χώρο τι οδήγησε τον άνθρωπο σε αυτήν την "εραλδική" θέση, μπορεί να εξηγηθεί από μια φυσική κλίση για τη συμμετρία παρακινούμενη από θρησκευτικά κριτήρια.