1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Ε' Δημοτικού, 17η ενότητα


ΣΕΛ 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70

 

Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της εικόνα αστροναύτη.

 

Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επεξεργασία αφηγηματικών και περιγραφικών κειμένων.

 

Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:

• Ο άνθρωπος στο διάστημα

• Τι βλέπουμε από το διάστημα

• Φανταστικά ταξίδια στο διάστημα

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• ομιλία σε εκδήλωση

• ενημερωτικά κείμενα

• λογοτεχνικές αφηγηματικές περιγραφές

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, υπενθυμίζεται η διαφοροποίηση ενεργητικής και παθητικής σύνταξης (βλ. και ενότητα 13), η διαφοροποίηση ονοματικής και ρηματικής φράσης (βλ. και ενότητα 9) και η λειτουργία των άρθρων (βλ. και ενότητα 4).

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., όπως Φυσική, Μαθηματικά, Αισθητική Αγωγή.

 

Στο Τετράδιο Εργασιών η ηρωίδα λέγεται Aστερούλα και επισκέπτεται τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. H επίσκεψή της δίνει αφορμή για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (ενεργητική και παθητική σύνταξη, ονοματική και ρηματική φράση) και για λεξιλογικές ασκήσεις.

 

Παραπομπή στο Ανθολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία για το θέμα της ενότητας δίνονται στο Βιβλίο του Μαθητή.

 

 



75

 

eik


76

 

eik

 

Ο άνθρωπος στο διάστημα

Εκδήλωση ανακήρυξης κοσμοναύτη
Θ. ΓΙΟΥΡΤΣΙΧΙΝ επίτιμου δημότη Εχεδώρου

εικ

Στην ομιλία του ο δήμαρχος Εχεδώρου Θεσσαλονίκης κ. Γεώργιος Αρβανιτίδης τόνισε:

Κυρίες και κύριοι,

Με μεγάλη τιμή και υπερηφάνεια υποδεχόμαστε σήμερα στην πατρίδα του τον πρώτο ελληνικής καταγωγής αστροναύτη, τον Θεόδωρο Γιουρτσίχιν.

Μεγάλωσε με ένα και μόνο όνειρο, να μοιάσει στον ήρωά του, τον κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν. Από τα πρώτα σχολικά χρόνια είχε αποφασίσει ποιο δρόμο θα ακολουθούσε στη ζωή του. «Εγώ θα γίνω αστροναύτης» έλεγε στους δασκάλους του.

Ο Θόδωρος, όπως τον αποκαλούν οι δικοί του άνθρωποι, τελικά τα κατάφερε. Πέρασε μερόνυχτα μελετώντας μαθηματικά και φυσική. Όσο δύσκολα και αν ήταν τα παιδικά χρόνια, ο στόχος, το όνειρο όλο και πλησίαζε περισσότερο.

Πήρε το πτυχίο του μηχανολόγου μηχανικού με ειδίκευση στα διαστημόπλοια. Δούλεψε στο Κέντρο Ελέγχου Διαστημικών Αποστολών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και επιτέλους όλοι του οι κόποι ανταμείφθηκαν όταν το 1994 επιλέχθηκε να συμμετάσχει σε κοινό αμερικανορωσικό διαστημικό πρόγραμμα.

Μετακόμισε με όλη του την οικογένεια στην Αμερική και τον Οκτώβριο του 2002 έμελλε να γίνει ο πρώτος Έλληνας κοσμοναύτης, με την αποστολή του διαστημικού λεωφορείου «Ατλαντίς».

Κυρίες και κύριοι,

Ο Θεόδωρος Γιουρτσίχιν δοξάζει στα πέρατα της γης την πατρίδα Ελλάδα και τον ελληνισμό του Πόντου. Είναι υπερήφανος που είναι Έλληνας και εμείς ακόμη πιο υπερήφανοι που είμαστε συμπατριώτες του.

Σήμερα ο δήμος Εχεδώρου τιμά έναν δικό του άνθρωπο.

Θεόδωρε Γιουρτσίχιν, σου παραδίδουμε το κλειδί της πόλης και το κλειδί της καρδιάς μας.

 

δεσμός Φιοντόρ Γιουρτσίχιν [πηγή: Βικιπαίδεια] 

δεσμός «Τέταρτο ταξίδι στο διάστημα για τον ελληνικής καταγωγής Ρώσο κοσμοναύτη Θεόδωρο Γιουρτσίχιν – Γραμματικόπουλο»

 

77

 

eik1. Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

bullet

Ποιος διοργανώνει αυτή την εκδήλωση;

bullet

Ποιο ήταν το όνειρο του Θεόδωρου Γιουρτσίχιν;

bullet

Πώς κατάφερε να το πραγματοποιήσει;

bullet

Πώς καταλαβαίνετε τη φράση «σου παραδίδουμε το κλειδί της πόλης και το κλειδί της καρδιάς μας»;

 

 

eik2. Με βάση τις πληροφορίες του κειμένου και άλλες που μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο, γράψτε στο τετράδιό σας ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα του πρώτου ελληνικής καταγωγής κοσμοναύτη.

 

 

Βιογραφικό σημείωμα

Δείτε ενότητα 9, Βιβλία – βιβλιοθήκες

 

 

eik3. Αναλύστε το σύνθετο ρήμα στα συνθετικά του και σχηματίστε το ουσιαστικό που παράγεται:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Σύνθετο ρήμα Ανάλυση στα συνθετικά Ουσιαστικό που παράγεται
υποδέχομαιυπό + δέχομαι υποδοχή
εξειδικεύω  
ανταμείβω  
συμμετέχω  
αποστέλλω  
μετακομίζω  
παραδίδω  

 

78

 

eik4 Μέσα στο κείμενο υπάρχουν οι ρηματικές φράσεις:

 

...υποδεχόμαστε σήμερα στην πατρίδα του τον πρώτο αστροναύτη…

…όλοι του οι κόποι ανταμείφθηκαν

να συμμετάσχει σε κοινό αμερικανορωσικό διαστημικό πρόγραμμα…

Μετακόμισε με όλη του την οικογένεια…

…σου παραδίδουμε το κλειδί της πόλης…

 

Μετατρέψτε τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές, φτιάχνοντας τίτλους για άρθρο εφημερίδας ή για δελτίο ειδήσεων στην τηλεόραση:

1 …υποδεχόμαστε σήμερα στην πατρίδα του, τον πρώτο αστροναύτη…

Η υποδοχή του πρώτου αστροναύτη στην πατρίδα του.

 

2 …όλοι του οι κόποι ανταμείφθηκαν

3 …να συμμετάσχει σε κοινό αμερικανορωσικό διαστημικό πρόγραμμα…

4 …Μετακόμισε με όλη του την οικογένεια…

5 …σου παραδίδουμε το κλειδί της πόλης…

 

 

 

eik

Προσέξτε τη διαφορά:

 

bullet

Χρησιμοποιούμε συχνά μια λέξη μαζί με μια άλλη, π.χ. το επίθετο διαστημικός το χρησιμοποιούμε με τις λέξεις αποστολή, πρόγραμμα, σταθμός, λεωφορείο, το ουσιαστικό κλειδί το χρησιμοποιούμε με τις λέξεις πόλη (το κλειδί της πόλης), επιτυχία (το κλειδί της επιτυχίας) – τότε λέμε ότι έχουμε σύμφραση, δηλαδή μια φράση από δύο λέξεις που η καθεμία κρατάει τη σημασία της αλλά βρίσκονται συχνά μαζί.
 

bullet

Χρησιμοποιούμε μια λέξη μόνο μαζί με μια άλλη, π.χ. το ουσιαστικό τα πέρατα μαζί με τη λέξη γη ή κόσμος (τα πέρατα της γης, τα πέρατα του κόσμου) – τότε λέμε ότι έχουμε έκφραση, δηλαδή το νόημά της βγαίνει και από τις δύο λέξεις μαζί.

 

 

eik5 Βρείτε συμφράσεις και εκφράσεις με λέξεις του κειμένου και άλλες δικές σας, π.χ. χρόνια:

σύμφραση → παιδικά χρόνια,

έκφραση → χρόνια και ζαμάνια.

 

79

 

Τι βλέπουμε στο διάστημα

εικ
Εικόνα 1. Το Σινικό Τείχος στην Κίνα
Δείτε δορυφορική εικόνα εδώ από τη Βικιπαίδεια

Υπάρχει ένας παλιός μύθος ότι το Σινικό Τείχος στην Κίνα είναι το μοναδικό ανθρώπινο κατασκεύασμα που μπορεί κανείς να δει από το διάστημα. Στην πραγματικότητα, πολλές ανθρώπινες κατασκευές φαίνονται από περίγεια τροχιά.

Οι αστροναύτες σε περίγεια τροχιά στο διαστημικό λεωφορείο μπορούν να δουν λεωφόρους, αεροδρόμια, φράγματα, ακόμα και μεγάλα οχήματα, από ύψος γύρω στα 217 χιλιόμετρα.

Οι πόλεις ξεχωρίζουν καθαρά, και αυτό ισχύει ακόμα και για την ανώτερη τροχιά του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, ο οποίος περιφέρεται γύρω από τον πλανήτη σε ύψος 400 χιλιομέτρων.

«Μπορείς να δεις πάρα πολλά πράγματα από το διάστημα» λέει ο αστροναύτης Εντ Λου, ο επιστήμονας της Αποστολής Επτά πάνω στον σταθμό. «Μπορείς να δεις τις πυραμίδες, ειδικά με ένα ζευγάρι κιάλια. Είναι λίγο δύσκολο να τις διακρίνεις με γυμνό μάτι».

 

eik

 

Εικόνα 2. Η Αθήνα και ο Πειραιάς σε φωτογραφίες από το διαστημικό λεωφορείο «Εντέβορ»,
με χαρτογράφηση της Γης σε τρισδιάστατες εικόνες (εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ)

 

80

 

εικ

Εικόνα 3. Οι πυραμίδες της Αιγύπτου. Δεξιά βλέπουμε

την πόλη του Καΐρου

Δες τις πυραμίδες στον χάρτη της Google.

 

Οι πυραμίδες των Αιγυπτίων έχουν φωτογραφηθεί πολλές φορές από το διάστημα με συνηθισμένες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και φακούς υψηλής μεγέθυνσης. Η μεγαλύτερη πυραμίδα, αυτή της Γκίζας, στα περίχωρα του Καΐρου, έχει μήκος πλευράς 227 μέτρα και ύψος 137 μέτρα. 

Όταν ένας φίλος του διαστήματος ρώτησε το Λου τι άλλο μπορεί να δει κάποιος, εκείνος απάντησε: «Με κιάλια μπορείς να δεις απίστευτα πράγματα. Μπορείς να δεις δρόμους. Μπορείς να δεις λιμάνια. Μπορείς ακόμα να δεις και πλοία, μεγάλα δεξαμενόπλοια στον ωκεανό».

Υπάρχουν και μερικές εκπλήξεις.

«Μπορείς να δεις τα ίχνη που αφήνουν οι κινητήρες των αεροπλάνων, κάποτε βλέπεις και την αντανάκλαση από το ίδιο το αεροσκάφος» λέει ο Λου. «Και μερικές φορές βλέπεις άλλους δορυφόρους να περνάνε. Είναι πολύ ωραίο θέαμα».

 

Πλανητάριο Θεσσαλονίκης

 

δεσμός Χάρτες της Google 

δεσμός ESA – Space to relax /our colourful planet (βίντεο) [πηγή: European Space Agency]

 

eik6. Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

bullet

Σε ποιο ύψος είναι η τροχιά του διαστημικού λεωφορείου;

bullet

Σε ποιο ύψος είναι η τροχιά του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού;

bullet

Τι μπορούν να δουν οι αστροναύτες από το διάστημα;

bullet

Αν ήσασταν εσείς στη θέση τους και είχατε μια φωτογραφική μηχανή με πολύ ισχυρούς φακούς, τι θα φωτογραφίζατε;

 

 

eik2. Φανταστείτε πως βρίσκεστε στον Διαστημικό Σταθμό και έχετε το πιο ισχυρό τηλεσκόπιο στα χέρια σας. Γράψτε στο τετράδιό σας ένα σύντομο κείμενο όπου θα περιγράφετε τι θα θέλατε να δείτε από εκεί ψηλά και γιατί.

 

 

eik

Πότε δεν χρησιμοποιούμε το άρθρο;

Μερικές φορές αυτός που μιλάει δεν βάζει άρθρο στο αντικείμενο του ρήματος γιατί δεν θέλει να μιλήσει για κάτι συγκεκριμένο αλλά απλώς να αναφέρει το είδος του. Έτσι, από το διάστημα:

 

Μπορείς να δεις τις πυραμίδες, μπορείς να δεις το Σινικό Τείχος.

 

bullet

Σε αυτή την πρόταση ο αστροναύτης χρησιμοποιεί άρθρα μαζί με τα ονόματα γιατί μιλάει για συγκεκριμένα αντικείμενα.

 

Μπορείς να δεις δρόμους. Μπορείς να δεις λιμάνια. Μπορείς ακόμα να δεις και πλοία.

81

 

bullet

Στις παραπάνω προτάσεις δεν θέλει να μιλήσει για συγκεκριμένους δρόμους, λιμάνια ή πλοία, αλλά θέλει να τονίσει ότι μπορείς να δεις πολλά διαφορετικά από αυτά. Έτσι, δεν χρησιμοποιεί το άρθρο.

 

bullet

Με τον ίδιο τρόπο λέμε:

 

Βρήκα ένα μολύβι. (π.χ. ένα μολύβι που ήταν στο πάτωμα) αλλά:

Βρήκα μολύβι. (δηλ. δεν είχα μολύβι πριν)

 

bullet

Επίσης το άρθρο μπορεί να λείπει από το αντικείμενο του ρήματος όταν η πρόταση είναι αρνητική, ερωτηματική ή υποθετική.

 

Δεν έχω σκύλο. Έχεις σκύλο; Αν είχα σκύλο, θα τον φρόντιζα πολύ.

 

bullet

Τέλος, υπάρχουν και φράσεις με τα ρήματα έχω και κάνω όπου συνήθως το άρθρο απουσιάζει: έχω διάβασμα, έχει σημασία, έχω προπόνηση, κάνω μάθημα, κάνει ζέστη, κάνω γερμανικά

 

 

 

eik3. Συζητήστε τη διαφορά ανάμεσα στα ζευγάρια των προτάσεων:

 

α) Φέρε οδοντογλυφίδες από την κουζίνα.

Φέρε τις οδοντογλυφίδες που είναι στο ντουλάπι.

 

β) Βρήκατε την μπάλα σας;

Έφερες μπάλα για να παίξουμε;

 

γ) Σήμερα κάνει ζέστη.

Τη ζέστη που έκανε πέρσι το καλοκαίρι δεν θα την ξεχάσω!

 

 

eik

Ένα συνηθισμένο λάθος…

Ακούγεται συχνά και μερικές φορές γράφεται μεγένθυνση και μεγένθυση αντί του σωστού μεγέθυνση. Για να αποφεύγουμε το λάθος, πρέπει να θυμόμαστε ότι η λέξη παράγεται από το ρήμα μεγεθύνω, που, όπως και η λέξη μέγεθος, δεν έχει - ν - .

 

Έτσι, έχουμε:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

(μέγεθος)μεγεθύνω>μεγέθυνση, μεγεθυντικός
(βάρος)επιβαρύνω>επιβάρυνση, επιβαρυντικός
(θάρρος)ενθαρρύνω>ενθάρρυνση, αποθαρρύνω, αποθάρρυνση
(μήκος)επιμηκύνω>επιμήκυνση
(οξύς)οξύνω>όξυνση
(ευθύς)διευθύνω>διεύθυνση, διευθυντής

 

δεσμός Παράλληλη αναζήτηση στα Σώματα Κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα

δεσμός Εκπαιδευτικός Θησαυρός Ελληνικών Κειμένων

δεσμός Αναζήτηση στον Εθνικό Θησαυρό Ελληνικής Γλώσσας

 

 

82

 

eik5. Συμπληρώστε τον πίνακα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ρηματική φράσηOνοματική φράση
επιβαρύνθηκε η θέση τουη επιβάρυνση της θέσης του
επιβαρύνω την υγεία μου 
ενθαρρύνει τους συνεργάτες του 
ενθαρρύνω τον συμπαίκτη μου 
επιμηκύνει την παραμονή του στο διάστημα 
οξύνθηκαν οι σχέσεις των δύο χωρών 
διευθύνει το κέντρο ερευνών 

 

eikΑς θυμηθούμε την ενεργητική και την παθητική σύνταξη των προτάσεων:

 

ενεργητική

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

υποκείμενορήμα σε ενεργητική φωνήαντικείμενο
Ένας φίλος του διαστήματοςρώτησετον Λου.

eik

Ο Λουρωτήθηκεαπό έναν φίλο του διαστήματος
υποκείμενορήμα σε παθητική φωνήαπό ποιον

 

Για την ενεργητική και την παθητική σύνταξη μπορείς να διαβάσεις ή να δεις το βίντεο εδώ

 

 

eik6. Μετατρέψτε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική, και το αντίστροφο. Υπογραμμίστε πρώτα αυτά που πρέπει να αλλάξουν και μετά κάντε τις μετατροπές όπως στο παράδειγμα:

 

Οι πυραμίδες των Αιγυπτίων έχουν φωτογραφηθεί πολλές φορές από τους αστροναύτες.

 

 

 

Ο ερευνητής ενθαρρύνθηκε από όλους να συνεχίσει.

 

 

 

Ο Λου διευθύνει τα πειράματα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

 

 

 

83

 

Φανταστικά ταξίδια στο διάστημα

Ο Πότης Ράτος ζούσε στα 1880 μαζί με τη γυναίκα του και τα παιδιά του κάπου στην Ελλάδα. Λαχταρούσε να κάνει ένα ταξίδι στον χρόνο. Όχι στο παρελθόν, αλλά στο μέλλον. Και μάλιστα στο πολύ μακρινό. Μαζί με τον γιο του Σταύρο, τους φίλους και συμμαθητές του γιου του Bασιλική και Μιχάλη και τον Γάλλο συγγραφέα Ιούλιο Bερν αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι στο διάστημα με τη βοήθεια του παράξενου φίλου τους, του Σοφούλη του Ψαλιδούλη, που πραγματοποιούσε στη στιγμή κάθε τους επιθυμία.

 

εικ

Μετά από μια μεγάλη περιήγηση, το διαστημόπλοιο τυλίχτηκε σ' ένα γαλάζιο σύννεφο και μαζί με τους χρονοταξιδιώτες βρέθηκε σε χρόνο ρεκόρ από τη Σελήνη στον πλανήτη Άρη. Όμως αυτή τη φορά είχαν και παρέα. Στα μέλη προστέθηκε ο Μάρσμαν. Αυτός δεν ήταν καθόλου άγριος ούτε τρομακτικός. Μάλλον ήταν πολύ αστείος.

«Δεν νομίζετε ότι είναι ώρα να εξερευνήσουμε τον νέο μας πλανήτη, τον Άρη; Υπάρχουν τόσα πράγματα που η ανθρωπότητα θα ήθελε να γνωρίσει γι' αυτόν!» είπε ο Πότης Ράτος, που τον είχε κυριεύσει μια περίεργη ανυπομονησία να βγει έξω και να αιωρηθεί ή να περπατήσει στο κοκκινωπό έδαφος.

«Εξάλλου τώρα έχουμε και τον Μάρσμαν μαζί μας. Θα μας φανεί χρήσιμος, γιατί όλο και κάτι θα ξέρει για τον πλανήτη, αφού κατοικεί στον Άρη» απάντησε αμέσως η Bασιλική.

Μετά από λίγο το διαστημόπλοιο «ΦΟΥΨΑ» κάθισε μαλακά στο κοκκινωπό έδαφος του Άρη. Η πόρτα κάτω από την κοιλιά του σκάφους άνοιξε και μια αυτόματη ατσάλινη σκάλα έκανε την εμφάνισή της. Απ' αυτήν κατέβηκαν οι πέντε φίλοι μας. Άρχισαν να περπατούν με μικρά αργά βήματα. Ακολουθούσαν τον Μάρσμαν, που έπαιζε τον ρόλο του ξεναγού.

Σε λίγο βρέθηκαν σε μια απέραντη κοιλάδα, μακριά από το σκάφος. Ήταν τελείως έρημη και στο βάθος διακρίνονταν κάτι περίεργοι στρογγυλοί βράχοι, με πολλές ανάγλυφες πτυχές ανάμεσά τους. Είχαν χρώμα βαθύ καστανό, που, καθώς το χτυπούσε το φως του ήλιου, έπαιρνε κοκκινωπές αποχρώσεις. Λευκοί καπνοί αναβλύζανε από κάτι άλλους χαμηλούς λόφους, ενώ το έδαφος έπαιρνε μια πρασινωπή χροιά.

Πουθενά δεν υπήρχε νερό ούτε κάποιο άλλο είδος βλάστησης. Οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή στον Αρειανό. Αλλά για να δούμε μια ερώτηση που έκανε ο Ιούλιος Βερν.

84

«Δεν βλέπω να υπάρχει πουθενά νερό. Ή μήπως υπάρχει κάπου και δεν το βλέπουμε;» «Για κοιτάξτε εδώ μέσα, κύριε Βερν» είπε ο Μάρσμαν, και αμέσως η κοιλιά του μετατράπηκε σε έγχρωμη οθόνη. «Ο Άρης έχει κι αυτός δύο πόλους, οι οποίοι καλύπτονται με χιόνια και έχουν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Προς το παρόν δεν υπάρχει νερό. Όταν όμως σε περίπου πεντακόσια χρόνια από σήμερα η ατμόσφαιρα αραιώσει πάρα πολύ από διάφορους επιβαρυντικούς παράγοντες, όπως η μόλυνση του περιβάλλοντος, τότε οι αχτίδες του ήλιου θα βρουν πέρασμα και θα θερμάνουν υπερβολικά τον Άρη. Κάτι τέτοιο έχει αρχίσει να συμβαίνει στη Γη τον εικοστό πρώτο αιώνα, αλλά ευτυχώς δεν έχει πάρει ακόμα διαστάσεις. Αιτία γι' αυτό το φαινόμενο, που ονομάζεται "φαινόμενο του θερμοκηπίου", είναι η τρύπα στο όζον της ατμόσφαιρας, που όλο μεγαλώνει. Με τις διάφορες καταστροφές που έχει κάνει ο άνθρωπος στο περιβάλλον, η ατμόσφαιρα της Γης βλάπτεται ανεπανόρθωτα. Όλοι οι πάγοι θα λιώσουν και θα μετατραπούν σε λίμνες, ποτάμια και βροχή. Αυτό όσο κακό φαντάζει για τη Γη, που θα πνιγεί με τα τόσα νερά, τόσο καλό θα είναι για τον Άρη. Έτσι, θα μπορούν οι κάτοικοι του Άρη να εκμεταλλευτούν τις ενεργειακές πηγές του πλανήτη».

Όταν ο Αρειανός έλεγε αυτά τα λόγια, μεγάλοι και παιδιά κοίταζαν με το στόμα ορθάνοιχτο την εικόνα του πλανήτη Άρη μέσα στην οθόνη, καθώς μετατρεπόταν σε πλανήτη που έμοιαζε όλο και περισσότερο με τη Γη.

 

Ρένα Πετροπούλου, Ο Σοφούλης ο Ψαλιδούλης και η απόδραση στο διάστημα, Eμπειρία Eκδοτική, Aθήνα, 2003

 

 

eik1. Οι παρακάτω προτάσεις είναι ανακατεμένες και μας περιγράφουν πώς έγιναν τα γεγονότα σ' αυτή την παράξενη απόδραση στο διάστημα. Βάλτε στις παρενθέσεις τους αριθμούς για να δείξετε τη σειρά των γεγονότων και μετά διαβάστε το δυνατά στην τάξη:

 

Το διαστημόπλοιο, τυλιγμένο σε ένα γαλάζιο σύννεφο, βρέθηκε στη στιγμή από τη Σελήνη στον Άρη. Εκεί, στη συντροφιά τους προστέθηκε και ο Μάρσμαν, ένας κάτοικος του Άρη, που θα ήταν και ο ξεναγός τους.

 

Ο Πότης Ράτος, που λαχταρούσε ένα ταξίδι στο μακρινό μέλλον παρέα με τον γιο του, τους φίλους του και τον γνωστό συγγραφέα Ιούλιο Βερν αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους στο διάστημα. Βοηθός τους είναι ο παράξενος φίλος Σοφούλης ο Ψαλιδούλης.

 

Πουθενά δεν υπήρχε νερό και βλάστηση, και τότε ο Βερν ρώτησε μήπως υπάρχει κάπου και δεν το βλέπουν.

 

Μόλις άνοιξε η πόρτα του διαστημόπλοιου, οι φίλοι μας κατέβηκαν και άρχισαν να περπατούν με αργά βήματα. Είδαν μπροστά τους να απλώνεται μια απέραντη και έρημη κοιλάδα και στο βάθος διακρίνονταν στρογγυλοί βράχοι με ανάγλυφες πτυχές ανάμεσά τους.

 

Όταν ο Μάρσμαν εξηγούσε αυτά, οι φίλοι μας έβλεπαν μέσα στην οθόνη τον Άρη να μετατρέπεται σε πλανήτη που έμοιαζε αρκετά με τη Γη.

 

Ο Μάρσμαν είπε στον Βερν ότι και ο Άρης έχει δύο πόλους όπως η Γη, που καλύπτονται με χιόνια και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει νερό. Σε πεντακόσια χρόνια από τώρα η ατμόσφαιρα θα αραιώσει πολύ από διάφορους παράγοντες, όπως η μόλυνση του περιβάλλοντος, και τότε οι αχτίδες του ήλιου θα βρουν πέρασμα και θα θερμάνουν τον Άρη. Τότε οι κάτοικοι του πλανήτη θα μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ενεργειακές πηγές του.

 

85

 

eikeik2. Διαβάστε περισσότερα για τον πλανήτη Άρη από βιβλία, εγκυκλοπαίδειες και το διαδίκτυο και, αφού παρατηρήσετε καλά την παρακάτω φωτογραφία του πλανήτη Άρη, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

bullet

Πού βρίσκεται;

bullet

Τι ξέρουμε γι' αυτόν;

bullet

Πώς είναι το έδαφός του;

bullet

Ποια είναι τα ανεξερεύνητα μυστικά του;

bullet

Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα δημιουργεί η επαφή μας με αυτό τον πλανήτη;

bullet

Ποια σημεία της περιγραφής του πλανήτη στο κείμενο ανταποκρίνονται σε αυτά που διαβάσατε και ποια ανήκουν στη σφαίρα του φανταστικού;

 

eik

 

δεσμός Άρης (πλανήτης) [Βικιπαίδεια]

δεσμός Χάρτες της Google

δεσμός Fly through a canyon on Mars! (βίντεο) [πηγή: European Space Agency]

 

86

 

 

Eνεργητική και παθητική σύνταξη

Δείτε ενότητα 13, Κατασκευές

 

 

eik3. Μετατρέψτε τις παρακάτω προτάσεις του κειμένου από ενεργητική σύνταξη σε παθητική, και αντίστροφα:

 

Ο Πότης Ράτος με τους φίλους τους αποφάσισαν ένα ταξίδι στο μακρινό μέλλον.

 

 

Κάτι περίεργοι στρογγυλοί βράχοι με ανάγλυφες πτυχές ανάμεσά τους διακρίνονταν από τους χρονοταξιδιώτες.

 

 

Οι δύο πόλοι του Άρη καλύπτονται από χιόνια.

 

 

Οι χρονοταξιδιώτες προσγείωσαν το διαστημόπλοιο «ΦΟΥΨΑ» στο κοκκινωπό έδαφος του Άρη.

 

Κάποτε οι αχτίδες του Ήλιου θα θερμάνουν τον πλανήτη Άρη.

 

 

Τα νερά από το λιώσιμο των πάγων θα πνίξουν τη Γη.

 

 

 

4. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις μετατρέποντας τις υπογραμμισμένες ονοματικές φράσεις σε ρηματικές (οι σύνδεσμοι μέσα στην παρένθεση θα σας βοηθήσουν). Θα χρειαστεί να κάνετε κι άλλες αλλαγές.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Οι άνθρωποι στέλνουν διαστημόπλοια για την εξερεύνηση του Άρη. (για να)

Οι άνθρωποι στέλνουν διαστημόπλοια για να εξερευνήσουν τον Άρη.

 

Οι επιστήμονες προβλέπουν μόλυνση του περιβάλλοντος τα επόμενα χρόνια. (ότι)

 

 

Το λιώσιμο των πάγων θα προκαλέσει άνοδο της στάθμης του νερού των θαλασσών και των λιμνών. (όταν)

 

Η εκμετάλλευση των ενεργειακών πηγών του πλανήτη θα έχει θετικά αποτελέσματα για τους κατοίκουςτης Γης. (αν)

 

 

87

 

5. Ο Σοφούλης ο Ψαλιδούλης και οι φίλοι του περπατώντας στο έδαφος του πλανήτη Άρη παρατήρησαν τις παρακάτω επιγραφές. Μετατρέψτε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές, και αντίστροφα.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Ανυπαρξία νερού.

 

 

Προσοχή! Οι πόλοι καλύπτονται από χιόνια.

 

 

Δεν υπάρχει αέρας.

 

 

Όχι στη μόλυνση του περιβάλλοντος.

 

 

6. Συλλαβίστε προσεκτικά τις παρακάτω λέξεις.

 

στρογγυλοί

 

εκμεταλλευτούν

 

ενεργειακές

 

περιβάλλοντος

 

κυριεύσει

 

περίεργοι

 

αστείος

 

κάποιο

 

 

 

Συλλαβισμός

Δείτε ενότητα 11, Παιχνίδια

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 44-46: συλλαβισμός

 

 

88

 

Ταξίδι στο διάστημα

Ένας νεαρός επιστήμονας, ο Μιχάλης, κατασκευάζει μια συσκευή η οποία προκαλεί το ενδιαφέρον εξωγήινων, που τον παίρνουν μαζί τους για να του δείξουν τα μυστικά του περίεργου πλανήτη από τον οποίο προέρχονται.

Όσο κι αν αυτό φαίνεται παράξενο, δεν αισθανόμουν πια ούτε φόβο ούτε αγωνία για την κατάσταση όπου βρισκόμουν. Ποια στιγμή απογειωθήκαμε δεν το 'νιωσα. Μόνο τη Σελήνη είδα ξαφνικά στην οθόνη μπροστά μου. Ο Άνον πάτησε κι άλλα κουμπιά. Μ' ένα απ' αυτά έπιασε κάποια αόρατα ραδιοκύματα που πλημμύρισαν την καμπίνα μας.

 

eik

 

89

 

Ύστερα έχασα και τη Σελήνη, το μόνο νήμα που με κρατούσε δεμένο ακόμα με τη Γη. Το 'χασα και βρέθηκα χαμένος στο χάος. Όλοι πλέαμε στο κοσμικό χάος. Ο δίσκος μας κι εμείς. Ο Άνον δεν μιλούσε. Ίσως με άφηνε να γεμίζω εντυπώσεις. Ίσως πάλι το ταξίδι να ήταν τόσο μακρύ, ώστε είχε καιρό για χρήσιμες κουβέντες. Αφέθηκα λοιπόν στη γαλήνη μας…

Ο Άνον πάτησε δυο κουμπιά κι οι πλαϊνοί αντικριστοί μεταλλικοί τοίχοι σηκώθηκαν. Το θέαμα με κάρφωσε στη θέση μου. Από τη μια μεριά του δίσκου όπου βρισκόταν ο Ήλιος ήταν μέρα ακόμα· από την άλλη βασίλευε νύχτα. Διαχωριστική γραμμή δεν υπήρχε. Το φως χανόταν μες στο σκοτάδι, σαν κάπου εκεί να συναντούσε το σούρουπο. Μπροστά και πάνω μας ο κατάμαυρος ουρανός, σπαρμένος με μυριάδες αστέρια, άλλα μεγαλύτερα και άλλα μικρότερα, σαν κεφαλάκια καρφίτσας, μα πολύ φωτεινά, με απαλές αποχρώσεις στο άσπρο, το γαλανό, το κίτρινο, το κοκκινωπό. Ο νυχτερινός ουρανός έμοιαζε τώρα μαύρος βελούδινος πελώριος θόλος που στην εσωτερική του επιφάνεια ήταν καρφωμένα τ' αστέρια. Άλλες στιγμές φάνταζε σαν ένα κλειστό ημισφαίριο με έντονο περίγραμμα. Ύστερα πρόσεξα πως τ' αστέρια δεν ήταν καρφωμένα στον ουρανό όπως φαίνονται από τη Γη, αλλά κρέμονταν μέσα στο χάος.

Ο Άνον άφησε από τα χέρια του κάποιο είδος μοχλού: «Δεν χρειάζεται πια να κυβερνήσει κανείς το σκάφος μας. Η πορεία του ρυθμίζεται εντελώς αυτόματα. Εκείνη η χειρολαβή βάζει σε κίνηση το περισκόπιο. Κοίταξε, να η Γη σας! Έχει μείνει πίσω στ' αριστερά».   

Η θέα της μάνας Γης που έμοιαζε με φωτεινό γαλάζιο δίσκο με συγκλόνισε. Συνειδητοποίησα ότι ταξιδεύαμε σε μια απύθμενη άβυσσο κι ίσως να μην ξαναγύριζα πίσω ποτέ πια. Ο Άνον με επανέφερε στην πραγματικότητα. Άνοιξε ένα μεταλλικό συρτάρι και έβγαλε δύο πελώρια χάπια.

– Το πρωινό μας, όπως θα λέγατε και στη Γη.

 

Δήμητρα Παΐζη-Πρόκου, Λύδρα, το αστέρι της σιωπής, Aγροτικές Συνεταιριστικές Eκδόσεις, Aθήνα, 1987

 

δεσμός Προσομοίωση προσγείωσης στη Σελήνη [πηγή: phet.colorado.edu]

δεσμός ESA kids (επίσημος δικτυακός τόπος)

 

90

 

eikeik1. Η περιπέτεια που ζει ο ήρωάς μας μέσα από τον ιπτάμενο δίσκο μπορεί να είναι φανταστική, αλλά η περιγραφή του διαστημικού χώρου πολύ λίγο απέχει από την πραγματική εικόνα που αντικρίζουν οι αστροναύτες των διαστημικών σταθμών.

Όταν κάνουμε περιγραφή εξωτερικού χώρου, πρέπει να αναφέρουμε:

 

 

bullet

Tα γενικά χαρακτηριστικά του χώρου

bullet

Tα αντικείμενα που βλέπουμε, αρχίζοντας από τα πιο κοντινά και προχωρώντας στα πιο μακρινά

bullet

Tις πιο χαρακτηριστικές λεπτομέρειες

bullet

Tις ομοιότητες και τις διαφορές με ανάλογους χώρους που έχουμε δει

bullet

Tα συναισθήματα που μας προκαλεί η θέα του χώρου αυτού

 

Περιγράψτε μ’ αυτό τον τρόπο το τοπίο που θα αντικρίζατε όταν το σκάφος σας θα προσεδαφιζόταν στη Σελήνη.

 

δεσμός Πώς δίνουμε πληροφορίες για έναν τόπο που έχουμε επισκεφτεί [Γλώσσα Στ΄ Δημοτικού]

δεσμός Δομή περιγραφής τοπίου [πηγή: mikro-kosmos]

 

 

eik2. Στις προτάσεις του κειμένου που είναι χρωματισμένες με μπλε χρώμα κυκλώστε τις ονοματικές φράσεις και υπογραμμίστε τις ρηματικές.

 

 

eik3. Διαγράψτε τη λέξη που δεν ταιριάζει και κατόπιν συμπληρώστε κάθε ομάδα με τουλάχιστον δυο επίθετα που ταιριάζουν:

 

Επιλέξτε τη λέξη και πατήστε το πλήκτρο διαγραφή (delete)

 

Μια γραμμή μπορεί να είναι διαχωριστική / αλμυρή / έντονη / καμπύλη.

Η άβυσσος μπορεί να μοιάζει σκοτεινή / απύθμενη / τρομακτική / βελούδινη.

Η πραγματικότητα μπορεί να είναι σκληρή / ωμή / βιαστική / εικονική.

91

Τα ραδιοκύματα είναι αόρατα / ασθενή / υγρά / ισχυρά.

Οι αποχρώσεις μπορεί να είναι απαλές / φωτεινές / ζωηρές / υλικές.

Η αίσθηση μπορεί να είναι κιτρινωπή / παράξενη / συγκλονιστική / πρωτόγνωρη.

 

 

Με τη βοήθεια του παραπάνω λεξιλογίου φτιάξτε απλές προτάσεις και προσπαθήστε να τις μεγαλώσετε χρησιμοποιώντας ονοματικές και ρηματικές φράσεις.

 

Π.χ. Ο ορίζοντας ήταν μια γραμμή.

 

Ο μακρινός ορίζοντας ήταν μια αχνή καμπύλη διαχωριστική γραμμή.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

Ήρθε η ώρα για επανάληψη. Προσπάθησε να λύσεις το σταυρόλεξο

 

92

 

Μαθαίνω περισσότερα για τα ταξίδια στο διάστημα

Ακρόιντ Πίτερ, Ταξίδια στο χρόνο – απόδραση από τη γη, μετάφρ. Ε. Μαυρικάκη, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2004.

Αμίτσι Τζουλιάνο, Έρχονται οι διαστημάνθρωποι, μετάφρ. Α. Αγγελίδη, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 1993.

Ανδρουτσόπουλος Τάκης και μαθητές, Γη 2040 μ.Χ., εκδ. Ποταμός, Αθήνα, 1999.

Ασίμοφ Ισαάκ, Οι άγγελοι του διαστήματος, μετάφρ. Λ. Ψαραύτη, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1992.

Γκράχαμ Ίαν, Το σύμπαν, 4 τόμοι, μετάφρ. Δ. Θεοδωρακάτος, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα, 2000.

Εικονογραφημένο λεξικό για το σύμπαν, εκδ. Άλφα, Αθήνα, 1994.

Η εγκυκλοπαίδεια του πλανήτη Γη, εκδ. Άγκυρα, Αθήνα, 1999.

Beaumonton Émilie – Pimont Marie-Renée, Εικόνες από το διάστημα, μετάφρ. Ι. Παπαγεωργίου, εκδ. Modern Times, Αθήνα, 1999.

Μυστήρια του διαστήματος, εκδ. Σαββάλα, Αθήνα, 2004.

Παρατήρηση των άστρων, εκδ. Σαββάλα, Αθήνα, 2004.

Πατεράκη Γιολάντα, Σεληνάνθρωποι στη Γη, εκδ. Μουστάκα, Αθήνα, 1984.

Πλανήτης Άρης, εκδ. Μοντέρνοι Καιροί, Αθήνα,2004.

Πόθος Μίνως, Ταξίδια πέρα από το διάστημα, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2003.

Ροντάρι Τζάννι, Ο πλανήτης Σειρήνα, μετάφρ. Δ. Κάσδαγλης, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 2001.

Σακελλαρίου Χάρης, Τρία παιδιά χαμένα στο διάστημα, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1982.

Σοτερό Φρανσουά, Ταξίδι στη Σελήνη, μετάφρ. Α. Φιλιππούσης, εκδ. Δαρδανός, Αθήνα, 1997

Τζώρτζογλου Νίτσα, Εδώ Σελήνη, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1988.

Το πλήρες βιβλίο για την Αστρονομία και το Διάστημα, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2000.

Το Σύμπαν, εκδ. Άμμος-Larousse, Αθήνα, 1994.

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

59

 

eik

 

eik


«Αστερούλα » φώναζαν από μικρή την ηρωίδα μας οι γονείς της. Έτσι την έλεγαν τ’ αδέρφια της, οι φίλοι της, οι συγγενείς της. Λέτε να φταίει το όνομά της για την περιπέτεια που έζησε μια νύχτα της ζωής της; - Καληνύχτα, είπε η μαμά στην κόρη της την Αστερούλα. Άργησες σήμερα να πέσεις για ύπνο και αύριο δεν θα ξυπνάς για το σχολείο. Έκλεισε γρήγορα το φως, και η μικρή έκλεισε σφιχτά τα μάτια της. Μια γλυκιά ζαλάδα την έπιασε και κοιτάξτε πού βρέθηκε.

eik

Βρέθηκε περιπλανώμενη στο διάστημα σαν τους πλανήτες και σκέφτηκε να επισκεφτεί μερικούς από αυτούς.

60

 

Στάση πρώτη: Ερμής

Πάτα το ανάλογο κουμπί και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.

   

 

εικ

«Παιδιά, παιδιά, κοιτάξτε!» φώναξε κάποια στιγμή ο πατέρας. «Μπροστά μας έχουμε τον Ερμή! Πόσο μοιάζει με το φεγγάρι!»

Οι γήινοι παρατήρησαν μια απέραντη ορεινή χώρα, σπαρμένη κρατήρες, που έμοιαζαν και αυτοί πολύ με της Σελήνης.

«Αυτά μπορούμε να τα δούμε με ένα γήινο τηλεσκόπιο;» ρώτησε η Σβέτα.

«Όχι, γενικά είναι πολύ δύσκολο να κάνεις παρατηρήσεις στον Ερμή, γιατί βρίσκεται πολύ κοντά στον Ήλιο. Και αν ξέρουμε πως η επιφάνειά του παρουσιάζει ομοιότητες με τη Σελήνη, γεμάτη κρατήρες, μας το ανέφεραν οι τεχνητοί δορυφόροι που ταξίδεψαν ως εκεί».

«Προσοχή!» ακούστηκε η φωνή του Πινέζα. «Το μαγικό πλανητοσκάφος “Βέλος” μπαίνει στην τροχιά του Ερμή. Πλοηγέ! Να αναφέρεις στον κυβερνήτη τις παρατηρήσεις σου».

«Βλέπω πάρα πολλούς μεγάλους και μικρούς κρατήρες!» άρχισε η Σβέτα την αναφορά της. «Στον πάτο τους βλέπω λοφάκια... είναι και κάτι κρατήρες που μοιάζουν με Ήλιο…»

«Κυβερνήτη!» φώναξε η πλοηγός. «Τα σύννεφα δεν μας δυσκολεύουν να θαυμάσουμε τη θέα, τα βουνά και τις χαράδρες!»

«Δεν υπάρχουνε σύννεφα, γιατί σε αυτό τον πλανήτη δεν υπάρχει καθόλου αέρας!» απάντησε ο κυβερνήτης.

«Απαγορεύεται στο πλήρωμα να αποβιβαστεί σε αυτό τον πλανήτη!» ακούστηκε πάλι ο Πινέζας, υπεύθυνος για την πτήση. «Είναι επικίνδυνος. Δεν υπάρχει ούτε αέρας ούτε νερό, και το μεσημέρι κάνει τρομακτική ζέστη».

«Ξέρω γιατί κάνει τόση ζέστη!» είπε η πλοηγός. «Επειδή είναι κοντά ο Ήλιος».

«Όχι μόνο γι’ αυτό» είπε ο νάνος Πινέζας από την οθόνη. « Ένα μερόνυχτο στον Ερμή είναι ίσο με 176 μέρες της Γης! Όσο να περάσει ένα εικοσιτετράωρο στον Ερμή, στη Γη έχει περάσει μισός χρόνος. Στη διάρκεια αυτής της μέρας ­ μακρινάρι ο Ήλιος παραζεσταίνει την επιφάνεια του πλανήτη».

61

«Και δεν κάνει ποτέ κρύο στον Ερμή;» ρώτησε ο μηχανικός.

«Και βέβαια κάνει, και πολύ μάλιστα, γιατί και η νύχτα στον Ερμή είναι μεγάλη και το κρύο όλο και δυναμώνει».

«Μα είναι παράξενος αυτός ο πλανήτης!» μουρμούρισε η Σβέτα. «Και βουνά και τεράστιες χαράδρες και μέρες μισός χρόνος και μεγάλο κρύο και τρομερή ζέστη!»

«Προσοχή! Προσοχή! Το μαγικό διαστημόπλοιο “Βέλος” αποχαιρετά τον Ερμή και κατευθύνεται προς την Αφροδίτη!»

 

Εφρέμ Λεβιτάν, Αστρονομία για παιδιά, μετάφρ. X. Iωάννου, εκδ. Σύγχρονη Eποχή, Aθήνα, 1995

 

 

eikeik1. Στο παραπάνω κείμενο υπογραμμίστε με κόκκινο χρώμα τις πληροφορίες που μας δίνει για το έδαφος του πλανήτη και με μπλε τις πληροφορίες για τη μέτρηση του χρόνου. Μετά γράψτε στους παρακάτω πίνακες τις φράσεις που υπογραμμίσατε:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

έδαφοςχρόνος
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

 

62

 

eik2. Μετατρέψτε τις παρακάτω προτάσεις από ενεργητική σύνταξη σε παθητική, και αντίστροφα.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Χρήσιμες πληροφορίες δόθηκαν από τους τεχνητούς δορυφόρους για τον Ερμή.

 

 

Ο Ήλιος παραζεσταίνει την επιφάνεια του Ερμή.

 

 

Ο Πινέζας ρώτησε τη Σβέτα για τον Ερμή.

 

 

eik3. Βρείτε μέσα στο κρυπτόλεξο τους εννέα (9) πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και μερικούς δορυφόρους τους (3).

Για να λύσεις το κρυπτόλεξο, πάτα εδώ

 

eik

 

63

 

Φεύγοντας η Aστερούλα από τον Ερμή για να επισκεφτεί την Αφροδίτη, είδε να την προσπερνάει ένα διαστημικό λεωφορείο. Δεν γνωρίζει πώς λειτουργούν. Θυμήθηκε ότι κάποτε σ ’ ένα βιβλίο είχε δει μια αστεία εικόνα γιατί δεν πετούν τ ’ αεροπλάνα στο διάστημα. Δείτε την εικόνα και διαβάστε το παρακάτω κείμενο για να το μάθετε κι εσείς :

 

eik

 

64

 

 

Πώς φτάνει στο διάστημα το διαστημικό λεωφορείο;

Στη Γη οι μηχανές χρησιμοποιούν το οξυγόνο που υπάρχει στον αέρα για να κάψουν τα καύσιμά τους. Στο διάστημα απουσιάζει το οξυγόνο, κι έτσι οι πύραυλοι μεταφέρουν δικά τους εφόδια οξυγόνου. Το διαστημικό λεωφορείο εκτοξεύεται στο διάστημα με τη βοήθεια προωθητικών πυραύλων, μια γιγάντια δεξαμενή καυσίμων και εφόδια οξυγόνου, για να δουλέψουν οι μηχανές εκεί.

 

Φτερά και τροχοί, Παιδική Bιβλιοθήκη Time Life, μετάφρ. Π. Kωνσταντέας, εκδ. Aλκυών, Aθήνα, 1992

 

 

 

eik4. Μέσα στο κείμενο υπάρχουν ρηματικές φράσεις. Να τις μετατρέψετε σε ονοματικές.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

Οι μηχανές χρησιμοποιούν το οξυγόνο.

 

 

Οι πύραυλοι μεταφέρουν οξυγόνο.

 

 

Το διαστημικό λεωφορείο εκτοξεύεται στο διάστημα.

 

 

Στο διάστημα απουσιάζει το οξυγόνο.

 

 

 

5. Να συλλαβίσετε τις παρακάτω λέξεις:

 

εκτοξεύεται, προωθητικών, πυραύλων, εφόδια, διαστημικό, λεωφορείο, αέρα, απουσιάζει, βοήθεια

65

 

Στάση δεύτερη: Άρης

Να την τώρα… πετάει πάνω από την Αφροδίτη. Θυμήθηκε ότι η γιαγιά της αυτό το αστέρι το έλεγε «Αυγερινό» ή «Εσπερινό». Σε κάποιες χώρες είναι γνωστό και ως « Αστέρι του βοσκού ». Το ταξίδι συνεχίζεται. Προσπερνάει τον γαλάζιο μας πλανήτη. Να, βλέπει το σπίτι της. Φτάνει επιτέλους στον κόκκινο πλανήτη.

 

eik

 

66

 

 

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο Άρης είναι ένας πλανήτης που μοιάζει με τη Γη, τόσο σε διαστάσεις όσο και στην πιθανή παρουσία νερού στην αρχή της ζωής του. Δυο μικροί δορυφόροι περιστρέφονται γύρω από τον Άρη και ονομάζονται Φόβος και Δείμος. Πάνω στον Άρη δεν υπάρχει νερό και οξυγόνο. Για να κατοικηθεί, θα πρέπει να γίνει η ατμόσφαιρά του αναπνεύσιμη, με την προσθήκη αζώτου και οξυγόνου, και να ζεσταθεί ολόκληρος με ένα είδος «φαινομένου του θερμοκηπίου». Θα μπορούσε να γίνει μεταφορά φυτών, που θα έκαναν αναπνεύσιμη την ατμόσφαιρα του πλανήτη. Αν γίνουν όλα αυτά, οι μετεωρίτες του Άρη θα μπορούν να προσφέρουν την πρώτη ύλη για την παραγωγή τσιμέντου και μ’ αυτό θα γίνει η κατασκευή των πρώτων σπιτιών για τους ανθρώπους. Η πιθανότητα για μεταφορά σε έναν πλανήτη διαφορετικό από το δικό μας θα αντιπροσώπευε ασφαλώς μια λύση στα προβλήματα του γήινου υπερπληθυσμού. Στον Άρη τα πάντα είναι γιγάντια. Η αποστολή του σκάφους «Βίκιγκ», που έστειλαν οι Αμερικανοί για να μελετήσει τον άγνωστο πλανήτη, ανακάλυψε βουνά δυο φορές πιο ψηλά από τα βουνά στη Γη και χαράδρες δυο φορές πιο βαθιές!

 

Σύγχρονη παγκόσμια εγκυκλοπαίδεια, Η κατάκτηση του διαστήματος, εκδ. Στρατίκη, Aθήνα

 

 

 

eik6. Στο κείμενο αναφέρεται ότι στο μέλλον κάποια στιγμή θα μπορούσε να κατοικηθεί ο πλανήτης Άρης και να κατασκευαστούν τα πρώτα σπίτια για τους ανθρώπους. Πώς φαντάζεστε εσείς μια τέτοια μελλοντική πόλη; Περιγράψτε τη στο τετράδιό σας. Οι ακόλουθες ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν:

 

Πώς θα φαίνεται με την πρώτη ματιά;

Πώς θα είναι τα κτίριά της (τσιμεντένια, πέτρινα, γυάλινα ή από κάποιο άλλο υλικό, μικρά ή δαιδαλώδη κτλ.);

Πώς θα είναι διαμορφωμένος ο περιβάλλων χώρος (δρόμοι, πλατείες κτλ.);

Πώς θα είναι οι άνθρωποι που θα κατοικούν σ’ αυτή την πόλη;

Θα θέλατε να κατοικήσετε σε μια τέτοια πόλη;

Πώς θα νιώθατε;

 

67

 

eik7. Στο κείμενο υπάρχουν οι παρακάτω ονοματικές φράσεις. Να τις μετατρέψετε σε ρηματικές:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

Ανυπαρξία νερού στον Άρη.

 

 

Μεταφορά φυτών στον Άρη.

 

 

Κατασκευή των πρώτων σπιτιών για τους ανθρώπους στον Άρη.

 

 

Λύση στα προβλήματα του γήινου υπερπληθυσμού.

 

 

Αποστολή του σκάφους «Βίκιγκ».

 

 

Στάση τρίτη: Kρόνος

Πολλά είδε και έμαθε η Aστερούλα για τον πλανήτη Άρη και συνεχίζει το αστρικό της ταξίδι. Μπροστά της συναντάει τον μεγαλύτερο πλανήτη, τον Δία, αλλά τον προσπερνάει, γιατί θέλει να φτάσει γρήγορα στον εντυπωσιακότερο πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος, στον Κρόνο. Έχει ακούσει πολλά γι’ αυτόν.

 

 

Ο γιγαντιαίος πλανήτης Κρόνος, με τους εντυπωσιακούς δακτυλίους του, είναι η αστρονομική εικόνα που αναγνωρίζεται πιο εύκολα από τον περισσότερο κόσμο. Στην κλασική αρχαιότητα ήταν ο πιο απομακρυσμένος από τους τότε γνωστούς πλανήτες. Οι αρχαίοι χάρισαν στον Κρόνο το όνομα του πατέρα όλων των θεών τους. Οι πρώτοι αστρονόμοι πρόσεξαν ότι κάνει 29 χρόνια για να ολοκληρώσει μια τροχιά (αστρική περίοδο) και υπέθεσαν ότι είναι αργοκίνητος. Είναι τόσο ελαφρύς, που θα επέπλεε στο νερό. Όταν ο Γαλιλαίος ανακάλυψε για πρώτη φορά τους δακτυλίους του Κρόνου, το 1610, δεν ερμήνευσε σωστά τις παρατηρήσεις του. Νόμισε ότι ο Κρόνος είναι ένας τριπλός πλανήτης.

68

 

Όλοι οι δορυφόροι του Κρόνου, εκτός από τον μεγαλύτερο, τον Τιτάνα, αποτελούνται από πάγο. Ο Τιτάνας κίνησε το ενδιαφέρον των επιστημόνων, γιατί τυλίγεται από μια ατμόσφαιρα η οποία, σύμφωνα με μερικές υποθέσεις, θα μπορούσε να επιτρέψει την ανάπτυξη μορφών ζωής. Το διαστημικό όχημα έχει ήδη φτάσει στον Τιτάνα και περιμένουμε να μας στείλει πολύτιμες ενδείξεις.

 

Ανακαλύπτω την επιστήμη, Aστρονομία, μετάφρ. Π. Παπακωνσταντίνου, εκδ. Δεληθανάσης­Eρευνητές, Aθήνα (διασκευή)

 

 

eik

 

69

 

eik8. Να κάνετε μετατροπή στις παρακάτω προτάσεις από ενεργητική σε παθητική σύνταξη, και αντίστροφα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

Ο Κρόνος αναγνωρίζεται πιο εύκολα από τον περισσότερο κόσμο.

 

 

Ο Κρόνος ολοκληρώνει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο σε 29 χρόνια.

 

 

Ο Γαλιλαίος ανακάλυψε για πρώτη φορά τους δακτυλίους του Κρόνου το 1610.

 

 

Ο Γαλιλαίος δεν ερμήνευσε σωστά τις παρατηρήσεις του.

 

 

Ο Τιτάνας τυλίγεται από μια ατμόσφαιρα η οποία θα μπορούσε να επιτρέψει την ανάπτυξη μορφών ζωής.

 

 

eik9. Ποιες από τις παρακάτω φράσεις είναι συμφράσεις ; Βάλτε μέσα στην παρένθεση Σ για το σωστό και Λ για το λάθος:

 

αστρονομική εικόνα

διαστημικό λεωφορείο

διαστημικά σπίτια

διαστημικό πάρκο

διαστημική μέρα

διαστημική αποστολή

διαστημικός σταθμός

διαστημική στολή

επιστημονική φαντασία

 

70

 

eik10. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο για να δείτε τι συνέβη στη μικρή μας Αστερούλα. Τα κενά συμπληρώστε τα, όπου χρειάζεται, με το οριστικό ή αόριστο άρθρο:

 

«Ξύπνα, μικρή μου, σε πήρε _ ύπνος και θα αργήσεις να πας _ σχολείο». _ Αστερούλα τότε τα κατάλαβε όλα. _ ταξίδι της αυτό δεν ήταν τίποτε άλλο παρά _ ονειρικό ταξίδι. Δεν ήθελε να σηκωθεί σήμερα από _ κρεβάτι, δεν ήθελε να πάει σήμερα _ σχολείο. Ήθελε να μείνει μόνη στο κρεβάτι της και να αναπολήσει όλα όσα έζησε. Όμως _ φωνή της μητέρας της συνέχισε αγριεμένη. «Σήκω, επιτέλους, να πας _ σχολείο». Σκέφτηκε τότε _ λόγια _ «μικρού πρίγκιπα». «_ μεγάλοι ποτέ δεν καταλαβαίνουν από μόνοι τους και είναι ενοχλητικό για _ παιδιά να τους τα εξηγούν όλα».

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

eik