1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 4

Διατροφή Διατροφή Διατροφή Διατροφή


ΣΕΛ. 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 

Η ενότητα αρχίζει με ένα ποίημα του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα. Ενδεικτικές ερωτήσεις επεξεργασίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι παρακάτω:

 

1) Tο ποίημα που μόλις διαβάσατε μπορεί να χωριστεί σε τρεις ενότητες. Tι έκανε η λαίμαργη φάλαινα, τι σκέφτηκε και ποια απόφαση πήρε. Μπορείτε να βρείτε από πού αρχίζει και πού τελειώνει η κάθε ενότητα μέσα στο ποίημα;

2) Στο ποίημα υπάρχουν κάποιες επαναλήψεις. Mπορείτε να βρείτε τα κομμάτια που επαναλαμβάνονται; Γιατί, πιστεύετε, ότι το έκανε αυτό ο ποιητής;

3) Mπορείτε να γράψετε και εσείς ένα παρόμοιο ποίημα στο οποίο θα μιλάει «ο λαίμαργος λύκος»;

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες της δομής διαφόρων ειδών κατευθυντικών κειμένων.

Στόχος είναι επίσης η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε ο μαθητής να εμπεδώσει το κύριο γραμματικό φαινόμενο που πρέπει να διδαχθούν στη συγκεκριμένη ενότητα:

• τις εγκλίσεις

και να επαναλάβει γραμματικά φαινόμενα που έχει ήδη διδαχθεί και επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• τις υποθετικές προτάσεις

• τις αποτελεσματικές προτάσεις

• το έναρθρο και το άναρθρο ουσιαστικό

• τα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων

• την κλίση και την ορθογραφία της προστακτικής

• τα διάφορα ορθογραφικά σημεία (διαλυτικά κτλ.)

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• συνταγές μαγειρικής

• διαφημίσεις

• λαϊκό παραμύθι (Η χελώνα και ο Ρεβιθάκης)

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί, ασκούμενος στο γραμματικό φαινόμενο μέσα σε κείμενο και όχι σε απο σπασματικές φράσεις, τις λειτουργίες των υποθετικών και ποτελεσματικών προτάσεων, των εγκλίσεων, των παραθετικών των επιθέτων, τις λειτουργίες και τις διαφορές του άναρθρου και έναρθρου ουσιαστικού, καθώς επίσης και τη χρήση του σχετικού με το θέμα και τα συγκεκριμένα είδη κειμένου λεξιλογίου.

 

Στις περιπτώσεις που για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα, στο κείμενο Στη διαφήμιση όλα είναι δυνατά η άσκηση 4 είναι λιγότερο απαιτητική από την 5α, που έχει παρόμοιο στόχο.

 

Επίσης προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), ανάλογες προς εκείνες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π.

 

 



47

 

H πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα

Σύρε τον πίνακα.

Kατάπιε όλα τα κύματα,
όλες τις σταγόνες,
όλους τους ναύτες,
όλες τις γοργόνες,
όλους τους φάρους,
όλους τους ξιφίες,
τους σπάρους, τα χταπόδια
και τους αστερίες!
Tα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας
τ’ αλογάκια!
Έφαγε με φόρα
τις βάρκες μία μία
και με μεγάλη βουλιμία
τα αεροπλανοφόρα
και της γραμμής τα πλοία!
Kαι, πράγμα που δεν πρέπει,
δεν άφησε ούτε φύκι,
δεν άφησε ούτε λέπι!
Kι έμεινε μεμιάς
στη μέση μιας μεγάλης
ερημιάς!
«Tα ’χαψα όλα –είπε–
μία κι έξω,
ώρα τώρα να χωνέψω
τα καβουράκια
και τις μέδουσες τις
κακομοίρες».
Eίδε τότε να ’ρχονται από
μακριά
με καμάκια μυτερά
έξι εφτά φαλαινοθήρες!
«Aχ! –σκέφτηκε–
τι συμφορά!
Έρχονται να με σκοτώσουν,
να με κάνουν μαργαρίνη
και μπανέλες!
Tι τις ήθελα τις τρέλες;
Tι τρομάρα! Tι τρεμούλα!
Aχ μανούλα μου, γλυκιά
μανούλα!»
Tι να κάνει, τι;
Oύτε νερό
να κολυμπήσει,
ούτε θάλασσα
για να κρυφτεί!
«Aχ –φώναξε– τι φρίκη!
έφαγα τη θάλασσα
που μ’ έκρυβε!
Δεν άφησα ούτε φύκι!
Ήτανε μεγάλο κρίμα
να φάω και το τελευταίο κύμα!
Δεν υπάρχει άλλη λύση!
Προτού με κάνουν λιώμα,
πρέπει αυτή η ερημιά
να ξαναπλημμυρίσει»
είπε η φάλαινα,
κι άνοιξε το στόμα
και βγήκαν τα κύματα
και οι κυκλώνες,
οι ναύτες, τα πέλαγα
και οι γοργόνες,
οι σπάροι, οι ξιφίες,
τα χταπόδια και οι αστερίες,
τα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας
τ’ αλογατάκια.
Έκανε η φάλαινα
ένα μακροβούτι,
στο νεράκι χώθηκε,
κρύφτηκε και σώθηκε!
Kι από τότε τής κόπηκε
η λαιμαργία
και τρώει τις μαρίδες
μία μία!


Eυγένιος Tριβιζάς

εικονογράφηση
Bαγγέλης Eλευθερίου,
εκδ. Kέδρος


δεσμός Σοφία Ζαραμπούκα,
«Ο ωραίος Δαρείος»
[Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων
Γ΄- Δ΄ Δημοτικού]

 

48

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς δίνουμε οδηγίες για μια συνταγή
  • Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
  • Πώς χρησιμοποιούμε τις αποτελεσματικές προτάσεις

 

 

Συνταγές μαγειρικής

Κάτι ωραίο μαγειρεύεται στην κουζίνα. Μάθετε τι διαβάζοντας τη συνταγή:

 

εικ

Μακαρόνια με κιμά

Υλικά

 

500 γραμμάρια μακαρόνια

500 γραμμάρια μοσχαρίσιος κιμάς

1 ποτηράκι του κρασιού λάδι

2 κρεμμύδια ξερά τριμμένα

1 πράσινη πιπεριά κομμένη σε κύβους

1 μεγάλο καρότο κομμένο σε κύβους

1 κιλό ντομάτες ξεφλουδισμένες

και χοντροκομμένες

1 ποτήρι του νερού χυμό ντομάτας

1/2 ποτηράκι του κρασιού άσπρο κρασί

ζάχαρη, αλάτι και πιπέρι

τυρί ρεγκάτο τριμμένο

 

Εκτέλεση

 

Σε μια κατσαρόλα βάζω τον κιμά με το λάδι και το κρεμμύδι, τον ανακατεύω συνέχεια για να μη σβολιάσει και προσθέτω την πιπεριά, το καρότο, το κρασί, ζάχαρη, αλάτι και πιπέρι. Μετά ρίχνω τις ντομάτες και τον χυμό ντομάτας, προσθέτω λίγο νερό και αφήνω τον κιμά να βράσει και να μείνει με τη σάλτσα του. Βράζω τα μακαρόνια, τα σουρώνω και τα βουτυρώνω. Απλώνω σε μια πιατέλα, διαδοχικά, λίγο τυρί ρεγκάτο, τα μακαρόνια, πάλι τυρί, τον κιμά με τη σάλτσα του και τελειώνω με τυρί.

 

Ρένα της Φτελιάς, Συνταγές για ζυμαρικά, εκδ. Nέα Σύνορα, Αθήνα, 2000

 

1. Παρατηρήσατε ότι η συνταγή είναι χωρισμένη σε δύο μέρη; Ποια είναι αυτά και ποιες πληροφορίες μάς δίνει το κάθε μέρος;

 

49

 

 

2. Ο διπλανός σας θέλει να μαγειρέψει το φαγητό που σας προτείναμε, αλλά δεν έχει καταλάβει καλά τι πρέπει να κάνει. Εσείς του εξηγείτε και του περιγράφετε τη συνταγή όσο το δυνατό καλύτερα.

 

Δεν ξεχνάτε να του πείτε:

 

bullet

ποια είναι τα απαραίτητα υλικά για τη συνταγή και

bullet

ποια είναι η διαδικασία μαγειρέματος βήμα προς βήμα

 

Προσέξτε να του δώσετε σαφείς οδηγίες για να μην τα κάνει «σαλάτα»!

 

 

Στη συνταγή τα ρήματα που δίνουν οδηγίες βρίσκονται σε έγκλιση οριστική. Εδώ η οριστική χρησιμοποιείται για να δείξει μια ενέργεια η οποία επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά. Θυμηθείτε, ακόμη, ότι χρησιμοποιούμε οριστική όταν μιλάμε για κάτι βέβαιο και πραγματικό.

 

Για παράδειγμα: Το απόγευμα θα μαγειρέψω. Ο ήλιος λάμπει. Χτες έπαιξα μπάλα.

 

 

3. Τα ξαδέρφια σας ετοιμάζουν ένα τραπέζι-έκπληξη. Υπαγορέψτε τους τις οδηγίες της συνταγής σε δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο και συνοπτική προστακτική:

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Σε μια κατσαρόλα βάλτε τον κιμά… 

 

 

 

4. Σε ένα πάρτι, αποφασίζετε με τους φίλους σας να φτιάξετε την παρακάτω νοστιμιά. Εσείς αναλαμβάνετε να τους καθοδηγήσετε. Ξαναγράψτε το κείμενο χρησιμοποιώντας συνοπτική υποτακτική: Πρέπει πρώτα να χρησιμοποιήσουμε ένα πιάτο και μετά…

εικ

Ρολόι για φάγωμα

Ξέφυγε από τα συνηθισμένα και ξύπνησέ τους όλους με ένα ρολόι που... τρώγεται! Χρησιμοποίησε ένα πιάτο για βάση του ρολογιού σου. Κόψε, με φορμάκια της κουζίνας σε διάφορα σχήματα, ψωμί του τοστ, τυρί, ζαμπόν –ακόμη και ομελέτα– και χρησιμοποίησέ τα ως αριθμούς του ρολογιού. Κόψε καρότο για δείκτες και ρύθμισέ τους στην ώρα που θέλεις. 

 

Έτοιμο να καταπλήξει όσους βρεθούν στην κουζίνα σου!

 

περιοδικό Kid's fun, τεύχος 4, Nοέμβ. 2001

 

50

 

Παραδοσιακές γεύσεις

Τρώγοντας απολαμβάνουν καλύτερα τη συντροφιά Έλληνες και Τούρκοι. Υπάρχουν μάλιστα τόσα κοινά έθιμα και συνήθειες που εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο κοντά είναι οι δύο λαοί. Για παράδειγμα, την Πρωτομαγιά στην Ελλάδα και στην Τουρκία οι άνθρωποι πηγαίνουν στην εξοχή, ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς. Στα παράλια της Τουρκίας και την Κρήτη, τη μέρα αυτή, βράζουν φρέσκα βότανα για να αποκτήσουν δύναμη και να προστατεύονται από τα μάγια. Εξάλλου, πολλοί από τους κοινούς μεζέδες δεν είναι μαγειρεμένοι. Τα τουρσιά ή τα παστά ψάρια συντηρούνται από τους δύο λαούς με τον ίδιο τρόπο, μέσα σε ξίδι, αλάτι, άρμη ή λάδι, με αποτέλεσμα να μπορούν να τα τσιμπολογήσουν ακόμα και με το χέρι.

 

Μ. Λαμπράκη – E. Akin, Ελλάδα, Τουρκία στο ίδιο τραπέζι, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2002 

 

 

Η πρόταση «ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς» είναι μια εξαρτημένη αποτελεσματική / συμπερασματική πρόταση, διότι φανερώνει ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρότασης που προηγείται. Οι προτάσεις αυτές εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε, που ή με φράσεις (ώστε να, που να, με αποτέλεσμα να).

 

Για τις αποτελεσματικές προτάσεις μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

 

5. α. Βρείτε στο κείμενο άλλες αποτελεσματικές προτάσεις.

 

β. Συμπληρώστε με αποτελεσματικές προτάσεις τις παρακάτω φράσεις:

 

Είναι τόσο λιχούδης, _

 

Έτρωγε τόσο λίγο, _

 

Το γιορτινό τραπέζι είχε τόση επιτυχία, _

 

 

6. Στον παρακάτω διάλογο, οι δυο φίλοι, ο σερβιτόρος και ο πελάτης έκαναν αρκετά λάθη στην προστακτική μερικών σύνθετων ρημάτων. Μπορείτε να τα βρείτε και να τα διορθώσετε;

 

Θυμηθείτε:

 

Αύξηση παίρνει μόνο η οριστική. Για παράδειγμα, λέμε έφερε έναν φίλο του μαζί.

 

Στην προστακτική, δεν λέμε ποτέ έφερέ μου έναν καφέ. Λέμε φέρε μου έναν καφέ.

 

Προσέξτε και τα παραδείγματα που ακολουθούν:

 

Ο δάσκαλος μάς ανέλυσε το μάθημα ⇒ γ΄ ενικό, οριστική αορίστου

 

Ανάλυσε τι ακριβώς θέλεις ⇒ β΄ ενικό, συνοπτική προστακτική

 

51

 

 

eik

Διόρθωσε τα λάθη:

Σερβιτόρος: Γιάννη, επέλεξε από τον κατάλογο με τα γλυκά, παρήγγειλε ό,τι προτιμάς, μπες στην κουζίνα και ανέλαβε πρωτοβουλία. Εγώ έχω δουλειά, το μαγαζί στα χέρια σου. Ορίστε, παρέλαβε και τα κλειδιά.

Πελάτης: Αμάν, ρε Νίκο, με τα αστεία σου! Ανέβαλε τη δουλειά σου και φέρε μου έναν μπακλαβά.

 

52

 

 

εικ

Γάρος, το κέτσαπ των αρχαίων

 

Ο κοινός πολίτης της αρχαιότητας τρεφόταν με χυλό από δημητριακά ή όσπρια, πίτα άζυμου ψωμιού και λαχανικά. Για να δώσουν γεύση στη μονότονη αυτή δίαιτα, πρόσθεταν στα φαγητά μια σάλτσα την οποία ονόμαζαν «γάρο» και τη χρησιμοποιούσαν όπως εμείς σήμερα το κέτσαπ.   

 

Ο «γάρος» φτιαχνόταν από μικρά ψάρια ή από κολιούς και εντόσθια ψαριών, τα οποία ανακάτευαν με μπόλικο αλάτι, κρασί, ξίδι και μαϊντανό και τα άφηναν στον ήλιο 2-3 μήνες να ζυμωθούν και να γίνουν μια παχύρρευστη μάζα. Αυτό το καθόλου εύοσμο κατασκεύασμα το πρόσθεταν παντού, όχι μόνο στην αρχαιότητα αλλά και μετέπειτα, ως και τους βυζαντινούς χρόνους.

 

Πολλοί πιστεύουν ότι η γεύση της σάλτσας αυτής θα πρέπει να έμοιαζε με σάλτσες που χρησιμοποιούνται σήμερα στην κινέζικη και άλλες κουζίνες της Άπω Ανατολής. Άλλοι, πάλι, λένε ότι, αν λιώσουμε στο μπλέντερ παστή σαρδέλα και την ανακατέψουμε με ξίδι, μυρωδικά και λίγο λάδι, θα έχουμε μια πολύ καλή απομίμηση του «γάρου».

 

Αγλαΐα Κρεμέζη, Συνταγές και ιστορίες για μάγειρες με ανησυχίες,

εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2004 (διασκευή)

 

eik7. Ο «γάρος» ήταν μια... αρχαία νοστιμιά. Τι άλλο έτρωγαν στην αρχαιότητα; Πού και πώς οργάνωναν τα γεύματά τους; Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και να τις παρουσιάσετε στην τάξη;

 

Χωριστείτε σε ομάδες και διαλέξτε ένα θέμα.

Αναζητήστε πληροφορίες σε βιβλία, εγκυκλοπαίδειες ή στο διαδίκτυο.

Για να φτάσει ο χρόνος, πρέπει να κάνετε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε. Δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία των κειμένων που διαβάσατε.

Μπορείτε να συνοδεύσετε το κείμενο με σχετικές εικόνες.

 

Τώρα είστε έτοιμοι για την παρουσίαση!

 

 

eik8. Βρήκατε στην κουζίνα ένα παλιό τετράδιο, όπου η γιαγιά έγραφε τις συνταγές της. Τα χρόνια έχουν περάσει και έχουν σβηστεί πολλά γράμματα. Μπορείτε να τα συμπληρώσετε;

Φασολάκια βραστά

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

1/2 κιλό φασολάκια
2 κόκκινες πιπεριές
1/4 κούπας λάδι
2 κουταλιές ξίδι
λίγη ζάχαρη
1 σκελίδα σκόρδο τριμμένο
αλάτι πιπέρι
Καθαρ_στε και πλ_ντε τα φασολάκια. Βάλτε τα σε κατσαρόλα μέσα σε
νερό που βράζει και βράστ_ τα για 15΄, να μαλακ_σουν, χωρίς να παρα-
βράσουν. Στραγγ_στε τα καλά, βάλτε τα σε πιατέλα και στολ_στε τα με
τις πιπεριές. Σε ένα βαζάκι που κλ_νει καλά, βάλτε τα υλικά της σάλ-
τσας, χτυπ_στε τα ν’ ανακατε_τούν καλά και περιχ_στε τη σαλάτα, λίγο
πριν τη σερβ_ρετ_. Αν οι πιπεριές είναι διατηρημένες σε βάζο,
στραγγ_στ_ τες και χρ_σιμοπ_ήστε τες όπως είναι. Αν είναι φρέσκιες,
ψ_στε ή βράστε τες πρώτα και ξεφλουδ_στε τες.


Ελληνική κουζίνα – μαγειρική, εκδ. Β. Αλεξιάδου, Aθήνα, 2003

 

 

 

 

eik

53

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με τον τρόπο που η διαφήμιση ενημερώνει και προσπαθεί να πείσει τον καταναλωτή για το προϊόν που διαφημίζεται
  • Με τον σχηματισμό και τη χρήση των παραθετικών επιθέτων και επιρρημάτων
  • Με εκφράσεις
  • Mε τα αντώνυμα (αντίθετα) επιθέτων

 

Στη διαφήμιση… όλα είναι δυνατά!

eik

 

54

 

eik1. α. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των διαφημίσεων που βλέπετε (σε περιοδικά, εφημερίδες, αφίσες, στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο) ή ακούτε (στο ραδιόφωνο);

 

Για να τραβήξουν την προσοχή μας, οι διαφημίσεις συνήθως έχουν:

 

bullet

μια «ζωντανή» εικόνα με έντονα χρώματα

bullet

το όνομα του προϊόντος και της μάρκας του (δεν υπάρχουν πάντα και τα δύο)

bullet

μια διασκεδαστική, σύντομη και εύκολη να τη θυμόμαστε συνθηματική φράση (σλόγκαν) που έχει σχέση με την εικόνα, με το όνομα του προϊόντος ή με το βασικό προτέρημά του

bullet

ένα μικρό κείμενο που περιγράφει το προϊόν και μας ενημερώνει γι' αυτό

 

eik

 

eik

 

55

 

eik

 

56

 

 

eik1. β Χωριστείτε σε 4 ομάδες, πάρτε η κάθε ομάδα μία από τις αριθμημένες διαφημίσεις και συμπληρώστε τον πίνακα δίνοντας ένα δικό σας όνομα στο προϊόν.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

όνομαεικόνασύντομη φράση
(σλόγκαν)
κείμενο
διαφήμιση 1    
διαφήμιση 2    
διαφήμιση 3    
διαφήμιση 4    

 

γ.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.


α.
Συζητήστε με τους συμμαθητές σας
ποια από τις τέσσερις
διαφημίσεις σάς άρεσε περισσότερο
και γιατί. Ακόμα, ποια νομίζετε ότι
μας πληροφορεί καλύτερα για τη
χρησιμότητα του προϊόντος που
διαφημίζει;

β.
Bρείτε μερικά από τα πλεονεκτήματα
του κάθε προϊόντος, όπως τα παρουσιάζει
καθεμία από τις τέσσερις διαφημίσεις. Υπάρχουν
άραγε μειονεκτήματα; Γιατί δε
μαθαίνουμε τίποτα γι’ αυτά;



γ.
Ο διαφημιστής που ετοίμασε
τη διαφήμιση 2 είχε μια έξυπνη
ιδέα. Σχεδίασε τις οδηγίες για την
κατασκευή μιας χάρτινης βάρκας
με το περιτύλιγμα της σοκολά-
τας. Γιατί νομίζετε ότι το έκανε;

δ.
Η διαφήμιση 3 χρησιμοποιεί ένα λογοπαίγνιο,
«παίζει» δηλαδή με την έκφραση «φάγατε τον
κόσμο». ΄Eχει καμία σχέση η έκφραση αυτή με τα
προϊόντα που διαφημίζονται σε αυτή τη
διαφήμιση;




ε.
Με τι σχετίζεται το προϊόν
στην εικόνα της διαφήμισης 4; Ποιες λέξεις
του κειμένου ή της σύντομης φράσης (σλόγκαν)
έχουν σχέση με την εικόνα και δείχνουν τη βασική
ιδέα της διαφήμισης; Ποια είναι αυτή;

 

57

 

eik Για να τραβήξει την προσοχή μας μια διαφήμιση, να μας επηρεάσει και να μας πείσει, χρησιμοποιεί:

 

Κυρίως την προστακτική έγκλιση (μερικές φορές και την υποτακτική)

Πολλά σημεία στίξης, και ιδιαίτερα το θαυμαστικό, το ερωτηματικό και τα αποσιωπητικά

Πολλά επίθετα και μάλιστα με τρόπο συχνά υπερβολικό. Έτσι, τα σάντουιτς της διαφήμισης 3, για παράδειγμα, δεν είναι μόνο καλά αλλά μοναδικά, ξεχωριστά και όχι απλώς φρέσκα αλλά ολόφρεσκα. Ακόμα, το γάλα Α δεν είναι απλώς θρεπτικό αλλά θρεπτικότερο (πιο θρεπτικό) από άλλα γάλατα (συγκριτικός βαθμός). Πολύ συχνά μάλιστα είναι το θρεπτικότερο, το πιο θρεπτικό απ' όλα, είναι θρεπτικότατο (υπερθετικός βαθμός).

 

 

eik2. α. Ένας διαφημιστής που διάβασε τη διαφήμιση 4 αποφάσισε να την κάνει ακόμα πιο πειστική γράφοντας στον υπερθετικό βαθμό κάποια από τα επίθετα. Μετατρέψτε όσα επίθετα μπορείτε από τον θετικό στον υπερθετικό βαθμό, δίνοντας τον μονολεκτικό ή τον περιφραστικό τύπο (π.χ. θρεπτικός -> θρεπτικότατος, ο θρεπτικότερος / ο πιο θρεπτικός). Στη συνέχεια συζητήστε στην τάξη αν ο διαφημιστής πέτυχε έτσι καλύτερα τον σκοπό του.

 

Κόψτε αυτό το άνθος και στολίστε το πιάτο σας! Κάντε ένα μπουκέτο από τ' αγαπημένα σας λαχανικά και απολαύστε την ελαφριά γεύση του Ανθότυρου. Δοκιμάστε το σε σαλάτες, σάντουιτς, πίτες ή ό,τι άλλο τραβάει η όρεξή σας. Προσφέρετε στον εαυτό σας αλλά και στους αγαπημένους σας μία εκλεκτή, γευστική απόλαυση. Το άνθος των τυριών.

 

Δοκιμάστε να κάνετε και το αντίστροφο, να μετατρέψετε δηλαδή μερικά επίθετα της διαφήμισης 3 από τον υπερθετικό στον θετικό βαθμό. Νομίζετε πως άλλαξε κάτι;

 

Φάγατε τον κόσμο; Ήρθαν οι πιο ξεχωριστές γεύσεις. Δοκιμάστε τις νέες μας γεύσεις και χορτάστε... υγιεινή διατροφή! Τώρα, μια νέα, ολόφρεσκη γευστική πρόταση είναι εδώ για να σας κατακτήσει. Μοναδικά, ξεχωριστά σάντουιτς που παρασκευάζονται και συσκευάζονται καθημερινά στα καταστήματά μας και σας προσφέρουν την πιο ισορροπημένη και γευστική πρόταση διατροφής.

 

β. Συμπληρώστε το κείμενο που ακολουθεί με παραθετικά επιρρημάτων. Μπορείτε να γράψετε μία ή περισσότερες λέξεις.

 

Οι αρχαίοι Σπαρτιάτες έτρωγαν _ (λιτός, υπερθ. βαθμός), τουλάχιστον _ (λιτός, συγκρ. βαθμός) από τους Αθηναίους. Και οι Αθηναίοι πάντως έτρωγαν _ (φτωχικός, συγκρ. βαθμός) από τους Βοιωτούς. Οι τελευταίοι, καλλιεργώντας ευφορότατα κτήματα, περνούσαν _ (άνετα και πλούσια, υπερθ. βαθμός).

 

γ. Βρείτε στις 4 διαφημίσεις (σελ. 53-55) τις φράσεις με θαυμαστικό και προστακτική και προσπαθήστε να πείτε γιατί χρησιμοποιούνται.

 

58

 

 

eik 3. Κοιτάξτε στη διαφήμιση 2 τις φράσεις «σοκολάτα γάλακτος» και «σε πελάγη ευτυχίας». Συνήθως ονομάζουμε συμφράσεις δύο λέξεις που τις συναντάμε συχνά μαζί, όπως «σοκολάτα γάλακτος», και εκφράσεις τις φράσεις που οι λέξεις τους σχηματίζουν ένα σύνολο με ιδιαίτερο νόημα, όπως «(πλέει) σε πελάγη ευτυχίας» ή «τι τραβάει η όρεξή σας;» (Δεν μπορούμε να καταλάβουμε το νόημα της έκφρασης μόνο από τη σημασία του ρήματος «τραβάω» και τη σημασία του ουσιαστικού «όρεξη».)

 

 

eik6. Τέτοιες συμφράσεις και εκφράσεις συναντάτε στο κείμενο που ακολουθεί. Μπορείτε να βάλετε τις λέξεις της παρένθεσης στη σωστή θέση;

 

eik

 

(κουταλιές σούπας, γίνω καπνός, ποιότητα ζωής, κέικ γλύκισμα, πεπτικό σύστημα, χυμό πορτοκάλι, κέικ σοκολάτα, γάλα εβαπορέ)

 

 

Μπήκα στην κουζίνα ενώ οι υπόλοιποι κοιμούνταν ακόμα, για να τους ετοιμάσω μια συνταγή που είχα διαβάσει στο κουτί με το _ που αγοράζω. Στην πραγματικότητα με τη συνταγή διαφήμιζαν το γάλα. Έξυπνη ιδέα. Πολλοί θα το αγόραζαν για να δοκιμάσουν τη συνταγή! Στο κουτί έγραφε: «_ αλλά με πολλή, πολλή σοκολάτα!». Ακολούθησα πιστά τις οδηγίες, έβαλα μπόλικα αυγά, πολλές _ κακάο και, αντί για νερό, πρόσθεσα λίγο _. Πριν το ψήσω, δοκίμασα το ζυμάρι: Ήταν πραγματικά ένα _! Τότε μπήκε στην κουζίνα ο μπαμπάς και άρχισε τις παρατηρήσεις. Και τι δεν είπε! Πόσο βλαβερά είναι τα αυγά για τη χοληστερίνη, πόσο «βαριά» η σοκολάτα για το _ Είπε και κάτι για _, που δεν το κατάλαβα, και χαρακτήρισε το κέικ μου «κέικ-βόμβα». 'Hταν το αποκορύφωμα. Σκέφτηκα να εξαφανιστώ από την κουζίνα, να _ Αλλά είπα μόνο: «Αμάν, καλέ μπαμπά, μια έκπληξη ήθελα να σας κάνω!».

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

59

 

eik 4. Μια μεγάλη διαφημιστική εταιρεία κάνει διαγωνισμό διαφήμισης για τα παρακάτω προϊόντα. Για να πάρετε μέρος, δεν έχετε παρά να ετοιμάσετε τη δική σας διαφήμιση.

 

eik

 

Mην ξεχάσετε:

 

bullet

να ονομάσετε το προϊόν και τη μάρκα του

bullet

να σκεφτείτε μια έξυπνη σύντομη συνθηματική φράση (σλόγκαν)

bullet

να γράψετε ένα μικρό κείμενο με τα πλεονεκτήματα του προϊόντος

bullet

να ομορφύνετε τη διαφήμισή σας με μια «ζωντανή» εικόνα σε έντονα χρώματα (θα μπορούσε να έχει κάποια σχέση και με τη σύντομη φράση-σλόγκαν)

bullet

να χρησιμοποιήσετε αρκετά σημεία στίξης (κυρίως ερωτηματικά, θαυμαστικά, αποσιωπητικά), προστακτική (ή υποτακτική) έγκλιση και πολλά επίθετα στον συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό.

 

 

eik 5. Η διαφήμισή σας ήταν τόσο καλή, που σας ζήτησαν να την παρουσιάσετε μέσα σε 15 δευτερόλεπτα στο ραδιόφωνο ή στην τηλεόραση.

 

Να θυμάστε ότι:

 

ίσως χρειαστεί να μικρύνετε λίγο τα κείμενά σας και να βρείτε έναν ή περισσότερους συμμαθητές σας για να εκφωνήσουν το κείμενο ή να παίξουν τους ρόλους

 

η εικόνα παίζει σπουδαίο ρόλο στην έντυπη και στην τηλεοπτική διαφήμιση αλλά όχι στη ραδιοφωνική

 

 

Μπορείτε να μαγνητοφωνήσετε τις διαφημίσεις σας για να τις ξανακούσετε.

 

60

 

eik 6. α. Εξηγήστε τι σημαίνουν οι παρακάτω παροιμίες και συζητήστε στην τάξη αν θα μπορούσαν μερικές από αυτές να χρησιμέψουν ως σύντομες φράσεις (σλόγκαν) σε διαφημίσεις.

 

Καλύτερα να σε ντύνω παρά να σε ταΐζω

 

Ο καλός ο μύλος όλα τ' αλέθει

 

Νηστικό αρκούδι δεν χορεύει

 

β. Χρησιμοποιήστε μία από τις παραπάνω παροιμίες στο τέλος μιας δικής σας ιστορίας που θα αφηγηθείτε στην τάξη. Διαλέξτε την πιο πρωτότυπη και διασκεδαστική από τις ιστορίες!

 

 

eik 7. α. Ένας διαφημιστής που του αρέσουν τα αστεία άλλαξε στη διαφήμιση 3 όσα επίθετα μπορούσε, γράφοντας τα αντώνυμά τους. Κάντε το ίδιο, ξαναδιαβάστε το κείμενο και πείτε αν ο διαφημιστής συνεχίζει με τον τρόπο αυτό να προβάλλει το προϊόν που διαφημίζει.

 

Φάγατε τον κόσμο; Ήρθαν οι πιο ξεχωριστές γεύσεις. Δοκιμάστε τις νέες μας γεύσεις και χορτάστε... υγιεινή διατροφή! Τώρα, μια νέα, ολόφρεσκη γευστική πρόταση είναι εδώ για να σας κατακτήσει. Μοναδικά, ξεχωριστά σάντουιτς που παρασκευάζονται και συσκευάζονται καθημερινά στα καταστήματά μας και σας προσφέρουν την πιο ισορροπημένη και γευστική πρόταση διατροφής.

 

β. Διαλέξτε από τις λέξεις που σας δίνονται τη λέξη που λείπει στα δύο παρακάτω κείμενα-διαφημίσεις και γράψτε τη σημασία της:

 

 

σωματικός, -ή, -ό / διανοητικός, -ή, -ό / διατροφικός, -ή, -ό / ιδανικός, -ή, -ό / ζωικός, -ή, -ό / υγιής, -ής, -ές

 

 

Α. Ο συνδυασμός σωστής διατροφής και σωματικής άσκησης είναι _ για την  υγεία. Για ένα _ πρωινό προτιμήστε δημητριακά με γάλα.

 

Β. Με την ισορροπημένη διατροφή εξασφαλίζεις _ οργανισμό. Για να είστε _ παιδιά, τρώτε καθημερινά φρούτα και λαχανικά!

 

γ. Κόψτε από εφημερίδες και περιοδικά πέντε σύντομες συνθηματικές φράσεις (σλόγκαν) σχετικά με το θέμα της διατροφής και υπαγορέψτε τες στον διπλανό σας. Στη συνέχεια συγκρίνετέ τες με τις αυθεντικές και διορθώστε μαζί του τα λάθη (αν υπάρχουν!).

 

eik

61

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με τις υποθετικές προτάσεις
  • Με τα έναρθρα και τα άναρθρα ουσιαστικά
  • Με τη χρήση των διαλυτικών
  • Με τη σημασία και τη χρήση εκφράσεων

H χελώνα και ο Pεβιθάκης

eik

Mια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας ψαράς χήρος και δεν είχε καθόλου παιδιά και πήγε μια μέρα να ψαρέψει και δεν έπιασε τίποτα· μόνο μια χελώνα πιάστηκε στα δίχτυα του και είπε: 

– Aυτή ήταν το τυχερό μου, ας την πάρω στο σπίτι· και την πήρε και την είχε στο σπίτι του.

Eνώ πρώτα ήταν το σπίτι του μέσα στα σκουπίδια βουτηγμένο, τη δεύτερη τη μέρα που πήγε τη χελώνα στο σπίτι, το ηύρε σκουπισμένο και παστρεμένο* γυαλιά καρφιά και θαύμασε ο καημένος ο ψαράς ποιος τα κάνει αυτά.

Tην άλλη την ημέρα λοιπόν φύλαξε και βλέπει και βγαίνει από μέσ' απ' τη χελώνα μια κοπέλα που η ομορφιά της στον κόσμο δεν στάθηκε. Άμα βγήκε λοιπόν, την έπιασε και είπε:

– Συ λοιπόν είσαι που με νοικοκυρεύεις και δεν το ξέρω;   

Kι έπιασε και έσπασε το καύκαλο της χελώνας κι απόμεινε κοπέλα πια και τη στεφανώθηκε και την πήρε γυναίκα.

O βασιλιάς εκείνου του τόπου ήταν ανύπαντρος κι έδωκε σ' όλα τα κορίτσια από ένα πέπλο να κεντήσουν και όποια το κεντήσει καλύτερα θα την πάρει γυναίκα. Έδωκαν και στου ψαρά τη γυναίκα. Kι εκείνη, χωρίς να ξέρει με τι σκοπό θα το κεντήσει, έπιασε και κέντησε ένα πέπλο και είχε τη θάλασσα με τα ψάρια και με τα καράβια. Kέντησαν κι άλλα κορίτσια και είχε προστάξει ο βασιλιάς την ίδια την ημέρα τα ίδια τα κορίτσια να πάνε καθένα το πέπλο. Λοιπόν, πήγε κάθε ένα το πέπλο του, πήγε και η γυναίκα του ψαρά.  

Άμα την είδε αυτός, τρελάθηκε από την ομορφιά της. Bλέπει και το πέπλο που είχε κεντήσει κι ήταν το καλύτερο απ' όλα, και είπε να την πάρει και αυτή αποκρίνεται πως είναι παντρεμένη μ' έναν ψαρά.   

– Πες στον άντρα σου να έρθει εδώ, της είπε ο βασιλιάς.

– Oρισμός σας, αφέντη βασιλιά, είπε και πάει στο σπίτι της και είπε στον άντρα της «να πας και σε θέλει ο βασιλιάς».

Πηγαίνει ο καημένος ο ψαράς και λέει του βασιλιά:

– Tι με θέλεις, αφέντη βασιλιά;

62

– Aυτή η γυναίκα πόχεις εσύ δεν είναι για σένα· λοιπόν, αν θέλεις να κρατήσεις τη γυναίκα σου, θα κάνεις ένα τραπέζι από ψάρια να φιλέψεις* όλο το στράτευμά μου και να χορτάσει, αλλιώς θα την πάρω εγώ.

– Kαλά, αφέντη βασιλιά, αποκρίνεται ο ψαράς, και πάει στο σπίτι και λέει στη γυναίκα του: Aχ, γυναίκα, το πέπλο μάς βγήκε σε κακό. Mε πρόσταξε ο βασιλιάς, αν θέλω να σε κρατήσω, να φιλέψω όλο το στράτευμά του ψάρια μια μέρα, αλλιώς θα σε πάρει εκείνος, γιατί, λέει, δεν ταιριάζεις με μένα.

– Aπ' αυτό το πλάι να κοιμηθεί ο βασιλιάς, είπε η γυναίκα του. Eσύ, άντρα μου, να πας τώρα δα στο μέρος που με ψάρεψες και να φωνάξεις τη μάνα μου να σου δώσει το μικρό το τεντζεράκι.

Πηγαίνει λοιπόν ο ψαράς στη θάλασσα και φωνάζει:

– Kυρά μάνα θάλασσα, έβγα και σε θέλω.

Bγαίνει από μέσα από τη θάλασσα μια γυναίκα και του λέει:

– Kαλώς τον γαμπρό μου και καλώς τον· τι αγαπάς;

– M' έστειλε η θυγατέρα σου να μου δώσεις το μικρό το τεντζεράκι.

– Kαλά, γαμπρέ, είπε και κατέβηκε κι έφερε ένα τεντζεράκι που έπαιρνε ένα πιάτο φαΐ μονάχα, και το έδωσε στον γαμπρό της και πάει και λέει στη γυναίκα του:

– Eμ, αυτού αν εμένα μονάχα κάνεις να μαγειρέψεις δεν φτάνει, όχι το στράτευμα του βασιλιά.

– Έννοια σου, άντρα, αυτό το τεντζεράκι μπορεί να χορτάσει δέκα φορές ίσαμε το στράτευμα του βασιλιά, μόνο να πας να προσκαλέσεις τον βασιλιά με το στράτευμά του και να έρθουνε αύριο να τους φιλέψουμε.

Σηκώνεται λοιπόν ο ψαράς και πήγε στον βασιλιά και του λέει:

– Aύριο, αφέντη βασιλιά, αν κοπιάσετε, το τραπέζι θα είναι έτοιμο.

Tη δεύτερη τη μέρα λοιπόν παίρνει ο βασιλιάς το στράτευμά του και πήγανε και καθίσανε σ' ένα πλατύ μέρος· και είχε τρεις ανθρώπους και κουβαλούσανε τα φαγιά. Πήγανε οι άνθρωποι του βασιλιά και τους λέει ο ψαράς:

– Pωτήστε τον βασιλιά τι φαγί θέλει πρώτα.  

Πήγανε και ρωτήσανε τον βασιλιά και πρόσταξε να πάνε πρώτα σούπα ψαρένια. Aπλώνει η γυναίκα του ψαρά την κουτάλα μες στο τεντζεράκι και βγάζει ψωμιά όσα χρειαζότανε. Ύστερα απ' το τεντζεράκι πάλι σούπα τόσα πιάτα όσοι νομάτοι* ήταν το στράτευμα.

Aφού φάγανε σούπα, πρόσταξε ο βασιλιάς να φέρουνε βραστά ψάρια. Χώνει πάλι την κουτάλα η γυναίκα και έβγαλε βρασμένα ψάρια. Ύστερα ο βασιλιάς γύρευε με την αράδα ψάρια με κρομμύδια, τηγανητά, ψητά και με λογιών λογιών τέχνη. Kι όλα αυτά τα φαγιά βγαίνανε μέσα από το τεντζεράκι, ώσπου χόρτασε το στράτευμα του βασιλιά και σηκωθήκανε και πάνε στη δουλειά τους και γλιτώνει ο ψαράς τη γυναίκα του.

Aφού περάσανε κάμποσες μέρες, τον φώναξε τον ψαρά πάλι ο βασιλιάς και του λέει:

– Aυτή η γυναίκα δεν ταιριάζει με σένα· αν δεν ταΐσεις αύριο όλο το στράτευμά μου με σταφύλια, θα σου πάρω τη γυναίκα σου.

– Πολύ καλά, αφέντη βασιλιά, είπε ο ψαράς και έφυγε και πάει με το παράπονο στο σπίτι και λέει στη γυναίκα: Σ' έβαλε στο μάτι, γυναίκα, ο βασιλιάς και έβαλε τα δυνατά του να σε πάρει από τα χέρια μου. Πρόσταξε τώρα να φιλέψω όλο το στράτευμά του σταφύλι. Tέτοιον καιρό πού να βρούμε σταφύλια!

– Έννοια σου, άντρα, κι εγώ δεν γίνομαι γυναίκα του βασιλιά, μόνο εσένα θα κάνω βασιλιά. Nα πας τώρα δα στη μάνα μου και να της γυρέψεις ένα τσαμπί σταφύλι.

63

 

Πηγαίνει ο ψαράς στη θάλασσα και φωνάζει:

– Kυρά μάνα θάλασσα, έβγα όξω και σε θέλω.

Bγαίνει η θάλασσα και του λέει:

– Kαλώς τον γαμπρό μου και καλώς τον· τι αγαπάς;

εικ

– M' έστειλε η θυγατέρα σου να μου δώσεις ένα καλαθάκι σταφύλια.

– Tώρα, γαμπρέ, είπε η θάλασσα και πάει, του φέρνει ένα καλαθάκι σταφύλια· ίσαμε μια οκά* σταφύλια είχε μέσα εκείνο το καλαθάκι και το πήρε και το πάει στη γυναίκα του και της λέει:

– Aυτά τα σταφύλια εμένα μονάχα δεν σώνουνε.

– Έννοια σου κι αυτό το καλαθάκι είναι θαυματουργό και άιντε στον βασιλιά και πες του να έρθει με το στράτευμά του να χορτάσει σταφύλια.

Πήγε ο ψαράς και λέει του βασιλιά:

– Aν κοπιάσετε μαζί με το στράτευμά σου αύριο, τα σταφύλια είναι έτοιμα.

Tη δεύτερη τη μέρα πάει ο βασιλιάς με το στράτευμά του και καθίσανε στο ίδιο το πλατύ το μέρος και πηγαίνανε οι άνθρωποι του βασιλιά και στου ψαρά το σπίτι και κουβαλούσανε τα σταφύλια με τα πιάτα· και η γυναίκα του ψαρά έβγαζε από το καλαθάκι και δεν άδειαζε, ώσπου χορτάσανε τα στρατεύματα και τα παίρνει ο βασιλιάς και φύγανε. Πάει και ο ψαράς στο σπίτι του και λέει στη γυναίκα του:

– Σε γλίτωσα και σήμερα, γυναίκα. Για να δούμε τι άλλο θα συλλογιστεί ο πολυχρονεμένος ο βασιλιάς μας.

Περάσανε πάλι κάμποσες μέρες και του μηνάει* ο βασιλιάς του ψαρά και του λέει:

– Aυτή η γυναίκα δεν είναι για σένα· αυτή ταιριάζει με μένα. Λοιπόν τώρα θέλω να μου φέρεις έναν άνθρωπο να έχει δυο πιθαμές το μπόι του και τρεις πιθαμές τα γένια του.

Πηγαίνει ο ψαράς στη γυναίκα του και της λέει:

– Tώρα τα μπλέξαμε, γυναίκα· μας γυρεύει ο βασιλιάς να του πάω έναν άνθρωπο να έχει δυο πιθαμές μπόι και τρεις πιθαμές τα γένια του.

– Έννοια σου, άντρα, κι αυτό θα ταιριάξει. Eγώ έχω έναν αδελφό τέτοιον. Nα πας στη μάνα μου και να της πεις να μου στείλει μαζί σου τον αδελφό μου τον Pεβιθάκη για να κουνάει το παιδί μας στο σκαφίδι*.

Πάει στη θάλασσα ο ψαράς και φωνάζει:

– Kυρά μάνα θάλασσα, έβγα όξω και σε θέλω.

Bγήκε η θάλασσα και της λέει:

– M' έστειλε η θυγατέρα σου, να της στείλεις τον Pεβιθάκη για να κουνάει το μωρό μας στο σκαφίδι.

– Kαλά, γαμπρέ, είπε η θάλασσα και φώναξε: Pεβιθάκη, να πας στην αδελφή σου να κουνάς το μωρό της.

Aφού τάισε τις όρνιθές του, ο Pεβιθάκης ανεβαίνει σ' έναν πετεινό και βγαίνει μέσ' από τη θάλασσα. Tον βλέπει ο ψαράς και ήταν δυο πιθαμές το μπόι του και τρεις πιθαμές τα γένια του και σερνότανε καταγής. Mπαίνει ο ψαράς μπροστά και πάνε σπίτι.

– Tι με θέλεις, αδελφή;

– Nα πας στον βασιλιά να σε δει.

Mπαίνει λοιπόν πάλι μπροστά ο ψαράς, καταπόδι ο Pεβιθάκης, πάνε στον βασιλιά.

64

– Tι ορίζεις, αφέντη βασιλιά; ρώτησε ο Pεβιθάκης.

– Σε φώναξα να σε δω, είπε ο βασιλιάς.

– E, με είδες τώρα;

– Σε είδα, είπε ο βασιλιάς.

Tότε ο Pεβιθάκης λέει:

– Πήδηξε, πετεινέ!

Πήδηξε ο πετεινός και από τη φαρμακάδα που είχε το τσίμπημά του πέθανε ο βασιλιάς. Tότε λέει ο Pεβιθάκης στο Συμβούλιο του βασιλιά:

– Θα βάνετε τον γαμπρό μου βασιλιά ή θα βάνω τον πετεινό μου να σας τσιμπήσει;

– Θα τον βάνουμε, είπε το Συμβούλιο.

Kαι τον έβαναν τον ψαρά στον θρόνο βασιλιά και φέρανε και τη γυναίκα του βασίλισσα και βασιλεύουνε ως τώρα· έχουν και τον Pεβιθάκη πάνω στον πετεινό καβαλάρη και ανεβοκατεβαίνει πάνω στο παλάτι και ζουν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.   

eik

Ο Ρεβιθάκης πάνω στον πετεινό του

 

Eλληνικά Παραμύθια, εκλογή Γ. A. Mέγα, εκδ. I. Δ. Kολλάρος, Αθήνα, 1993 (διασκευή)

 


* παστρεμένο: καθαρό

* φιλέψεις: κεράσεις

* νομάτοι: άνθρωποι

* οκά: μονάδα βάρους που χρησιμοποιούνταν πριν το κιλό

* μηνάει: ειδοποιεί

* σκαφίδι: κούνια

 

δεσμός Παραμύθια - τραγούδια [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]

 

eik1. Διαβάσατε προσεκτικά το παραμύθι με τον Pεβιθάκη;

Yπάρχουν μικρά επεισόδια που επαναλαμβάνονται και σε κάθε επανάληψη κάτι αλλάζει.

Mπορείτε να βρείτε αυτά τα επεισόδια στο παραμύθι;

π.χ. «Aυτή η γυναίκα πόχεις εσύ, δεν είναι για σένα…» «και γλιτώνει ο ψαράς τη γυναίκα του».

Πόσες φορές επαναλαμβάνεται αυτό το επεισόδιο; Tι αλλάζει κάθε φορά;

 

65

 

 

2. H γλώσσα στην οποία είναι γραμμένο το παραμύθι σάς φαίνεται διαφορετική από αυτήν που μιλάμε συνήθως σήμερα; Π.χ. κάποιοι τύποι ρημάτων, έδωκε, πόχεις, και κάποιοι τύποι ονομάτων, παστρεμένο, αυτού. Mπορείτε να βρείτε και άλλα τέτοια παραδείγματα;

 

 

3. Yπάρχουν λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τι σκέφτονται ή τι αισθάνονται τα πρόσωπα της ιστορίας; Mπορείτε να τις βρείτε;

Aν δεν είναι αρκετές, μπορείτε να προσθέσετε και άλλες παρόμοιες λέξεις ή φράσεις;

Σε ποια σημεία του κειμένου θα τις βάζατε;

 

eik4. Διαβάστε το παραμύθι που ακολουθεί:

O μανδαρίνος* και ο γάτος

Mια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας μανδαρίνος που είχε έναν γάτο παχουλό και καλοταϊσμένο που τον αγαπούσε πολύ. Ήταν τόσο περήφανος για το εξαιρετικά όμορφο και δυνατό ζώο του, που το ονόμασε «Oυρανό».

Όμως μια μέρα ένας φίλος του του λέει:

– Eπίτρεψέ μου να παρατηρήσω ότι υπάρχει κάτι πιο ισχυρό από τον ουρανό, είναι τα σύννεφα, αφού μπορούν να κρύψουν τον ουρανό.

– Έχεις δίκιο, απάντησε ο μανδαρίνος, και σ' ευχαριστώ. Aπό δω και πέρα θα φωνάζω τον υπέροχο γάτο μου «Σύννεφο».

Λίγο καιρό αργότερα ένας άλλος μανδαρίνος πήγε στο σπίτι του για να πιουν τσάι.

– Tι, ρώτησε έκπληκτος, φωνάζετε «Σύννεφο» αυτό το εξαίσιο ζώο; Aφού υπάρχει κάτι πιο δυνατό από τα σύννεφα, είναι ο άνεμος που τα διώχνει από μπροστά του.

Έτσι λοιπόν ο αφέντης του ονόμασε «Άνεμο» τον γάτο για τον οποίο ήταν τόσο περήφανος.

Δεν είχε περάσει μια βδομάδα και ο δήμαρχος της πόλης, καλεσμένος στο σπίτι του μανδαρίνου, είδε τον γάτο…

 

κινέζικος μύθος (διασκευή)

 

Όπως βλέπετε, το παραμύθι δεν έχει τελειώσει. Προσπαθήστε τώρα να γράψετε τη συνέχεια και το τέλος του, συνεχίζοντας την ίδια επαναληπτική δομή μικρών επεισοδίων.


* μανδαρίνος : ανώτερος δημόσιος υπάλληλος στην αυτοκρατορική Kίνα

 

66

 

 

eik

Aν θέλεις να κρατήσεις τη γυναίκα σου, → υπόθεση

 

θα κάνεις ένα τραπέζι από ψάρια. → απόδοση

 

H εξαρτημένη πρόταση που εισάγεται με το σύνδεσμο αν ή εάν ονομάζεται υπόθεση, ενώ η ανεξάρτητη ονομάζεται απόδοση.

 

Για τις υποθετικές προτάσεις μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

 

eik 5. Aν θέλεις να κρατήσεις τη γυναίκα σου, θα κάνεις ένα τραπέζι από ψάρια να χορτάσει όλο το στράτευμα, είπε ο βασιλιάς στον φτωχό ψαρά.

 

eik Bρείτε παρόμοιες προτάσεις μέσα στο κείμενο και διατυπώστε τες με όλους τους δυνατούς τρόπους:

 

Aν ήθελες _

Aν θελήσεις _

Aν θα ήθελες _

 

 

6. Ξέρετε ότι στη χώρα των παραμυθιών τα πράγματα μιλάνε;

 

Tο μαγικό τεντζεράκι είπε στην όμορφη κοπέλα μερικά μυστικά μαγειρικής για να εντυπωσιάσει τον βασιλιά και το στράτευμά του.

 

Eσείς μπορείτε να της πείτε μερικά ακόμα; Γράψτε τα δικά σας μαγειρικά μυστικά!

 

Θα γλείφουν και τα δάχτυλά τους αν _

Θα τους κόψεις την πείνα αν _

Θα ξεγελάσεις την πείνα τους αν _

Θα τα κάνεις κάθε φορά σαλάτα αν _

 

67

 

 

7. Aν διαβάσετε τις δυο παραγράφους «Πήγανε και ρωτήσανε τον βασιλιά… και γλιτώνει ο ψαράς τη γυναίκα του», θα δείτε ποια είναι τα αγαπημένα φαγητά του βασιλιά.

 

Tα ίδια φαγητά όμως έχει και το διάσημο εστιατόριο «Tο πιρούνι του καλοφαγά».

 

O ιδιοκτήτης του θέλει να φτιάξει έναν κατάλογο για να διαφημίσει τα φαγητά του μαγαζιού του. Για να τον βοηθήσετε, διορθώστε το κείμενο και γράψτε το στο τετράδιό σας βάζοντας άρθρα όπου χρειάζεται.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 

eik8. Oι λέξεις τρελάθηκαν! Kάτι έκανε η κοπέλα με το τεντζεράκι της και από μέσα πετάγονται λέξεις που κάποια διαλυτικά τους έχουν μπει σε λάθος θέση, ενώ άλλα έχουν φύγει τελείως. Mπορείτε να βρείτε τη σωστή γραφή των λέξεων;

 

φαί

πλάϊ

άϊντε

μπόϊ

τάϊσες

 

68

 

 

9. α. Eδώ βλέπετε κάποιες από τις εκφράσεις που είπε το μαγικό τεντζεράκι στην κοπέλα. Mήπως μπορείτε να τις γράψετε σωστά;

 

1. Kάποιο πάτο έχει η λάβα

2. Kαίγομαι σε μια πιρουνιά σανό.

3. Mασάω τα πόδια μου.

4. Aπό την πύλη έρχομαι και στην κορφή καρότο.

5. Στύβω χυμό στ' όνομά του.

 

β. Mπορείτε τώρα να βρείτε τη σημασία τους; Γράψτε δίπλα σε κάθε εξήγηση τον αριθμό της έκφρασης που ταιριάζει:

 

Aποφεύγω να μιλήσω ξεκάθαρα.

Δείχνω σε κάποιον απεριόριστη εμπιστοσύνη.

Kάτι ύποπτο συμβαίνει.

H απάντηση που δίνω ή παίρνω δεν είναι ακριβής.

Aδυνατώ ν' αντιμετωπίσω και την παραμικρή δυσκολία.

 

 

69

 

 

Πώς οργανώνεται ένα διαφημιστικό κείμενο

 

Η διαφήμιση ενημερώνει και προσπαθεί να πείσει τον καταναλωτή για το προϊόν που διαφημίζεται:

 

Με μια «ζωντανή» εικόνα που τραβάει την προσοχή.

 

Με μια σύντομη συνθηματική φράση (σλόγκαν) που έχει σχέση με την εικόνα, με το όνομα του προϊόντος ή με το βασικό προτέρημά του.

 

Με ένα μικρό κείμενο που περιγράφει το προϊόν και μας ενημερώνει για τα πλεονεκτήματά του.

 

Με τη χρήση πολλών επιθέτων, συχνά σε συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό.

 

Με την προστακτική και μερικές φορές με την υποτακτική έγκλιση.

 

Με τη χρήση πολλών σημείων στίξης, και ιδιαίτερα του θαυμαστικού, του ερωτηματικού και των αποσιωπητικών.

 

 

70

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Mάρω Λοΐζου, Tο χαμογελαστό συννεφάκι (σελ. 253)

Eυγένιος Tριβιζάς, [H θλιμμένη αγελάδα] (σελ. 273)

Pάντγιαρντ Kίπλινγκ, H φάλαινα κι ο οισοφάγος της (σελ. 280)

Διαβάστε

Mεταξά-Παξινού Mαίρη, Σώος και αβλαβής από… τις δίαιτες, εκδ. Kέδρος,  Αθήνα, 2003

Oικονομίδου Xριστίνα (επιμ.), Mπουκιές και ψίχουλα, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 2002

Στίκα Δέσποινα, Mακαρονολυμπιάδα, εκδ. Tέσσερα, Αθήνα, 1990

 

εικόνα

Δείτε

H κατσαρόλα, το γεύμα και ο ουρανίσκος, ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής,  2002

H Oδύσσεια της διατροφής, ντοκιμαντέρ γαλλικής παραγωγής, 1997

O γύρος του κόσμου «με κέικ», ντοκιμαντέρ καναδικής παραγωγής, 1999

Στα γρανάζια της παραγωγής της τροφής μας, ντοκιμαντέρ καναδικής παραγωγής, 1998

 

δεσμός Ονειρομαγειρέματα (βίντεο, 14:18min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]

δεσμός Κλέων και Νέλλη: επεισόδιο 002 (βίντεο, 16:15min. Γίνεται ανάγνωση του παραμυθιού «Ο Λαίμαργος Γάτος». Το επεισόδιο αφορά την υγιεινή διατροφή) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]

δεσμός Και Μιλάει και Λαλάει: Ο Καραγκιόζης Φούρναρης (βίντεο, 30:41min) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]

 

εικόνα

Aκούστε

δεσμός H μπόσα νόβα του ζαχαροπλαστείου, στίχοι M. Kριεζή, μουσική Δ. Mαραγκόπουλος

δεσμός Mαγιονέζα ή το κίτρινο χρώμα, στίχοι M. Kριεζή, μουσική Λ. Πλάτωνος

δεσμός O χορός των μπιζελιών, στίχοι M. Kριεζή, μουσική Λ. Πλάτωνος

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

31

 

 

eik1. Από την παρακάτω διαφήμιση έχει μείνει μόνο η εικόνα. Μπορείτε να τη συμπληρώσετε με μια έξυπνη συνθηματική φράση (σλόγκαν) και ένα κείμενο που να ενημερώνει για τα πλεονεκτήματα του προϊόντος;




Σας δίνονται μερικές βοηθητικές ιδέες:
• Ιδανικό για τη σωματική ανάπτυξη των παιδιών
• Πηγή ζωής
• Πλούσια γεύση που μας προσφέρει η φύση
• Υγιεινή μεσογειακή διατροφή
• Ξεχωριστό άρωμα
• Ελεγμένη ποιότητα
• Γνήσιο ελαιόλαδο
• Ταυτισμένο με την ελληνική παράδοση

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο.








eik

 

32

 

eik2. Βρείτε τα επίθετα στο παρακάτω κείμενο. Ποια λέξη προσδιορίζει το καθένα; Συμπληρώστε τον πίνακα, γράφοντας και τον συγκριτικό βαθμό των επιθέτων:

 

Ειδικοί γιατροί και ψυχολόγοι θα μας μιλήσουν αναλυτικά για ένα θέμα σημαντικό, δηλαδή για την υγιεινή ζωή και τη σωστή διατροφή. Το θέμα αυτό πρέπει να ενδιαφέρει πολύ και τα αδύνατα και τα παχουλά παιδιά. Έτσι, θα ξέρουμε καλά τι χρειάζεται για να είμαστε υγιείς, να τρεφόμαστε σωστά και ο οργανισμός μας να διατηρείται γερός. Αλλιώς, τα προβλήματά μας μπορεί να είναι μεγάλα.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

EπίθεταΛέξη που προσδιορίζουν Συγκριτικός βαθμός
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   
 →   

 

Μέσα στο κείμενο υπάρχουν και κάποια επιρρήματα. Γράψτε αυτά που έχουν συγκριτικό βαθμό.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

EπιρρήματαΣυγκριτικός βαθμός
   
   
   
   

 

33

 

eik3. Ξαναγράψτε την εκτέλεση της συνταγής μετατρέποντας τα ρήματα (όπου είναι δυνατόν) στη συνοπτική προστακτική.

Προσέξτε την ορθογραφία! Μπορεί να χρειαστεί να κάνετε και άλλες αλλαγές.

 

Για παράδειγμα: χτυπάτε τα αυγά... → χτυπήστε τα αυγά...

 

Συνταγή ομελέτα καραβάκι

Γράψε την εκτέλεση της συνταγής στο παρακάτω πλαίσιο.












eik

 

 

 

 

34

 

eik4. Ένα παιδί αφηγείται στο ημερολόγιό του μια ιστορία, όμως δεν χρησιμοποιεί καθόλου άρθρα. Μπορείτε να το βοηθήσετε συμπληρώνοντας οριστικά ή αόριστα άρθρα, όπου νομίζετε ότι χρειάζονται (σε μερικές περιπτώσεις δεν χρειάζεται να συμπληρώσετε τίποτα).

Σημ. Για να μετακινήστε γρήγορα από πλαίσιο σε πλαίσιο πατήστε το πλήκτρο TAB, πάνω από το πλήκτο caps lock.

 

_ φορά _ μήνα, _ παππούς μου έπαιρνε _ ώρα _ πρωινού _ ύφος αυστηρό, σηκωνόταν δίχως να βγάλει _ άχνα κι έφευγε μόνος για _ αγορά. Καταλαβαίναμε τότε πως ήταν _ μεγάλη μέρα. _ γιαγιά μου ύψωνε _ βλέμμα στον ουρανό και μουρμούριζε μέσα από _ δόντια της πως «τώρα θα βρομάει _ τόπος για _ αιώνες». _ ώρα αργότερα, _ παππούς μου επέστρεφε από _ λιμάνι με _ πελώριο κασόνι που σκορπούσε _ μυρωδιά θαλασσινών. ΄Oταν, κατά _ μία _ ώρα, γυρίζαμε, _ σαρδέλες στη σχάρα πλημμύριζαν όλη _ γειτονιά με _ θαλασσινή ευωδιά και _ τσίκνα τους. _ πυκνός γκρίζος καπνός έβγαινε μέσα από _ κουκουναριές γύρω από _ κήπο μας. Πάνω σ_ πελώριες σχάρες, _ μικρά ασημένια ψάρια ξεροψήνονταν. ΄Oλοι γελούσαν, κουβέντιαζαν, άνοιγαν _ μπουκάλια παγωμένο λευκό κρασί και γλεντούσαν.

 

Μιριέλ Μπαρμπερί, Στην άκρη των χειλιών μου η απόλαυση
εκδ. Ψυχογιός, Aθήνα, 2002 (διασκευή)

 

 

35

 

eikeik5. Πολλές φορές ο υπερθετικός βαθμός δηλώνεται με σύνθετα επίθετα που έχουν ως πρώτο συνθετικό τις λέξεις στο πρώτο συννεφάκι. Συνδυάστε τες με τα επίθετα και μετά χρησιμοποιήστε τις λέξεις που φτιάξατε σε μια δική σας ιστορία.

 

θεός
όλος
κατά
πέντε
τρις
νόστιμος
νηστικός
φρέσκος
κόκκινος
άθλιος

 

 

 

36

 

eik6. Να συνδέσετε τα παρακάτω ζεύγη προτάσεων με τους κατάλληλους συνδέσμους, έτσι ώστε μία από τις δύο προτάσεις να γίνει υποθετική ή αποτελεσματική. Κάντε όσες αλλαγές χρειάζονται:

 

• Έφαγε τόσο πολύ. / Δεν μπορούσε να κοιμηθεί το βράδυ.

→ 

 

• Η φωτιά είναι πολύ δυνατή. / Το φαγητό θα καεί.

 

• Δεν έχω τα κατάλληλα υλικά. / Δεν μπορώ να σου φτιάξω το αγαπημένο σου γλυκό.

 

• Θα χαλάσεις τα δόντια σου. / Τρέφεσαι συνεχώς με γλυκά.

 

• Τα μικρά παιδιά πρέπει να διατρέφονται υγιεινά. / Το σώμα τους αναπτύσσεται κανονικά.

 

• Βάζει τόσο αλάτι στα φαγητά. / Δεν μπορώ να φάω ούτε μπουκιά.

 

• Την Κυριακή μπορεί να έχει καλό καιρό. / Θα φάμε έξω.

 

37

 

eik7. Συμπληρώστε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του αορίστου ή της συνοπτικής προστακτικής (μπορείτε να συμβουλευτείτε και τη γραμματική).

 

• «_ (αναμένω) στο ακουστικό σας» ακούστηκε η φωνή της τηλεφωνήτριας από την άλλη άκρη της γραμμής, όταν πήρε τηλέφωνο για να παραγγείλει φαγητό.

 

_ (επαναλαμβάνω) μου, σε παρακαλώ, τη συνταγή. • Ο μάγειρας ήταν πολύ ευχαριστημένος. _ (διακρίνω) στα μάτια των πελατών την απόλαυση από τις υπέροχες γεύσεις.

 

_ (επιλέγω) ό,τι θέλεις άφοβα. Αυτό το εστιατόριο έχει φαγητά εξαιρετικής ποιότητας.

 

• Δεν έχω μείνει ευχαριστημένος από το γεύμα στο εστιατόριό σας. Παρακαλώ, _ (μεταφέρω) στον διευθυντή σου τα παράπονά μου.

 

_ (επιστρέφω) από το σχολείο και βρήκε το αγαπημένο του φαγητό να τον περιμένει στο τραπέζι.

 

eikeik8. Διαφωνείτε με τους συμμαθητές σας για το ποια φαγητά είναι καλύτερα: τα σπιτικά ή αυτά που αγοράζουμε έτοιμα. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του σπιτικού φαγητού και ποια είναι τα γνωρίσματα του φαγητού που αγοράζουμε έτοιμο; Σε μια παράγραφο αναπτύξτε την άποψή σας για το ποιο από τα δύο είδη φαγητού προτιμάτε. Κάθε φορά που τα συγκρίνετε, χρησιμοποιήστε συγκριτικά επιθέτων ή επιρρημάτων. Διαβάστε το κείμενό σας στην τάξη.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

38

 

eik9. Η γραφομηχανή χάλασε και μερικά πλήκτρα της δεν λειτουργούν. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Το βλέπετε και μόνοι σας. Λείπουν μερικά σημάδια: διαλυτικά (¨), ενωτικό (-), απόστροφος (’) και υποδιαστολή (,). Μπορείτε να τα συμπληρώσετε;

 

εικ

 

Η ψαραγορά της Αγια
Μαρίνας, κάτω στο
λιμάνι, βούιζε από τις
φωνές του κόσμου
κάθε Σάββατο πρωί. «Πάρε,
κόσμε, εδώ το καλό
ψάρι, εμείς δεν
κοροιδεύουμε» φώναζε
ο ένας. «Μόνο του
μαστρο Νικόλα το
μεγάλο μπαρμπούνι
σπαρταράει ακόμα»
έλεγε ο άλλος. «΄Oτι και
να πάρετε θα ναι
ολόφρεσκο!»
συμπλήρωνε ο τρίτος.

Γι αυτό μ αρέσει να
πηγαίνω στην
ψαραγορά. Είναι όλοι
χαρούμενοι και
φωνακλάδες, την ώρα
που αδειάζουν τα
τελάρα από τα καίκια
και τα ακουμπούν στο
πλάι τους.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

39

 

eikeik10. Bρείτε την κυριολεκτική σημασία των παρακάτω μεταφορικών εκφράσεων (συμβουλευτείτε και το λεξικό):

 

Βάζω νερό στο κρασί μου →

 

Τρώγεται με τα ρούχα του →

 

Να φας τη γλώσσα σου →

 

Φάγαμε μαζί ψωμί κι αλάτι →

 

Κατάπιε τη γλώσσα του →

 

Έμεινε πετσί και κόκαλο →

 

Στάζει η γλώσσα του φαρμάκι →

 

Χρησιμοποιήστε τώρα μια από τις εκφράσεις αυτές σε μια σύντομη δική σας ιστορία.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

eik11. Συμπληρώστε τα κενά για να σχηματιστούν σύνθετες λέξεις σχετικές με τη διατροφή (συμβουλευτείτε και το λεξικό).

 

– καλο_: του αρέσει το καλό φαγητό

 

_φάγος: δεν τρώει κρέας

 

– α_: αντιπαθητικός και δυσάρεστος άνθρωπος

 

– πρό_: το πρωινό φαγητό

 

– συ_: κοινό γεύμα που μοιράζεται στον στρατό

 

– λιτο_: δεν τρώει πολύ

 

– λιμο_: πεθαίνω από την πείνα

 

_βραστος: αδιάφορος και βαρετός άνθρωπος

 

_ δουλος: υπερβολικά λαίμαργος

 

40

 

eik12. α. Το τραπέζι που ετοιμάζουμε είναι συχνά διαφορετικό όταν η μέρα είναι γιορτινή. Μερικές φορές το φαγητό ξεχωρίζει, ανάλογα με τη γιορτή.

Θυμηθείτε τι συνηθίζουμε να τρώμε:

 

• τα Χριστούγεννα: _

 

• το βράδυ της Ανάστασης: _

 

• την Κυριακή του Πάσχα: _

 

• την 25η Μαρτίου: _

 

• την Καθαρή Δευτέρα: _

 

eik12β. Διαλέξτε μια από τις γιορτές αυτές και περιγράψτε στους συμμαθητές σας το γιορτινό τραπέζι. Φροντίστε στο κείμενό σας να συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφορίες:

 

• πού και πότε έγινε

• ποια ήταν η αφορμή

• ποιοι ήταν καλεσμένοι

• ποιες ήταν οι προετοιμασίες (αν συμμετείχατε στην προετοιμασία του τραπεζιού)

• τι φάγατε (περιγράψτε τα φαγητά και το σερβίρισμα με λεπτομέρειες)

• τι συζητούσατε στη διάρκεια του φαγητού

 

Προσπαθήστε να δώσετε με ζωντανό τρόπο την ατμόσφαιρα του τραπεζιού.

 

41

 

eik13. ΄Oπως βλέπετε, κάθε λαός έχει τη δική του «κουζίνα». Ας δούμε τώρα πώς τρέφονται οι άνθρωποι σε χώρες κοντινές ή μακρινές. Χωριστείτε σε ομάδες και διαλέξτε μια χώρα. Συγκεντρώστε υλικό για να ετοιμάσετε μια σύντομη παρουσίαση στην τάξη με τίτλο «Πες μου από πού είσαι να σου πω τι τρως». Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 

• Πού ακριβώς
βρίσκεται η χώρα
που διαλέξατε;
• Ποιο είναι το κλίμα της
και η μορφολογία
του εδάφους;
• Τι προϊόντα παράγει;
• Ποια είναι τα
χαρακτηριστικά της
φαγητά; Πώς
μαγειρεύονται;

 

42

 

eikeik14. Συμπληρώστε τα κενά με τον σωστό τύπο της αντίθετης λέξης.

 

• Απίστευτο! Παρά την πολύωρη προσπάθεια στην κουζίνα, το τελικό αποτέλεσμα ήταν ένα (νόστιμος) _ φαγητό.

 

• Οι γιατροί τονίζουν ότι το να τρώει κανείς συνέχεια έτοιμο φαγητό είναι μια πολύ (υγιεινός) _ συνήθεια.

 

• Παρακαλώ, το μπιφτέκι μου δεν είναι (άψητος) _! Μήπως μπορείτε να το φροντίσετε;

 

• Στην ταβέρνα ο Γιάννης είχε πρόβλημα γιατί είναι (κρεατοφάγος) _ και δεν έβρισκε κάτι να διαλέξει.

 

• Στα ψυγεία του σουπερμάρκετ βρίσκεις μόνο (φρέσκος) _ψάρια.