1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 15

Κινηματογράφος - Θέατρο


ΣΕΛ. 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52

 

Η ενότητα αρχίζει με ένα ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου με τίτλο Γράμμα στον Τσάρλι Τσάπλιν. Ενδεικτικές ερωτήσεις επεξεργασίας θα μπορούσαν να είναι:

 

1. Ποιες εικόνες περνούν από το μυαλό του ποιητή, καθώς θυμάται τον κινηματογράφο του χωριού του;

2. Tο γράμμα του ποιητή απευθύνεται στον Tσάρλι Tσάπλιν ή σε κάποιους άλλους;

3. Γιατί νομίζετε ότι ο ποιητής αποφάσισε να γράψει γράμμα στον Tσάρλι Tσάπλιν και να τον κάνει ταχυδρόμο του;

4. Tι κάνει ο Tσάρλι Tσάπλιν για τους φτωχούς όλου του κόσμου; Tι τους προσφέρει;

5. Eσείς έχετε δει κάποια από τις ταινίες του Tσάρλι Tσάπλιν; Πώς θα τον χαρακτηρίζατε;

6. Aν εσείς στέλνατε ένα γράμμα στον Tσάρλι Tσάπλιν τι θα του γράφατε;

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι η επανάληψη των ιδιαιτεροτήτων κειμένων αναφορικού λόγου (αφηγηματικά, περιγραφικά).

Στόχος είναι επίσης η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε ο μαθητής να εμπεδώσει τα γραμματικά φαινόμενα που έχει ήδη διδαχθεί και επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• χρονικοί προσδιορισμοί

• επιθετικοί προσδιορισμοί (επίθετα και παθητικές μετοχές)

• λόγιοι και ανώμαλοι σχηματισμοί επιθέτων

• συλλαβισμός

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• λογοτεχνική αφήγηση (Μια σχολική παράσταση στο δάσος)

• διάφορα ενημερωτικά κείμενα (ανακοίνωση, αφίσα, πρόσκληση, πρόγραμμα)

• παρουσιάσεις και κριτικές θεαμάτων

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί, ασκούμενος στο γραμματικό φαινόμενο μέσα σε κείμενο και όχι σε αποσπασματικές φράσεις, τη λειτουργία των χρονικών και των επιθετικών προσδιορισμών, καθώς επίσης και τη χρήση της μεταφοράς και της παρομοίωσης.

 

Στην περίπτωση που για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα, στο κείμενο Ποια ταινία να διαλέξουμε – Πίτερ Παν η 1η άσκηση παραγωγής γραπτού λόγου (2α) είναι λιγότερο απαιτητική από τη 2η (2β).

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), ανάλογες προς εκείνες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π.

 

 



37

 

Γράμμα στον Tσάρλι Tσάπλιν

...Ε, Τσάρλι Τσάπλιν, παιδικέ μου φίλε,

που 'μοιαζαν τα παπούτσια μας!

 

Περάσαν τόσα χρόνια από τότε κι όμως νιώθω

μία ζεστασιά παράξενη, ως να μ' είχες

στα χέρια σου ζεστάνει κάποια νύχτα,

που νιφάδες χιονιού τρύπωναν μέσα

στον κινηματογράφο του χωριού μου

και κρύωνα διπλωμένος στο μακρύ

σάκο μου, με πεσμένα τα μαλλιά

στα μάτια μου, που λάμπαν βλέποντάς σε

σαν του αγριμιού, ολοκάθαρα.

 

Πού να 'ξερα

πως θα 'μενες εσύ, Τσάρλι, ως το τέλος

ο φίλος μας στον κόσμο, ο καλός θείος,

ο γείτονας του Θεού, ο παραστάτης

σε όλους εμάς, και πως εγώ μία μέρα

με τη φτωχή αλφαβήτα, που εκεί κάτω

στο ταπεινό σχολειό μας με μαθαίναν,

θα σου 'γραφα ένα γράμμα σαν και τούτο,

γιομάτο από φιλία και καρδιοχτύπια

για όλο τον κόσμο!

 

eik

 

eik

 

Τσάρλι ! Τσάρλι!

Γράφω σ' εσένα για όλους μου τους φίλους,

Τσάρλι Τσάπλιν, καλέ μου ταχυδρόμε,

που πας σ' όλες τις χώρες και χτυπάς

με το διακριτικό σου μπαστουνάκι

των φτωχών τα παράθυρα κι αφήνεις

στο παντζούρι τους πάνω ένα γαρούφαλο,

που με το πλάι το βράδυ, ακροπατώντας,

μπαίνεις απ’ τις μισάνοιχτες πορτούλες

στον ύπνο των παιδιών, με την ψυχή σου

φορτωμένη παιχνίδια, Τσάρλι, φίλε

των φίλων μου όλων που δεν έχουν φίλους,

που τους πήραν τον ήλιο τ' ουρανού,

που τους πήραν τη χάρη και την πρόνοια,

και που σένα έχουν μόνο ανάμεσά τους

να πηγαίνεις και να 'ρχεσαι, κουνώντας

τα λοξά σου παπούτσια, διάβασέ τους

την αγάπη μου, Τσάρλι! Ένα λουλούδι

μ' εκατομμύρια φύλλα είναι το γράμμα

που σου στέλνω για όλους. Μοίρασέ τους

την ελπίδα μου, Τσάρλι!...

 

Nικηφόρος Bρεττάκος

 

 

eik

38

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε ένα καλλιτεχνικό θέαμα (ταινία) αναλυτικά και περιληπτικά

δεσμός Μπορείτε να αναζητήσετε παρουσιάσεις παιδικών και νεανικών ταινιών στην Ταινιοθήκη του Νεανικού Πλάνου

δεσμός Παρουσιάσεις ταινιών του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου [πηγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου]

δεσμός  Ψηφιακή Συλλογή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος [πηγή: Ταινιοθήκη της Ελλάδος]

 

Ποια ταινία να διαλέξουμε;

eik

 

περιοδικό Aθηνόραμα,
τεύχη 217-218, Δεκ. 2003

 

39

 

1. Aπαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

α. Ποια είναι τα βασικά πρόσωπα της ταινίας «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» και τι γνωρίζουμε για το καθένα από αυτά;

β. Ποιο είναι το θέμα της ταινίας;

 

 

2. α. Παρατηρήστε πόσο πιο σύντομη είναι η παρουσίαση της ίδιας ταινίας στη δεύτερη στήλη. Αν θέλετε να μάθετε να παρουσιάζετε κι εσείς μια ταινία με πολύ λίγα λόγια, βρείτε ποιες πληροφορίες της πρώτης παρουσίασης υπάρχουν στη δεύτερη στήλη και ποιες όχι και συζητήστε στην τάξη γι’ αυτές.

 

β. Στη δεύτερη στήλη υπάρχουν πολύ σύντομες περιλήψεις για δύο ακόμα ταινίες. Πρόκειται να πάτε με φίλους σας στον κινηματογράφο και θέλετε να τους προτείνετε μία από αυτές. Ποια θα διαλέγατε και γιατί;

 

 

mob3.  Στην αναλυτική παρουσίαση της ταινίας διαβάζουμε: «… με πολύ πείσμα συνεχίζει να συμπεριφέρεται…». Συμπληρώστε το κείμενο που ακολουθεί και θυμηθείτε πώς γράφεται κάθε φορά το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ.

 

  _ θεατές παρακολούθησαν την ταινία «Ψάχνοντας τον Νέμο», αφού _ είναι και τα προτερήματά της. Πρόκειται πραγματικά για μια ταινία με _ χιούμορ, που θα σας κάνει να γελάσετε _ φορές με την ψυχή σας. _ από τους χαρακτήρες θα σας μείνουν αξέχαστοι κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Θυμηθείτε ότι η ταινία είναι αποτέλεσμα _ χρόνων προετοιμασίας!

 

δεσμός Αναζητήστε παραδείγματα χρήσης του επιθέτου στο Σώμα Νέων Ελληνικών Κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Χρησιμοποιήστε την Παράλληλη Αναζήτηση

 

Για Για την κλίση του επιθέτου πολύς, πολλή, πολύ μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

eik4. Ρωτήστε τον διπλανό σας ποια ταινία διάλεξε εκείνος, μελετήστε προσεκτικά την περίληψή της (στη δεύτερη στήλη) και αφήστε τον να σας την υπαγορεύσει. Μετά του υπαγορεύετε κι εσείς το κειμενάκι της δικής σας ταινίας και διορθώνετε ο ένας το κείμενο του άλλου.

 

40

 

Το καναρινί ποδήλατο

ΕΛΛΑΔΑ, 1999, διάρκεια 90΄, έγχρωμο

εικ

Μια όμορφη, συγκινητική ταινία σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Σταύρακα. Μόλις ο Άρης Σιούτης διορίζεται δάσκαλος στη Στ’ Δημοτικού ενός δημοσίου σχολείου της Αθήνας, ανακαλύπτει ότι ένας από τους μαθητές του, ο Λευτέρης Μουρατίδης, είναι σχεδόν αναλφάβητος και απομονωμένος από τους συμμαθητές του. Αποφασισμένος να βοηθήσει το παιδί να βγει από αυτό το αδιέξοδο, αντιμετωπίζει πολλαπλά εμπόδια: οι συνάδελφοί του είναι ηττοπαθείς και δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει κάτι, ο ίδιος ο Λευτέρης δύσπιστος, οι γονείς του δεν είναι πάντα συνεργάσιμοι, η συμπεριφορά των υπόλοιπων παιδιών δεν είναι πάντα φιλική απέναντι στον Λευτέρη. Αλλά η αποφασιστικότητα και η επιμονή του θα τον βοηθήσουν να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Την κρίσιμη στιγμή που ο Λευτέρης είναι έτοιμος να τα παρατήσει, ο δάσκαλος βρίσκει τρόπο να τον εμψυχώσει και να τον ενθαρρύνει. Πιστή στην πραγματικότητα η ταινία (βασίζεται άλλωστε σε αληθινή ιστορία), δεν τελειώνει με «επαίνους». Τονίζει απλώς την εμπιστοσύνη στην αξία των ανθρώπινων σχέσεων και στην αξία της θέλησης. Μια ταινία δοσμένη με αυθεντικότητα και γνήσιο συναίσθημα.

 

πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς
στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους (διασκευή)

 

eik

 

41

 

 

eik1 Aπαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

α. Ποιος είναι ο σκηνοθέτης και ποιοι οι πρωταγωνιστές της ταινίας «Το καναρινί ποδήλατο»; _

β. Πού και πότε γυρίστηκε; _

γ. Πόσο διαρκεί; _

δ. Ποιο είναι το θέμα της; _

 

 

2 Στην αρχή και στο τέλος της παρουσίασης η ταινία σχολιάζεται με θετικό τρόπο. Πώς ακριβώς γίνεται αυτό; Βρείτε φράσεις μέσα από το κείμενο.

 

 

eik3. α. Μερικοί φίλοι σας έχουν διαφορετικές προτιμήσεις και δεν τους αρέσουν ιδιαίτερα οι κοινωνικές ταινίες, όπως είναι «Το καναρινί ποδήλατο». Ποια από τις τρεις ταινίες που παρουσιάζονται περιληπτικά θα προτείνατε σε κάποιον που του αρέσουν τα κινούμενα σχέδια, ποια σε κάποιον που του αρέσουν οι περιπέτειες και ποια σε κάποιον που του αρέσουν οι ταινίες φαντασίας;

 

β. Eκτός από την υπόθεση, ποιες άλλες πληροφορίες αντλούμε για καθε μιά από τις τρεις ταινίες (π.χ. ηθοποιοί, αίθουσες, μέρες προβολής);

 

 

eik4. Στην παρουσίαση της ταινίας διαβάζουμε ότι «οι συνάδελφοι του δασκάλου είναι ηττοπαθείς». Συμπληρώστε το κείμενο που ακολουθεί και θυμηθείτε την κλίση και την ορθογραφία επιθέτων και ουσιαστικών σε -ης, -ης, -ες.

 

Σχεδόν ποτέ δεν τσακώνομαι με τους _ (συγγενής, -ής, -ές) μου. Την τελευταία όμως φορά που είδα τον ξάδερφό μου τον Ηλία, διαφώνησα μαζί του. Για να γίνω πιο _ (σαφής, -ής, -ές), θα σας πω ότι μετά από _ (συνεχής, -ής, -ές) παράπονα, που μου έκανε γιατί ποτέ δεν είχαμε πάει σινεμά μαζί, πήγαμε να δούμε την ταινία της χρονιάς, το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών». Οι γονείς μου λένε ότι πρέπει να είμαστε _ (επιεικής, -ής, -ές) με τους άλλους, αλλά εγώ δεν μπορώ να ξεπεράσω την έκπληξη που ένιωσα όταν τον έβλεπα να κοιμάται σε όλη τη διάρκεια αυτής της καταπληκτικής περιπέτειας.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

42

 

 

eik

 

43

 

 

eik1. Aπαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

α. Ποιοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στην ταινία «Πίτερ Παν: Επιστροφή στη Xώρα του Ποτέ»;

β. Γιατί ο Πίτερ Παν και η παρέα του χαίρονται που ταξιδεύουν στη Xώρα του Ποτέ;

γ. Ποιος ήταν ο προϋπολογισμός της ταινίας;

 

 

eik2. α. Από την εφημερίδα του σχολείου σας σας ζητάνε να παρουσιάσετε μια αγαπημένη σας ταινία ή ένα αγαπημένο σας ηλεκτρονικό παιχνίδι. Η παρουσίαση θα γίνει με δύο τρόπους. Πρώτα πρέπει να γράψετε ένα αναλυτικό κείμενο, 150 περίπου λέξεων, όπου οι πληροφορίες που δίνετε θα είναι λεπτομερείς και τα σχόλια που θα τις συνοδεύουν περισσότερα. Δεν είναι καθόλου δύσκολο για σας, αρκεί να θυμηθείτε να:

 

bullet

αναφέρετε τον τίτλο, τους συντελεστές (σκηνοθέτη, ηθοποιούς, συνθέτη – αν ξέρετε), τη διάρκεια, τη χώρα προέλευσης της ταινίας και τη χρονιά που προβλήθηκε

bullet

μιλήσετε για την υπόθεση της ταινίας χωρίς πολλές λεπτομέρειες και χωρίς να αποκαλύψετε το τέλος της, δίνοντας μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους

bullet

γράψετε στο τέλος ένα πολύ σύντομο σχόλιο, που θα είναι η γνώμη σας για την ταινία, οι προσωπικές σας εντυπώσεις και τα συναισθήματα που σας προκάλεσε

 

Ύστερα, πρέπει να γράψετε ένα συνοπτικό κείμενο με το ίδιο θέμα, 50 περίπου λέξεων, όπως αυτά που βλέπετε για τις ταινίες: «Το πολικό εξπρές», «Τα παιδιά του πετρελαίου» και «Το παιδί που ήθελε να γίνει αρκούδα».

 

β. Γράφετε ένα κείμενο 200 περίπου λέξεων για να παρουσιάσετε μια κινηματογραφική ταινία που είδατε οι ίδιοι και δεν σας άρεσε. Μην ξεχάσετε να δικαιολογήσετε την άποψή σας (γιατί δεν σας άρεσε).

 

 

eik3. Διαβάζουμε στο κείμενο του Πίτερ Παν: « Όμως δεν ξέρουν ότι τους περιμένει μια μεγάλη έκπληξη». Ακόμα διαβάζουμε: «Ο Πίτερ Παν είναι ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών των τριών παιδιών…». Όπως ξέρουμε, οι λέξεις αυτές, που είναι συνήθως επίθετα και κλιτές μετοχές, λέγονται επιθετικοί προσδιορισμοί.

 

Στο κείμενο υπάρχουν αρκετοί τέτοιοι προσδιορισμοί. Μπορείτε να τους βρείτε;

«Ο Πίτερ Παν, το αιώνιο παιδί, είναι ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών των τριών παιδιών της οικογένειας Ντάρλινγκ. Η Γουέντι, ο Τζον και ο Μάικλ όμως, δεν ξέρουν ότι τους περιμένει μια μεγάλη έκπληξη: Ο Πίτερ Παν θα τους προσκαλέσει να ταξιδέψουν μαζί του και να γνωρίσουν τη χώρα του Ποτέ, όπου όλοι μένουν πάντα παιδιά! Με τη βοήθεια της νεράιδας Τίνκερμπελ και της μαγικής της σκόνης, θα πετάξουν προς την περιπέτεια της ζωής τους, καθώς ο κακός Κάπταιν Κουκ και οι πειρατές παραμονεύουν… Το κλασικό βιβλίο του Τζέιμς Μπάρι που ενέπνευσε πολλούς σκηνοθέτες και γνώρισε αρκετές κινηματογραφικές μεταφορές, στην πιο σύγχρονη εκδοχή του. Μεγάλο ατού της ταινίας είναι αναμφίβολα η εκπληκτική δουλειά στον καλλιτεχνικό τομέα και τα απίστευτα εφέ που δημιούργησαν την πιο ρεαλιστική απεικόνιση της Χώρας του Ποτέ, που έχουμε δει ως τώρα (Πρεμιέρα 26/3)»

 

Γράψε τους επιθετικούς προσδιορισμούς που βρήκες στην επόμενη σειρά:

 

Αν θέλεις μπορείς να λύσεις την άσκηση εδώ

Για τους επιθετικούς προσδιορισμούς μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

44

 

 

eik4. α. Προσπαθήστε να παραλείψετε όλους τους επιθετικούς προσδιορισμούς του κειμένου και παρατηρήστε τι άλλαξε. Νομίζετε πως έπαιζαν σημαντικό ρόλο στο κείμενο;

 

Διάγραψε από το κείμενο τους επιθετικούς προσδιορισμούς

«Ο Πίτερ Παν, το αιώνιο παιδί, είναι ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών των τριών παιδιών της οικογένειας Ντάρλινγκ. Η Γουέντι, ο Τζον και ο Μάικλ όμως, δεν ξέρουν ότι τους περιμένει μια μεγάλη έκπληξη: Ο Πίτερ Παν θα τους προσκαλέσει να ταξιδέψουν μαζί του και να γνωρίσουν τη χώρα του Ποτέ, όπου όλοι μένουν πάντα παιδιά! Με τη βοήθεια της νεράιδας Τίνκερμπελ και της μαγικής της σκόνης, θα πετάξουν προς την περιπέτεια της ζωής τους, καθώς ο κακός Κάπταιν Κουκ και οι πειρατές παραμονεύουν… Το κλασικό βιβλίο του Τζέιμς Μπάρι που ενέπνευσε πολλούς σκηνοθέτες και γνώρισε αρκετές κινηματογραφικές μεταφορές, στην πιο σύγχρονη εκδοχή του. Μεγάλο ατού της ταινίας είναι αναμφίβολα η εκπληκτική δουλειά στον καλλιτεχνικό τομέα και τα απίστευτα εφέ που δημιούργησαν την πιο ρεαλιστική απεικόνιση της Χώρας του Ποτέ, που έχουμε δει ως τώρα (Πρεμιέρα 26/3)»

 

eikβ. Παίζετε με τον διπλανό σας «Το παιχνίδι με τους επιθετικούς προσδιορισμούς». Θα πρέπει να εμπλουτίσετε τη σύντομη παρουσίαση της ταινίας «Το πολικό εξπρές» με επιθετικούς προσδιορισμούς, π.χ. « Ένα μικρό δύσπιστο αγόρι, που δεν είναι σίγουρο…». Κερδίζει όποιος βρει τους περισσότερους.

 

Το Πολικό Εξπρές

Αμερικανική ταινία σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Ζεμέκις.

Ένα αγόρι, που δεν είναι σίγουρο για την ύπαρξη ή όχι του Αϊ-Βασίλη, επιβιβάζεται στο μαγικό Πολικό Εξπρές και ταξιδεύει την παραμονή των Χριστουγέννων μέχρι τη χώρα του ήρωα όλων των παιδιών.

 

Να κάνετε το ίδιο και με το σύντομο κείμενο της ταινίας «Τα παιδιά του πετρελαίου».

 

Τα παιδιά του πετρελαίου

Αν και ο Ισμαήλ ζει με την οικογένειά του σε ένα χωριό δίπλα σε μια πετρελαιοπαραγωγό περιοχή στο νότιο Ιράν, οι συνθήκες διαβίωσης είναι άθλιες. Ειδικά μετά το χρέος που τους άφησε ο πατέρας του που έφυγε για το Κουβέιτ. Πρέπει όμως να βοηθήσει τη μητέρα του να ορθοποδήσει οικονομικά.

 

 

eik5. Για να δημιουργηθεί η στήλη που βλέπετε στο κείμενο για τον Πίτερ Παν, ο δημοσιογράφος αναγκάστηκε να χωρίσει ορισμένες λέξεις που δεν χωρούσαν. Για να εξασκηθείτε ώστε να χωρίζετε κι εσείς τις λέξεις, όταν και όπου χρειάζεται, συλλαβίστε τις παρακάτω:

 

 

45

 

 

eik

 

eik1. Μένετε στην περιοχή Πυλαία της Θεσσαλονίκης, είναι Kυριακή πρωί και θέλετε να δείτε μια ταινία κινούμενων σχεδίων μαζί με το μικρό σας αδερφάκι, που δεν ξέρει ακόμα να διαβάζει πολύ γρήγορα. Διαλέγετε από τα προγράμματα προβολών την κατάλληλη ταινία και βρίσκετε, για να ενημερώσετε τους γονείς σας, τη διεύθυνση του κινηματογράφου, την τιμή του εισιτηρίου και την ώρα προβολής. (Σημειώστε ότι οι γονείς σας θέλουν να επιστρέψετε όσο το δυνατόν νωρίτερα και να μην απομακρυνθείτε πολύ από το σπίτι!)

 

eik

46

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα για μια εκδήλωση (ανακοίνωση, αφίσα, προσκλήσεις, πρόγραμμα)
  • Πότε και πώς χρησιμοποιούμε την παρομοίωση και τη μεταφορά
  • Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών προσδιορισμών

Μια σχολική παράσταση στο δάσος

Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς η Σχολή Θηλέων ανέβαζε μια παράσταση σ’ ένα μεγάλο θέατρο της πόλης... Μια αληθινή θεατρική παράσταση... Έφτιαχναν αληθινά σκηνικά ή τα έβρισκαν έτοιμα στο θέατρο που νοίκιαζαν, κουρτίνες που κατέβαιναν με ζωγραφισμένο δάσος ή ζωγραφισμένες αρχαίες κολόνες... Έραβαν τα κατάλληλα κουστούμια. Όλοι οι ρόλοι, αντρικοί, γυναικείοι, παίζονταν από κορίτσια. Οι πρόβες γίνονταν στην αίθουσα μουσικής και ρυθμικής, με το πιάνο πάνω στην εξέδρα.

 

Φέτος θα ανέβαζαν την Αρπαγή της Περσεφόνης, άγνωστου συγγραφέα. Έργο με πολλά πρόσωπα, με πολλά κουστούμια. Όμως σε ποιο θέατρο θα δινόταν η παράσταση; Η είδηση έσκασε σαν πυροτέχνημα κι όλοι έμειναν άναυδοι. Η κυρία Ερασμία, η διευθύντρια, είχε μια φαεινή ιδέα: να ξεφύγει απ’ τον κλειστό χώρο του θεάτρου και, όπως έκαναν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, να παίξουν το έργο στην ύπαιθρο, κάτω απ’ το φως των αστεριών!

 

eik

 

H Άννα Συνοδινού ως Πραξαγόρα στις Eκκλησιάζουσες που παρουσίασε το 1993 το Eθνικό Θέατρο.

 

δεσμός Δείτε φωτογραφίες από την παράσταση. Πηγή: Αρχείο Εθνικού Θεάτρου

47

 

Όσο πλησίαζε η μέρα της παράστασης, τόσο φούντωνε ο πυρετός. Οι πρόβες έπαιρναν τα μυαλά των κοριτσιών. Πού καιρός ν’ ανοίξουν βιβλίο! Θα έπαιζαν θέατρο, αληθινό θέατρο, με προβολείς και θεατές, κι αυτό το χρωστούσαν στην κυρία Ερασμία!

 

Tρεις ράφτρες είχαν στήσει τις ραπτομηχανές τους στον κοιτώνα κι έραβαν μέρα νύχτα. Tα πέδιλα είχαν γίνει παραγγελία σε υποδηματοποιό. Μια κομμώτρια θα ερχόταν το βράδυ της παράστασης να χτενίσει την Περσεφόνη και τις νύμφες.

 

Η ατμόσφαιρα στο σχολείο είχε αλλάξει. Ένας άνεμος ελευθερίας και δημιουργικότητας φυσούσε. Tα λάθη παραβλέπονταν, το πάθος κυριαρχούσε. Οι μαθήτριες στην αυλή πηγαινοέρχονταν μελετώντας τους ρόλους τους. Μετρούσαν με καρδιοχτύπι τις μέρες. Ακόμα πέντε μέρες, ακόμα τέσσερις, τρεις, δύο...

 

Στη γενική δοκιμή πήγαν όλα καλά, ή σχεδόν καλά. Άλλωστε, η γενική δοκιμή γίνεται για να διορθωθούν οι ατέλειες.

 

Η Λενιώ-Γανυμήδης φορούσε ένα μεταξωτό πορτοκαλί χιτώνα, κοντό, πάνω από το γόνατο, και τα κατσαρωμένα μαλλιά της τα έζωναν κορδέλες. Η Ζωρζ, με το κοντό σγουρό μαλλί στολισμένο με δάφνινο στεφάνι –δύσκολα θα μπορούσε να κατασκευαστεί το αληθινό καπελάκι του Ερμή–, με κίτρινο μεταξωτό χιτώνα, είχε στις φτέρνες κολλημένα τα φτερά του θεού. Η Περσεφόνη κρατούσε στην αγκαλιά της στάχυα και το κεφάλι της ήταν στολισμένο με λογιών λογιών λουλούδια. Ο Πλούτων, ψηλός, φορούσε μια μακριά χλαμύδα. Tέλος, όλες οι νύμφες φορούσανμια ασημένια διπλή κορδέλα στα ξέπλεκα μαλλιά τους.

 

Όταν ήρθε επιτέλους η βραδιά της παράστασης, όλοι ένιωθαν μεγάλη ένταση. Οι μαθήτριες ανυπομονούσαν – αγωνία, σφίξιμο στο στομάχι. Ένας στραβός λόγος, ένα κόμπιασμα μπορούσαν να τα χαλάσουν όλα. Ο πυρετός ανέβαινε! Νύχτωνε! Ο κόσμος που είχε ακούσει την είδηση –για φαντάσου, θέατρο στο δάσος– είχε τρέξει να πιάσει θέση από νωρίς. Γι’ αυτόν τον κόσμο η παράσταση θα ξεκινούσε σε λίγο.

 

Ζωρζ Σαρή, Ε.Π., εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1999 (διασκευή)

 

eik1. Για ποιους λόγους αυτή η παράσταση ήταν διαφορετική;

 

 

2. Πώς αισθάνονταν τα κορίτσια όσο πλησίαζε η μέρα της παράστασης; Γιατί;

 

48

 

eik3. Η γραπτή ανακοίνωση της διευθύντριας της Σχολής σβήστηκε. Μπορείτε να φανταστείτε το κείμενο που διάβασε όταν ανακοίνωσε στις μαθήτριες τι θα γινόταν στο τέλος της χρονιάς; Ξαναδιαβάστε τις δυο πρώτες παραγράφους του κειμένου και γράψτε όσα ανακοίνωσε, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές στα πρόσωπα και τους χρόνους:

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα ανεβάσουμε μια παράσταση...»

 

eik4. Bρείτε στο κείμενο τους χρονικούς προσδιορισμούς και χρησιμοποιήστε τους σε μία μικρή ιστορία, όπου θα αφηγείστε σύντομα μία δική σας εμπειρία από θεατρική παράσταση.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

eik5. Η είδηση έσκασε σαν πυροτέχνημα. Στη φράση αυτή, για να τονίσει η συγγραφέας πόσο ξαφνική και εντυπωσιακή ήταν η είδηση, τη συγκρίνει, δηλαδή την παρομοιάζει με ένα πυροτέχνημα που έχει παρόμοιες ιδιότητες. Κάνει μία παρομοίωση.

 

Συμπληρώστε το νόημα των φράσεων με κατάλληλες δικές σας παρομοιώσεις:

 

• Αν και ήταν η πρώτη της παράσταση, έπαιζε λες και .....

 

• Tο χειροκρότημα τον έκανε να πετάει απ’ τη χαρά του σαν ....

 

• Μόλις ανέβηκε στη σκηνή έτρεμε όπως ....

 

• Μόλις έμαθε πως δεν θα είναι πρωταγωνιστής, είδε τα όνειρά του να γκρεμίζονται σαν ....

 

 

6. Στο κείμενο υπάρχουν πολλές εκφράσεις με μεταφορική σημασία. Θυμηθείτε όσα έχουμε πει για τη μεταφορά στην ενότητα 7 και προσπαθήστε να δώσετε την κυριολεκτική σημασία των παρακάτω εκφράσεων:

 

• Οι πρόβες έπαιρναν τα μυαλά των κοριτσιών → .....

 

• Ένας άνεμος ελευθερίας και δημιουργικότητας φυσούσε → .....

 

• Ένας στραβός λόγος → .....

 

• Μετρούσαν με καρδιοχτύπι τις μέρες → .....

 

49

 

 

7. Αντικαταστήστε κάθε υπογραμμισμένη λέξη με μια άλλη με την ίδια σημασία (συνώνυμη):

 

• Η Σχολή Θηλέων ανέβαζε μια παράσταση → .....

 

• Όλοι έμειναν άναυδοι → .....

 

• Αυτό το χρωστούσαν στην κυρία Ερασμία! → .....

 

• Ένα κόμπιασμα μπορούσε να τα χαλάσει όλα → .....

 

 

8. Ένας φίλος σας, γνωστό πειραχτήρι και πνεύμα αντιλογίας, άλλαξε κάποιες λέξεις του κειμένου που γράψατε για τη σχολική εφημερίδα με τις αντίθετές τους (αντώνυμες). Μπορείτε να τις βρείτε και να τις διορθώσετε; Γράψτε το διορθωμένο κείμενο στο τετράδιό σας.

 

Η αυλαία σηκώθηκε, η παράσταση τελείωσε και οι ηθοποιοί υποκλίθηκαν στο κοινό που αποδοκίμαζε καθιστό με ζητωκραυγές ενθουσιασμού. Η πλατεία ήταν άδεια και στα μάτια όλων διέκρινες την απογοήτευση για ό,τι είχαν μόλις παρακολουθήσει. Ο θίασος αναγκάστηκε να μπει στη σκηνή λίγες φορές, για να δεχτεί το κρύο χειροκρότημα του κοινού. Στο τέλος, ο πρωταγωνιστής έφερε στη σκηνή και τον σκηνοθέτη, ο οποίος φανερά ασυγκίνητος ευχαρίστησε τους θεατές για την υποδοχή που του επιφύλαξαν. Ήταν μία καταπληκτική βραδιά και μια από τις πιο αδιάφορες εμπειρίες της ζωής μου.

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

Η αυλαία σηκώθηκε, η παράσταση τελείωσε και οι ηθοποιοί υποκλίθηκαν στο κοινό που αποδοκίμαζε καθιστό με ζητωκραυγές ενθουσιασμού. Η πλατεία ήταν άδεια και στα μάτια όλων διέκρινες την απογοήτευση για ό,τι είχαν μόλις παρακολουθήσει. Ο θίασος αναγκάστηκε να μπει στη σκηνή λίγες φορές, για να δεχτεί το κρύο χειροκρότημα του κοινού. Στο τέλος, ο πρωταγωνιστής έφερε στη σκηνή και τον σκηνοθέτη, ο οποίος φανερά ασυγκίνητος ευχαρίστησε τους θεατές για την υποδοχή που του επιφύλαξαν. Ήταν μία καταπληκτική βραδιά και μια από τις πιο αδιάφορες εμπειρίες της ζωής μου.

 

 

 

eik9. Η συνέχεια και το τέλος της ιστορίας κρύβουν μια έκπληξη. Χωριστείτε σε δυο ομάδες και δώστε σε μια παράγραφο τη δική σας διαφορετική εξέλιξη της ιστορίας. Σας δίνεται η αρχή κάθε παραγράφου:

 

Ομάδα Α: Στην αρχή όλα πήγαιναν καταπληκτικά. Ξαφνικά όμως τι συμφορά! .....

 

Ομάδα B: Στην αρχή αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα .....

 

Ευτυχώς όμως στο τέλος .....

 

50

 

Ανεβάζουμε τη δική μας παράσταση!

 

eik

 

51

 

 

eik10. Ετοιμάζετε στο σχολείο σας μια θεατρική παράσταση με ηθοποιούς και συντελεστές από την τάξη σας και σκηνοθέτη τον/τη δάσκαλό/ δασκάλα σας. Χρειάζεται λοιπόν να ετοιμάσετε όλα τα ενημερωτικά κείμενα για την παράσταση. Χωριστείτε σε ομάδες και ξεκινήστε.

 

α Tο πρώτο κείμενο είναι μια ανακοίνωση για την εφημερίδα του σχολείου σας. Η ανακοίνωση περιέχει τον τίτλο και τον συγγραφέα του έργου και τους συντελεστές της παράστασης (σκηνοθέτη, πρωταγωνιστές, μουσική, σκηνικά, κουστούμια κτλ.). Μην ξεχάσετε να αναφέρετε ποιος διοργανώνει την εκδήλωση, πού και πότε. H διπλανή αφίσα θα σας βοηθήσει.

 

β Θα χρειαστεί όμως και μια μικρότερη ανακοίνωση, σαν αγγελία περίπου 30 λέξεων, για να δημοσιευτεί στις καλλιτεχνικές ειδήσεις μιας εφημερίδας. Εκεί φαίνονται μόνο οι πιο βασικές πληροφορίες, όπως βλέπετε και στο παρακάτω παράδειγμα:

 

Η παιδική όπερα «Η συνωμοσία
των λουκουμάδων», βασισμένη
στο βιβλίο του Γιώργου Σεφέρη
«Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά
παιδιά», παρουσιάζεται αύριο στις
12.00 στον Πολυχώρο «Αθηναΐς»
(Καστοριάς 34-36, Βοτανικός, τηλ.
210 3480.000) από τον Σταμάτη
Κραουνάκη και τη νεανική ομάδα
Σπείρα-Σπείρα. Είσοδος 15 και
10 ευρώ.

 

γ. Όσο περισσότεροι μάθουν για την παράστασή σας, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία θα έχει. Βάλτε τη φαντασία σας να δουλέψει και δημιουργήστε μια αφίσα που θα τη δουν και έξω από το σχολείο σας. Πρέπει να αναφέρετε σύντομα όσα χρειάζεται κάποιος για να έρθει στην παράσταση (τίτλος, συγγραφέας, τόπος, χρόνος, ποιος οργανώνει την παράσταση). Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να τραβήξετε την προσοχή με το μέγεθος και το είδος των γραμμάτων (τυπογραφικοί χαρακτήρες), με έντονα χρώματα, με δυνατές αντιθέσεις, με εντυπωσιακές εικόνες ή φωτογραφίες και ό,τι άλλο σκεφτείτε. Δείτε το παράδειγμα της σελίδας 50.

 

Μην ξεχνάτε ότι οι χώροι όπου τοποθετείται μια αφίσα είναι δημόσιοι και με μεγάλη κίνηση καιγι’ αυτό πρέπει να τραβάει εύκολα την προσοχή.

52

 

δ. Τώρα χρειάζεται να φτιάξετε τις προσκλήσεις, μια επίσημη για τους δασκάλους και τους γονείς και μια πιο απλή για τους συμμαθητές και τους φίλους σας. Στην πρόσκληση, όπως φαίνεται στο παράδειγμα, αναφέρουμε και πάλι τις βασικές πληροφορίες για την εκδήλωση.

 

eik

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

 

Σας περιμένουμε την Τετάρτη 15 Ιουνίου και
ώρα 11:00 π.μ. στην αίθουσα πολλαπλών
χρήσεων του Δημοτικού Σχολείου
Αντιπάρου, για να παρακολουθήσετε τη
θεατρική παράσταση των μαθητών της Α'
τάξης, "Το φαγκρί και το σκουμπρί"
του Ευγένιου Τριβιζά

 

Είσοδος ΕΛΕΥΘΕΡΗ

 

eik

53

 

ε. Τέλος, καλό είναι να μοιράσετε στην είσοδο της εκδήλωσης ένα πρόγραμμα σε κάθε επισκέπτη. Έτσι, θα γνωρίζει ακριβώς τι πρόκειται να παρακολουθήσει. Το πρόγραμμα περιέχει τον τίτλο, τον συγγραφέα, το θέμα του έργου και τους συντελεστές της παράστασης. Μην ξεχνάτε ότι το πρόγραμμα είναι το πιο αναλυτικό από τα κείμενα που απλά ενημερώνουν για την παράσταση και μπορεί ακόμα να περιλαμβάνει:

 

μια περίληψη της υπόθεσης του έργου

λίγα λόγια για τον συγγραφέα και τη ζωή του

φωτογραφίες από την παράσταση ή τις πρόβες

ευχαριστίες σε όσους σάς βοήθησαν στην προετοιμασία

 

eik

 

δεσμός Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Επίσημος δικτυακός τόπος. Στις ενότητες «Παραστάσεις» και «Αρχείο Παραστάσεων» μπορείτε, επιλέγοντας μία παράσταση, να δείτε φωτογραφίες του προγράμματός της)

δεσμός Ψηφιοποιημένο Αρχείο Εθνικού Θεάτρου (Επίσημος δικτυακός τόπος. Αναζητήστε μια παράσταση και θα δείτε, ανάμεσα σε άλλες πληροφορίες, και το πρόγραμμά της)

 

54

 

 

eik11. Συμπληρώστε τα κενά του κειμένου με όσες από τις παρακάτω λέξεις ταιριάζουν καλύτερα, στον σωστό τύπο τους:

 

eik θίασος, ερμηνεύω, αυλαία, υποκρίνομαι, ταξιθέτρια, εξώστης, πλατεία, ενδυματολόγος, κριτικός, σκηνογράφος, σκηνοθέτης, πρωταγωνίστρια, κορυφαίος, διάσημος, αδέξιος, αποδοκιμάζω, επιδοκιμάζω, σφυρίζω, επιθεώρηση, τραγωδία, κουκλοθέατρο, πρεμιέρα, αριστουργηματικός, συνθέτης

 

Όλοι οι _ των εφημερίδων συμφωνούσαν ότι η παράσταση ήταν _ και στο _ συμμετείχαν _ ηθοποιοί καθώς και η μεγαλύτερη _ του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Κλείσαμε εγκαίρως τις θέσεις μας στον _ γιατί μας αρέσει να παρακολουθούμε από ψηλά. Όλα ήταν μαγικά! Ο _ είχε οργανώσει τα πάντα στην εντέλεια, σαν να ήταν πραγματικός μαέστρος. Ο _ είχε δημιουργήσει μια ολόκληρη πολιτεία πάνω στη σκηνή, ενώ ο _ ζωντάνευε μια ολόκληρη εποχή μπροστά στα μάτια μας με τα εντυπωσιακά του κουστούμια. Επίσης, ο _ είχε κάνει καταπληκτική δουλειά: η μουσική «έντυνε» τέλεια την εξέλιξη της υπόθεσης. Κυρίως όμως ήταν οι ηθοποιοί που μας κατέπληξαν: _ τους ρόλους τους με φυσικότητα και πειστικότητα. Στο τέλος, το κοινό _ και χειροκροτούσε για ώρα ενθουσιασμένο.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

55

 

 

 

Επαναληπτικοί πίνακες της ενότητας για να διορθώσω το γραπτό μου;

 

 

(κοίταξε πρώτα στη σελίδα 24 τον πίνακα: Διορθώνω το γραπτό μου)

 

Σημειώνω στη δεξιά στήλη του πίνακα ένα + για όσα νομίζω ότι έχω γράψει και ένα - για όσα δεν έχω γράψει. Στη συνέχεια συμπληρώνω όλα όσα λείπουν για να είναι το γραπτό μου πλήρες.

 

1. Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα για μια παράσταση (ανακοίνωση, αφίσα, προσκλήσεις, πρόγραμμα)

Γράφουμε:

 

Ποιος είναι ο τίτλος (ή και το θέμα) του έργου.

Ποιος είναι ο συγγραφέας.

Ποιος διοργανώνει την παράσταση.

Πού γίνεται.

Πότε γίνεται.

Ποιοι είναι οι συντελεστές της παράστασης (σκηνοθέτης, πρωταγωνιστές, υπεύθυνοι για τη μουσική, τα σκηνικά, τα κουστούμια κτλ.).

2. Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε (λέμε τη γνώμη μας για) ένα καλλιτεχνικό θέαμα

Aναφέρουμε τον τίτλο, τους συντελεστές (σκηνοθέτη, ηθοποιούς, συνθέτη), τη διάρκεια, τη χώρα προέλευσης του έργου και τη χρονιά που παρουσιάστηκε.

 

Mιλάμε για την υπόθεση του έργου χωρίς πολλές λεπτομέρειες και χωρίς να αποκαλύψουμε το τέλος, δίνοντας μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους.

 

Γράφουμε στο τέλος ένα σχόλιο, που θα είναι η γνώμη μας για τo έργο, οι προσωπικές μας εντυπώσεις και τα συναισθήματα που μας προκάλεσε.

 

eik

 

56

 

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Δημήτρης Ποταμίτης, Tα πουλιά (σελ. 51)

Διαβάστε

Άλμαγκορ Γκίλα, Kαλοκαιρινές διακοπές με ποπκόρν και λεμονάδα, μετάφρ. Σ.  Kουτσούκαλη, εκδ. Kέδρος, Aθήνα, 2002

Όλιβερ Mάρτιν, Tο μαγικό σινεμά, μετάφρ. M. Tζιαντζή, εκδ. Eρευνητές, Aθήνα, χ.χ.

 

εικόνα

Δείτε

Σινεμά ο Παράδεισος, Tζουζέπε Tορνατόρε, 1989

Xάρτινα αεροπλανάκια, Φαράντ Mεχρανφάρ, 1997

 

εικόνα

Aκούστε

Hθοποιός σημαίνει φως, στίχοι και μουσική M. Xατζιδάκις

Tα θερινά σινεμά, στίχοι, μουσική Λ. Kηλαηδόνης

 

εικόνα

Επισκεφτείτε - Hλεκτρονικές διευθύνσεις

Mουσείο και Kέντρο Mελέτης του Eλληνικού Θεάτρου, Aκαδημίας 50, Aθήνα

Mουσείο Kινηματογράφου, λιμάνι Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

39

 

eik1. Ένας σεναριογράφος… στέρεψε από ιδέες και ζητάει τη βοήθειά σας! Έχει βρει ποιοι ήρωες θα πρωταγωνιστήσουν στη φανταστική περιπέτεια που θέλει να γράψει και χρειάζεται τη δική σας έμπνευση για να ξεκινήσει την ιστορία.

 

Οι ήρωες που έχει διαλέξει είναι:

 

eik

 

Γράψτε τώρα την ιστορία και την περιπέτεια αυτής της παράξενης συντροφιάς, αφού παρουσιάσετε τον καθέναν από τους ήρωες.

 

Αυτά τα τόσο διαφορετικά πρόσωπα συναντήθηκαν .....

 

Ο Καραγκιόζης ήταν .....

 

Η Κοκκινοσκουφίτσα .....

40

 

Ο Μέγας Αλέξανδρος .....

 

Ποτέ άλλοτε δεν είχαν βρεθεί σε τόσο περίεργη κατάσταση .....

 

Άρχισαν λοιπόν να σκέφτονται διάφορες λύσεις, ενώ τους συνέβαιναν όλο και πιο απίστευτα πράγματα .....

 

Τελικά, .....

 

41

 

eik2. Διαβάστε την παρουσίαση της ταινίας που ακολουθεί και υπογραμμίστε όσες λέξεις ή φράσεις αποτελούν σχόλιο, δηλαδή όσες δείχνουν την προσωπική άποψη του κριτικού:

Το τσίρκο

ΗΠΑ, 1928, διάρκεια 72 λεπτά, ασπρόμαυρο

Σκηνοθεσία: Τσάρλι Τσάπλιν

Παίζουν: Τσάρλι Τσάπλιν, ΄Aλαν Γκαρσία, Μίρνα Κέννεντι

 

Μια ταινία περισσότερο δραματική παρά κωμική, χάρη στην εξαιρετική επίδειξη του Τσάρλι Τσάπλιν, που ξέρει να κάνει τον κόσμο να γελάει μέσα από τις πιο συγκινητικές καταστάσεις.

 

Ο ήρωας, ο Σαρλό, ο γνωστός αλητάκος, βρίσκει καταφύγιο σε ένα τσίρκο, διότι τον καταδιώκει η αστυνομία, επειδή νομίζει ότι είναι κλέφτης. Την ώρα του προγράμματος, ο Σαρλό κατρακυλάει στην πίστα. Η εμφάνισή του κάνει το κοινό να γελάει και ο διευθυντής του τσίρκου τον προσλαμβάνει αμέσως ως κλόουν. Ο Σαρλό ερωτεύεται την ιπποκόμο και ο αντίζηλός του προσπαθεί να τον διώξει. Ακολουθεί μια σειρά από απίστευτες περιπέτειες και μερικές καταπληκτικές σκηνές, όπως η πασίγνωστη σκηνή με τον Σαρλό πάνω στο σκοινί του ακροβάτη να δέχεται την επίθεση μαϊμούδων.

 

Μια ταινία-διαμάντι, γεμάτη χιούμορ, αυθορμητισμό και δράση.

 

Κυριακάτικα απογεύματα στο Σινέ Φιλίπ, Γενική Γραμματεία Nέας Γενιάς (διασκευή)

 

eik

 

42

 

eik3. Διαβάστε το παρακάτω άρθρο και διαλέξτε τις απαραίτητες πληροφορίες για να γράψετε μια σύντομη ανακοίνωση που θα δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα ή θα τοποθετηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου σας, με σκοπό να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας.

Τους έβαλαν στην μπούκα

«Σας έχουμε στην... μπούκα!!!» Δεν πρόκειται για λαϊκή έκφραση, αλλά για τον πρωτότυπο τίτλο ενός προγράμματος ξενάγησης στα μυστικά του θεάτρου. Μέχρι τώρα τα παρασκήνια, οι θεατρικοί μηχανισμοί αλλά και οι συντελεστές που εργάζονται πίσω από τη σκηνή πριν και κατά τη διάρκεια κάθε θεατρικής παράστασης ήταν άγνωστοι στο κοινό. Τώρα παιδιά και μεγάλοι έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τους χώρους του θεάτρου και να γίνουν θεατές μιας απρόοπτης πρόβας.

 

Καθημερινά στο Βασιλικό Θέατρο Σκηνή Μελίνα Μερκούρη, στη Θεσσαλονίκη, μαθητές δημοτικών σχολείων αρχίζουν την ξενάγησή τους μπαίνοντας από την πίσω πλευρά στη σκηνή. Η αυλαία ανοίγει και αντικρίζουν την πλατεία και τα άδεια καθίσματα. Κατόπιν μαθαίνουν για τους χώρους της σκηνής, για τα σκηνικά αλλά και;

τους αθέατους στο κοινό μηχανισμούς: την κουίντα, που χρησιμεύει για να κρύβει από τους θεατές τη θέα προς τα παρα σκήνια, ή την μπούκα, το άνοιγμα σε σχήμα Π που βρίσκεται στην οροφή της σκηνής. Με τρόπο ευχάριστο και ζωντανό, συνεχίζεται η ξενάγηση με τη γνωριμία όλων των συντελεστών μιας παράστασης. «Στο τέλος με μια παράσταση, δείχνουμε πώς λειτουργούν όλα αυτά» εξηγεί μια από τις διοργανώτριες τουπρογράμματος.

 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε σχολεία, κυρίως σε μαθητές των μεγάλων τάξεων του δημοτικού. Πραγματοποιείται με τη βοήθεια των αποφοίτων της Σχολής Θεάτρου, κάθε Κυριακή στις 11 το πρωί. Βρείτε λοιπόν απαντήσεις στα ερωτήματα που σας απασχολούν σχετικά με το θέατρο.

 

Πληροφορίες: στο τηλ............

 

εφημερίδα Τα Νέα, 18/5/02 (διασκευή)

 

ANAKOINΩΣH

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

43

 

eik4. Την ερχόμενη εβδομάδα η παρέα σας θα πάει στο θέατρο. Απαντήστε στις απορίες των φίλων σας, για να τους βοηθήσετε να διαλέξουν την κατάλληλη παράσταση από τον κατάλογο που ακολουθεί.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

• Πού μπορούμε να παρακολουθήσουμε μουσική παράσταση;

 

• Ποιο έργο είναι σχετικό με αρχαίο μύθο;

 

• Πού μπορούμε να δούμε θέατρο σκιών;

 

• Ποια παράσταση παρουσιάζει παραμύθια;

 

• Σε ποια παράσταση πρωταγωνιστούν μαριονέτες;

 

• Ποιο έργο παίζεται καθημερινά για σχολεία;

 

 

κατάλογος παιδικών θεάτρων

eik

 

περιοδικό «On-Off», Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, τεύχος 99, 23/1/05

 

44

 

eik5. Συμπληρώστε τα ρήματα στον σωστό χρόνο.

 

Για περισσότερα από είκοσι χρόνια, ο θαρραλέος κινηματογραφιστής Νικολά Βανιέ ..... (ταξιδεύω) στα κρύα κλίματα του βορρά. Πρόσφατα, ..... (καλύπτω) 8.600 χιλιόμετρα από την Αλάσκα μέχρι το Κεμπέκ του Καναδά. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, ..... (συναντάω) τον πρωταγωνιστή του ντοκιμαντέρ του, έναν πενηντάχρονο άντρα που ..... (θεωρούμαι) ο τελευταίος παγιδευτής θηραμάτων του κόσμου. Στο προηγούμενο ντοκιμαντέρ «Τα ταξιδιάρικα πουλιά» μάς ..... (περιγράφω) την ομορφιά της φύσης, ενώ τώρα, με τον «Τελευταίο κυνηγό», ..... (αναφέρομαι) στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

 

Αν και ..... (γεννιέμαι) στη Σενεγάλη, ο Βανιέ από μικρός ..... (εκφράζω) το ενδιαφέρον του για τα κλίματα του βορρά και τη δύσκολη και πρωτόγονη επιβίωση. Εδώ και είκοσι χρόνια ..... (απαρνιέμαι) τις ανέσεις του δυτικού πολιτισμού και ..... (εξερευνώ) τον τρόπο ζωής στον Βόρειο Πόλο. ..... (περνάω) δύσκολους χειμώνες κάτω από απαιτητικές συνθήκες, ..... (συμβιώνω) με εκτροφείς ταράνδων στη Σιβηρία, ..... (αντιμετωπίζω) πολικές αρκούδες και λύκους, ..... (χτίζω) ιγκλού και ..... (διανύω) αχανείς χιονισμένες εκτάσεις με τη βοήθεια εκπαιδευμένων σκύλων. Το πανέμορφο αυτό ντοκιμαντέρ ..... (μαγεύω) τους λάτρεις της φύσης όπου ..... (προβάλλομαι) ως τώρα.

 

περιοδικό Show Biz, τεύχος 16, Ιαν.-Φεβρ. 2005

 

 

45

 

eik6. Υπογραμμίστε τους χρονικούς προσδιορισμούς στο παρακάτω κείμενο:

 

Εννέα το πρωί ανηφορίζω την οδό Ακαδημίας. Λίγο πριν στρίψω στην Ιπποκράτους, ένα πολύχρωμο ποτάμι από πιτσιρίκια μού κόβει τη φόρα. Κατευθύνονται στο Παιδικό Στέκι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Λίγα λεπτά αργότερα, το θέατρο θυμίζει προαύλιο δημοτικού σχολείου σε ώρα διαλείμματος. Παιδιά τρέχουν πάνω κάτω, γελάνε, ενώ την ίδια στιγμή οι δάσκαλοι και οι ταξιθέτριες προσπαθούν να τα βάλουν στις θέσεις τους. Ταυτόχρονα, στα παρασκήνια οι ηθοποιοί ετοιμάζονται για άλλη μια «δύσκολη» αποστολή.

Κάποια στιγμή τα φώτα σβήνουν και ο πλανόδιος παραμυθάς βγαίνει στη σκηνή και αρχίζει αμέσως να διηγείται την ιστορία του. Σε όλη τη διάρκεια του έργου, οι εξαιρετικοί ηθοποιοί, τα πολύχρωμα φώτα, τα εντυπωσιακά σκηνικά και κουστούμια, οι γλυκές μελωδίες και τα τραγούδια έχουν μαγέψει τα παιδιά. Τα πιτσιρίκια, με μάτια γουρλωμένα και στόματα μισάνοιχτα, καταπίνουν συνεχώς αχόρταγα τις εικόνες.

Στο τέλος της παράστασης σηκώνονται όρθια και χειροκροτούν για πολλή ώρα με ενθουσιασμό. Στα μάτια τους, όταν φεύγουν, καθρεφτίζεται η χαρά από τη μοναδική εμπειρία που μόλις είχαν. Την άλλη μέρα, όπως και τις επόμενες, το σκηνικό θα είναι ακριβώς το ίδιο: εκατοντάδες μικροί θεατές θα παρασύρονται σε ένα απολαυστικό δίωρο θεατρικό ταξίδι.

 

περιοδικό «Κ», Η Καθημερινή, τεύχος 85, 16/1/05 (διασκευή)

 

46

 

eik7. Μπορείτε να συνδέσετε τις δυο προτάσεις με τη βοήθεια της λέξης που είναι τυπωμένη με έντονα γράμματα; Για να το κάνετε, βάλτε τα ρήματα στον σωστό τύπο και αλλάξτε ό,τι χρειάζεται.

 

Δείτε το παράδειγμα:

(Ακούγομαι) το κουδούνι για την έναρξη της παράστασης. (Μπαίνω) στο θέατρο χτες βράδυ. Ενώ

→ Ακούστηκε το κουδούνι για την έναρξη της παράστασης ενώ μπαίναμε στο θέατρο χτες βράδυ.

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

• Ο μεγάλος αυτός ηθοποιός (ζω) πολλά χρόνια στο εξωτερικό. (Επιστρέφω) στην Ελλάδα για μόνιμη εγκατάσταση. Πριν

 

• Τα φώτα (σβήνω). (Ξεκινώ) η προβολή της ταινίας. Μόλις

 

• Τα γυρίσματα της ταινίας (ολοκληρώνομαι). (Πιάνω) ξαφνική μπόρα. Τη στιγμή που

 

• Ο δάσκαλος (ανακοινώνω) την επίσκεψη στο θέατρο. ΄Oλη η τάξη (ζητωκραυγάζω). Όταν

 

• Ο θίασος (βρίσκομαι) σε περιοδεία. Ο σκηνοθέτης (ετοιμάζω) την επόμενη παράσταση. Όσον καιρό

 

• (Aρχίζω) η προβολή της ταινίας. Ο Νίκος (δε σταματάω) να κοιμάται. Από την ώρα που

 

47

 

eik8. Συμπληρώστε τους τύπους που λείπουν.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ενικός αριθμόςΠληθυντικός αριθμός
ο _ ηθοποιόςοι δημοφιλείς _
του _ των _
τον _ τους _
η μυστηριώδης ηρωίδαοι _ ηρωίδες
της _ των _
τη _ τις _
το _ σκηνικότα _
του _των μεγαλοπρεπών _
το _τα _

 

eik9 Συμπληρώστε τα κενά με τους σωστούς τύπους του επιθέτου πολύς και του επιρρήματος πολύ.

 

Η ουρά ήταν μεγάλη και μας πήρε _ ώρα να φτάσουμε στο ταμείο. Στην ταινία είχε γίνει _ μεγάλη διαφήμιση και _ κόσμος ήθελε να την παρακολουθήσει. Βασικός λόγος ήταν η συμμετοχή _ αστέρων του κινηματογράφου. _ κριτικοί έγραψαν εγκωμιαστικά σχόλια, ενώ τα γυρίσματά της κράτησαν _ μήνες και το κόστος ήταν _ υψηλό. Σε αρκετές μάλιστα χώρες, τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί _ εβδομάδες πριν.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

48

 

eik10. Βρείτε ποια ουσιαστικά προσδιορίζονται από τα επίθετα (και τις κλιτές μετοχές με λειτουργία επιθέτου) του κειμένου και συμπληρώστε τον πίνακα.

 

Το «Πολικό Εξπρές» είναι ένα ονειρεμένο ψηφιακό κινηματογραφικό παραμύθι. Ένα αγοράκι που αρνείται την ύπαρξη του Αϊ-Βασίλη μπαίνει στο τρένο για τον απομακρυσμένο αρκτικό κύκλο και μέσα από το μαγικό, περιπετειώδες ταξίδι ξαναβρίσκει την αγνή πίστη του στο όνειρο. Βασισμένη σε ένα πολυδιαβασμένο χριστουγεννιάτικο βιβλίο, η εντυπωσιακή ταινία δίνει στον Αϊ-Βασίλη τη σωστή, συμβολική του διάσταση: εκείνο που πρέπει να πιστέψουμε πρώτα απ’ όλα είναι το όνειρο, το «ταξίδι». Ο πραγματικός προορισμός, το δώρο απ’ τον σάκο, είναι μέσα μας και συνεχίζει να υπάρχει όσο το πιστεύουμε.

 

περιοδικό Σινεμά, τεύχος 163, Ιαν. 2005

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Eπίθετα και μετοχέςOυσιαστικάEπίθετα και μετοχέςOυσιαστικά
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

 

 

49

 

eik11. Διαβάστε την παρακάτω κινηματογραφική κριτική και συμπληρώστε τα κενά με επίθετα που έχουν την ίδια ρίζα με τη λέξη στην παρένθεση:

 

Το αγόρι που έκλαιγε χωρίς λόγο

 

Η ταινία αναφέρεται στη ζωή ενός μικρού _ (επαρχία) χωριού στη δεκαετία του ’80. Η _ (τρυφερότητα) ιστορία περιστρέφεται γύρω από μια _ (γελώ) συντροφιά δεκαπεντάχρονων παιδιών, της οποίας _ (κέντρο) πρόσωπα είναι η Αντιγόνη και ο Αλέξης. Γύρω από αυτούς ξετυλίγονται και αναπτύσσονται οι _ (δεύτερος) χαρακτήρες των γονιών, των συγγενών και των _ (κοντά) φίλων. Η Αντιγόνη ταράζει με την _ (ανατρέπω) στάση της τον _ (γαλήνη) κόσμο του Αλέξη και της παρέας του και τον αναστατώνει με τον _ (τιθασεύω) χαρακτήρα της.

 

Η _ (συγκινώ) ταινία είναι μια _ (νοσταλγία) ματιά στην όμορφη _ (εφηβεία) ηλικία και τις πρώτες _ (νέος) αγωνίες. Η _ (δροσιά) σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Χαραλάμπους και οι _ (πείθω) ερμηνείες των νεαρών πρωταγωνιστών κάνουν την ταινία _ (ξεχωρίζω).

 

φυλλάδιο Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

 

50

 

eik12. Πολλές εκφράσεις που έχουν σχέση με το θέατρο χρησιμοποιούνται με μεταφορική σημασία. Βρείτε τι δηλώνουν.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

• παίζει θέατρο

 

• οι μάσκες έπεσαν

 

• η αυλαία έπεσε

 

• ο από μηχανής θεός

 

 

eik13. Το κείμενο χρειάζεται περισσότερη ζωντάνια. Προσθέστε δικές σας παρομοιώσεις.

 

• Αν και ήταν μια σχολική παράσταση, όλα τα παιδιά έπαιξαν σαν _

 

• Ο σκηνοθέτης συντόνιζε όλους τους συντελεστές του έργου σαν _ που διευθύνει μια ορχήστρα.

 

• Σε έναν τόσο καλό θίασο, η κακή ηθοποιία του τον έκανε να ξεχωρίζει σαν _

 

• Μόλις έμαθε ότι θα έβλεπαν την αγαπημένη του ταινία το βράδυ, έφυγε σαν _ για να το ανακοινώσει στους φίλους του.

 

• Τα νέα έπεσαν σαν _ Όλοι έμειναν άφωνοι.

 

51

 

eik14. Όταν πληκτρολογούμε ένα κείμενο στον υπολογιστή, για να μην υπάρχουν μεγάλα κενά ανάμεσα στις λέξεις, χρειάζεται να κάνουμε συλλαβισμό. Δοκιμάστε το στο παρακάτω κείμενο:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Η ταινία «Ψύλλος» του Δημήτρη
Σπύρου βραβεύτηκε ως η καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία για παιδιά και νέους το 1989. «Ψύλλος» είναι το όνομα μιας χειρόγραφης εφημεριδούλας που εκδίδει και συντάσσει ένας δωδεκάχρονος μαθητής σε ένα απομονωμένο χωριό της ορεινής Ολυμπίας, ο Ηλίας. «Ψύλλος» είναι όμως κι ο ίδιος

ο μικρός Ηλίας, γιατί είναι τόσο πολύ
ταυτισμένος με την εφημερίδα του, ώστε κανείς πια δεν τον φωνάζει με το πραγματικό του όνομα. Κι όπως λέει κι ο ίδιος, «ο Ψύλλος είναι τα ταξίδια που θέλω να κάνω, τα φτερά που με βοηθούν να πετάξω μακριά από το μικρό μου χωριό».

Κυριακάτικα απογεύματα στο Σινέ Φιλίπ, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς (διασκευή)

 

52

 

eik15. Στο παρακάτω κείμενο συμπληρώστε στο κενό, ανάλογα με το νόημα, την κατάλληλη συνώνυμη ή αντώνυμη (αντίθετη) λέξη με αυτή που δίνεται στην παρένθεση:

 

Πολλές φορές παρατηρούμε στην οθόνη _ (μεγάλος) παιδιά να παίζουν σαν _ (μικρός). Από πολύ _ (αργά), οι κυνηγοί ταλέντων αναζητούσαν _ (ευχάριστος) πρόσωπα που θα μπορούσαν να κερδίσουν το _ (αδιαφορία) του κοινού. Πολλά από αυτά τα παιδιά εξελίχθηκαν _ (σύντομα) σε «παιδιά-θαύματα». Η καθημερινότητα όμως αυτών των _ (ενήλικος) δεν ήταν πάντοτε _ (απλός). Ένα από αυτά τα παιδιά, ο Τζάκι Κούπερ, έλεγε το 1930: «Στο τέλος μιας _ (κοπιαστικός) μέρας έπρεπε για τις ανάγκες της ταινίας να βάλω τα κλάματα. Προσπάθησα αλλά δεν έχυσα ούτε ένα δάκρυ. Ο σκηνοθέτης φώναζε _ (αγριεμένα) πως ήμουν ένας _ (ταλαντούχος) ηθοποιός. Αυτό συνέβαινε _ (διαρκώς). Βέβαια, όσο μεγάλωνα, βελτιωνόμουν και κέρδιζα _ (λιγότερα) χρήματα και φήμη. Όμως, το τίμημα ήταν πολύ _ (φτηνός): δεν είχα πολλούς φίλους, δεν προλάβαινα να παίξω. Όλοι με πίεζαν κι έπρεπε να είμαι _ (άψογος)». Τελικά, όσο μαγικός φαίνεται ο κόσμος του κινηματογράφου από _ (κοντά), τόσο σκληρός είναι στην πραγματικότητα.

 

Γ. Τσιαμπόκαλου, περιοδικό «Eρευνητές», H Kαθημερινή, τεύχος 275, 8/5/04