Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ

http://users.sch.gr/kontaxis

Παρεμβάσεις...

 

Τα μαθήματα


Εργασία 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Τεχνικός Πολιτισμός - Επισκέψεις

Χρήσιμες Συνδέσεις

                                 ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Τα παιδιά των κρίσεων,  οι  καθηγητοφάγοι και οι μαθητοφάγοι    (11/2021)

Διεθνώς συζητούν για την αντιμετώπιση του “τραύματος” των εφήβων από την οικονομική και την υγειονομική κρίση και για τα κατάλληλα προγράμματα υποστήριξης μαθητών και εκπαιδευτικών. Όμως  στην Ελλάδα ωθούμαστε να επιλέξουμε μεταξύ  καθηγητοφάγων και μαθητοφάγων.   Περισσότερα...

Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ - ΜΝΑΕ - Υλικό επιμορφώσεων (11-3-2020)

Για ένα σχολείο που δίνει χώρο σε όλους τους μαθητές. Ώστε ο κάθε μαθητής να μπορεί αξιοποιεί τις δυνατότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για ένα νέο ξεκίνημα, σε ένα σχολείο που τον ΝΟΙΑΖΕΤΑΙ, τον ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ, του δίνει ευκαιρίες να ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ, να ΕΚΦΡΑΣΤΕΙ ως έφηβος και να βιώσει ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ, ανεξάρτητα από την προηγούμενη εκπαιδευτική του πορεία ή την κοινωνικοοικονομική του προέλευση. Κατεβάστε επιμορφωτικό υλικό και δείτε ομιλίες από παλιότερες ημερίδες  Περισσότερα..

Πόσο ευτυχισμένοι είναι οι μαθητές μας και τι μπορούμε να κάνουμε;

Η παγκόσμια έρευνα για την αίσθηση ευτυχίας των μαθητών κατατάσσει τη χώρα μας στην 7η δυσμενέστερη θέση και αυτό αποτελεί ένα καλό επιχείρημα ώστε να ξανασκεφτούμε ορισμένα πράγματα, να διεκδικήσουμε άλλα, να συνεργαστούμε μεταξύ μας. Και ίσως έτσι βρούμε κάποιες απαντήσεις για την αδιαφορία των μαθητών μας...Περισσότερα...

Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ - ΜΝΑΕ

Ένα πρόγραμμα ώστε ο κάθε μαθητής να μπορεί αξιοποιεί τις δυνατότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για ένα νέο ξεκίνημα, σε ένα σχολείο που τον ΝΟΙΑΖΕΤΑΙ, τον ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ, του δίνει ευκαιρίες να ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ, να ΕΚΦΡΑΣΤΕΙ ως έφηβος και να βιώσει ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ, ανεξάρτητα από την προηγούμενη εκπαιδευτική του πορεία ή την κοινωνικοοικονομική του προέλευση. Περισσότερα..

Οδηγός ολιστικής υποστήριξης μαθητών με μαθησιακά και κοινωνικά προβλήματα

Τα φαινόμενα της αδιαφορίας, της σχολικής διαρροής ή ακόμη και της παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών εμφανίζονται σε όλα τα σχολεία της Ευρώπης και έχουν κοινωνικά αίτια. Για αυτό, δημιουργήθηκε ένας πρακτικός οδηγός με πλήθος καλών πρακτικών που αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για όλα τα σχολεία και βεβαίως για τα ΕΠΑΛ που επιλέγονται από μεγάλο αριθμό μαθητών με μαθησιακά και κοινωνικά προβλήματα. Περισσότερα...  

Οδηγός Υπηρεσιών Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής και Κοινωνικής Υποστήριξης

Κατά τις επισκέψεις στα σχολεία, προβάλλεται συχνά από τους εκπαιδευτικούς η ανάγκη βοήθειας για θέματα Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής και Κοινωνικής Υποστήριξης των μαθητών. Σαν πρώτο βήμα παρουσιάζουμε διάφορες υπηρεσίες που μπορούν να υποστηρίξουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και βρίσκονται στην περιοχή ευθύνης του Σχολικού Σύμβουλου Αθανάσιου Κονταξή. Περισσότερα...

Κάθε παιδί χρειάζεται κάποιον να το υποστηρίζει  

Η δασκάλα Rita Pierson υποστηρίζει ότι άν κάνουμε κάθε μαθητή  να πιστέψει στην αξία του και αν μας αισθάνεται μόνιμο υποστηρικτή και όχι απλό κριτή, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά στη ζωή του (Ελληνικοί υπότιτλοι). . Περισσότερα..

Τι διδάσκουν οι συνάδελφοι Γενικής Παιδείας και πως μπορούμε να συνεργαστούμε;

Πολλές φορές διδάσκουμε αντικείμενα τα οποία έχουν διδαχθεί σε μαθήματα Γενικής Παιδείας με διαφορετικό τρόπο και δεν το λαμβάνουμε υπόψη. Επίσης δεν αξιοποιούμε δυνατότητες συνεργασίας λαμβάνοντας υπόψη την ύλη άλλων μαθημάτων και εργασίες που μπορούν να δοθούν από κοινού. Ποια είναι η ύλη των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στην κρίσιμη Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ αλλά και την Α΄ ΓΕΛ από το οποίο μπορεί να προέρχονται οι μαθητές μας; Περισσότερα..

Η δίκη του παραδοσιακού εκπαιδευτικού συστήματος

Μια διαφορετική δίκη των αρνητικών πλευρών του εκπαιδευτικού συστήματος το οποίο δεν θα σας αφήσει αδιάφορους... Αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός της δημοσίευσης  και όχι οι προτάσεις του ενάγoντος. Να προβληματιστούμε με τα ερωτήματα και να αναζητήσουμε απαντήσεις.. Περισσότερα...

Δράσεις φορέων κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού

Φορείς ψυχοπαιδαγωγικής υποστήριξης των σχολείων και των εκπαιδευτικών για θέματα βίας,  εκφοβισμού κλπ οι οποίοι συνεργάζονται με το Υπουργείο Παιδείας. Περισσότερα....

 Sugata Mitra: Η ενθάρρυνση είναι σημαντικότερη από τη διδασκαλία

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε ο Sugata Mitra μέσα από πολλαπλά πειράματα. Ίσως αποτελεί ένα καλό έναυσμα προβληματισμού κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ώστε από Σεπτέμβρη να δούμε τη δουλειά μας διαφορετικά και να βρούμε ένα πιο ενδιαφέρον νόημα για το ρόλο μας στην τάξη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που μας δίνει η Επαγγελματική Εκπαίδευση. Περισσότερα…

Μαθηματικά και επαγγελματική εκπαίδευση

Οι μαθητές  της Επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι αδύναμοι στα μαθηματικά, σε όλο τον κόσμο και το φαινόμενο δεν αποτελεί μοναδικό χαρακτηριστικό της Ελλάδας. Το θέμα είναι πως αξιοποιούνται οι δυνατότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη βελτίωση των μαθητών. Περισσότερα...

Επαγγελματικός και Κοινωνικός ρόλος ΕΠΑΛ - Γιατί και πως να ενισχυθούν

Η Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΔΤΕΕ) έχει δύο βασικούς ρόλους. Τον επαγγελματικό και τον κοινωνικό. Ο μονοδιάστατος προσανατολισμός στον πρώτο, και μάλιστα χωρίς ανάλυση των ιδιαιτεροτήτων της χώρας μας, έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε αποτυχία τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις. Είναι λοιπόν αναγκαίο να προσεγγίσουμε τις αλλαγές στη ΔΤΕΕ ολιστικά και να ασχοληθούμε συστηματικά με τον κοινωνικό ρόλο, ώστε να βελτιώσουμε την ποιότητα και την ελκυστικότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και να στηρίξουμε τους μαθητές της για μια νέα αρχή. Περισσότερα..

Εργασίες και Δραστηριότητες μαθητών ως  «Εναλλακτικοί τρόποι προσέγγισης και αξιολόγησης της γνώσης»

Οι «μαθητές του τελευταίου θρανίου» είναι αναγκαίο να έχουν πολλαπλές ευκαιρίες «επανεκκίνησης», με διαφοροποίηση διδασκαλίας, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Αυτό είναι περισσότερο απαραίτητο και εφικτό στις τάξεις μετάβασης (Α΄ Λυκείου,  Α΄ Γυμνασίου). Πως μπορούν να βοηθήσουν οι εργασίες και οι δραστηριότητες; Περισσότερα…

 Το πείραμα του Ερατοσθένη και οι πολυμήχανοι μηχανολόγοι μαθητές μας

Σε διάφορα μηχανολογικά μαθήματα δίνουμε πραγματική μάχη για να καταφέρουν κάποιοι, πολυμήχανοι κατά τα άλλα, μαθητές "να λύσουν την πρώτη άσκηση της ζωής τους", όπως δηλώνουν εκ των υστέρων. Οι πρακτικές εφαρμογές προσφέρουν ευκαιρίες για λύσεις ασκήσεων. Μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία  για ένα πανελλαδικό πείραμα μέτρησης της περιμέτρου της γής στις 21 Μάρτη,  σύμφωνα με το γνωστό πείραμα του Ερατοσθένη, μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για κάποιους μαθητές να εξοικειωθούν, μέσω πειραματικών μετρήσεων,  με πράξεις και απλές τριγωνομετρικές εφαρμογές.  Περισσότερα...

Ένα σχολείο για όλους τους μαθητές, διαμορφωμένο από τα κάτω

Σε όσα σχολεία «το ψάχνουν» λιγάκι παραπάνω, γίνεται απόλυτα κατανοητό ότι πίσω από κάθε μαθητή με χαμηλές επιδόσεις ή με προβλήματα συμπεριφοράς βρίσκονται, σχεδόν πάντοτε, κοινωνικά, οικονομικά, οικογενειακά  ή μαθησιακά προβλήματα, των οποίων οι επιδράσεις δεν έγινε δυνατόν να περιοριστούν από το σχολείο. Άρα, ένα σχολείο που χωράει όλους τους μαθητές δεν μπορεί να διαμορφωθεί με διοικητικές πραξεις αλλά με ενεργό συνειδητή συμμετοχή. Περισσότερα..

Συνεργατικό σχολείο για όλους τους μαθητές - Ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων

Η συνεργατική προσέγγιση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία του σχολείου για όλους τους μαθητές αλλά δεν συγκαταλέγεται στα πλεονεκτήματα του Ελληνικού σχολείου καθώς το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας είναι διοικητικά καθοδηγούμενο και ισχυρά γραφειοκρατικό στο σχεδιασμό αλλά και στη λειτουργία του. Επειδή απαιτείται αλλαγή μοντέλου λειτουργίας με καινοτομικά χαρακτηριστικά και όχι απλή βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης, ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων είναι καθοριστικός. Περισσότερα...

Ο καταλυτικός ρόλος των κατασκευών στη ζωή των μαθητών

Οι κατασκευές που πραγματοποιούν οι μαθητές στο πλαίσιο των μαθημάτων ή των εργαστηρίων δεν αφορούν μόνο εκμάθηση χειρωνακτικών δεξιοτήτων αλλά και δεξιοτήτων ζωής, προσδίδοντας νόημα στην καθημερινότητα του σχολείου. Περισσότερα..

Μαθήματα από τη Φινλανδία – Πως αξιολογούνται οι μαθητές

Ευθύνεται η επιείκεια για την αδιαφορία και το χαμηλό επίπεδο των μαθητών; Τότε πως καταφέρνει η εκπαίδευση στη Φινλανδία να διαπρέπει σε όλες τις έρευνες, να έχει από τις μικρότερες διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των μαθητών,  ενώ δεν εφαρμόζονται οι τυποποιημένες «αντικειμενικές» αξιολογήσεις κατάταξης των μαθητών και επακόλουθα των σχολείων και των εκπαιδευτικών; Περισσότερα…

Συμβούλιο τμήματος και διαχείριση τάξης

 Για τη βελτίωση του κλίματος στην τάξη και τον περιορισμό της αδιαφορίας των μαθητών δεν επαρκούν πλέον οι επιμέρους προσπάθειες των εκπαιδευτικών, ούτε οι πατροπαράδοτες άτυπες συνεννοήσεις, αλλά απαιτείται συστηματική συνεργασία. Τι είναι και πως μπορεί να αξιοποιηθεί το  Συμβούλιο Τμήματος (ή τάξης). Περισσότερα…

Πως να κάνω μάθημα όταν το επίπεδο μαθητών είναι τόσο χαμηλό;

Ένας συνηθισμένο ερώτημα εκπαιδευτικών που ζητούν βοήθεια για την καθημερινή δουλειά στην τάξη τους. Τι σημαίνει ότι "η πλέον άνιση εκπαίδευση είναι αυτή που προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές".  Πρακτικές συμβουλές και παραδείγματα για Μηχανολόγους. . Περισσότερα...

Πώς να ξεφύγουμε από τη νεκρή κοιλάδα της εκπαίδευσης

Άλλη μια ενδιαφέρουσα ομιλία του Κεν Ρόμπινσον που αξίζει να παρακολουθήσουμε με κριτικό μάτι. Ακόμη και η πλέον «νεκρή γη» έχει μέσα της ζωή και μπορεί να ανθίσει, όμως χρειάζεται δημιουργική αξιοποίηση των ενδιαφερόντων και των δυνατοτήτων του κάθε μαθητή αλλά και υποστήριξη του κυριότερου παράγοντα για την ποιότητα της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού. Περισσότερα..

Οδηγός για τον εκφοβισμό στα σχολεία

Μια αξιόλογη προσπάθεια κωδικοποίησης των ζητημάτων του εκφοβισμού και των μεθόδων αντιμετώπισής του που αξίζει να έχουν υπόψη τους οι εκπαιδευτικοί, σε μια εποχή που ανάλογα φαινόμενα πληθαίνουν στα σχολεία. Περισσότερα..

Υλικό για την 6η Μάρτη, ημέρας κατά της βίας στα σχολεία

Η 6η Μάρτη έχει καθιερωθεί για τα σχολεία ως ημέρα κατά της βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Παρακάτω επιλέξαμε διάφορα εποπτικά υλικά, video και οδηγούς που μπορούν να μας χρησιμεύσουν για μία ουσιαστική εκδήλωση ή για δραστηριότητες στο σχολείο. Περισσότερα..

Ken Robinson: Αλλαγή των εκπαιδευτικών προτύπων

 Υπάρχει ανάγκη αλλαγής του προτύπου εκπαίδευσης το οποίο στις βασικές του αρχές έχει σχεδιαστεί σε προηγούμενες εποχές; Τι πρέπει να αλλάξουμε, τι να ενισχύσουμε, τι να βελτιώσουμε; Μια κριτική παρακολούθηση της ομιλίας, ίσως μας βοηθήσει να βελτιωθούμε στην τάξη.   Περισσότερα…

Η παιδεία - Το μεγάλο μας πρόβλημα

Για το φετινό καλοκαίρι, προτείνουμε να διαβάσετε κριτικά, ένα  επίκαιρο βιβλίο του ... 1976,  το οποίο έγραψε ο Ε. Παπανούτσος. Μέσα από τις σελίδες του δίνονται πρακτικές απαντήσεις σε σύγχρονα ερωτήματα εκπαιδευτικών και αναδεικνύονται εκλαϊκευμένα βασικές  παιδαγωγικές πρακτικές. Περισσότερα...

Μαθαίνοντας από το ξυπόλυτο κίνημα

Μια ενδιαφέρουσα ομιλία με τίτλο: "Μαθαίνοντας από το ξυπόλυτο κίνημα" δείχνει, μέσα από την πράξη, πως, μαθαίνοντας από τους μαθητές, δημιουργείς χρήσιμους πολίτες. Ένα πρότυπο κολέγιο κάνει θαύματα, διδάσκοντας αγράμματους πώς να αξιοποιήσουν την ηλιακή ενέργεια, να γίνουν πολυμήχανοι τεχνίτες αλλά ακόμη να προσφέρουν και βασικές ιατρικές υπηρεσίες. Περισσότερα...

Οδηγός Υπηρεσιών Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής και Κοινωνικής Υποστήριξης

Κατά τις επισκέψεις στα σχολεία, προβάλλεται συχνά από τους εκπαιδευτικούς η ανάγκη βοήθειας για θέματα Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής και Κοινωνικής Υποστήριξης των μαθητών. Σαν πρώτο βήμα παρουσιάζουμε διάφορες υπηρεσίες που μπορούν να υποστηρίξουν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και βρίσκονται στην περιοχή ευθύνης του Σχολικού Σύμβουλου Αθανάσιου Κονταξή. Περισσότερα...

Θέματα ενεργητικής μάθησης και αξιοποίησης της Ομάδας

Ενδιαφέρον υλικό από τη μείζονα επιμόρφωση που αναφέρεται σε θεωρητικά αλλά και πρακτικά θέματα ομαδοσυνεργατικής. Περισσότερα..

Παιδαγωγική ενθάρρυνση των μαθητών σε συνθήκες κρίσης

Η παιδαγωγική ενθάρρυνση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για πολλούς μαθητές των επαγγελματικών σχολείων ώστε να ενταχθούν στην διδακτική πράξη. Οι σημερινές συνθήκες απαιτούν ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια από τα σχολεία. Μέθοδοι ενθάρρυνσης και παραδείγματα, με έμφαση στις ειδικότητες των μηχανολόγων. Περισσότερα...

Μη φοβάσαι μίλα! 

Η βραβευμένη, από το συνήγορο του παιδιού, ταινία του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας, βοηθάει στην κατανόηση των φόβων των μαθητών ενός πολυ-πολιτισμικού σχολείου, ενός σχολείου δηλαδή παρόμοιου με τα περισσότερα τεχνικά σχολεία.  Περισσότερα...

 

Ο διττός ρόλος (κοινωνικός - εργασιακός) της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε συνθήκες κρίσης - Η περίπτωση των Μηχανολόγων (2012)

Η εισήγηση επιχειρεί να αναδείξει γνωστά αλλά επιμελώς υποβαθμισμένα κριτήρια τα οποία, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στις περιπτώσεις αλλαγών στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΔΤΕΕ), με τελικό στόχο την επαναφορά της επιστημονικής συζήτησης και του ορθολογισμού στο σχεδιασμό της. Τεκμηριώνεται γιατί η Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την κάλυψη πραγματικών κοινωνικών αναγκών (εκπαιδευτική επανένταξη, περιορισμό κοινωνικών φραγμών στη μόρφωση κλπ) αλλά και για την προετοιμασία των μαθητών για το επάγγελμα και τη ζωή, με στόχο μια βιώσιμη ανάπτυξη.Επιχειρείται επίσης μια ενδεικτική πρόταση των παραπάνω στις ειδικότητες των Μηχανολόγων.

Εφαρμογές βασικών αρχών Επικοινωνίας στο σχολείο

Ποιες είναι οι βασικές αρχές επικοινωνίας, πως συνδέονται με την εκπαιδευτική διαδικασία. Εφαρμογές στο σχολείο, με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, τον περιορισμό της σχολικής αποτυχίας και τη βελτίωση της απόδοσης των μαθητών. Περισσότερα...

Ενώ το δίδαξα και το έμαθαν, μετά από λίγες μέρες δε θυμούνται τίποτα

Η παραπάνω φράση ακούγεται όλο και πιο συχνά από τους καθηγητές στα σχολεία. Τι φταίει και πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε; Περισσότερα...

Πρόληψη της Σχολικής Αποτυχίας και Διαρροής

Ένας Πρακτικός Οδηγός αντιμετώπισης της Σχολικής Αποτυχίας και της Σχολικής Διαρροής με συνδυασμό παιδαγωγικών και διδακτικών πρακτικών. Συνέχεια…

Συμπεράσματα μιας χρονιάς

 Το φετινό διδακτικό έτος αντιμετωπίσαμε όχι μόνο τα συνήθη αλλά και πρόσθετα προβλήματα προσέγγισης των μαθητών μας, τα οποία επιπλέον οξύνονται ραγδαία. Η αποτίμηση των προβλημάτων σε ομάδες ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών, σε συμβούλια τάξης και σε παιδαγωγικό σύλλογο και η ανάδειξη των θεμάτων στα οποία απαιτείται βοήθεια, θα βοηθούσε να ξεκινήσουμε καλύτερα την επόμενη χρονιά. Περισσότερα…

Το σχολείο που σκοτώνει τη δημιουργικότητα

Μία απλουστευμένη παρουσίαση με ενδιαφέροντα στοιχεία για τον προβληματισμό των εκπαιδευτικών σχετικά με την καθημερινή διδακτική πράξη. Περισσότερα…

Κινηματογράφος παιδαγωγικής αναζήτησης

Κάποιες αγαπημένες κινηματογραφικές ταινίες,  για τους περισσότερους καθηγητές, όσες φορές και αν τις δούμε, μας παρακινούν να αναλογιστούμε τους τρόπους προσέγγισης των μαθητών μας.  Όποιοι εκπαιδευτικοί δεν τις έχουν δει, είναι καλό να τις αναζητήσουν. Δείτε εκτενείς παρουσιάσεις και κριτικές. Περισσότερα…

 

Να εξασφαλίζουμε την κατανόηση των σημαντικών!

 Πολλοί εκπαιδευτικοί, κυρίως νέοι και με μικρή διδακτική εμπειρία, στην προσπάθειά τους να διδάξουν πλήρως το περιεχόμενο του βιβλίου, δεν εξασφαλίζουν την κατανόηση των σημαντικών θεμάτων από όλους τους μαθητές. Δείτε παραδείγματα προσέγγισης από εγχειρίδιο της Κύπρου για την τεχνολογία οχημάτων. Περισσότερα...

Για νέους εκπαιδευτικούς Μηχανολόγους (28-9-2010)

Αρχικές συμβουλές για νέους Μηχανολόγους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν πρόσφατα στα σχολεία. Περισσότερα..

Συμπεριφορά μαθητών, Σχολικοί Κανονισμοί και Δημοκρατική διοίκηση στα σχολεία

Οι συζητήσεις στους συλλόγους διδασκόντων για θέματα διαχείρισης τάξης και συμπεριφοράς μαθητών καταλήγουν συνήθως στην αναγκαιότητα να θέσουν τα σχολεία σαφείς όρους λειτουργίας αλλά και να "διδάσκουν" τους μαθητές θέματα συμμετοχής, δημοκρατίας, ανάληψης ευθυνών, διεκδίκησης δικαιωμάτων. Πρόσφατο κείμενο του Συνηγόρου του Πολίτη που αναφέρεται στα παραπάνω θέματα και σχετικό θεσμικό πλαίσιο. Περισσότερα..

Οδηγίες για μαθητές ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες

Οι οδηγίες για μαθητές με ειδικές Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και Αναπηρίες που περιλαμβάνονται στο έγγραφο ΥΠΕΠΘ/Δνση Σπουδών/Τμήμα Β/Αριθ. Πρωτ. 130065/Γ2/ 21- 10 – 09. Περισσότερα..

Αντιμετώπιση του «τοίχου» της αδιαφορίας, από τις πρώτες ημέρες 8-09-2012

Πολλοί μαθητές, από τις πρώτες ημέρες του σχολικού έτους, επιδεικνύουν μια ακραία αδιαφορία, η οποία, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα και μεθοδευμένα από όλους τους εκπαιδευτικούς της τάξης, δημιουργεί έναν πραγματικό «τοίχο» αδιαφορίας όλης της τάξης.  Προτείνουμε ένα δοκιμασμένο, ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης που ξεκινάει από τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς και βασίζεται στη λειτουργία του Συμβουλίου Τάξης.  Περισσότερα...

Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ

Για τις διακοπές του καλοκαιριού, προτείνουμε το βιβλίο "Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ", γραμμένο από ένα φιλόλογο που δίδαξε σε Τεχνικά σχολεία, σε σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αλλά και σε πρότυπα κολέγια της Νέας Υόρκης και συμβουλεύει τους νέους καθηγητές: «Βρες τι αγαπάς και κάν’ το. Σε αυτό συνοψίζονται τελικά όλα». Περισσότερα...

Ένας αποδοτικός τρόπος διδασκαλίας τεχνολογικών θεμάτων

Δείτε σε βίντεο την εκπομπή του δημοσιογράφου Π. Τζήμα σχετικά με τα εκπαιδευτικά συστήματα Ελλάδας – Φινλανδίας και προσέξτε τον τρόπο που διδάσκεται η Eπιστήμη και η Τεχνολογία στο Φινλανδικό σχολείο. Πρακτικές ιδέες για να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό.  Περισσότερα..

Η σημασία της βιωματικής διδασκαλίας

Ένα βίντεο 52 λεπτών, χρήσιμο για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε πολυπολιτισμικές τάξεις, το οποίο, επιπλέον, αναδεικνύει την παιδαγωγική σημασία της βιωματικής διδασκαλίας. Περισσότερα..

Ενεργητική μάθηση και Ομαδοσυνεργατικές πρακτικές στα Τεχνολογικά Μαθήματα

 Το σχολείο σήμερα, για να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών, δεν μπορεί να λειτουργεί όπως κατά το παρελθόν. Ιδέες και πρακτικές οδηγίες για να αξιοποιήσουμε στοιχεία της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στην καθημερινή δουλειά μας. Βήμα – βήμα, ξεκινώντας από απλές διδακτικές πρακτικές, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε όλη την τάξη, ιδιαίτερα τους «αδύνατους μαθητές». Περισσότερα…

Πρόταση διδασκαλίας για το μάθημα Στοιχεία Τεχνολογίας και Τεχνολογία Α' Γενικού Λυκείου


Το συγκεκριμένο κείμενο - οδηγία παρέχει χρήσιμες πληροφορίες, όχι μόνο για αυτούς που διδάσκουν το μάθημα, καθώς προσεγγίζει το μάθημα ολοκληρωμένα, με πρακτικές οδηγίες και ιδέες ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων. .

Πως θα γίνουν οι εργασίες;

Πολλοί εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το μάθημα Στοιχεία Τεχνολογίας (Α΄ ΕΠΑΛ) αλλά και άλλα μαθήματα Τεχνολογίας (πχ Γυμνάσιο), δηλώνουν αδυναμία να πείσουν τους μαθητές να αναλάβουν ή και να φέρουν σε πέρας τις εργασίες, στις οποίες ωστόσο πρέπει να βασίζεται το μάθημα. Πρακτικές οδηγίες ανά κεφάλαιο από καθηγητές που το έχουν καταφέρει. Περισσότερα...

Όλα τα υλικά και τα μηχανήματα στη διάθεσή μας !

Αντιμετωπίστε την αδιαφορία που δείχνουν ορισμένες φορές οι μαθητές, με  παρουσίαση αντικειμένων, υλικών, μηχανημάτων και συσκευών και υποστηρίξτε μέσω αυτών τα θεωρητικά μαθήματα. Τα πραγματικά αντικείμενα είναι αναντικατάστατα αλλά δεν τα βρίσκουμε πάντοτε.
Στο διαδίκτυο, οι μαθητές μας (προτιμότερο) ή οι εκπαιδευτικοί, μπορούμε να εντοπίσουμε υλικό για κάθε διδακτικό αντικείμενο. Περισσότερα..

Οδηγίες για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Χρήσιμες διδακτικές οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του ΥΠΕΠΘ για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Περισσότερα...

Οργάνωση της διαδικασίας μάθησης

 Απόσπασμα από άρθρο του Ολύμπιου Δαφέρμου, Συμβούλου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, σχετικά με: τις επιδράσεις που επιφέρει στην εκπαίδευση η Κοινωνία της γνώσης, τη Σχολική αποτυχία, τη Συνεργατική γνώση, το Σχέδιο Εργασίας, το ρόλο των Νέων τεχνολογιών.  Περισσότερα…

Αξιοποιήστε παιδαγωγικά την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (ΠΔΣ)

Από πολλούς καθηγητές εκφράζεται η αδυναμία αξιοποίησης σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων, κατάλληλων για «αδύνατους» μαθητές, όπως η ενεργητική και ομαδοσυνεργατική μάθηση, η διαφοροποίηση της διδασκαλίας κλπ , με βασικό επιχείρημα το πλήθος των μαθητών και την ασφυκτική «πίεση» του αναλυτικού προγράμματος. Στην πρόσθετη διδακτική στήριξη δεν υπάρχουν συνήθως ανάλογα προβλήματα, ιδιαιτέρως για τα τεχνικά μαθήματα της Β τάξης. Μήπως πρέπει να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό; Περισσότερα…

Καλύτερη προσέγγιση των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων των μαθητών

Ενεργητικοί και στοχαστικοί μαθητές, αισθητηριακοί και διαισθητικοί, οπτικοί και ακουστικοί, ακολουθιακοί και ολιστικοί. Πως θα τους προσεγγίσουμε; Βασιζόμενοι σε άρθρο που μεταφράστηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, επιχειρούμε να δώσουμε πρακτικές οδηγίες, με παραδείγματα από τα μαθήματα των Μηχανολόγων. Περισσότερα....

Χρησιμοποιούμε Εποπτικά Μέσα κατά τη διδασκαλία;

Αν αυτή η ερώτηση γινόταν σε άλλη χώρα θα ήταν μάλλον αφελής, ιδιαίτερα για την τεχνική εκπαίδευση. Όμως, η εμπειρία μας από τις επισκέψεις στα σχολεία, μας αναγκάζει να εξετάσουμε το ζήτημα και να απαντήσουμε σε εύλογες απορίες των εκπαιδευτικών. Τι εποπτικό υλικό υπάρχει, που θα το βρούμε, πως θα το χρησιμοποιήσουμε. Περισσότερα....
Πηγή εικονίδιου:
http://workingmodel.design-simulation.co
m

Τρόποι μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας στην Τεχνική Εκπαίδευση

Οι καθηγητές που αντιμετωπίζουν χαμηλές επιδόσεις των μαθητών τους, αδιάφορες ή εχθρικές τάξεις με μικρή  συμμετοχή  μαθητών και μεγάλη σχολική διαρροή, ξέρουν ότι κάτι δεν πάει καλά. Οι συντάκτες αυτού του άρθρου αναλύουν τι έχει συμβεί και πώς μπορεί να διορθωθεί. Περισσότερα...

Διαφοροποίηση διδασκαλίας στη τάξη

Πολλοί καθηγητές αναρωτιούνται: Πως να κάνω μάθημα σε μια τάξη όπου το επίπεδο των μαθητών είναι διαφορετικό;. Το  νέο βιβλίο "Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας" της Carol Tomlinson, εκδόσεις "Γρηγόρη" δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις και αποτελεί πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να "δοκιμάσουν" κάτι συναρπαστικό στην τάξη. Επικοινωνήστε με τον Σύμβουλο για να σχεδιάσετε ένα καινοτομικό πρόγραμμα διδασκαλίας στη δική σας τάξη. Περισσότερα

Διδάσκοντας μαζί, Μαθαίνοντας μαζί

Το βιβλίο "Διδάσκοντας μαζί, Μαθαίνοντας μαζί" του Gerard De Vecchi, εκδόσεις "Σαββάλας"  είναι μια καλή πρόταση, εφ' όσον αποφασίσετε να διαβάσετε πάνω στη σύγχρονη Παιδαγωγική. Περισσότερα...

Συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές 

Μερικές συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές, που μπορούν να φανούν χρήσιμες, ιδιαίτερα στους νέους συναδέλφους. Ενδεικτικό ερωτηματολόγιο για να γνωρίσετε καλύτερα τους μαθητές σας.  Περισσότερα…

Βοήθημα για τις προφορικές εξετάσεις μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες

Κρίνουμε σκόπιμο,  να ενημερώσουμε τους εκπαιδευτικούς για ορισμένα θέματα που σχετίζονται με τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες και να δώσουμε κάποιες οδηγίες για τον τρόπο προφορικής εξέτασης. Συνέχεια…

Ενεργητική μάθηση σε Τουριστικές περιοχές

Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε την ενεργητική μάθηση με εργασίες μαθητών, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που μας προσφέρονται σε τουριστικές περιοχές;  Περισσότερα...

Τεχνική Εκπαίδευση: Ζητήματα διδασκαλίας και μάθησης

Πως οι γενικότερες κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις επιδρούν στη διδασκαλία και στη μάθηση. Η ιδιαιτερότητα των ΤΕΕ.
Του Ολύμπιου Δαφέρμου, Συμβούλου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Πείτε τη γνώμη σας

Πως μαθαίνουν οι μαθητές
Ένα σημαντικότατο παιδαγωγικό άρθρο της κας Στέλλας Βοσνιάδου, το οποίο μπορεί να βοηθήσει την καθημερινή μας δουλειά στην τάξη, να προσφέρει δημιουργικές διεξόδους στα ιδιαίτερα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε στα ΤΕΕ.
Πείτε τη γνώμη σας

Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

Η Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας . Βιβλίο του Ηλία Γ. Ματσαγγούρα, καθηγητή Διδακτικής στο Παιδαγωγικό τμήμα Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών , εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ, 2003.