Έχετε καινούριους μαθητές και μάλιστα τριτάκια; Την πρώτη εβδομάδα,
για μια πρώτη γνωριμία και για το δέσιμο των ομάδων, μπορείτε να
προγραμματίσετε και να πραγματοποιήσετε τις παρακάτω δραστηριότητες:
Πρώτη μέρα
-
Πρωινός κύκλος: κατά τη διάρκεια του πρώτου αυτού κύκλου
τοποθετώ στο πάτωμα σε κύκλο μια σειρά από καρτέλες με ερωτήσεις
που ο κάθε μαθητής θα πρέπει να απαντήσει όπως μπορεί. Φροντίζω
οι ερωτήσεις να είναι ανά μία, απλή - σύνθετη. Οι μαθητές
κάθονται στο πάτωμα δημιουργώντας έναν εξωτερικό κύκλο. Ο πρώτος
πρωινός κύκλος θα διαρκέσει τόση ώρα, ώστε να μιλήσουν όλα τα
παιδιά δηλ. ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών δύο ή τρεις ώρες.
Οι απαντήσεις των παιδιών πρέπει να είναι ολοκληρωμένες. Τις ερωτήσεις τις απαντά στο τέλος και η δασκάλα. Έτσι θα δοθεί
σε όλους η ευκαιρία να παρουσιάσουν τους εαυτούς τους και να γνωριστούν καλύτερα.
Μου δίνεται επίσης κι εμένα η ευκαιρία να δω το επίπεδο του
προφορικού τους λόγου και να τους δώσω την πρώτη και πιο
σημαντική οδηγία: απάντησε "ωραία". Περισσότερες
λεπτομέρειες για τον πρωινό κύκλο
ΕΔΩ. Κατεβάστε το
αρχείο με τις καρτέλες
ΕΔΩ.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Όσοι περισσότεροι οι μαθητές, τόσο λιγότερες οι ερωτήσεις, για
να φτάσει ο χρόνος και να μη βαρεθούν τα παιδιά.
-
Παιχνίδι το πλέγμα:
ΕΔΩ.
Είναι το ίδιο ευχάριστο και για μικρούς και για μεγάλους
μαθητές, ακόμα και για ενήλικες.
-
Και οι
δύο δραστηριότητες μπορούν εφέτος να γίνουν στην αυλή του
σχολείου για να εξασφαλιστεί η απόσταση.
Δεύτερη
μέρα
-
Καθορισμός κανόνων - ΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ: η δράση αυτή είναι πολύ
σημαντική, γιατί μέσα από το θεατρικό παιχνίδι τα παιδιά
καταλαβαίνουν ποιος είναι ο σκοπός του δασκάλου και τι περιμένει
από αυτά, αλλά και ποιοι πρέπει να είναι οι δικοί τους στόχοι
όντας μαθητές αυτής της τάξης. Διάρκεια τουλάχιστον ένα δίωρο,
μπορεί και τρεις. Διαβάστε λεπτομέρειες
ΕΔΩ.
-
Μαθαίνουμε να ζωγραφίζουμε πρόσωπα:
ΕΔΩ.
H ζωγραφική προσώπων προϋποθέτει λίγα και
σχετικά εύκολα για όλους βήματα. Όταν αναλαμβάνω καινούρια ομάδα
μαθητών είναι από τις πρωταρχικές μου δραστηριότητες, γιατί το
να ξέρουν τα παιδιά να ζωγραφίζουν πρόσωπα και μορφές ανθρώπων
είναι πολύ χρήσιμο στις διάφορες δραστηριότητες που κάνω στην
τάξη, όπως π.χ. στη δημιουργία ενός κόμικ, ενός εικονογραφημένου
παραμυθιού, στην εικονογράφηση μιας εφημερίδας κλπ.
Βέβαια η δραστηριότητα αυτή είναι πολύ σημαντική και για έναν
άλλο λόγο. Με φέρνει σε μια πρώτη επαφή με τον χαρακτήρα και τις
ικανότητες του μαθητή. Και να πώς: τη ζωγραφική προσώπων αρχικά,
βήμα βήμα. Τα παιδιά ΠΑΝΤΑ σε κάθε βήμα αρχίζουν να ρωτούν
"Κυρία, έτσι;". ΠΟΤΕ δεν κάνω τον κόπο να κοιτάξω καμία ζωγραφιά
τους και τους εξηγώ ότι θα περιμένω να τη δω τελειωμένη. Αυτό το
κάνω πρώτον, γιατί θα καταλήξω να τρέχω από κεφάλι σε κεφάλι και
όχι να διδάσκω τα βήματα και μία δραστηριότητα μιας ώρας να
καταλήξει να πραγματοποιείται δύο και τρεις και δεύτερον, γιατί
με ενδιαφέρει να παρατηρώ τους μαθητές μου και όχι τις ζωγραφιές
τους.
Από την παρατήρηση των μαθητών καταλαβαίνω ποιος μπορεί να
αντιληφθεί και να ακολουθήσει τις οδηγίες μου αμέσως και χωρίς
επανάληψή τους. Αμέσως αναγνωρίζω τον μαθητή που δεν
συγκεντρώνει εύκολα την προσοχή του, εκείνον που ενθουσιάζεται,
που έχει καλλιτεχνικές φλέβες, που συγκεντρώνεται στη
διαδικασία, που δε χρειάζεται να τραβάει την προσοχή φωνάζοντας
συνέχεια "Κυρία, έτσι;","Κυρία, έτσι;". Τον μαθητή που
προσηλώνεται, που έχει φαντασία και είναι ανεξάρτητος. Όταν
τελειώσουν το πρώτο τους πρόσωπο (συνήθως τα κορίτσια
ζωγραφίζουν κορίτσια και τα αγόρια αγόρια) τους ζητώ να το
χρωματίσουν και να προσθέσουν ό,τι δικά τους στοιχεία θέλουν,
σκουλαρίκια, φιογκάκια κλπ. Όταν τελειώσουν, ένας ένας σηκώνεται
και παρουσιάζει στην ολομέλεια το έργο του.
Την επόμενη ώρα ή μέρα τους ζητώ να μου ζωγραφίσουν ένα
καινούριο πρόσωπο (το αντίθετο φύλο από αυτό που ζωγράφισαν
πριν) ακολουθώντας τα βήματα που τους δίδαξα από μνήμης. Το
καινούριο στοιχείο που προσθέτω εδώ είναι η ομιλία του προσώπου.
Τους ζητώ όταν τελειώσουν, να δώσουν ένα όνομα στο πρόσωπό τους
και να το κάνουν να μιλά χρησιμοποιώντας συννεφάκι. Αμέσως έχω
μία μικρή επαφή με τον γραφικό τους χαρακτήρα και ανακαλύπτω τον
τρόπο γραφής τους (αν κατέχουν στοιχειώδη ορθογραφία, εάν
μπορούν να γράψουν μέσα σε συγκεκριμένο χώρο, εάν μπορούν να
χωρίσουν λέξεις κλπ. ). Τέλος όποιος τελειώνει παρουσιάζει το
έργο του στην ολομέλεια και για όλους φυσικά έχω μια καλή
κουβέντα.
Από τη ζωγραφική των παιδιών έχω άλλο ένα αποτέλεσμα: αποκτώ ήδη
από πολύ νωρίς τον θαυμασμό τους, αφού με θεωρούν πια μια πολύ
ταλαντούχα ζωγράφο!!!
Στην παρακάτω παρουσίαση μπορείτε να
δείτε το πρώτο και το δεύτερο πρόσωπο του κάθε φετινού μαθητή μου και να πάρετε μία ιδέα για ποιο πράγμα μιλάω.
Τρίτη μέρα
-
Δημιουργία ομάδων: Αρχικά τα μικρούλια θα κάτσουν όπως θέλουν,
αρκεί σε κάθε τραπέζι να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα σε αγόρια και
κορίτσια, και θα δώσουν ονόματα στις ομάδες. Θα διακοσμήσουν τις
σημαίες τους. Μάθετε λεπτομέρειες
ΕΔΩ.
-
Μαθαίνουμε να ζωγραφίζουμε κορίτσια: Η παρουσίαση
ΕΔΩ. Η ζωγραφική
σωμάτων είναι ακόμα πιο πολύπλοκη και χρειάζεται ακόμη
μεγαλύτερη συγκέντρωση και αφοσίωση από τα παιδιά.
Από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα καταλαβαίνει κανείς ποια
μικρούλια είναι επίμονα, ποια τα παρατάνε εύκολα, ποια έχουν ένα
ιδιαίτερο ταλέντο, ποια έχουν πλούσια φαντασία, ποια μπορούν να
εργαστούν υπό πίεση (τα βήματα είναι περισσότερα και για να
προλάβω την ώρα συντομεύω την παρουσίαση και απαιτώ να δουλεύουν
γρηγορότερα), ποια μαθαίνουν γρήγορα, ποια χρησιμοποιούν αυτά
που ήδη έχουν μάθει.
Στο τέλος της δραστηριότητας τους ζητώ να βάλουν το ανθρωπάκι
τους να μιλάει και να λέει κάτι για τον εαυτό του. Οι προτάσεις
αυτή τη φορά είναι μεγαλύτερες και καταλαβαίνει κανείς ακόμα
περισσότερα για τη γραφή των μαθητών.
Στην παρακάτω παρουσίαση μπορείτε να δείτε τα κορίτσια που
έφτιαξαν τα μικρούλια μου (Γ΄ τάξη). Φυσικά κι εγώ τα είδα στο τέλος, όταν
τα παρουσίασαν στην ολομέλεια και φυσικά είχα έναν καλό λόγο για
όλους.
Τέταρτη
μέρα
-
Τσαλακωμένες καρδιές: Θεωρώ τη δράση αυτή από τις πιο
σημαντικές, γιατί μπορεί να προλάβει προβλήματα τσακωμών,
προστριβών και βίαιων περιστατικών. Μάθετε περισσότερες
λεπτομέρειες
ΕΔΩ.
-
Μαθαίνουμε να ζωγραφίζουμε αγόρια:
ΕΔΩ. Παρακάτω τα
αγόρια που έφτιαξαν τα παιδιά μου της Γ΄ τάξης. Έχουν σχεδόν
τελειοποιηθεί στην τεχνική και ήδη είναι σε θέση να
αυτοσχεδιάζουν στα ρούχα, στα πρόσωπα, στα παπούτσια.
Πέμπτη μέρα
|