- Τα Μέρη:
(Κατεβάστε τις οδηγίες σε pdf : Οδηγίες για Εκθέσεις (pdf))
1.Πρόλογος:
Εδώ κάνω μια εισαγωγή (μια γενική αναφορά, πάνω στο θέμα που μου δίνεται). Δίνω ίσως κάποιες γενικές (ιστορικές) πληροφορίες για το θέμα.
πχ αν το θέμα μου είναι "Η τηλεόραση: Θετικά και αρνητικά" μπορώ να γράψω το εξής:
Η τηελόραση ανακαλύφθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Στην Ελλάδα η ιστορία της τηλεόρασης έχει ως αφετηρία τον νόμο του 1951 που προβλέπει την ίδρυση και τη λειτουργία ραδιοτηλεοπτικών σταθμών των Ενόπλων Δυνάμεων, όμως η επίσημη έναρξη της Ελληνικής Κρατικής Τηλεόρασης πραγματοποιείται τον Φεβρουάριο του 1966. Παλιότερα η παρουσία τηλεόρασης στα σπίτια αποτέλουσε πολυτέλεια. Σήμερα αποτελεί αναγκαιότητα και η παρουσία της είναι αυτονόητη. Κάθε σπιτι έχει μια τουλάχιστον μία τηλεόραση. Η επίδραση της συσκευής αυτής στις ζωές μας είναι πλέον καταλυτική.
Αν το θέμα μου είναι κάποια αφήγηση τότε αναφέρω: Τόπο, Πρόσωπα, Χρόνο.
Πριν από δύο εβδομάδες ξεκινήσαμε με την παρέα μου, τον Γιώργο, τον Θανάση και τον Παύλο να πάμε μια τριήμερη κατασκήνωση πάνω στο όρος Πελιναίο. Σκοπός μας ήταν να κάνουμε περιράματα στη φύση, να προπονηθούμε, να σκληραγωγηθούμε και να περάσουμε ωραίες στιγμές.
Ο πρόλογος, πρέπει να είναι σύντομος και περιεκτικός αλλά και να οδηγεί τον αναγνώστη στο κύριο θέμα ευχάριστα.
2.Κυρίως θέμα:
Εδώ αναπτύσσω και αναλύω όσο καλύτερα μπορώ το θέμα που μου δίνεται. Είναι το «ζουμί» του Σκέπτομαι και Γράφω. Αναλύω τις γνώσεις μου και βάζω τη φαντασία μου να δουλέψει. Ανάλογα με το θέμα αναλύω επιχειρήματα, αιτίες, ξεδιπλώνω την αφήγηση μου με λεπτομέριες (επίθετα και επιρρήματα). Το κύριο θέμα είναι το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης. Εδώ με βοηθάει το σχεδιάγραμμα που πρέπει από πριν αν έχω φτιάξει.
Παράδειγμα σχεδιάγραμματος: Το δάσος
3.Επίλογος:
Εδώ καταλήγω σε ένα συμπέρασμα και δίνω τέλος στο θέμα που γράφω. Εκφράζω συναισθήματα, δίνω μια ευχή.
πχ. Καταλήγοντας… Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία… Εύχομαι…. Αισθάνομαι…
ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΓΙΑ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΚΘΕΣΕΩΝ: ΒΕΛΤΙΩΝΩΝ ΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΜΟΥ (από site: ιδέες για δασκάλους)
ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΣΕ ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ:
- Χρησιμοποιώ πολλά επίθετα και επιρρήματα (χρονικά ,τοπικά, τροπικά κτλ.).
- Κάνω παραγράφους. Ευδιάκριτες!!!
- Βάζω κόμμα, θαυμαστικό και τελεία όπου χρειάζεται. Κάνω μικρές, κατανοητές προτάσεις.
- Ξαναδιαβάζω όσα έχω γράψει (για να δω αν βγαίνει νόημα).
- Χρησιμοποιώ ωραίες εκφράσεις ή λέξεις όπως:
- Επίσης…… Για μια στιγμή… Την ώρα που…
- Καταρχήν… Ύστερα… Κατόπιν…
- Αφενός… αφετέρου
- Ωστόσο
- Ένας ακόμα λόγος…
- Τις περισσότερες φορές…
- Στη συνέχεια…
- Για παράδειγμα…
- Αμέσως μετά…
- Ειδικότερα…
- Το κυριότερο… Το σημαντικότερο…
- Αξίζει να σημειωθεί…
- Ενώ… Καθώς… Μόλις…
- Τελικά… Τότε…
- Παρόλα αυτά….. Αντιθέτως… Παρομοίως…
- Καταλήγοντας….. Συμπερασματικά…
- Αρχικά…. Ξαφνικά… Κλείνοντας…
- Ταυτόχρονα….Εκείνη τη στιγμή…
- Συνακόλουθα….Έπειτα…
- Ξεκινώντας… Τελειώνοντας… Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία…
- Χρησιμοποιώ Μετοχές.(Κατεβαίνοντας…Περπατώντας.. κτλ.), παρομοιώσεις και μεταφορές για να κανείς πιο ωραίο το κείμενό σου,
- Το γραπτό σου να είναι καλογραμμένο και καθαρό.
- Αναφέρουμε τα συναισθήματα μας. (χαρά, λύπη, αγωνία κτλ.)
- Προσπαθώ να συνδέω τις προτάσεις με διαφορετικούς συνδέσμους και όχι μόνο με το «και». (ο οποίος, που, ενώ, αν και, αλλά, όπου, είτε…είτε, κτλ.)
Εκφράσεις για να ξεκινήσω μια πρόταση:
- Είναι γνωστό ότι…
- Είναι γεγονός ότι…
- Ειδικότερα…
- Συγκεκριμένα…
- Αρχικά…
- Είναι αλήθεια ότι…
Εκφράσεις για τον Επίλογο:
- Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω…
- Καταλήγοντας…
- Εύχομαι...
Τι πρέπει να προσέχω:
- Να μην επαναλαμβάνω ίδιες λέξεις.
- Να μην κάνω πολύ μεγάλες προτάσεις.
- Βάζω σημεία στίξης (τόνους, τελείες, θαυμαστικά κτλ).
- Ξαναδιαβάζω όσα έχω γράψει και αλλάζω ό,τι δεν μου αρέσει ή είναι λάθος.
- Προσέχω ώστε το γραπτό μου να είναι καλογραμμένο και χωρίς μουτζούρες!