Βασικές δυσκολίες στην Γραφή:
1. |
Δυσκολεύεται να γράψει ευανάγνωστα γράμματα. |
2. |
Παραλείπει/προσθέτει/αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές. |
3. |
Κολλάει λέξεις μεταξύ τους. |
4. |
Παρουσιάζει καθρεφτική γραφή πχ. ε-3, 6-9 |
5. |
Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν οπτικά πχ. ο-α
|
6. |
Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν ακουστικά πχ. β-φ |
7. |
Δυσκολεύεται να αντιγράψει/ να ακούει και να γράφει/ να γράψει αυθόρμητα. |
8. |
Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης πχ. κόμματα, τελείες. |
9. |
Γράφει τηλεγραφικά/ δεν χρησιμοποιεί επίθετα/φτωχό λεξιλόγιο. |
10. |
Κάνει μη αναμενόμενα ορθογραφικά λάθη. |
Βασικές δυσκολίες στην Ανάγνωση – Κατανόηση:
1. |
Αργοπορεί/διστάζει/κάνει παύσεις/συλλαβίζει |
2. |
Παραλείπει λέξεις/συλλαβές/γράμματα. |
3. |
Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που μοιάζουν μορφικά. |
4. |
Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που σημαίνουν το ίδιο πχ. κοντός – χαμηλός. |
5. |
“Πηδάει ή χάνει” τη σειρά. |
6. |
“Μαντεύει” τις λέξεις και δεν τις διαβάζει. |
7. |
Παρατονίζει τις λέξεις. |
8. |
Δεν “χρωματίζει” τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου. |
9. |
Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που διαβάζει. |
10. |
Δυσκολεύεται να πει την κεντρική ιδέα/ περίληψη/ λέξεις κλειδιά του κειμένου. |
11. |
Αρνείται και αποφεύγει να διαβάζει. |
Βασικές δυσκολίες στα Μαθηματικά:
1. |
Συγχέει την ορολογία των μαθηματικών πχ. συν, πλην, επι. |
2. |
Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων. |
3. |
Μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους οπτικά πχ. 3,5 |
4. |
Εμφανίζει σύγχυση χωρικού προσανατολισμού πχ. ποιον αριθμό θα γράψω και ποιόν θα κρατήσω. |
5. |
Κατά την διαδικασία της πράξης μπορεί να ξεχάσει ποια πράξη κάνει ή να συνεχίσει με άλλη πράξη πχ. στην κάθετη αφαίρεση να κάνει ταυτόχρονα και πρόσθεση. |
6. |
Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα πχ. (+, *). |
7. |
Εμφανίζει καθρεφτική γραφή στους αριθμούς πχ. 3, ε. |
8. |
Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στους μηχανισμούς των πράξεων/να ακολουθήσει βήματα. |
9. |
Δεν θυμάται την προπαίδεια/χρησιμοποιεί “κόλπα” για να την θυμάται. |
10. |
Δυσκολεύεται να θυμάται τα κρατούμενα και γενικά το κρατούμενο μπερδεύει όλη την διαδικασία της πράξης. |
Εικόνα του παιδιού στο Σχολείο:
1. |
Δείχνει αφηρημένο/απρόσεχτο/χωρίς συγκέντρωση. |
2. |
Ρωτάει συχνά τον διπλανό του που “βρίσκονται”. |
3. |
Έχει κινητική ανησυχία/διασπαστική συμπεριφορά. |
4. |
Προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή. |
5. |
Αποφεύγει να συμμετέχει στο μάθημα. |
6. |
Ξεχνάει προπαίδεια, ημερομηνίες, ονόματα. |
7. |
Μπερδεύει βασικές γνώσεις πχ. τους μήνες, εποχές, αλφαβήτα. |
8. |
Τα πηγαίνει καλύτερα με τις ερωτήσεις από το να “πει” το μάθημα. |
9. |
Βασικά ορθογραφικά λάθη. |
10. |
Δείχνει ένα έξυπνο παιδί που δεν τα καταφέρνει σε απλές σχολικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή) |
11. |
Δείχνει αδιάφορος για το μάθημα. |
Εικόνα του παιδιού στο Σπίτι:
1. |
Δείχνει έντονη άρνηση να γράψει και να διαβάσει. |
2. |
Δεν συγκεντρώνεται όταν διαβάζει και γράφει. |
3. |
Η μελέτη διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα. |
4. |
Χρειάζεται συνεχή παραίνεση για να κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά). |
5. |
Κουράζεται αδικαιολόγητα γρήγορα όταν κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά). |
Συμπληρώστε με ένα -χ- το ερωτηματόλογιο και ανακαλύψτε αν το παιδί/μαθητής εμφανίζει κάποια απο τα παραπάνω χαρακτηριστικά.Το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο δεν χρησιμοποιείται ως εργαλείο διάγνωσης ή για άλλο παρόμοιο σκοπό. Η χρήση είναι μόνο ενδεικτική και ενημερωτική.
Άσπα Μητρακάκη Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Διαβάστε περισσότερα: Έχει το παιδί δυσλεξία; 4 ερωτηματολόγια - iPaideia.gr