Σύνδεσμος Paulo Freire
Αν αποσκοπούμε στον άνθρωπο και την ανθρωπιά τότε η εκπαίδευση είναι πολιτιστική δράση για την κατάκτηση της ελευθερίας. (Paulo Freire, 1970)
Για τον Πάουλο Φρέιρε δεν υπάρχει ουδέτερη εκπαίδευση, αλλά μπορεί να λειτουργεί ή με στόχο την υποταγή του ανθρώπου ή με στόχο την απελευθέρωσή του και μολονότι νοείται συνήθως ως διαδικασία υποβολής, μπορεί να αποτελέσει όργανο για κατάργηση της υποβολής και η αρχική εκλογή πρέπει να γίνει από τον εκπαιδευτικό. το "κλειδί" για να αποτελέσει η εκπαίδευση μέσο χειραφέτησης είναι ο προβληματισμός, η υποβολή ερωτήσεων και η διατύπωση αμφιβολιών, προβληματισμός που συνιστά το ξεκίνημα μιας αυθεντικής ενέργειας απόκτησης γνώσης και το ξεκίνημα μιας ενέργειας για την ανατροπή του "υπερκαθορισμού". Ο προβληματισμό όμως δεν έρχεται εύκολα, είτε στις τάξεις των καταπιεσμένων, είτε στις τάξεις των αλλοτριωμένων των σημερινών κοινωνιών, οπότε ο επαναστάτης εκπαιδευτικός έχει το καθήκον να αμφισβητήσει, τόσο τους μαθητές του, όσο και την πραγματικότητα που πρόκειται να μελετηθεί. (Φρέιρε 1977 - πρόλογος-, σελ. 11-12) |
10 |