Μπιχεβιορισμός

Μπιχεβιορισμός

“Η μάθηση είναι μια αλλαγή σε μια συμπεριφορά
που προκαλείται από εξωτερικά ερεθίσματα ” (Skinner 1974)

 

Ο μπιχεβιορισμός βασίζεται στις έρευνες των Watson, Thorndike, Skinner και Pavlov και έχει τις ρίζες του στην ιδέα ότι η μάθηση επηρεάζεται από εξωτερικά ερεθίσματα. Αυτό το μοντέλο δεν μας επιτρέπει να γνωρίζουμε τη διαδικασία της μάθησης, που συντελείται μέσα στον εγκέφαλο, καθώς επικεντρωνόμαστε στα αποτελέσματα της μάθησης και όχι στην ίδια τη διαδικασία. Το βασικό χαρακτηριστικό του μπιχεβιορισμού είναι η θετική ή αρνητική ανατροφοδότηση, που επηρεάζει τον μαθητευόμενο (θετική ή αρνητική ενίσχυση).
Η εφαρμογή του μπιχεβιορισμού στο eLearning αφορά τον χωρισμό του μαθησιακού υλικού σε μικρότερα διδακτικά βήματα, που στη συνέχεια μπορούν να επαναληφθούν, εστιάζοντας στην επίδοση του μαθητευόμενου και προσφέροντας αντίστοιχα θετική ή αρνητική ανατροφοδότηση. Σε μπιχεβιοριστικά περιβάλλοντα οι διδακτικές προσεγγίσεις, όπως τα τεστ γνώσεων, οι εργασίες στο σπίτι και η δομημένη μάθηση είναι κοινές τόσο στην παραδοσιακή, όσο και στην online μάθηση. Στην online μάθηση μπορούν τα παραπάνω να πραγματοποιηθούν μέσα από online ασκήσεις και δραστηριότητες, χωρισμό υλικού σε μικρά βήματα, αξιολόγηση επιτυχίας των μαθητών και παροχή εξωτερικής ανατροφοδότησης.

Συμπεριφορά πειραματόζωου στη μάθηση με ενισχύσεις

Η ανάκλαση του μπιχεβιορισμού στον σχεδιασμό της διδασκαλίας σημαίνει:

  • Κατάλληλη κατάτμηση και αλληλουχία του εκπαιδευτικού υλικού.
  • Ξεκάθαρα αποτελέσματα της μαθησιακής διαδικασίας.
  • Αξιολόγηση των μαθητών. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε online παιχνίδια, test κλειστού τύπου κ.λπ.