Γνωστικισμός

Γνωστικισμός

Ο γνωστικισμός διαφέρει από τον μπιχεβιορισμό καθώς επικεντρώνεται στις εσωτερικές νοητικές διαδικασίες του νου και στο πώς οι διαδικασίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να υποστηρίξουν την αποτελεσματική μάθηση. Αυτές οι διαδικασίες προϋποθέτουν τη μνήμη, τη σκέψη, την ανάκλαση, την αφαίρεση, τα κίνητρα και τη μετα-γνώση σύμφωνα με τον Aly(2004). Αυτό το μαθησιακό μοντέλο βασίζεται στην ιδέα ότι η διαδικασία της μάθησης συγκρίνεται με τον τρόπο που δουλεύει ο υπολογιστής. Οι γνωστικιστές χρησιμοποιούν λέξεις όπως βραχυπρόθεσμη μνήμη, μακροπρόθεσμη μνήμη και κίνητρα. Ο γνωστικισμός αφορά: Τη συλλογή, την προσαρμογή και την ενσωμάτωση πληροφοριών. Τα προγράμματα που στηρίζονται στον γνωστικισμό αναγνωρίζουν τη σημασία των ατομικών διαφορών και συμπεριλαμβάνουν μια ποικιλία μαθησιακών στρατηγικών, για να διευκολύνουν αυτές τις διαφορές. Δίνουν σημασία στον τρόπο που μαθαίνουμε και όχι μόνο στα αποτελέσματα της μαθησιακής διαδικασίας. Η εφαρμογή των γνωστικών θεωριών στο eLearning συχνά περιλαμβάνει τη χρήση διαγραμμάτων και νοητικών χαρτών, για να οργανωθεί το μαθησιακό υλικό (Allen 2007).

brain is like a computer

Τεχνικές ανάκλασης του γνωστικισμού στον σχεδιασμό μαθημάτων:

• Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοούν την πληροφορία, για να μπορεί αυτή να μεταφερθεί στην προσωρινή μνήμη.

• Οι μαθητές θα πρέπει να ενθαρρύνονται να αντλούν υπάρχουσες πληροφορίες από τη μακροπρόθεσμη μνήμη, για να κατανοούν και να απομνημονεύουν ευκολότερα την καινούρια πληροφορία.

• Η πληροφορία θα πρέπει να χωρίζεται σε μικρά τμήματα, για να αποτρέπεται υπερφόρτωση κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας της μνήμης.
 
• Τα online μαθησιακά περιβάλλοντα θα πρέπει να περιλαμβάνουν δραστηριότητες αντίστοιχα με τους διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης.
 
• Οι μαθητές θα πρέπει να ενθαρρύνονται να μαθαίνουν.

 

IDevice Icon Συμφωνείς; Για σκέψου το!!
«Μια γνωστικιστική θεωρία μάθησης πολυμέσων βασίζεται σε τρεις βασικές προϋποθέσεις: υπάρχουν δύο χωριστά κανάλια (ακουστικό και οπτικό) για την επεξεργασία της πληροφορίας, υπάρχει περιορισμένη χωρητικότητα καναλιών, και, η μάθηση είναι μια ενεργός διαδικασία φιλτραρίσματος, επιλογής, οργάνωσης και ενσωμάτωσης της πληροφορίας» (Mayer)