ΙΔΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΕΜΕΝΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ…Νο6
Από: Μαργαρίτα Μπάνου, Β’2
Σχολείο… Ένα μέρος που μας φιλοξενεί για πολλά χρόνια και που είναι επιφορτισμένο με τη μετάδοση γνώσεων και συμπεριφορών. Λειτουργεί, όμως, υποτυπωδώς στην πραγματικότητα; Δυστυχώς, η απάντηση είναι «όχι»!
Αρχικά, το πρωτεύον χαρακτηριστικό του ιδανικού σχολείου, θα ήταν η ανθρωπιστική παιδεία, η οποία δυστυχώς εκλείπει, ενώ στη θέση της βρίσκεται η τεχνοκρατική παιδεία, το οποίο σημαίνει πως επιδιώκεται η μετάδοση εξειδικευμένων γνώσεων που αποσκοπούν στην επαγγελματική αποκατάσταση των νέων, παραμερίζοντας την ηθική τους διάπλαση, πράγμα που θεωρώ άσχημο, καθώς το σχολείο είναι ανάμεσα στους βασικούς φορείς κοινωνικοποίησης του ατόμου.
Επιπρόσθετα, θα ήταν σημαντικό να μην υπάρχουν διακρίσεις των μαθητών από τους καθηγητές τους. Πιο αναλυτικά, είναι γεγονός πως ο κάθε άνθρωπος έχει το δικό του χαρακτήρα και τα δικά του ταλέντα. Το γεγονός ότι κάποιος μαθητής δε διαβάζει, δε τον κάνει κατώτερο. Ο κάθε μαθητής κάνει τις επιλογές του (λανθασμένες ή μη). Επίσης, πρέπει οι καθηγητές όσο το δυνατόν περισσότερο να «αγκαλιάζουν» τους μαθητές τους και να τους βοηθάνε όλους ανεξαιρέτως, σεβόμενοι τις δυνατότητες του καθενός και όχι παραμερίζοντάς κάποιους κάνοντας μάθημα με τους πιο «καλούς» μαθητές. Βέβαια, να σημειώσω εδώ, πως για αυτό δεν ευθύνονται εξ’ ολοκλήρου οι καθηγητές, επειδή το σύστημα τούς πιέζει (υπάρχουν πολλά παιδιά ανά τάξη με αποτέλεσμα να μην γίνεται εντελώς αποτελεσματική η παράδοση του μαθήματος, ένας από τους λόγους που καταφεύγει κανείς στο φροντιστήριο).
Ακόμα, θεωρώ αναγκαίο να διαδραματίζονται στο σχολείο μας εκδηλώσεις, προκειμένου να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας, μαθαίνοντας πράγματα παρουσιασμένα με κατάλληλο τρόπο για την ηλικία μας. (π.χ. http://users.sch.gr/iolazari/archives/1025). Αλλά επίσης και να μας επισκέπτονται άνθρωποι (όπως η ψυχολόγος) για να μαθαίνουμε και από αυτούς πράγματα. Συνεχίζοντας, πρέπει να υπάρχουν εκδρομές από τις οποίες θα κερδίζουμε κάτι ουσιαστικό.
Εξίσου καθοριστικές είναι και η σχέσεις των μαθητών, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους καθηγητές τους. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές πρέπει να σέβονται τους συμμαθητές τους ακόμα και αν δε τους συμπαθούν και οι καθηγητές πρέπει να σέβονται όλα τα παιδιά και το αντίστροφο. Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως το σχολείο πρέπει να ευνοεί τον πλουραλισμό και να μην υπονομεύει έτσι τη δημοκρατία!
Συνοψίζοντας,άμα κοιτάξουμε γύρω μας, θα διαπιστώνουμε πως εφευρίσκονται όλο και πιο εξελιγμένοι μέθοδοι για να υποβαθμιστεί η εκπαίδευση! Σκοπός η μαζοποίηση και η χειραγώγηση. Δυστυχώς ζούμε σε ένα κόσμο σκληρό.. Γιατί ακόμα και αυτή που δε διαβάζουν αρκετά, αποκομίζουν τελικά οφέλη από όλη αυτή τη μακρά φοίτησή τους στο σχολικό χώρο. Η γνώση είναι δύναμη! Γι’ αυτό, τουλάχιστον, ας τηρούνται αυτά που βρίσκονται αποκλειστικά στα χέρια των καθηγητών!
Πολύ σωστές παρατηρήσεις.