Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ιλιάδα

Ραψωδίες Τ, Υ, Φ

Σ 478-616 Τ, Υ, Φ, περιλήψεις Τ 1-152

 

 

Η Ιλιάδα διαρκεί 51 ημέρες. Στην ενότητα διανύουμε την 27η ημέρα

 

 

 




Τα όπλα του Αχιλλέα
Ο Ήφαιστος και η ασπίδα του Αχιλλέα Όπλα Αχιλλέα Ο Ήφαιστος παραδίδει στη Θέτιδα τα όπλα του Αχιλλέα Ο Ήφαιστος παραδίδει στη Θέτιδα τα όπλα του Αχιλλέα Θέτιδα, όπλα Αχιλλέα Η Θέτιδα φέρνει στον Αχιλλέα καινούργια όπλα Η Θέτιδα παραδίδει τα καινούρια όπλα στον Αχιλλέα Η Θέτιδα παραδίδει τα καινούρια όπλα στον Αχιλλέα Η Θέτιδα φέρνει στον Αχιλλέα καινούργια όπλα Η Βρισηίδα θρηνεί τον νεκρό Πάτροκλο Η Βρισηίδα θρηνεί τον νεκρό Πάτροκλο

Ραψωδία Τ Μήνιδος ἀπόρρησις
(Ο Αχιλλέας αποκηρύσσει την οργή του)
Περιληπτική αναδιήγηση

 

Το ξημέρωμα της 27ης μέρας της Ιλιάδας (4η της μάχης) η Θέτιδα φέρνει τα ολοκαίνουρια όπλα στον Αχιλλέα, που θρηνεί ακόμη τον νεκρό φίλο του. Η θεά στάζει αμβροσία και νέκταρ στα ρουθούνια του νεκρού, ώστε να μείνει αναλλοίωτος, και συμβουλεύει τον γιο της να συγκαλέσει συνέλευση, να συμφιλιωθεί με τον Αγαμέμνονα και μετά να οπλιστεί για τη μάχη.

 

Ακολουθώντας τις υποδείξεις της, ο Αχιλλέας συγκαλεί την αγορά των Αχαιών και παίρνει πρώτος τον λόγο· ο ήρωας αποκηρύσσει την οργή του και ζητάει από τον Αγαμέμνονα να παρατάξει αμέσως τον στρατό, γιατί βιάζεται να εκδικηθεί. Ο αρχηγός του στρατού με ύφος απολογητικό δηλώνει μετανιωμένος και έτοιμος να επανορθώσει, δίνοντας στον Πηλείδη τα δώρα που του υποσχέθηκε την προηγούμενη μέρα ο Οδυσσέας. Ο Αχιλλέας όμως βιάζεται· εκείνο που προέχει γι' αυτόν είναι η εκδίκηση. Τότε παρεμβαίνει ο Οδυσσέας, για να υποστηρίξει ότι πρέπει να γευματίσει πρώτα ο στρατός και ο Αγαμέμνονας να ικανοποιήσει ηθικά και υλικά τον Αχιλλέα. Ακολουθεί θυσία και όρκος του Αγαμέμνονα, ενώ ο Αχιλλέας υποχωρεί και δέχεται να γίνουν όλα με τάξη.

 

Μετά το τέλος της συνέλευσης, οι Μυρμιδόνες οδηγούν τη Βρισηίδα μαζί με όλα τα δώρα στη σκηνή του Αχιλλέα, όπου αυτή βλέπει τον νεκρό Πάτροκλο και ξεσπάει σε μοιρολόι. Στο μεταξύ οι Αχαιοί ετοιμάζονται έχοντας και τον Αχιλλέα ανάμεσά τους. Ο ποιητής μάς παρουσιάζει με λεπτομέρειες την εμφάνιση του ήρωα, την καινούρια πανοπλία του και την ετοιμασία του αμαξιού του με ηνίοχο τον Αυτομέδοντα. Ο γιος του Πηλέα είναι πανέτοιμος να εκδικηθεί τον θάνατο του φίλου του, αν και ξέρει ότι αυτό θα φέρει πιο κοντά και το δικό του τέλος. Του το θυμίζει άλλωστε με τρόπο «θαυμαστό» το άλογό του, ο Ξάνθος. Το όμορφο άλογο, με φωνή που του έδωσε η Ήρα, προφητεύει τον θάνατο του ήρωα. Ο Αχιλλέας, ωστόσο, έχει πάρει την απόφασή του και ορμάει στη μάχη.

 



Ραψωδία Υ Θεομαχία
(Συμμετοχή των θεών στη μάχη)
Περιληπτική αναδιήγηση

 

Ο ποιητής καθυστερεί την τελική σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Έκτορα, για να προκαλέσει περισσότερο το ενδιαφέρον μας και να δείξει και άλλες πλευρές του πολέμου. Με τους πρώτους στίχους της ραψωδίας μάς μεταφέρει στον Όλυμπο σε μια νέα, την τρίτη, συνέλευση των θεών (πότε έγιναν οι δύο προηγούμενες και ποια ήταν τα θέματά τους;). Ο Δίας αίρει την απαγόρευση που είχε επιβάλει στους άλλους θεούς και τους επιτρέπει να πάρουν μέρος στη μάχη (θεομαχία). Οι θεοί χωρίζονται και κατεβαίνουν στο πεδίο της μάχης, άλλοι στο πλευρό των Αχαιών και άλλοι με το μέρος των Τρώων. Ο Αχιλλέας επιθυμεί να χτυπηθεί με τον Έκτορα, αλλά ο Απόλλωνας θα σπρώξει προς το μέρος του τον Αινεία. Προτού αρχίσουν να μονομαχούν οι δύο ήρωες, σύμφωνα πάντα με την ομηρική τακτική, συζητούν μεταξύ τους, αυτοεπαινούνται και αναφέρονται στην καταγωγή τους. Ακολουθεί η σύγκρουση, αλλά την κρίσιμη στιγμή, ενώ ο Αινείας βρίσκεται σε δεινή θέση, επεμβαίνει ο Ποσειδώνας και τον σώζει. Ακολουθεί φοβερή σύγκρουση ανάμεσα στους δύο στρατούς, με πρωταγωνιστή τον οργισμένο Αχιλλέα, που σκοτώνει αρκετούς Τρώες. Έρχεται μάλιστα αντιμέτωπος με τον ίδιο τον Έκτορα, αλλά, τη στιγμή που ετοιμάζεται να τον κτυπήσει, επεμβαίνει ο Φοίβος και τον αρπάζει σκεπάζοντάς τον ταυτόχρονα με ομίχλη. Η σύγκρουση που περιμένουμε αναβάλλεται για μιαν άλλη φορά. Η ραψωδία τελειώνει με τον μανιασμένο Αχιλλέα να κυνηγά πάνω στο άρμα του τους Τρώες και να σκορπά τον θάνατο σε όλο τον κάμπο.

 



Ραψωδία Φ Μάχη παραποτάμιος
(Μάχη στις όχθες του ποταμού Σκάμανδρου)
Περιληπτική αναδιήγηση

 

Η μάχη εξακολουθεί και πολλοί Τρώες πέφτουν νεκροί από το σπαθί του Αχιλλέα. Ανάμεσα στα θύματά του είναι ο γιος του Πρίαμου Λυκάονας και ο Αστεροπαίος, εγγονός του ποταμού Αξιού. Ο Σκάμανδρος παραπονιέται ότι έχει γεμίσει νεκρούς και δεν μπορεί να κυλήσει τα νερά του, αλλά ο Αχιλλέας του απαντά περιφρονητικά. Τότε ο ποταμός φουσκώνει τα νερά του και ορμά να τον πνίξει. Ο ήρωας σώζεται με την παρέμβαση της Αθηνάς και του Ποσειδώνα, αλλά ο Σκάμανδρος ζητάει τη συνδρομή του ποταμού Σιμόεντα· τα δυο ποτάμια πλημμυρίζουν τον κάμπο και ο Πηλείδης κινδυνεύει και πάλι. Ο Ήφαιστος όμως, ύστερα από παράκληση της Ήρας, ανάβει πελώρια φλόγα, καίει τα δέντρα στις όχθες του Σκάμανδρου και δαμάζει τον ποταμό. Για λίγο ο ποιητής μάς παρουσιάζει τους θεούς να μάχονται, άλλοι με το μέρος των Αχαιών και άλλοι με το μέρος των Τρώων. Μετά τη θεομαχία, που έχει μάλλον κωμικό χαρακτήρα, ο ποιητής επιστρέφει στον Αχιλλέα, ο οποίος έχει φτάσει κιόλας μπροστά στις πύλες της Τροίας. Σ' αυτή την κρίσιμη στιγμή ο Απόλλωνας εμψυχώνει τον ανδρείο Αγήνορα να σταθεί να αντιμετωπίσει τον ήρωα. Ο αγώνας όμως είναι άνισος και, τη στιγμή που ο Αχιλλέας ετοιμάζεται να σκοτώσει τον Τρώα, ο Φοίβος παίρνει τη μορφή του Αγήνορα και τρέχει προς τον ποταμό. Ο Αχιλλέας παραπλανιέται και τον κυνηγά. Έτσι οι Τρώες βρίσκουν την ευκαιρία να μπουν στην πόλη. Ο ποιητής μ' αυτό τον τρόπο αδειάζει την πεδιάδα· σε λίγο θα αναμετρηθούν εκεί ο Αχιλλέας με τον Έκτορα.

 


Ραψωδίες Τ, Υ, Φ

Περιληπτική αναδιήγηση της  ραψωδίας  Τ.

Επισήμανση των κύριων σημείων που βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου. (ξημερώνει η 27η  μέρα /τέταρτη μέρα μάχης: η Θέτιδα φέρνει τα καινούρια όπλα στον Αχιλλέα – στάζει αμβροσία και νέκταρ στα ρουθούνια του νεκρού Πάτροκλου και συμβουλεύει τον γιο της να συμφιλιωθεί με τον Αγαμέμνονα – ακολουθώντας τις υποδείξεις της, ο Αχιλλέας συγκαλεί την αγορά των Αχαιών και παίρνοντας πρώτος τον λόγο, αποκηρύσσει την οργή του /2η και επίσημη υποχώρηση του θυμού του ήρωα, και ζητάει από τον Αγαμέμνονα να παρατάξει αμέσως τον στρατό, γιατί βιάζεται να εκδικηθεί – ο Αγαμέμνονας δηλώνει μετανιωμένος και έτοιμος να επανορθώσει αμέσως με προσφορά δώρων – ο Αχιλλέας βιάζεται να βγει στον πόλεμο – με παρέμβαση   του Οδυσσέα, όλα θα γίνουν με τάξη – ακολουθεί θυσία και όρκος του Αγαμέμνονα /επικύρωση της πορρήσεως – μετά το τέλος της συνέλευσης, οι Μυρμιδόνες οδηγούν τη Βρισηίδα μαζί με τα δώρα στη σκηνή του Αχιλλέα – οι Αχαιοί ετοιμάζονται, έχοντας ανάμεσά τους και τον Αχιλλέα με τον ηνίοχό του Αυτομέδοντα πάνω στο άρμα τους –  το άλογό του ο Ξάνθος τού θυμίζει, με ανθρώπινη φωνή, ότι η εκδίκηση του Πάτροκλου θα φέρει πιο κοντά και το δικό του τέλος, προφητεύοντας τον θάνατο του ήρωα /ο ποιητής αρέσκεται στο «θαυμαστό»   –  τη θέση του θυμού παίρνει στο εξής η εκδικητική μανία του Αχιλλέα)

Ανάγνωση της ενότητας Τ 1-152.  Αξιοποίηση της εικόνας στη σελ. 131.

 


Περιληπτική αναδιήγηση της  ραψωδίας  Υ.

Επισήμανση των κύριων σημείων που βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου. (27η  μέρα /τέταρτη μέρα μάχης: στον Όλυμπο, σε συνέλευση των θεών, ο Δίας αίροντας την απαγόρευση επιτρέπει στους θεούς να πάρουν μέρος στη μάχη /θεομαχία – οι θεοί κατεβαίνουν στο πεδίο της μάχης και  χωρίζονται στα δύο στρατόπεδα /ακραία μορφή ανθρωπομορφισμού – ακολουθεί η μονομαχία Αχιλλέα-Αινεία, σύμφωνα πάντα με την ομηρική τακτική – ο Αινείας βρίσκεται σε δεινή θέση, επεμβαίνει όμως ο Ποσειδώνας και τον σώζει – ακολουθεί σύγκρουση ανάμεσα στους δύο στρατούς, με πρωταγωνιστή τον Αχιλλέα, που κυνηγά πάνω στο άρμα του τους Τρώες και σκορπίζει τον θάνατο στην τρωική πεδιάδα)

 


Περιληπτική αναδιήγηση της ραψωδίας  Φ.

Επισήμανση των κύριων σημείων που βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου. (27η  μέρα /τέταρτη μέρα μάχης: η μάχη συνεχίζεται – πολλοί Τρώες πέφτουν νεκροί από το σπαθί του Αχιλλέα –  ανάμεσά τους  ο γιος του Πρίαμου Λυκάονας και ο Αστεροπαίος, εγγονός του ποταμού Αξιού –  ο ποταμός Σκάμανδρος παραπονιέται ότι έχει γεμίσει νεκρούς και δεν μπορεί να κυλήσει τα νερά του, ο Αχιλλέας του απαντά περιφρονητικά – ο ποταμός φουσκώνει τα νερά του και ορμά να τον πνίξει – ο ήρωας σώζεται με την παρέμβαση της Αθηνάς και του Ποσειδώνα – ο Σκάμανδρος ζητάει τη συνδρομή του ποταμού Σιμόεντα –  τα δυο ποτάμια πλημμυρίζουν τον κάμπο και ο Αχιλλέας κινδυνεύει – ο Ήφαιστος μετά από παράκληση της Ήρας, ανάβει πελώρια φωτιά, καίει τα δέντρα στις όχθες του Σκάμανδρου και δαμάζει τον ποταμό – οι θεοί μάχονται, άλλοι με το μέρος των Αχαιών και άλλοι με το μέρος των Τρώων /κωμικό χαρακτήρα – ο Αχιλλέας φτάνει μπροστά στις πύλες της Τροίας – ο Απόλλωνας με ενανθρώπιση παραπλανά τον Αχιλλέα και τον απομακρύνει προς τον ποταμό – οι Τρώες βρίσκουν ευκαιρία να μπουν στην πόλη / προοικονομείται η σπουδαιότερη και κρισιμότερη για την εξέλιξη του μύθου μονομαχία Αχιλλέα-Έκτορα)

 

Κατέβασε το σχέδιο του μαθήματος κείμενο

 

© Ευαγγελία Οικονόμου

 

αρχή