Κεφάλαιο 3 ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΜΗΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ (717-1025)
I. ΠΑΓΙΩΣΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ Μ. ΑΣΙΑ

4. Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους



Δυναστεία των Ισαύρων ή Συριακή δυναστεία
Λέοντας Γ' (717-741) αετ Βικιπαίδεια
Κωνσταντίνος Ε' (741-775) αετ Βικιπαίδεια
Λέοντας Δ' Χάζαρος (775-780) αετ Βικιπαίδεια
Κωνσταντίνος Στ'- Ειρήνη (780-790)
Κωνσταντίνος Στ' (790-797) αετ Βικιπαίδεια
Ειρήνη (797-802) αετ Βικιπαίδεια
«Διάδοχοι» της δυναστείας των Ισαύρων
Νικηφόρος Α' (802-811) αετ Βικιπαίδεια
Σταυράκιος (811) αετ Βικιπαίδεια
Μιχαήλ Α' ο Ραγκαβές (811-813) αετ Βικιπαίδεια
Λέων Ε' Αρμένιος(813-820) αετ Βικιπαίδεια
Δυναστεία του Αμορίου
Μιχαήλ Β' ο Τραυλός (Ψελλός)(820-829) αετ Βικιπαίδεια
Θεόφιλος (829-842) αετ Βικιπαίδεια
Μιχαήλ Γ' ο Μέθυσος (842-867) αετ Βικιπαίδεια
Δυναστεία των Μακεδόνων (Μακεδονική δυναστεία)
Βασίλειος Α' ο Μακεδών (867-886) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Λέων ΣΤ' ο Σοφός (886-912) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Αλέξανδρος (912-913) αετ Βικιπαίδεια
Κωνσταντίνος Ζ' ο Πορφυρογέννητος (913-959) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Ρωμανός Α' Λεκαπηνός (920-944) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Ρωμανός Β' (959-963) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Νικηφόρος Β' Φωκάς (963-969) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Ιωάννης Α' Τσιμισκής (969-976) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Βασίλειος Β'  (976-1025) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Κωνσταντίνος Η' (1025-1028) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Ζωή (1028-1050) αετ Βικιπαίδεια
Ρωμανός Γ' ο Αργυρός (1028-1034) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Μιχαήλ Δ' ο Παφλαγών (1034-1041) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Μιχαήλ Ε' ο Καλαφάτης (1041-1042) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Κωνσταντίνος Θ' ο Μονομάχος (1042-1055) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Θεοδώρα (1042 & 1055-1056 ) αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια
Μιχαήλ ΣΤ' Βρίγγας (Στρατιωτικός) (1056-1057) εκτός δυναστείας αετ ΙΜΕ Βικιπαίδεια

 

πάνω

 


 

4. Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους

Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:

Η πορεία εκχριστιανισμού των Μοραβών και η σημασία της, σ. 39

Ο εκχριστιανισμός των Βουλγάρων, σ. 39

Το Σχίσμα του 867, σ. 39

Υποστηρικτικό υλικό:

-Διαδραστική εφαρμογή, « Η αποστολή εκχριστιανισμού των Σλάβων», Φωτόδενδρο: εδώ

-«Οι διαφορές των δύο εκκλησιών», Μαθησιακά αντικείμενα, Φωτόδεντρο: εδώ

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

- Ερωτήσεις 2 και 3, σ. 40 του βιβλίου.

 1 ώρα 

 

Διδακτικοί στόχοι

1. Να κατανοήσουν οι μαθητές τις προϋποθέσεις και να παρακολουθήσουν τα στάδια του εκχριστιανισμού των Μοραβών και των Βουλγάρων.

2. Να αξιολογήσουν οι μαθητές τη σημασία του εκχριστιανισμού των σλαβικών λαών.

 

Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας

Η ενότητα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αναφέρεται στον εκχριστιανισμό των Μοραβών, το δεύτερο στον εκχριστιανισμό των Βουλγάρων. Η πρώτη από τις δύο βασικές προϋποθέσεις του εκχριστιανισμού των Μοραβών ήταν η επιλογή του ηγεμόνα τους Ραστισλάβου να στηριχθεί στη μακρινή αλλά ισχυρή αυτοκρατορία των Ρωμαίων, για να αποκρούσει τις απειλές που εκπορεύονταν από τους γείτονές του Βουλγάρους και Γερμανούς. Η δεύτερη προϋπόθεση ήταν η φιλελεύθερη απόφαση των Βυζαντινών να διαδώσουν τον Χριστιανισμό στους Σλάβους με όργανο τη σλαβική γλώσσα. Με την απόφαση αυτή συνδέεται άμεσα το περιεχόμενο του πρώτου παραθέματος.

Η απόφαση αυτή οδήγησε στην επεξεργασία του σλαβικού αλφαβήτου και στην μετάφραση των βασικών λειτουργικών βιβλίων του Χριστιανισμού στη σλαβική γλώσσα. Το έργο αυτό ανέλαβαν και πραγματοποίησαν με επιτυχία οι δύο εκ Θεσσαλονίκης ιεραπόστολοι και αδελφοί Κύριλλος - Κωνσταντίνος και Μεθόδιος. Ακολούθως ταξίδεψαν στη Μοραβία, όπου μόρφωσαν ιερείς και οργάνωσαν τη μοραβική εκκλησία.

Το παράδειγμα των Μοραβών και άλλων σλαβικών φύλων επηρέασε καθοριστικά την απόφαση του βούλγαρου ηγεμόνα Βόρη να οδηγήσει τον λαό του στον Χριστιανισμό. Αρχικά ο Βόρης στράφηκε προς την Εκκλησία της Ρώμης και αυτό προκάλεσε τη σύγκρουση του Βυζαντίου με τη Ρώμη, από την οποία προέκυψε το λεγόμενο «Φωτίειο Σχίσμα» μεταξύ των δύο εκκλησιών. Ο Βόρης αναγκάστηκε από τον βυζαντινό στρατό να εκδιώξει τους Ρωμαίους απεσταλμένους και να δεχτεί βυζαντινούς απεσταλμένους. Αργότερα στράφηκε και πάλι προς τη Ρώμη, επιδιώκοντας να χειραφετηθεί από το πατριαρχείο της Κων/λης. Το πρόβλημα της εξάρτησης της νεαρής βουλγαρικής εκκλησίας κρίθηκε από την Οικουμενική Σύνοδο του έτους 870. Η Βουλγαρική Εκκλησία θα υπαγόταν στο εξής στο Πατριαρχείο της Πόλης (πρώτος διδακτικός στόχος).

Τα αποτελέσματα του εκχριστιανισμού των Μοραβών και των Βουλγάρων ήταν σημαντικά: Οι Σλάβοι εντάχθηκαν στο σύστημα ενός πολιτισμού που έχει δύο συνιστώσες, το Βυζάντιο και τον Χριστιανισμό, ενώ ενίσχυσαν την ενότητά τους (δεύτερος διδακτικός στόχος).

 

Σχολιασμός του υποστηρικτικού υλικού

Το πρώτο παράθεμα αναφέρεται στη θεωρία των τριών ιερών γλωσσών που πρέσβευε τότε η ρωμαϊκή εκκλησία και στην αναίρεσή της από τον Κωνσταντίνο. Η θεωρία των τριών ιερών γλωσσών συνίστατο στην άποψη ότι η διάδοση και διδασκαλία του Χριστιανισμού ήταν θεμιτή μόνο στη λατινική, την ελληνική και την εβραϊκή γλώσσα. Ο Κωνσταντίνος ανασκεύασε πειστικά αυτή τη θεωρία, όταν, ταξιδεύοντας προς τη Ρώμη, συναντήθηκε με εκπροσώπους του λατινικού κλήρου στη Βενετία. Το επιχείρημα του Κωνσταντίνου ήταν ότι πολλοί λαοί έχουν τη δική τους γραφή και ότι όλοι οι λαοί δικαιούνται σύμφωνα με τον Δαβίδ να υμνούν τον θεό στη δική τους γλώσσα. Μ' άλλα λόγια στον εκλεκτικισμό συγκεκριμένης θεωρίας αντέταξε τη δημοκρατική ιδέα της ισότητας όλων των λαών και γλωσσών της γης ενώπιον του θεού.

Το δεύτερο παράθεμα αναφέρεται στο περιεχόμενο της επιστολής του Φωτίου προς τους εκπροσώπους των ανατολικών πατριαρχείων. Με αυτή ο Φώτιος στηλιτεύει και καταδικάζει τις δογματικές και λειτουργικές παρεκκλίσεις που οι απεσταλμένοι της ρωμαϊκής εκκλησίας επιδίωκαν να επιβάλουν στους Βουλγάρους (νηστεία Σαββάτου, αγαμία ιερέων, συντόμευση της Αγίας Τεσσαρακοστής κατά μία εβδομάδα, αποκλειστική τέλεση του μυστηρίου του χρίσματος από επισκόπους, εκπόρευση Αγίου Πνεύματος και εκ του Υιού).

Η εικόνα με τους ιεραποστόλους Κύριλλο και Μεθόδιο που βρίσκεται σήμερα στη Φιλιππούπολη, είναι δημιούργημα της νεότερης εποχής (1862) και προδίδει την αντίληψη που έχουν οι σλαβικοί λαοί για τους δύο μεγάλοι δασκάλους τους.

 

Υποδείξεις για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις του βιβλίου

Η άποψη του ρωμαϊκού κλήρου ήταν ότι οι Σλάβοι θε έπρεπε να διδαχτούν τον Χριστιανισμό με βιβλία γραμμένα στη λατινική ή την ελληνική ή την εβραϊκή και όχι βέβαια στη σλαβική γλώσσα, γιατί ούτε οι απόστολοι ούτε οι πάπες ούτε οι Μεγάλοι Πατέρες της Δυτικής Εκκλησίας (ως παραδείγματα αναφέρονται ο Γρηγόριος ο Μέγας, ο Ιερώνυμος και ο Αυγουστίνος) επινόησαν ή χρησιμοποίησαν μία γραπτή σλαβική γλώσσα. Ο Κωνσταντίνος απέκρουσε το παράλογο αυτό επιχείρημα με την επισήμανση ότι πολλοί λαοί είχαν ήδη μια γραφή και ότι, σύμφωνα με τον Δαβίδ, όλοι οι λαοί είχαν το δικαίωμα να δοξολογούν τον θεό στη γλώσσα τους.

Ο Κωνσταντίνος με τη θέση που υιοθέτησε μετουσίωσε σε πράξη τον βαθύ ανθρωπισμό και τη φιλελεύθερη νοοτροπία που διέπνεαν τη Βυζαντινή Εκκλησία στα μέσα του 9ου αι.. Ο εμπνευσμένος πατριάρχης Φώτιος, με την αμέριστη συνδρομή της κοσμικής εξουσίας και μιας πλειάδας άξιων συνεργατών στους οποίοι συγκαταλέγονταν και οι δύο ιεραπόστολοι των Σλάβων, επεξεργάστηκε και εφάρμοσε ένα νέο μοντέλο εκχριστιανισμού των γειτονικών με το Βυζάντιο λαών, που στηριζόταν στη γλώσσα του εκχριστιανιζόμενου κάθε φορά λαού. Έτσι απέδειξε τη διορατικότητα, την ανεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα της βυζαντινής εκκλησίας και του βυζαντινού κράτος στις ανάγκες και τα δεδομένα του νέου διεθνούς περιβάλλοντος που είχε διαμορφωθεί στα μέσα του 9ου αι. (πρώτη ερώτηση).

 

Ο εκχριστιανισμός των Μοραβών από το Βυζάντιο υπήρξε μια διαδικασία εντελώς ειρηνική. Ο Ραστισλάβος ζήτησε με επίσημη πρεσβεία ιεραποστόλου από το Βυζάντιο και αυτό ανταποκρίθηκε πρόθυμα. Αντίθετα, στην περίπτωση των Βουλγάρων χρησιμοποιήθηκε από το Βυζάντιο στρατιωτική βία και τα πράγματα έλαβαν απροσδόκητη και επεισοδιακή εξέλιξη. Διακρίνουμε στην υπόθεση αυτή τέσσερις φάσεις: 1. Ο Βούλγαρος ηγεμόνας Βόρης στρέφεται προς την Εκκλησία της Ρώμης, για να αναλάβει αυτή το έργο του προσηλυτισμού του λαού του. 2. Ο βυζαντινός στρατός υποχρεώνει τον Βούλγαρο ηγεμόνα να εκδιώξει τον ρωμαιοκαθολικό κλήρο και να ζητήσει ιεραποστόλους από το Βυζάντιο. 3. Ο Βόρης εκδιώκει τους βυζαντινούς και στρέφεται εκ νέου προς τον πάπα της Ρώμα. 4. Η Σύνοδος του 870 δικαιώνει το πατριαρχείο Κων/λης και υπάγει στη δικαιοδοσία του την Εκκλησία της Βουλγαρίας (δεύτερη ερώτηση).

 

Οι Σλάβοι τιμούν ιδιαίτερα τους δύο ιεραποστόλους Μεθόδιο και Κωνσταντίνο - Κύριλλο, διότι αυτοί και οι μαθητές τους διαμόρφωσαν τις στέρεες προϋποθέσεις (σλαβικό αλφάβητο και λειτουργικά βιβλία), για να αναπτύξουν οι σλαβικοί λαοί γραπτό πολιτισμό, λογοτεχνία (με θρησκευτικό αρχικά περιεχόμενο) και τρόπο ζωής (modus vivendi) που έφεραν τη διπλή και καθοριστική σφραγίδα - επίδραση του Χριστιανισμού και του Βυζαντίου Οι αρκετά ευανάγνωστες σλαβικές επιγραφές επιτρέπουν την εύκολη ταύτιση των δύο απεικονιζόμενων ιεραποστόλων και αδελφών: Αριστερά με μοναστικό ένδυμα ο λιπόσαρκος Κύριλλος, δεξιά με τα αρχιερατικά άμφια ο ευτραφέστερος και νεότερος Μεθόδιος (τρίτη ερώτηση).

 

 

πάνω

 



χρονολόγιο ιμε Δες κι εδώ

717| 726| 730| 732| 740| 741| 747| 763| 775| 780| 787| 790| 797| 800| 802| 811| 812| 813| 815| 820| 823| 829| 838| 842| 860| 863| 864 867| 870| 879| 886| 887| 895| 912| 913| 920| 943| 951| 959| 961| 962| 963| 965| 968| 969| 975| 976| 989| 997| 1002| 1014| 1018| 1025| 1028| 1028| 1034| 1041| 1042| 1054| 1055| 1056|

Όροι – κλειδιά της ενότητας
Εκχριστιανισμός Μοραβών, Ραστισλάβος, Φώτιος, Κωνσταντίνος, Μεθόδιος, σλαβικό αλφάβητο, ενίσχυση ενότητας Σλάβων, εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος και εκ του Υιού, σύνοδοι του 867 και του 870.

α. Ο εκχριστιανισμός των Μοραβών

Η Μεγάλη Μοραβία

σχόλιο Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων, ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του βυζαντινού πολιτισμού, ξεκίνησε από τη Μοραβία. Ο ηγεμόνας αυτής της χώρας Ραστισλάβος ζήτησε από το Βυζάντιο ιεραποστόλους, για να διδάξουν στον λαό του τον Χριστιανισμό (862/3). Επιθυμούσε να στηριχτεί στο Βυζάντιο, για να αντισταθμίσει την απειλή των Γερμανών και των Βουλγάρων.

Ανασκευή της θεωρίας των τριών γλωσσών

Όταν ο Κωνσταντίνος ήταν στη Βενετία, μαζεύτηκαν οι λατίνοι επίσκοποι, ιερείς και μοναχοί και στράφηκαν εναντίον του, όπως οι κουρούνες ενάντια στο γεράκι, και διατύπωσαν την αίρεση των τριών γλωσσών, λέγοντας: «Πώς συμβαίνει να έχεις επινοήσει για τους Σλάβους μια γραφή και να τους διδάσκεις κείμενα γραμμένα σ' αυτή, μια γραφή που δεν τη βρήκε ποτέ κανένας ως σήμερα ούτε απόστολος ούτε πάπας ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ούτε κι ο Ιερώνυμος; Εμείς ξέρουμε μόνο τρεις γλώσσες, στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται γραπτώς ο θεός, την εβραϊκή, τη λατινική και την ελληνική». Ο Φιλόσοφος απάντησε: «Μήπως η βροχή δεν έρχεται από τον Θεό και δεν πέφτει για όλους τους ανθρώπους; Μήπως ο ήλιος δεν λάμπει για όλους τους ανθρώπους και μήπως όλοι δεν αναπνέουμε τον ίδιο αέρα; [...] Πολλοί λαοί έχουν δική τους γραφή και κάθε λαός τιμά τον θεό στη δική του γλώσσα [...]».

Βίος Κωνσταντίνου, γερμ. μετ. Jo. Bujnoch (Slavische Geschichtschreiber 1), Γκρατς-Βιέννη-Κολονία 1958, 71-72


σχόλιο Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ' και ο πατριάρχης Φώτιος αντιλήφθηκαν τα οφέλη της πρότασης του Ραστισλάβου. Το Βυζάντιο θα μπορούσε να επεκτείνει την επιρροή και την πνευματική του ακτινοβολία στην κεντρική Ευρώπη. Η αποστολή ανατέθηκε στους δύο αδελφούς από τη Θεσσαλονίκη Μεθόδιο και Κωνσταντίνο (που αργότερα πήρε το μοναστικό όνομα Κύριλλος). Ήταν έμπειροι διπλωμάτες και γνωστοί λόγιοι και γνώριζαν άριστα τη σλαβική και άλλες γλώσσες.

Κύριλλος και Μεθόδιος Κύριλλος και Μεθόδιος: Αποστολή εκχριστιανισμού των Σλάβων (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)

σχόλιο Οι δύο αδελφοί έφτασαν στη Μοραβία το θέρος του 863. Ο Κωνσταντίνος δημιούργησε ένα σλαβικό αλφάβητο που απέδιδε όλες τις φωνητικές ιδιαιτερότητες της σλαβικής.

σχόλιο Ο Κωνσταντίνος δεν αρκέστηκε σ' αυτό, αλλά απέδωσε στα σλαβικά τη Θεία Λειτουργία και τα ιερά βιβλία.

β. Σημασία του εκχριστιανισμού

σχόλιο Η χρήση της σλαβικής διευκόλυνε τους Μοραβούς να κατανοήσουν το κήρυγμα και τη λειτουργία και εξασφάλισε τεράστια επιτυχία στο ιεραποστολικό έργο.

σχόλιο Οι δύο αδελφοί οργάνωσαν τη σλαβική εκκλησία (863-866) και μύησαν τους Σλάβους στο πολιτιστικό σύστημα των Ελλήνων και του Χριστιανισμού. Ο εκχριστιανισμός συντέλεσε επίσης στην ενότητα των Σλάβων, καθώς ενίσχυσε την κοινότητα της φυλής με την κοινότητα της πίστης.

γ. Ο εκχριστιανισμός των Βουλγάρων

Η βάπτιση του Βόρη»σχόλιο Στο ζήτημα του εκχριστιανισμού των Βουλγάρων η βυζαντινή εκκλησία συγκρούστηκε με τον πάπα, ο οποίος επιδίωκε την επέκταση της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας στην άμεση γειτονιά του Βυζαντίου. Ο βυζαντινός στρατός υποχρέωσε τον Βούλγαρο ηγεμόνα Βόρη να δεχτεί τον Χριστιανισμό από την Κωνσταντινούπολη και να βαπτιστεί μάλιστα ο ίδιος με ανάδοχο τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ' (864).

σχόλιο Ωστόσο, λίγο αργότερα με πρόσκληση του Βόρη, ο πάπας έκανε νέα επέμβαση στα ζητήματα της Βουλγαρικής Εκκλησίας. Τότε ο πατριάρχης Φώτιος, υπερασπιζόμενος την ανεξαρτησία της βυζαντινής εκκλησίας και τα ζωτικά συμφέροντα του Βυζαντινού Κράτους, κατήγγειλε την επέμβαση της Ρώμης στη Βουλγαρία και κατηγόρησε τη ρωμαϊκή εκκλησία για λειτουργικά και δογματικά λάθη.

σχόλιο Η σύνοδος του έτους 867 αναθεμάτισε τον πάπα, απέρριψε το δόγμα περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος και εκ του Υιού (filioque) και καταδίκασε την επέμβαση της Ρώμης στη Βουλγαρία. Με απόφαση της συνόδου του 870 η εκκλησία της Βουλγαρίας υπάχθηκε οριστικά στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης.

Οι διαφορές Οι διαφορές Ορθόδοξης και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ: Στα βήματα ενός μοναχού του 10ου αιώνα στο Βυζάντιο (Σειρά 22 επεισοδίων, ΙΜΕ)

39


Οι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος. Βουλγαρική εικόνα του 1862. Μουσείο Φιλιππούπολης (Plovdiv).
Κύριλλος και Μεθόδιος

Απόψεις του Φωτίου για τη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία

Ο Φώτιος [...] αναφέρει τις άθλιες συνήθειες και τις ψευδείς διδασκαλίες που επέβαλαν οι μοχθηροί Λατίνοι στους άτυχους Βουλγάρους: αυτές περιλάμβαναν την πρακτική της νηστείας του Σαββάτου και τη συντόμευση της Τεσσαρακοστής κατά μια εβδομάδα, την καταδίκη των νυμφευμένων ιερέων και την επιμονή στο ότι μόνο επίσκοποι μπορούν να τελούν το μυστήριο του χρίσματος [...]. Ακόμη σοβαρότερο ήταν το γεγονός, τόνιζε ο Φώτιος, ότι οι λατίνοι κληρικοί στη Βουλγαρία προπαγάνδιζαν το δόγμα της διπλής εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος· αυτό ήταν καθαρή αίρεση [...].

D. Obolensky, Η Βυζαντινή Κοινοπολιτεία. Η Ανατολική Ευρώπη, 500-1453, μετ. Γ. Τσεβρεμές, Θεσσαλονίκη 1991, 158-159.


εικ2 eik3 εικ4

χρονολόγιο

 


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


  1. Σε ποια γλώσσα ή ποιες γλώσσες πίστευαν αντίστοιχα οι εκπρόσωποι της Ρωμαϊκής και της Βυζαντινής Εκκλησίας ότι έπρεπε να εκχριστιανίζονται οι ξένοι λαοί, σύμφωνα με το πρώτο παράθεμα; Τι συμπεραίνεις από αυτή τη στάση για τη νοοτροπία των δύο εκκλησιών και τη στάση τους απέναντι στους άλλους λαούς;
  2. Μπορείς να επισημάνεις τις διαφορές που παρουσιάζονται στη διαδικασία εκχριστιανισμού των Μοραβών και των Βουλγάρων;
  3. Γιατί οι Σλάβοι τιμούν ιδιαίτερα τον Μεθόδιο και τον Κύριλλο; Μπορείς να αναγνωρίσεις από τις επιγραφές της εικόνας με τους δύο ιεραποστόλους ποιος είναι ο Μεθόδιος και ποιος o Κύριλλος;


Δυναστείες και αυτοκράτορες του Βυζαντίου: εικ.
Διάβασε για την περίοδο από το 867-1025 ΙΜΕ
Κύριλλος και Μεθόδιος: Βικιπαίδεια εικ

 

 

© Γιάννης Παπαθανασίου