Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Τεχνικός Πολιτισμός

Χρήσιμες Συνδέσεις

 Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός ΣΕΠ – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή 

Κατεβάστε τις επίσημες οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος Σχ. έτους 2017-18 (16-9-2017

Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών (19-11-2015)

Σύμφωνα με το νόμο για τα ΕΠΑΛ (Ν. 4186/ΦΕΚ 193 Α/ 17-9-2013 - άρθρο 11) αλλά και το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα ΦΕΚ 68Α/17-5-2017 το μάθημα δεν εξετάζεται γραπτά .

Επικουρικά, μπορείτε να συμβουλεύεστε επιλογές από παλαιότερες οδηγίες για τον ΣΕΠ  που αναγράφονται παρακάτω ενώ για θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας να συμβουλεύεστε τον σχετικό οδηγό Διδάσκοντας την Υγιεινή και Ασφάλεια στο σχολείο.

Το ΣΕΠ αποτελεί ένα σημαντικότατο μάθημα για το ΕΠΑΛ. Βοηθάει τους μαθητές να ανακαλύψουν τον εαυτό τους αλλά και το σχολείο να τους προσεγγίσει καλύτερα. Στη συνέχεια, σε συνδυασμό και με άλλα μαθήματα εισαγωγής (πχ Αρχές Μηχανολογίας), δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διερευνήσουν τα επαγγέλματα που τους ταιριάζουν.

Επίσης, ο εκπαιδευτικός που το διδάσκει θα πρέπει να ανακαλύψει τις ιδιαιτερότητες των μαθητών, άρα μπορεί να βοηθήσει συνολικά και τους υπόλοιπους καθηγητές να προσεγγίσουν καλύτερα τους μαθητές τους, όχι μόνο σε ζητήματα μάθησης αλλά ακόμη και συμπεριφοράς μέσα στην τάξη.

Κατά τη γνώμη μας, το ΣΕΠ θα πρέπει να ανατίθεται σε έμπειρους καθηγητές που μπορούν να ανταποκριθούν στις  παραπάνω μποχρεώσεις και όχι να ανατίθεται αποκλειστικά με κριτήρια συμπλήρωσης ωραρίου.

Τρόπος διδασκαλίας

Είναι αναγκαίο από τις πρώτες ημέρες, ο εκπαιδευτικός να πλησιάσει τους μαθητές και να προσπαθήσει, όχι μόνο με τη συζήτηση αλλά και με συγκεκριμένες μικροεργασίες – ασκήσεις να διαγνώσει αρχικά τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες των μαθητών, ώστε να μπορέσει να παρέμβει συμβουλευτικά και να τους καθοδηγήσει στην επιλογή των εργασιών που θα εκπονήσουν στο πλαίσιο του μαθήματος.

Όπως αναφέρεται στο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος (αναφέρεται στο παλιό 2006:

Ο σκοπός του μαθήματος – που σε γενικές γραμμές έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα - είναι να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες στις επαγγελματικές επιλογές τους, παρουσιάζοντας αρχικά τις διάφορες ειδικότητες και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας. Επίσης να τους στηρίξει στην προσπάθειά τους για μια πορεία δια βίου ανάπτυξης και ειδικότερα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (Life Skills).

Η πραγματοποίηση του στόχου αυτού επιχειρείται μέσα από τους τέσσερις διεθνώς καθορισμένους στόχους του ΣΕΠ που είναι η αυτογνωσία, η πληροφόρηση, η δυνατότητα λήψης αποφάσεων και τέλος η ομαλή μετάβαση στον εργασιακό χώρο.

 Όπως αναφέρεται στο έγγραφο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΠΡΑΞΗ 26/18-9-06 - Οδηγίες μαθημάτων Α΄τάξης ΕΠΑΛ σχετικά με το ΣΕΠ :

Οι έρευνες και οι εργασίες αυτές προτείνεται να πραγματοποιούνται κυρίως με τη μέθοδο του σχεδίου εργασίας (project) και τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης (case study), που βοηθούν τους μαθητές στην καλλιέργεια ερευνητικών και κριτικών δεξιοτήτων

Οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις προκειμένου να προσεγγίσει αποτελεσματικότερα ο μαθητής έννοιες που αφορούν τον εαυτό του και τις συνθήκες του σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας είναι πολλές. Αναφέρονται ενδεικτικά οι παρακάτω:

  • Συμπλήρωση ερωτηματολογίων με δημιουργική συζήτηση που ακολουθεί

  • Επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων, δεδομένου ότι τα διαγράμματα, μαζί με άλλο χρήσιμο υλικό, αποτελούν κείμενα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών.

  • Συζήτηση σε ομάδες ή και ανά ζεύγη

  • Ασκήσεις προσομοίωσης (με παίξιμο ρόλων, δημιουργία σεναρίων με θέματα κυρίως σχετικά με την απασχόληση και τις στερεοτυπικές αντιλήψεις, κ.ά.).

  • Συνεργασία με φορείς απασχόλησης

  • Στρατηγικά οργανωμένες επισκέψεις σε χώρους εργασίας

  • Διοργανώσεις ημερίδων  από τους μαθητές με προσκλήσεις ατόμων για ενημέρωση για τις συνθήκες στο σύγχρονο περιβάλλον εργασίας.

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, εκπονούν διάφορες εργασίες  χρησιμοποιώντας πληροφορίες και γνώσεις από πηγές εντός και εκτός σχολείου, όπως επαγγελματικοί χώροι, βιβλιοθήκες, επιστημονικά ιδρύματα κ.α.  Οι εργασίες που ανατίθενται στους μαθητές σχεδιάζονται έτσι ώστε να χρησιμοποιούν οι μαθητές αρκετές σύγχρονες πηγές και, βεβαίως, το διαδίκτυο και τα σχολικά εργαστήρια. Ειδικότερα στις τεχνικές ειδικότητες τα εργαστήρια προτείνεται να έχουν κυρίαρχο ρόλο στην κατασκευή των έργων των μαθητών.

Προτείνεται οι μαθητές να επιλέγουν τις θεματικές ενότητες με τις οποίες επιθυμούν να ασχοληθούν, με βάση τα ενδιαφέροντά τους, καθώς και τους τομείς και ειδικότητες που λειτουργούν στο σχολείο τους. "
(απόσπασμα από τις συνολικές παλιές οδηγίες που βρίσκονται στη διεύθυνση http://users.sch.gr/grasy-epal-elven/sep_analitico.html  )

Επισημαίνουμε ότι το βιβλίο του ΣΕΠ για τον τομέα Υγείας Πρόνοιας, προτείνει αρκετές εργασίες και ασκήσεις που μπορούν να βοηθήσουν καθοριστικά τον εκπαιδευτικό που διδάσκει το μάθημα.

Η Πύλη Επαγγελματικού Προσανατολισμού http://www.mysep.gr περιλαμβάνει χρήσιμες οδηγίες, περιγραφή του επαγγελματικού λυκε;ioy, επαγγελματικές και εκπαιδευτικές διεξόδους,  περιγράμματα επαγγελμάτων,  κλπ

 Περισσότερες πληροφορίες παιδαγωγικού περιεχομένου στα παρακάτω άρθρα.

Πως να κάνω μάθημα όταν το επίπεδο μαθητών είναι τόσο χαμηλό;

Τρόποι μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας στην Τεχνική Εκπαίδευση

Καλύτερη προσέγγιση των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων των μαθητών

Συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές 

Πως μαθαίνουν οι μαθητές

Παλαιότερο υλικό και οδηγίες

Οι επίσημες οδηγίες για το σχολικό έτος 2016-17 (ενημέρωση 3-2-2017)

Επίσημες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για το μάθημα  (παλαιότερες)