Μετάφραση: Νίκος Σκουλίδης
χημεία από τον Σταυρακαντωνάκη Γιώργο Χημικό -Λύκειο Γαζίου Ηράκλειο mailto:stayrakant@sch.gr |
|
απόΥδρογονάνθρακες: ένα ορυκτό αλλά όχι (ακόμη) εξαφανισμένοΜετάφραση: Νίκος Σκουλίδης
Αποθήκευση σε δεξαμενές
Αυτό το υγρό, μαζί με νερό που επίσης παγιδεύτηκε, βρήκε διαδρόμους προς τα πάνω μέσα από τα πορώδη πετρώματα μέχρι που – σε μερικές περιπτώσεις – σταμάτησε από ένα αδιαπέραστο στρώμα ιζήματος. Εκεί όπου η κατασκευή, καθοριζόμενη από διάκενα και παραμορφώσεις, σχημάτισε τρισδιάστατες περιφράξεις, ή κοιτάσματα, το υγρό συσσωρεύτηκε και παρέμεινε έτσι σιγοβράζοντας ήσυχα. Εξαιτίας της έλλειψης οξυγόνου, η ηλιακή ενέργεια που είχε αποθηκευτεί σαν χημική ενέργεια στα μόρια, δεν επηρεάσθηκε (οξειδώθηκε) αλλά διατηρήθηκε για εκατομμύρια χρόνια. Μερικές φορές μια ξεχωριστή αέρια φάση σχηματίσθηκε πάνω από το πετρέλαιο, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, όπου μόνο πολύ μικρά μόρια υδρογονανθράκων βρήκαν το δρόμο για τη δεξαμενή σχηματίσθηκε μια ‘φούσκα αερίου’. Να σημειώσουμε ότι μια τέτοια φούσκα αερίου, όπως ακριβώς και στη δεξαμενή πετρελαίου, εσωκλείεται σε πορώδη πετρώματα, οι πόροι των οποίων είναι γεμάτοι από πετρέλαιο και/ή αέριο και/ή νερό.
Ανάγκη για ενέργεια στον σύγχρονο κόσμο
Υγροποιημένο αέριο Με την τεχνολογία τους υγροποίησης του φυσικού αερίου, το φυσικό αέριο συμπιέζεται περίπου στο 1/600ο του όγκου του, και γίνεται μεταφέρσιμο για μεγάλες αποστάσεις. Πρόσφατα, έγινε επίσης δυνατή η χημική μετατροπή του σε εμπορική κλίμακα σε βαρύτερο (υγρό) υδρογονάνθρακα όπως η βενζίνη ή το ντίζελ (GtL, αέριο σε υγρό). Έτσι, τεράστια αποθέματα αερίου (για παράδειγμα στον Περσικό Κόλπο, υπάρχει ένα κοίτασμα 10 φορές μεγαλύτερα από αυτό στο Slochteren στην Ολλανδία, το μεγαλύτερο απόθεμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη, εκτιμούμενο σε 1.5 1012 m3, η Ρωσία επίσης έχει τεράστιες ποσότητες κοιτασμάτων) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες για ενέργεια. Όλα αυτά έγιναν δυνατά χάρη στη ανάπτυξη πολύ υψηλής τεχνολογίας. Το πρώτο πηγάδι για πετρέλαιο της Shell στο Μίρι της Μαλαισίας, ήταν μόνο 140 m βαθύ και ανοίχθηκε το 1910 με μια τεχνική που οι Κινέζοι είχαν χρησιμοποιήσει για αιώνες για την εξόρυξη αλατιού. Στα 60 χρόνια της λειτουργίας της, 100 000 m3 πετρελαίου αντλήθηκαν με μια αντλία.
Μεταξύ του κοιτάσματος και της εξέδρας, μια πλειάδα προβλημάτων μπορούν να επισυμβούν που πρέπει να είναι γνωστά και κατανοητά. Πέρα από τη γνώση της κατασκευής και την τεχνολογία, απαιτούνται πολλά χρήματα, και αυτός ο τύπος των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων μπορεί να είναι κερδοφόρος αν παράγει μεγάλες ποσότητες πετρελαίου καθημερινά: ανοιχτά των ακτών της Μαλαισίας, ένα νέο κοίτασμα βρέθηκε πρόσφατα, που θα παράγει σε τέσσερις μέρες τόσο πετρέλαιο όσο η πηγή Miri παρήγαγε σε 60 χρόνια, που είναι 650 000 βαρέλια ή περίπου 100 000 m3. Η πραγματικότητα των υδρογονανθράκων Εκτιμούμενα Α/Π: μέχρι 93 χρόνια Κόστος ανά:Το κόστος εξαρτάται έντονα από την πηγή. Το κόστος παραγωγής κυμαίνεται από μια λίγα $ ανά βαρέλι για τα εύκολα πετρέλαια της Σαουδικής Αραβίας μέχρι δεκάδες $ ανά βαρέλι για τα βαρέα πετρέλαια σε απομακρυσμένες περιοχές. Κίνδυνοι: ρύπανση κατά τη μεταφορά και παραγωγή, εκπομπές CO2 κατά τη χρήση. Εκτιμώμενος χρόνος ερευνών:οι έρευνες θα γίνονται για όσο υπάρχουν αυτά τα καύσιμα, για να γίνουν φθηνότερα, καθαρότερα, περισσότερο αποδοτικά ενεργειακά, για την εξαγωγή μεγαλύτερου μέρους πετρελαίου από ένα κοίτασμα (πχ προηγμένη εξαγωγή πετρελαίου), και για την οικονομική εξόρυξη μικρών κοιτασμάτων επίσης. Που θα πάμε από εδώ; Ένα πράγμα είναι σίγουρο: όλο το πετρέλαιο ή το αέριο που έχει αντληθεί έχει χαθεί για πάντα. Το Slochteren φθάνει στο τέλος του, τα περίφημα κοιτάσματα της Βόρειας Θάλασσας τελειώνουν και ακόμη στον Κόλπο του Μεξικού, οι πιο σημαντικές πηγές πετρελαίου για την πιο ενεργοβόρα χώρα – τις ΗΠΑ – τα κοιτάσματα που βρίσκονται είναι όλο και πιο μικρά. Θα έχει η οικονομία των υδρογονανθράκων έναν αργό ή έναν γρήγορο θάνατο; Σε τελευταία ανάλυση, τα αποθέματα είναι σίγουρα πεπερασμένα, αλλά υπάρχουν ακόμη μερικοί άσοι στο μανίκι των υδρογονανθράκων. Προηγμένη εξαγωγή πετρελαίου Ανάλογα με τις ακριβείς συνθήκες ενός κοιτάσματος πετρελαίου, περίπου το ένα τρίτο του διαθέσιμου πετρελαίου γενικά εξορύσσεται. Το υπόλοιπο μένει πίσω στους πόρους των πετρωμάτων. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, κάτι ακόμη μπορεί να γίνει και να εξαχθεί περισσότερο πετρέλαιο, από την σχετικά απλή έγχυση νερού για να πιέσει το πετρέλαιο από το κοίτασμα, μέχρι να σαρωθεί με απορρυπαντικά και πολυμερή για να ελευθερώσει κάποιο από το πετρέλαιο από τα πετρώματα. Εξ αιτίας των υψηλών τιμών του πετρελαίου, αυτές οι προηγμένες μέθοδοι εξαγωγής πετρελαίου γίνονται πολύ ενδιαφέρουσες. Βαρέα πετρέλαια και πισσώδης άμμος Υπάρχουν ακόμη κοιτάσματα που περιέχουν πολύ βαριά, πχ παχύρευστα, πετρέλαια. Παλιότερα αυτά δεν εκμεταλλεύονταν οικονομικά αλλά τώρα επίσης, η τεχνολογία μπορεί να κάνει την αλλαγή. Αυτό δεν είναι εύκολο και θα απαιτήσει μεγάλες επενδύσεις, και για την απόκτηση γνώσης επίσης.
Κάρβουνο
Υδρίτες αερίων Το μεθάνιο, από βακτήρια ή
με ορυκτή προέλευση, που απελευθερώνεται στους βυθούς των θαλασσών, μπορεί να
σχηματίσει αυτό που είναι γνωστό σαν υδρίτες αερίων. Αυτό είναι ένα είδος πάγου
ο οποίος, επειδή έχει παγιδευτεί μέσα του μεθάνιο (υπό πίεση), έχει υψηλότερο
σημείο τήξης. Μεγάλες ποσότητες μεθανίου είναι πιθανό να βρίσκονται
αποθηκευμένες σε τεράστια τέτοια αποθέματα υδριτών στο βυθό των ωκεανών,
συμπεριλαμβανομένων και των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ. Η συνολική ενέργεια στους
υδρίτες αερίων εκτιμάται ότι είναι μεγαλύτερη από την συνολική ενέργεια όλων των
άλλων γνωστών ορυκτών καυσίμων. Όμως οι άνθρωποι δεν έχουν ακόμη την παραμικρή
ιδέα για το πώς να αξιοποιήσουν αυτά τα αποθέματα (με ασφάλεια). Αποθέματα και παραγωγή Μεγάλα τμήματα της Γης έχουν ερευνηθεί για την ύπαρξη κοιτασμάτων πετρελαίου και αερίου. Οι περισσότερες περιοχές με υδρογονάνθρακες έχουν βρεθεί: αυτές είναι οι γνωστές σαν περιοχές πετρελαίου και αερίου, συμπεριλαμβανόμενης της Βόρειας Θάλασσας. Σε αυτές τις περιοχές, ακόμη βρίσκονται κοιτάσματα αλλά τα πραγματικά μεγάλα είναι ήδη γνωστά, και γίνεται διαρκώς δυσκολότερο και ακριβότερο να αξιοποιήσουμε τα νέα. Ο πίνακας παρακάτω δίνει την σύνοψη των αποδεδειγμένων κοιτασμάτων. Ωστόσο, υπάρχει αξιοσημείωτη αβεβαιότητα σε αυτούς τους αριθμούς, εξαιτίας τεχνικών λόγων (η εκτίμηση του μεγέθους ενός κοιτάσματος είναι πολύ δύσκολη) και πολιτικής φύσης λόγων (χώρες και εταιρίες έχουν ένα σωρό λόγους να κάνουν τα κοιτάσματα να δείχνουν μεγαλύτερα ή μικρότερα).
Παγκόσμια αποδεδειγμένα αποθέματα και ετήσια
παραγωγή υδρογονανθράκων σε όγκο (m3
αερίου σε συνθήκες 1 bar και 15 °C) και
σε ενέργεια. Α/Π είναι ο λόγος των αποθεμάτων προς την ετήσια παραγωγή, και
δίνει τον αριθμό των ετών που τα γνωστά αποθέματα θα διαρκέσουν αν
εκμεταλλεύονται με τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής. Σύμφωνα με αυτό τον πίνακα, με τα τρέχοντα επίπεδα κατανάλωσης έχουμε ακόμη 93 χρόνια μπροστά μας αν επρόκειτο να χρησιμοποιούμε όλη την ορυκτή ενέργεια. Αυτό ακούγεται περισσότερο ενθαρρυντικό από ότι είναι, για αρκετούς λόγους:
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που παίζουν ρόλο στην εύρεση και στην παραγωγή ορυκτών καυσίμων, αλλά οι κυριότεροι είναι ότι η ποσότητα των υδρογονανθράκων είναι περιορισμένη και ότι τα επιβεβαιωμένα αποθέματα δεν πρέπει να τα βλέπουμε σαν ένα βαρέλι που μπορούμε να το ανοίξουμε οποιαδήποτε στιγμή, πολύς χρόνος και χρήμα πρέπει να επενδυθεί προτού αυτά να μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Είναι κατανοητό ότι θα υπάρξουν προβλήματα παραγωγής πριν γίνει πρόβλημα η εξάντληση των αποθεμάτων. Κορυφή Hubbert Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι οι υδρογονάνθρακες δεν χρησιμοποιούνται μόνο για ενέργεια. Περίπου το ένα δέκατο χρησιμοποιείται στη πετροχημεία για την παραγωγή μιας τεράστια γκάμας προϊόντων: από πλαστικά έως διαλυτικά, φάρμακα και απορρυπαντικά. Όπως ακριβώς και με την ενέργεια, έχουν γίνει και αυτά βασικό μέρος της ζωής μας. Κοντολογίς, ευτυχώς, υπάρχουν ακόμη ορυκτά καύσιμα, αλλά όσον αφορά τα Α/Π, δεν θα πρέπει να τα σκεφτόμαστε σαν χωρίς πρόβλημα αλλά σαν πρόβλημα σε αναβολή. Πετρελαιοφόρα και πετρελαιαγωγοί Η τεχνολογία της μεταφοράς του πετρελαίου αναπτύσσεται παράλληλα με την βιομηχανία. Φορτηγά ελεύθερου φορτίου και φορτηγίδες χρησιμοποιήθηκαν αρχικά για τη μεταφορά του πετρελαίου σε ξύλινα βαρέλια. Αλλά αυτά τα βαρέλια ήταν βαριά, είχαν διαρροές και ήταν ακριβά, κοστίζοντας μέχρι του μισού του κόστους της παραγωγής του πετρελαίου. Το 1876, οι Ludvig και Robert Nobel, αδέλφια του Alfred Nobel, ίδρυσαν την Branobel στο Baku, του Αζερμπαϊτζάν, μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες πετρελαίου του κόσμου στα τέλη του 19ου αιώνα. Αυτοί πρωτοπόρησαν με επιτυχία στη κατασκευή δεξαμενόπλοιων, αλλά επίσης αντιμετώπισαν μερικές από τις πρώτες καταστροφές. Τα σημερινά υπέρ-δεξαμενόπλοια έχουν μήκος μέχρι 400 m, με χωρητικότητα έως 500 000 DWT (deadweight tonnage – τονάζ συνολικού φορτίου, μια μονάδα για το πόσο φορτίο ένα πλοίο μπορεί να μεταφέρει). Μπορούν να μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, που αντιστοιχεί στην ημερήσια κατανάλωση της Γαλλίας για το 2007.
Από την συνολική ποσότητα του μεταφερόμενου πετρελαίου, τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια μπορούν να θεωρηθούν σαν απειλή για το περιβάλλον, με τις διαρροές να έχουν καταστρεπτικά αποτελέσματα. Το αργό πετρέλαιο περιέχει πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες που είναι πολύ δύσκολο να καθαριστούν, και παραμένουν για χρόνια στα ιζήματα και στο θαλάσσιο περιβάλλον. Τα θαλάσσια είδη εκτίθενται συνεχώς σε αυτούς και μπορεί να εμφανίσουν προβλήματα ανάπτυξης, ευαισθησία σε ασθένειες, και ανώμαλους κύκλους αναπαραγωγής. Η International Tanker Owners Pollution Federation κατέγραψε 9351 ατυχήματα διαρροών που συνέβησαν μεταξύ 1974 και 2008. οι περισσότερες διαρροές είναι αποτέλεσμα συνηθισμένων εργασιών όπως της φόρτωσης και εκφόρτωσης του φορτίου, και γεμίσματος καυσίμων. Καθώς πάνω από το 90% των διαρροών των συνηθισμένων εργασιών είναι μικρές, με λιγότερο από 7 τόνους ανά διαρροή, οι διαρροές που οφείλονται σε ατυχήματα όπως συγκρούσεις, προσαράξεις, βλάβες του κήτους, και εκρήξεις είναι πολύ μεγαλύτερες, με το 84% αυτών να έχουν περισσότερους από 700 τόνους διαρροές. Σύγχρονοι αγωγοί υπάρχουν από το 1860, και σήμερα εκτείνονται παγκόσμια σε ένα αυξανόμενο δίκτυο εκατομμυρίων χιλιομέτρων, με τη Ρωσία και την υπόλοιπη Ευρώπη να συμμετέχει με 250 000 Km αγωγούς αερίων και πετρελαίων (το 70% από αυτούς μεταφέρουν αέριο). Αποτελούν γενικά ένα οικονομικό τρόπο μεταφοράς μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου ή φυσικού αερίου πάνω σε ξηρές. Οι πετρελαιαγωγοί φτιάχνονται από χαλύβδινους ή πλαστικούς σωλήνες με εσωτερική διάμετρο από 10-120 cm, και είναι συνήθως θαμμένοι σε βάθος 1-2 m. Η ροή του πετρελαίου με περίπου 1-6 m/s διατηρείται με σταθμούς άντλησης κατά μήκος του αγωγού. Πολλών προϊόντων αγωγοί χρησιμοποιούνται για την μεταφορά δύο ή περισσότερων προϊόντων διαδοχικά στον ίδιο αγωγό. Δεν υπάρχει συνήθως κάποιος φυσικός διαχωρισμός μεταξύ των προϊόντων, έτσι κάποια ανάμειξη συμβαίνει, με αποτέλεσμα την ρύπανση στην διεπαφή τους που απομακρύνεται από τον αγωγό στις εγκαταστάσεις υποδοχής. Για το φυσικό αέριο, οι αγωγοί κατασκευάζονται από ανθρακούχο χάλυβα, με διάμετρο μεταξύ 5-150 cm, εξαρτώμενη από τον τύπο του αγωγού. Το αέριο συμπιέζεται σε σταθμούς συμπίεσης και είναι άοσμο εκτός και αν είναι αναμιγμένο με μερκαπτάνη (οσμητικό) όπου απαιτείται από τις αρχές. Οι αγωγοί αερίου και πετρελαίου εν μέρει δεν είναι μόνο στοιχείο εμπορίου: συνδέονται με θέματα γεωπολιτικά και διεθνούς ασφάλειας, και η κατασκευή τους, θέση και έλεγχος συχνά σκοπεύουν προφανώς στα ενδιαφέροντα και τις ενέργειες των κρατών. Οι αγωγοί διασχίζουν περιοχές σεισμογενείς και εμπόλεμες, φυσικά μνημεία και τον βυθό θαλασσών. Καθώς περιέχουν εύφλεκτη και εκρηκτική ουσία, θέτουν ειδικά θέματα ασφαλείας, με τα ρήγματα και φονικές εκρήξεις να είναι τα πιο συνηθισμένα ατυχήματα. Αναφορές Schätzing F (2006) The Swarm. Hodder & Stoughton (London, UK): ISBN-13 978-0340895238 Πηγές Για πλήρη κατάλογο των άρθρων του Science in School για την ενέργεια δείτε: www.scienceinschool.org/energy Ευχαριστίες Το άρθρο εκδόθηκε αρχικά στα Δανικά:
Και επανεκδόθηκε online στο www.kennislink.nl. Μεταφράσθηκε και προσαρμόσθηκε για το Science in School με τη βοήθεια των Roland van Kerschaver, Jos de Graaf και Salvatore Accardi.
Ο Menno van Dijk εργάζεται στο τμήμα διατήρησης ροής στο τεχνικό κέντρο της Shell στο Άμστερνταμ Ολλανδίας. Το άρθρο γράφτηκε για λογαριασμό του, και όχι σε σύνδεση με την εργασία του. Επισκόπηση Η τεχνολογία μπορεί να είναι δεινοσαυρική αλλά η καύση των ορυκτών καυσίμων συνεχίζει να είναι διαρκώς αυξανόμενου κόστους και καθ’ ολοκληρία μέρος του σύγχρονου τρόπου ζωής, και όχι μόνο εξαιτίας της γρήγορης εκβιομηχάνισης των πολυπληθέστερων εθνών της Γης. Εκτός από τα φαρμακευτικά, το πετρέλαιο είναι μια μεγάλη δραστηριότητα με μαζική επιστημονική είσοδο. Το άρθρο του Van Dijk μπορεί να δώσει στους δασκάλους των Φυσικών Επιστημών μια κατεύθυνση για συζήτηση μερικών από τα παρακάτω θέματα στις τάξεις τους. Οι μαθητές θα μπορούσαν να σκεφθούν για τα οικονομικά, το πώς ακόμη και σχετικά απρόσβατα αποθέματα ορυκτών καυσίμων αξίζουν να εξορυχτούν σήμερα. Πόσο θα κόστιζε ένα βαρέλι πετρέλαιο πριν την εξόρυξη των ‘υπερβαρέων’ κοιτασμάτων που περιγράφονται, αξίζει ο κόπος; Οι μαθητές μπορούν να δουν πως η κατανομή των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στον πλανήτη έχει επηρεάσει τις διεθνείς σχέσεις, από οικονομικής και στρατηγικής άποψης. Και καθώς η μη ανανεώσιμη φύση αυτών των πόρων είναι γνωστή στους περισσότερους μαθητές, το γεγονός ότι περίπου το ένα δέκατο δεν χρησιμοποιείται για καύσιμα βρίσκεται σε μικρότερη εκτίμηση. Ποια επιχειρήματα μπορούν να αναπτύξουν οι μαθητές για τη μείωση της κατανάλωσης των ορυκτών καυσίμων για να σιγουρέψουμε αποθέματα ορυκτών πρώτων υλών για χρήσεις όπως ‘πλαστικών, διαλυτικών, φαρμάκων και απορρυπαντικών’; Η ερώτηση για την ενέργεια απαιτεί ένα πλήθος απαντήσεων, και οι σημερινοί μαθητές των φυσικών επιστημών ίσως αναπτύξουν κάποιες από τις λύσεις, επίσης καθώς πρόκειται να ζήσουν με μικρότερες ποσότητες υδρογονανθράκων στο μέλλον Ian Francis, Μεγάλη Βρετανία |
|