Nav view search

Πλοήγηση

Αναζήτηση

Λογότυπο

Καλές διδακτικές πρακτικές

Αρωματικά φυτά και βότανα

?Μαζεύοντας τα βότανα στην πιο καλή τους ώρα τη φύση κάνουμε γιατρό και τα φυτά της δώρα?. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε από τις ΣΤ1, ΣΤ2 και Ε1 τάξεις του Δημοτικού Σχολείου Κουτσελιού Ιωαννίνων. ? Υπεύθυνοι εκπ/κοί: ? Φώτη Γεωργία ? Παππάς Κων/νος ? Αντώνης Αθανάσιος Σχολικό έτος 2016-17

"Αρχές και πρακτικές συνεργασίας σχολείου-οικογένειας"

kύκλος ενημερώσεων εκπαιδευτικών 1ης και 3ης εκπαιδευτικών περιφερειών Ιωαννίνων για τη σχέση σχολείου οικογένειας. Μικροί και μεγάλοι σύλλογοι διδασκόντων, από απομακρυσμένα σχολεία, σχολεία της πόλης, από αγροτικές περιοχές, από ΕΑΕΠ, ολιγοθέσια, πειραματικά και ιδιωτικό, νέοι και παλιότεροι εκπαιδευτικοί, ανταλλάξαμε πολύτιμες εμπειρίες και προβληματισμούς. Καταγράψαμε τις αντιλήψεις μας για τη σχέση αυτή και επεξεργαστήκαμε μια τυπολογία γονεϊκής συμμετοχής. Θα ακολουθήσει σχεδιασμός και υλοποίηση πρακτικών βελτίωσης αυτής της πολύτιμης σχέσης. Κλείσαμε τον ενημερωτικό κύκλο με την ευχή επιτέλους η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να περάσει σε επίσημο επιμορφωτικό φορέα με διάρκεια και όραμα.


Εκπαίδευση στα Μουσεία

Εκπαίδευση στα Μουσεία

Ένα από τα καλύτερα βιωματικά εργαστήρια που έχουμε κάνει μέχρι τώρα έχει θέμα "Εκπαίδευση στα Μουσεία" . Δραστηριότητες ευχάριστες "Τα κρυμμένα μυστικά του μουσείου", "Ζωντάνεψέ το! Ρώτα το και άκου τι έχει να σου πει?" "Διέγερση μνήμης και παρατηρητικότητας", "Σφαιρική μελέτη αντικειμένου", "Το δικό μου έκθεμα" "Χθες και σήμερα" και πρακτικές συμβουλές και όλα αυτά με μια κονστρουκτιβιστική οπτική!!!

Φυσική- ένας τρόπος να βλέπεις τα πράγματα

Με όλους σχεδόν τους μαθητές των Ε και Στ τάξεων της περιφέρειας και τους συναδέλφους προσεγγίζουμε τις φυσικές επιστήμες, που αγαπάμε πολύ, στοχεύοντας στη μεθοδολογική συγκρότηση των μαθητών και τη δημιουργία ερευνητικής διάθεσης και όχι τόσο στην ανάπτυξη του γνωσιακού υποβάθρου, που αφήνουμε για αργότερα. Χρησιμοποιούμε αυτοσχέδιες πειραματικές διατάξεις- ιδιοκατασκευές, που μας κοστίζουν είναι αλήθεια.. Οι φωτογραφίες είναι από διδασκαλία - οργάνωση ενότητας του ηλεκτρισμού στο 21ο Ιωαννίνων, που διαθέτει ένα πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο, αλλά εμείς χρησιμοποιήσαμε ιδιοκατασκευές. Ένα πάθος για τις φυσικές επιστήμες προσπαθώ να το μεταδώσω, αν και εκπλήσσονται που κάνω ένα "πολύ απλό μάθημα".


Το κειμενοκεντρικό διαδικαστικό μοντέλο παραγωγής γραπτού λόγου

Μια από τις δυσκολότερες και ενδιαφέρουσες διδακτικές πρακτικές μας: η παραγωγή γραπτού λόγου με το κειμενοκεντρικό - διαδικαστικό μοντέλο . Φάσεις όπως η παραγωγή ιδεών, η οργάνωσή τους, η συγγραφή και η μετασυγγραφική με ιδιαίτερη έμφαση στην συλλογική επαναδιατύπωση. Και όλα αυτά με φθίνουσα καθοδήγηση: από το δάσκαλο γραμματέα της τάξης σε έργο που ανατίθεται στην ομάδα και μετά ατομικά. Μια διδακτική πρακτική που γενικεύσαμε στην 3η εκπαιδευτική περιφέρεια και αρχίζουμε να έχουμε αποτελέσματα.


Ιστορία "Ιστορικό πλαίσιο vs χρονολογίες, ήρωες και γεγονότα"

Το αποσυρθέν διδακτικό εγχειρίδιο της Ιστορίας της Μ. Ρεπούση αντικαταστάθηκε από ένα εγχειρίδιο με εκτεταμένα κείμενα, χωρίς μαθητεία στην ιστορία αλλά και χωρίς καλές πηγές και χρονογραμμές. Καλούμαστε, λοιπόν, απέναντι στα γεγονότα και τις χρονολογίες να δημιουργήσουμε - διδάξουμε το ιστορικό πλαίσιο, να μη μένουμε στη στείρα αποστήθιση που είναι χαμένος χρόνος. Σήμερα στο 8ο δημοτικό Ιωαννίνων δουλέψαμε "την Ελλάδα τον 19ο αιώνα" με τις χρονογραμμές μας, τους ψηφιακούς χάρτες της centennia με έμφαση σε ιστορικούς όρους (με τους συναδέλφους της Στ τάξης Μόνικα Μάγκου και Λάμπρο Παπαδιώτη)


Η ευέλικτη ζώνη πάει στον παράδεισο

Η ευέλικτη ζώνη πάει στον παράδεισο

Στη ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων- ευέλικτη ζώνη είχαμε τη μοναδική ευκαιρία να ασχοληθούμε με θέματα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, διαφυλικών σχέσεων-σεξουαλικής αγωγής, αντιρατσιστικής αγωγής και εκπαίδευσης για την ετερότητα και την κοινωνική συνοχή, διαχείρισης συγκρούσεων, προστασίας στο διαδίκτυο και άλλα θέματα που απασχολούν τα παιδιά. Δυστυχώς φαίνεται ότι θεωρήθηκε περιττή και από την επόμενη χρονιά δεν θα υπάρχει στο πρόγραμμα Ε και ΣΤ. Δεν αξιοποιήθηκε από όλους μας και δεν πείσαμε ότι είναι αναγκαία. Εξακολουθούμε όμως πολλοί από μας να τη θεωρούμε ανάσα, δημιουργία και απολύτως απαραίτητη για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών μας. Ας ελπίσουμε ότι θα έχουμε μέσα στο πρόγραμμα ανάλογες ευκαιρίες- ευλογίες.

(δράσεις που γίνονται από τους δασκάλους με συνέπεια και συνέχεια σε ένα από τα μεγαλύτερα τμήματα με 27 μαθητές. Που δεν βραβεύονται ούτε παρουσιάζονται σε εκδηλώσεις, που είναι το μυστικό κλειδί δασκάλων - "το δέκα το καλό")

Drama in Education (Eκπαιδευτικό Δράμα)

Drama in Education (Eκπαιδευτικό Δράμα)

Mια δομημένη παιδαγωγική διαδικασία με τεχνικές και εργαλεία της δραματικής τέχνης. Σκοπός της η προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων, καθώς και η αποτελεσματικότερη αφομοίωση της γνώσης μέσα στο κοινωνικό της πλαίσιο. Μια εξαιρετική εκπαιδευτική μέθοδος για την προσέγγιση και διερεύνηση της νέας γνώσης που είναι σαν την τιμή που τιμή δεν έχει και χαρά στον ποιον την έχει. Τη χρησιμοποιούμε στη γλώσσα, τη φιλαναγνωσία αλλά και στην προσέγγιση κοινωνικών θεμάτων. Στη συγκεκριμένη διδασκαλία χρησιμοποιήσαμε τεχνικές όπως "δάσκαλος σε ρόλο", "ρόλος στον τοίχο", "φωνές στο κεφάλι", "συλλογικός χαρακτήρας", "ομαδικό γλυπτό" κ.λπ. στο μάθημα της γλώσσας "Ο ασκός του Αιόλου" και παράξαμε γραπτό λόγο - ημερολόγια από διαφορετικές οπτικές.

Δράσεις για τη διαφορετικότητα - κοινωνική συνοχή

Λέμε ναι στη διαφορετικότητα, όχι στον ρατσισμό και την ενδοσχολική βία αλλά συνήθης κάνουμε αποσπασματικές δράσεις που δεν μπορούν να διαμορφώσουν το πλαίσιο εκείνο που θα δίνει ασφάλεια στους μαθητές και θα εγγυάται ατομική και κοινωνική υγεία. Η πείρα δείχνει ότι απαιτείται συστηματική διδασκαλία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας, της δημοκρατίας κ.λπ σε επίπεδο σχολείου σ όλους τους μαθητές, ώστε να διαμορφωθεί κουλτούρα αποδοχής και σεβασμού. Η μέρα στις 6 Ιουνίου 2016 στο 21ο Ιωαννίνων, αφιερωμένη στην ευαισθητοποίηση για θέματα ετερότητας και κοινωνικής συνοχής, ήταν μια όμορφη μέρα και τα είχε όλα: θέατρο καταπιεσμένου, δραματοποίηση κειμένων, κατανόηση της ζωής των προσφύγων, ανθρώπινα δικαιώματα σε κίνδυνο, δικαιώματα παιδιών, αλληλεγγύη, διαφορετικότητα... Προσπαθήσαμε να δώσουμε μήνυμα προς τα έξω με δράσεις και έξω από το σχολείο. Έχουμε δρόμο ακόμη αλλά είμαστε σε καλό δρόμο!!!

 

Πρόσθετες Πληροφορίες

Το ιστολόγιό μας