Αξίζει να διαβάσετε

“Αναδυόμενοι Συγγραφείς”

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η εφαρμογή σχεδίου διδασκαλίας με θέμα: «Παραγωγή γραπτού λόγου με διαφοροποιημένη διδασκαλία» στην τάξη μας σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο Δρ. Χρίστο Πατσάλη, αποτέλεσε το έναυσμα για την έκδοση, «Αναδυόμενοι συγγραφείς», από τους μαθητές/τριες της ΣΤ΄τάξης.
Σκοπός αυτής της εκπαιδευτικής δραστηριότητας ήταν η δημιουργία ευκαιρίας ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά ακόμα μια εμπειρία στην παραγωγή κειμενικών ειδών του αναφορικού λόγου.
Ο σκοπός αυτός επιδιώχθηκε να επιτευχθεί με τη λειτουργία εργαστηρίων σε ένα ομαδοσυνεργατικό σχήμα, μέσω μιας διερευνητικού τύπου στοχαστικο-αναστοχαστικής διαδικασίας.
Αναφέρθηκαν τα στοιχεία της αφηγηματικής δομής (χώρος, χρόνος, τόπος πρόσωπα, ύφος κ.α.), καθώς και τα βασικά στάδια που αναπτύσσουμε κατά τη συγγραφή ενός θέματος .
Οι μαθητές, με τη χρήση Φύλλων Εργασίας προσπάθησαν να ξεχωρίσουν τα δομικά, τα γλωσσικά και τα νοηματικά στοιχεία ενός κειμένου.
Έλαβαν γραμματικές και συντακτικές οδηγίες όσον αφορά το υποκείμενο και την σωστή χρήση των ρημάτων.
Στη συνέχεια τα παιδιά έγιναν οι μικροί συγγραφείς που δημιούργησαν κείμενα και ποιήματα με αγάπη, ενδιαφέρον και ενθουσιασμό.
Στις διερευνητικού τύπου δραστηριότητες και στην εκπόνηση των συλλογικών και των ατομικών εργασιών αυτής της έκδοσης πήραν μέρος όλοι οι μαθητές/τριες της τάξης. Η παραγωγή των κειμένων διέτρεξε όλο το φάσμα δημιουργίας τους (συγγραφικό στάδιο, μετασυγγραφικό,…) .

Διαθέσιμα Αρχεία

Αναδυόμενοι Συγγραφείς
Πλήρες κείμενο

“Σου μιλάω… για γράμματα “

ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ

Σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών , ένας από τους βασικότερους στόχους του σχολείου, στην Α΄ Δημοτικού, αναφορικά με το γλωσσικό μάθημα ,είναι η πρόσβαση του παιδιού στη συστηματική και ενσυνείδητη χρήση του αλφαβητικού συστήματος της γλώσσας μας. Αυτό σημαίνει ότι τα πρωτάκια καλούνται ,μεταξύ άλλων, να εμπεδώσουν τη διάκριση των γραμμάτων από άλλα σημεία (όπως τα σχέδια, οι αριθμοί κ.ά.), τις διαφορές ανάμεσα στα γράμματα και τη σωστή αντιστοίχιση καθενός από αυτά με συγκεκριμένο φθόγγο. Η ενσυνείδητη αντιστοίχιση των φθόγγων προς τα γράμματα είναι απαραίτητη για την περαιτέρω αποτελεσματική σχέση των παιδιών με το γραπτό λόγο. Διευκολυντικό ρόλο στην ευχερέστερη υλοποίηση του συγκεκριμένου στόχου ,και όχι μόνο ,έρχεται να διαδραματίσει το παρόν πόνημα. Ανάμεσα στα τόσα πλεονεκτήματα του, μπορεί να διακρίνει κανείς, το ότι είναι γραμμένο και προσαρμοσμένο στο αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών, αφού αξιοποιεί παιδαγωγικά και διδακτικά την ψυχοκρατική ιδιότητα της παιδικής σκέψης και του ψυχισμού (ανιμισμό , ανθρωπομορφισμό) σύμφωνα με την οποία τα άψυχα αντικείμενα θεωρούνται πως έχουν αισθήσεις , είναι ζωντανά πλάσματα με ανθρώπινη συμπεριφορά, συναισθήματα και προθέσεις. Παρουσιάζει επίσης τις πληροφορίες με πλήρες νόημα και πλοκή, σε λόγο ζωντανό, σύμφωνα με την αρχή της εποπτείας, με οπτικό , ακουστικό και γενικότερα αισθητηριακό τρόπο, και παρωθεί περαιτέρω στην ενεργητική εμπλοκή των παιδιών σε διαδικασίες βιωματικού χαρακτήρα με τις οποίες καλύπτεται συνολικά η συναισθηματική, διανοητική και ψυχοκινητική έκφραση.

Η αξία του βιβλίου αυτού δεν “κλείνεται” στις λίγες γραμμές ενός προλογικού σημειώματος. Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές που το αναδεικνύουν ως μοναδικό στο είδος του. Για αυτό οι συγγραφείς του θα πρέπει να νιώθουν υπερήφανοι.

Κλείνοντας, εύχομαι αυτή η τόσο σημαντική εκπαιδευτική προσπάθεια να τύχει της δέουσας ανταπόκρισης.

Δρ Χρίστος Πατσάλης
Σχολικός Σύμβουλος – ΣΕΠ του ΕΑΠ

Το βιβλίο πραγματοποιεί την υπόσχεση του τίτλου του. Μιλάει για γράμματα. Μέσα στις σελίδες του τα 24 γράμματα του ελληνικού αλφάβητου ζωντανεύουν, ζουν σε μια γειτονιά, έχουν σπίτια, δραστηριοποιούνται, εργάζονται, έχουν συνήθειες και χαρακτηριστικά μικρών και μεγάλων ανθρώπων.

Το βιβλίο έχει διπλή μορφή. Από τη μια είναι ένα εικονογραφημένο παραμύθι με κείμενο και στίχους έξυπνο, χαρούμενο, αλλά και με χιούμορ που διδάσκει, μαθαίνει και προετοιμάζει. Απʼ την άλλη είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο, χρήσιμο στους εκπαιδευτικούς και χρηστικό στους γονείς.

Η συγγραφική ομάδα συγκεντρώνοντας τη γνώση και την εμπειρία χρόνων στη μάχιμη εκπαίδευση, εφάρμοσε κανόνες και μεθόδους διδακτικής της γλώσσας, ώστε τα παιδιά να έχουν μια ομαλή είσοδο στην αναγνωστική λειτουργία, οι εκπαιδευτικοί ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με μορφή παραμυθιού και οι γονείς χρήσιμα και χρηστικά κείμενα.

Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, των πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου καθώς και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Κυκλοφορεί και σε μια ειδική έκδοση εμπλουτισμένη με ασκησιολόγιο και CD με οδηγίες για τη σωστότερη χρησιμοποίησή τους.

εκδόσεις ΝΙΚΑΣ

Διαθέσιμα Αρχεία

Εξώφυλλο
Εξώφυλλο

Εξώφυλλο Ασκησιολογίου
Εξώφυλλο Ασκησιολογίου

Εξώφυλλο CD
Εξώφυλλο CD

“Τα Παραμύθια της Γλίστρας”

Χαράλαμπος Σαχτούρης

Τα Παραμύθια της Γλίστρας

Πριν από λίγες ημέρες έλαβα με το ταχυδρομείο ένα φάκελο που με χαροποίησε διπλά : πρώτον γιατί αναβίωσα την εμπειρία του ταχυδρόμου, που κοντεύει να ξεχαστεί και δεύτερον γιατί στο περιεχόμενό του υπήρχε ένα καλαίσθητο έντυπο με τίτλο : «Τα Παραμύθια της Γλίστρας » και την αφιέρωση «Στον φίλο μου Χρίστο» . Επειδή στις σελίδες του έχει πολύ θάλασσα , αποφάσισα και πέτυχα να το διαβάσω δίπλα στο κύμα.
Όμως θα ήταν παράληψη να μην γράψω τις εντυπώσεις μου ευχαριστώντας τον φίλο μου για το δώρο του.
Διαβάζοντάς το λοιπόν, νιώθεις, το ένα αφήγημα να γλιστρά μέσα στο άλλο , είναι ένα παραμύθι με πολλαπλούς τοκετούς που τελειωμό δεν έχει αυτή η αλυσίδα, γιατί, ενώ σώνονται οι σελίδες, αναφύεται η αίσθηση μιας καινούργιας γέννησης.
Αν και έχουμε κορεστεί από παραμύθια τούτο τον καιρό, τα παραμύθια του φίλου Μπάμπη Σαχτούρη είναι αυθεντικά, είναι από αυτά, που ό,τι υπόσχονται το τηρούν με το παραπάνω. Και δεν υπόσχονται τίποτα λιγότερο από μια ανάδυση παραστάσεων αρχετυπικών και διάλογο με πλάσματα υπερφυσικά, γητευτές της φαντασίας, που σε προσκαλούν στον κόσμο τους, και σε κάνουν μέτοχο. Η αισθητική απόλαυση και το ζωντάνεμα μεγιστοποιείται με έναν λόγο «γραπτής προφορικότητας», χάρισμα του συγγραφέα. Ακούς την πελαγίσια φωνή της Κοραλίνας και σε συνεπαίρνει ο πέτρινος λόγος του Πετρογέροντα. Γίνεσαι παιδί ,φεύγεις εκτός τροχιάς, νιώθεις πράγματα και δεν αναζητάς τον γάντζο επαναφοράς στη γερασμένη πραγματικότητα. Και όλα αυτά, γιατί τούτος ο παραμυθάς κρύβει πίσω του έναν πετυχημένο παιδαγωγό έναν άξιο δημοσιογράφο και έναν ενεργό ερασιτέχνη ηθοποιό και σκηνοθέτη.
Κινείται επομένως μες τα χωρικά του ύδατα με ασφάλεια.
Καλό γλίστρημα των «Παραμυθιών της Γλίστρας» στα χέρια των αναγνωστών φίλε μου!

Δρ Χρίστος Πατσάλης
Σχολικός Σύμβουλος – ΣΕΠ του ΕΑΠ