Αισθητικές παρεμβάσεις στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών


Τέχνη και παιδί

Η τέχνη στη σχολική ηλικία συνάπτεται άμεσα με την ανάπτυξη του παιδιού. Μέσω της τέχνης μπορεί αυτό να εγκολπωθεί ποικίλες γνώσεις και να αναπτύξει διάφορες δεξιότητες, μπορεί να οξύνει την αισθητηριακή του αντίληψη, να επιτύχει το σχηματισμό και την ανάπτυξη εννοιών, ενώ του δίνεται η ευκαιρία να εκφράζεται συναισθηματικά με μια πολλαπλότητα γλωσσών. Ίχνη, σημεία, στίγματα, γραμμές, σήματα, και σύμβολα μετατρέπονται σε κώδικες μιας γλώσσας, η οποία γοητεύει το κάθε παιδί που την ανακαλύπτει.
Ένεκα των παραπάνω ευεργετικών ιδιοτήτων της τέχνης σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε εικαστική παρέμβαση στο προαύλιο του σχολείου. Ήταν μια ευκαιρία ώστε οι μαθητές να προβούν σε διερεύνηση των υλικών και των ιδεών τους, του χώρου της φαντασίας τους και κατ΄ επέκταση της πραγματικότητας και του «ονείρου», μια ευκαιρία εξερεύνησης των δυνατοτήτων της σκέψης τους, αλλά και των χεριών τους, μια αφετηρία για πρωτότυπη επαφή με το γλωσσικό κώδικα της εικαστικής τέχνης σε συνθήκες παιχνιδιού. Δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά, κάνοντας ισορροπημένη χρήση του χώρου και των χρωμάτων, να μετασχηματίζουν αντικείμενα και υλικά και να μεταμορφώσουν τις ιδέες τους σε ένα καλλιτεχνικό παιδικό περιβάλλον δημιουργώντας και μια ρήξη με την παραδοσιακή αντίληψη για την αισθητική της αυλής του σχολείου. Η έμφαση δόθηκε, όπως αρμόζει βέβαια, στο δημιουργικό, στο συναισθηματικό, συγκινησιακό, φανταστικό και αισθητικό μέρος χωρίς εμμονή σε τεχνικές και στο διδακτισμό. Οι προσχεδιασμένες εικαστικές δραστηριότητες εμπλουτίστηκαν με τις ιδέες των παιδιών και οδήγησαν στη δημιουργία εικαστικών ενοτήτων εμπνευσμένων από πανανθρώπινης υφής προβλήματα (οικολογία, ειρήνη) και την παιδική φαντασία, προσφέροντας έτσι τη χαρά της δημιουργίας.
Εν απουσία Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για τη θεατρική παιδεία, στο πλαίσιο όμως των δυνατοτήτων του «σχολικού θεάτρου», ως μοναδικού εκφραστή θεατρικής δραστηριότητας στο σχολείο και στο πνεύμα μιας μη επετειακού τύπο λειτουργίας του, «ανεβάσαμε» επίσης θεατρικές παραστάσεις, οι οποίες προέκυψαν ως έκφραση και αποτέλεσμα θεατρικής αγωγής, ύστερα δηλαδή από την ενεργοποίηση της γνωστικής διάστασης , της δημιουργικότητας και της έκφρασης των μαθητών μας.