ΗΜΕΡΙΔΑ: «Η Φιλ@ν@γνωσί@ την εποχή των ΤΠΕ»

Η καθιέρωση, έστω και καθυστερημένα, στο σχολείο, μιας ώρας την εβδομάδα δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια της Φιλαναγνωσία στους μαθητές, θέτει τον εκπαιδευτικό μπροστά από την ανάγκη να συνειδητοποιήσει την αξία του εγχειρήματος , και να λειτουργήσει ανάλογα , εξοικειωνόμενος με ρόλο και διδακτικές πρακτικές, που ταιριάζουν σε αυτή την εκπαιδευτική κατάσταση.

Με την ανάγνωση λογοτεχνημάτων, και άλλων κειμένων, μεταφέρεται ο αναγνώστης σε άλλες καταστάσεις ,περιβάλλοντα και περιοχές εμπειρίας , στοιχείο, που προκαλεί στοχασμό και συμβάλλει στην ανάπτυξη ικανότητας διατύπωσης τεκμηριωμένων θέσεων και απόψεων, στην παραγωγή ιδεών και καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων οι οποίες προάγουν την κοινωνική κατανόηση και περαιτέρω τον καθιστούν εν δυνάμει ενεργό πολίτη . Η ώθηση όμως σε περίσταση αναγνωστικής απόλαυσης απαιτεί εμψύχωση και δημιουργία πλαισίου μέσα στο οποίο θα μπορούν, οι μαθητές, να εκφράζονται άνετα και χωρίς αναστολές, όπως ταιριάζει στην παιδική ηλικία και την ιδιοσυγκρασία κάθε παιδιού . Αυτό το πλαίσιο συνάντησης με το βιβλίο δεν μπορεί να είναι άλλο από το παιγνιώδες . Ένα περιβάλλον, δηλαδή, χωρίς πίεση, εξαναγκασμούς, και ανταλλακτικές σχέσεις , μια ζώνη ελευθερίας έκφρασης και δημιουργίας . Μια συνθήκη σεβασμού των δικαιωμάτων του αναγνώστη και εν προκειμένω του παιδιού, έτσι όπως διατυπώνονται από τον Daniel Pennac και αναφέρονται παρακάτω:

  • να μη διαβάζει,
  • να πηδάει σελίδες,
  • να μην τελειώνει ένα βιβλίο,
  • να το ξαναδιαβάζει,
  • να διαβάζει οτιδήποτε,
  • στον μποβαρισμό (ικανοποίηση αισθήσεων),
  • να διαβάζει οπουδήποτε,
  • να τσαλαβουτάει,
  • να διαβάζει μεγαλόφωνα,
  • να σιωπά.

Με εφαλτήριο τις δημιουργικές δυνάμεις, το μεράκι και την εμπειρία του, ο εκπαιδευτικός, οργανώνει φιλαναγνωστικές δραστηριότητες, που σχετίζονται με την εικόνα του εξώφυλλου, το συγγραφέα, , τη δομή κειμένου, τις αφηγηματικές τεχνικές, κ.α., ενεργοποιώντας το παιδί πάνω στη βάση όλων αυτών που προσφέρει το προσεγγιζόμενο πνευματικό έργο.

Στην εποχή του ψηφιακού σχολείου , ωστόσο, η εμπλοκή των ΤΠΕ στην Φιλαναγνωσία, και οι δραστηριότητες που πηγάζουν από αυτή, είναι κάτι, που θα πρέπει να επιδιώκεται , καθόσον συμβάλλουν αμφότερα, όχι μόνον στον κοινωνικό, αλλά και στον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών.


Διαθέσιμα Αρχεία

Album Φιλαναγνωσίας
Album Φιλαναγνωσίας