Μπαϊράκι:
Τούρκικη λέξη που σημαίνει
σημαία η επαναστατική σημαία. Τα μπαϊράκια ήταν πολεμικές
σημαίες των κλεφτών και των αρματολών που επαναστατούσαν κατά της
Τουρκικής εξουσίας. Από εκεί και η φράση "σηκώνω μπαϊράκι" Μπαϊράκια
είχαν οι διασημότεροι αρχηγοί, όπως ο Κολοκοτρώνης , ο Ζαχαριάς, ο
Νικοτσαράς κ.α.
"Τρία μπαϊράκια φαίνονται ποκάτο
από το Σούλι
Το' να ναι του Μουχτάρ πασά, τ' άλλο του Σεϊχτάρη
Το
τρίτο το καλύτερο είναι του Μητσομπόνου"
λέει το δημοτικό
τραγούδι.
Στις σημαίες τους που λέγονταν
φλάμπουλα ή φλάμπουρα (βλέπε λάβαρο) έβαζαν τα ίδια σήματα για να αναγνωρίζονται από τους
οπαδούς τους.
"Είχε φλάμπουρο όμορφο κρόκινο και γαλάζιο
Με το
Χριστό με το Σταυρό και με την Παναγία"
λέει η λαϊκή μούσα. Η
σημαία με τον αετό και τον σταυρό κυριάρχησε στην Ρούμελη, ο ’γιος
Γεώργιος και Δημήτριος στον Μοριά.
Οι σημαίες μετά την άλωση της Πόλης:
Μετά την άλωση
της Πόλης, στον Ελληνικό χώρο, υπήρξαν αρκετά επαναστατικά κινήματα
που πνίγηκαν στο αίμα.
Τότε άρχισε να
διαμορφώνεται
η εθνική ταυτότητα των Ελλήνων και να σχηματίζεται η έννοια του
ελληνικού Έθνους. Σε κάθε επανάσταση κάθε αρχηγός επινοούσε και
ύψωνε δίκη του σημαία.
Ο δικέφαλος
και, αργότερα, ο μονοκέφαλος αετός κυριαρχούσε σε ολόκληρο τον
ελληνικό χώρο αρκετές δεκαετίες μετά την κατάληψη της
Κωνσταντινούπολης, στα φλάμπουρα, τις σημαίες, τις παντιέρες και τα
μπαϊράκια των υπόδουλων Ελλήνων, στις φουστανέλες και τα επιστήθια
των αρματολών και κλεφτών
Με το καιρό οι υπόδουλοι Έλληνες άρχισαν να φτιάχνουν δικές τους
σημαίες. Κοινό χαρακτηριστικό των σημαιών ήταν ο σταυρός και οι
εικόνες των αγίων αφού η θρησκεία ήταν το γνώρισμα που τους
διαφοροποιούσε από τους Τούρκους. Πολλές φορές οι κληρικοί ήταν
αρχηγοί των εξεγέρσεων με τα ιερά λάβαρα των εκκλησιών.
Βλέπε
H Ελληνική Σημαία
του Αλέξανδρου-Μιχαήλ
Χατζηλύρα
|