|
Το Μεσοποταμιακό πάνθεο:
Οι Σουμέριοι, που πρώτοι εποίκισαν
τη νότια Μεσοποταμία κατά το 3400 π.Χ., βρέθηκαν σε χώρα ιδιαίτερα
εύφορη αλλά και έκθετη σε τρομαχτικά καφτερό ήλιο, άνεμους, και σε
μη προσδιορίσιμες πλημμύρες από τους ποταμούς Τίγρη και Ευφράτη.
Προϋπόθεση της επιβίωσης και της προκοπής τους ήταν ή τιθάσευση των
καταστροφικών δυνάμεων της Φύσης. Έτσι, κυρίαρχο θέμα στη μυθολογία
τους γίνεται ό αγώνας ανάμεσα στην Τάξη και στο Χάος.
Οργανώθηκαν σε θεοκρατικές πόλεις-κράτη κάτω από την αρχηγία του
αρχιερέα ή του πολιούχου θεού ή, σε περιπτώσεις ανάγκης, κάτω από
διοριζόμενο κυβερνήτη. Μόνιμη απειλή για τον πολιτισμό των Σουμεριών ήσαν οι
Σημιτικές ορδές, βοσκοί και καραβάνια, από τις άκρες της ερήμου της βόρειο-άνατολικής
Αραβίας (στο μύθο εκπροσωπούνται από τον Ενκιντού), και
από ανατολικά, οι Ιρανοί ορεσίβιοι, των όποιων οι
καταστροφικές επιδρομές ταυτίζονταν με τον Ενλίλ, το θεό-θύελλα.
Οι τελευταίοι από τους Ιρανούς καταλύουν υπό τον Κύρο τον Μέγα τον αρχαίο
πολιτισμό της Μεσοποταμίας με την πτώση της Βαβυλώνας, επί Αραμαϊκής ή Χαλδαϊκής
δυναστείας, στα 583 π.Χ. Πριν, ή κυρίως επιρροή ήταν ή Σημιτική, με την
επικράτηση του Σαργών, της δυναστείας Ακκάδ (2242-2186), μέχρι την επάνοδο των
Σουμερίων στην εξουσία, κατά την 3η δυναστεία της Ούρ, στα 2044. Και οι Ακκαδί-τες
και οι Αμορίτες προτίμησαν να υιοθετήσουν τη μυθολογία των κατακτημένων λαών
παρά να την υποκαταστήσουν, πράγμα πού ισχύει και για την Ασσυριακή αυτοκρατορία
στη βόρεια Μεσοποταμία (περίπου 1200 π.χ. μέχρι την πτώση της Νινευή στα 612
π.χ.). Οι καταχτητές εξάπλωσαν τις μεσο-ποταμιακές δοξασίες σε ολόκληρη την
αρχαία Εγγύς Ανατολή.
Το Μεσοποταμιακό πάνθεο είναι τεράστιο καί
πολύσχημο, ανακλά κάθε όψη της ζωής. Όμως, όπως και στα εγκόσμια, κυβερνιέται
από μια ανώτατη ιεραρχία. Επικεφαλής είναι ό Ανού, θεός του ουρανού,
η κατοικία του ήλιου και του βροχοφόρου νέφους, καί ύπατος βασιλέας, πηγή της
τάξης. Και ό Ενκί, θεός των υδάτων, έχει επίσης δυαδικό χαρακτήρα. Από
την ένωση του με τη Νινουρσάγκ, μητέρα-γη ή κοσμικό όρος, γεννιέται ή
γεωργία με τα αγαθά της. Ο ρόλος του Ενκί σαν θεού της σοφίας μεταβιβάζεται κατά
την Αμοριτική δυναστεία στον Σαμάς, θεό του ήλιου.
Ό Σίν, θεός σεληνιακός, ( αργότερα ο θεός
Σαρ ή
Ίσις των Αιγυπτίων)λατρευόταν κυρίως σαν μετρητής του χρόνου, με
βασικά κέντρα λατρείας την Ούρ στα νότια και την Χαρράν στα βόρεια, στο δρόμο
των εμπορικών καραβανιών της ερήμου. Ή Σουμεριακή θεά-μητέρα, ή Ίνάννα,
αργότερα ταυτίστηκε με τη Σημιτική Ίστάρ, (ή Αθταράτ ή Αστάρτη
που συμβολίζεται από το άστρο Αφροδίτη) θεά του πολέμου της ομορφιάς όπως η
Ελληνική Αφροδίτη. Ο εορτασμός του ιερού γάμου της με τον θεό Ταμμούζ,
θεό της ανοιξιάτικης βλάστησης, εξασφάλιζε στους Σουμέριους καρπερή συγκομιδή
και γονιμότητα σε ανθρώπους και ζώα. Άλλη αγαθοεργός θεότητα ήταν ό Μαρντούκ.
Πολιούχος θεός της Βαβυλώνας, αρχικά, στην περίοδο των Αμοριτών, παρουσιάζεται
στα νότια σαν εκπρόσωπος των θεών και υπερασπιστής της τάξης. Μετά από μυθικούς
αγώνες δημιουργεί τον ουρανό, πού τον παραχωρεί για ενδιαίτημα στους μεγάλους
θεούς Ανού, Ενλίλ και Έα. Αργότερα ο Μαρντούκ και ο Σαμάς γίνονται ηλιακές
θεότητες όπως στην Αίγυπτο ο Ρα ο Ώρος και ο Όσιρις.
Η ημισέληνος στην Ανατολή:
Όπως είδαμε τα τρία ουράνια σώματα, ήλιος,
σελήνη, Αφροδίτη, συμβόλιζαν σημαντικές θεότητες στην εγγύς ανατολή
και αποτελούσαν την μεγάλη θεία τριάδα. Η τριάδα αυτή ήταν
χωρισμένη
αρχικά, αργότερα το άστρο τέθηκε μέσα στον
ήλιο και ενοποιήθηκαν,
και ακόμη αργότερα ο ήλιος έγινε
άστρο.
Στον επίχρυσο δίσκο της
Αϊ Χανούμ τον 2ο αιώνα μ.χ. συναντάμε για
τελευταία φορά τα σύμβολα στη σειρά. Το σύμβολο το ήξεραν οι
Φοίνικες, οι Ετρούσκοι, οι Πέρσες, οι Πάρθοι, οι
Σασανίδες, οι
Άραβες.
|
|
Η ημισέληνος στις
σημαίες.
Οι Τούρκοι και τα
άλλα Μωαμεθανικά κράτη σφετερίστηκαν τα σύμβολα τους, την ημισέληνο
και το άστρο, από τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην Μεσόγειο. |

|

|
 |

|
Ελεφάντινη λαβή μαχαιριού από το Τζεμπέλ ελ Αράκ.
3200π.χ. Στις άκρες των κονταριών των ομάδων που
πολεμούν βλέπουμε την γνωστή ημισέληνο. |
|
Κουντουρρού του 1200π.χ. Εδώ βλέπουμε την
Μεγάλη τριάδα της Μεσοποταμίας, Μαρντούκ (ήλιος), Σιν και Ιστάρ.
|
|
Χιτιττικό ανάγλυφο του 1000π.χ. Η τριαδική θεότητα,
ήλιος. σελήνη, άστρο, έχουν ενοποιηθεί στο σύμβολο που
βλέπουμε. |
|

|
 |
 |

|
Χρυσό
Μυκηναϊκό δακτυλίδι με τον ήλιο και την σελήνη. Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας. |
|
|
Νόμισμα
της Ρώμη του 215 π.χ. Πάνω στην
ημισέληνο έχει τον ήλιο και δύο οκτάκτινα άστρα. |
|

|

|

|

|
Νόμισμα του Σεκία 104 π.χ. στην Ισπανία.
Η ημισέληνος περιέχει πεντάκτινο άστρο. |
|
Νόμισμα
του Μιθριδάτη του 6ου Βασιλέα του Πόντου
120-63 π.χ. O πήγασος αργότερα
αντικαθίσταται από ελάφι. |
|
Κάτω από
τον ήλιο με μορφή ανθρώπου, την σελήνη και την Αφροδίτη
(άστρο) παριστάνεται η νίκη ή Κυβέλη και οι ιερείς της.
2ος αιώνας π.χ.
από τον ναό της Αϊ Χανούμ στην Βακτρία |
|

|

|

|

|
Βαλίλειο της Καπαδοκίας 11-42 πχ. |
|
Νόμισμα
Θράκης Βυζαντίου 1ου αιώνα π.χ. |
|
Το λάβαρο του Αδριανού 117-138μ.χ. |
|

|

|

|

|
Νόμισμα
του 96 π.χ. Χαρακτηριστική εικόνα των Διοσκούρων με τα
άλογα τους, τα αστέρια πάνω από τα καπέλα τους, και η
αδελφή τους Ελένη σαν σελήνη ανάμεσα τους. |
|
Ο ιερός
Άπις ανάμεσα στα κέρατα του έχει τον ήλιο, αργότερα τον
βλέπουμε να έχει την σελήνη ή ένα άστρο ή
δύο άστρα που
συμβολίζουν τους Διόσκουρους. |
|
Νόμισμα
της Diva
Faustina συζύγου του Μάρκου Αυρηλίου (161-180). Η ημισέληνος και
το άστρο, περιβάλλεται από άστρα. Το ίδιο παρατηρείται
σε
Βυζαντινό νόμισμα,
όπως στην ασπίδα του
Αγίου
Γεωργίου, σε εικόνα του 13ου αιώνα. |
|

|

|

|

|
Νόμισμα του Ακουίλιου του 65π.χ.
Έδώ η ημισέληνος περιβάλλεται από
τέσσερα άστρα. Έχει γίνει ερώτημα αν το σύμβολο του
Βυζαντίου ήταν η ημισέληνος με τα τέσσερα άστρα. |
|
Νόμισμα του Σεπτίμιους Σεβήρου 193 μ.χ.
Και πάλι η ημισέληνος με τα τέσσερα
άστρα μας προβληματίζει. |
|
Τετράδραχμο από το Βασίλειο Ελυμές των Πάρθων του
105-228 μ.χ. |
|

|

|

|

|
Οι Διόσκουροι με άστρο στα κεφάλια τους και η
ημισέληνος που συμβολίζει την αδελφή τους Ελένη.
Δακτυλιόλιθος του 1ου μ.χ. αιώνα. |
|
Νόμισμα της εποχής του
Καρακάλλα 198-217 μ.χ. στην Τραϊνάπολη της Θράκης.
Εδώ η ημισέληνος είναι ανεστραμμένη. |
|
Νόμισμα
του Χοσρόη του 2ου 599-628 μ.χ.
O μονάρχης θεωρείται ημίθεος,
όπως μαρτυρά το στέμμα, συμβολικό του θεού που λάτρευαν
οι στρατιώτες, του Βερεθράγκα και του ήλιου με την
σελήνη. |
|

|

|

|

|
Στον πίνακα της ναυμαχίας του Ναβαρίνου στις 7-10-1571
βλέπουμε το πλήθος των συμβόλων της εποχής. |
|
Στην μεγέθυνση μέρους του πίνακα
παρατηρούμε τα
Μωαμεθανικά σύμβολα της εποχής. |
|
Στην μεγέθυνση μέρους του πίνακα
παρατηρούμε τα
Μωαμεθανικά σύμβολα της εποχής. |
|

|

|

|

|
Σε αυτή την μικρογραφία του 11ου αιώνα που παριστάνει
μάχη των Σταυροφόρων με τους Μωαμεθανούς παρατηρούμε τα
σύμβολα που χρησιμοποιούσαν και την ημισέληνο που
φαίνεται ότι ήταν σε χρήση τότε. |
|
Νόμισμα του Αλέξιου του 1ου 1081-1118 στο Βυζάντιο.
Εδώ ο σταυρός έχει πάρει την θέση της ημισελήνου. |
|
Στο Ναό του Ευαγγελισμού (1485) στο Κρεμλίνο της Μόσχας
οι σταυροί όπως στο νόμισμα του Αλεξίου εδράζονται μέσα
στην ημισέληνο. |
|

|

|

|

|
Έμβλημα και
σφραγίδα της ηγεμονίας της Βλαχίας πριν το 19ο αιώνα
ήταν ο αετός με σταυρό στο ράμφος με τον ήλιο και την
ημισέληνο. |
|
Ρωσική του
15ου αιώνα παρουσιάζεται από τον
Whitney Smith [Flags Through the Ages and Across the
World, McGraw-Hill, 1975] |
|
Οικόσημα από
διάφορες περιοχές της
Γαλλίας του 13ου αιώνα. |
|

|
Η ημισέληνος στην αρχαία Ελλάδα. Στην αρχαία Ελλάδα η
ημισέληνος είναι σύμβολο θεοτήτων της νύχτας, όπως της
Αρτέμιδος και
της θεάς Εκάτης. Σε
Μυκηναϊκό δακτυλίδι παρατηρήθηκε ο ήλιος και η
Σελήνη. Το αρχαιότερο Ελληνικό νόμισμα είναι το
νόμισμα του
Μεταποντίου της κάτω Ιταλίας του 6ου αιώνα π.χ.
Το
σύμβολο βρίσκεται σε νομίσματα της Κρητικής Κυδωνίας (200-60 π.χ.),
σε χρυσό
πλακίδιο του Παντικάπιου του Ευξείνου Πόντου, στην Λευκάδα
το 168 π.χ.
Το 339 π.χ. η πόλη του Βυζαντίου πολιορκήθηκε από
τον Φίλιππο Β΄ της Μακεδονίας. Την νύχτα της αποφασιστικής επίθεσης,
λίγο πριν μπει στην πόλη, φάνηκε η σελήνη και άρχισαν να φωνάζουν τα
σκυλιά. Αυτό διήγειρε την προσοχή των φυλάκων που αντιλήφθηκαν την
επίθεση και έτσι σώθηκε η πόλη. Έκτοτε από ευγνωμοσύνη ίδρυσαν άγαλμα
στην θεά Εκάτη την δαδοφόρο και καθιέρωσαν την ημισέληνο έμβλημα της
πόλης. Στο Βυζάντιο και την περιοχή του Βυζαντίου κυκλοφόρησαν
νομίσματα με την
ημισέληνο και το άστρο.
Τα δύο άστρα που
εμφανίζονταν στους ναυτικούς τις ασέληνες νύχτες ταυτίστηκαν με τους
Διόσκουρους, φυσικό ήταν η αδελφή τους Ελένη να ταυτιστεί με την
σελήνη. Σε ανάγλυφα, σε
δακτυλιόλιθους, σε νομίσματα μεταξύ των
Διοσκούρων δεν απεικονίζεται η Ελένη, αλλά η
ημισέληνος, σε άλλες
περιπτώσεις η ημισέληνος περικλείει το οκτάκτινο άστρο. Σε ανάγλυφα
του Μουσείου της Τεγέας, της Ελληνιστικής εποχής, πάνω από τους
Διόσκουρους υπάρχει ημισέληνος με άστρο ή με ήλιο. Οι Διόσκουροι
φέρουν το γνωστό
καπέλο τους,
ένα άστρο επάνω και την ημισέληνο
ανάμεσα με ή χωρίς το άστρο. Στην Μικρασιατική Σαγαλασσό της
Πισιδίας υπήρχε ιερό των Διοσκούρων που απεικονίζεται στα νομίσματα
της πόλεως, πάνω στο βωμό υπάρχει άστρο ή ημισέληνος με άστρο.
Επίσης σε νομίσματα της εποχής της Τρανκυλλίνας το 241-44 βρίσκουμε
το άστρο ή την ημισέληνο με το άστρο, όπως και σε νομίσματα του
Σεπτιμίου
Σεβήρου το 193-210 μ.χ.
Τα νομίσματα με την ημισέληνο και άστρο, είναι νομίσματα των
Μικρασιατικών και Αιγυπτιακών πόλεων κυρίως κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους.
Το 330 μ.χ. το Βυζάντιο γίνεται πρωτεύουσα
του Ρωμαϊκού κράτους και ονομάζεται Κωνσταντινούπολη. Ο σταυρός
αρχίζει να υποκαθιστά βαθμιαία τα άλλα σύμβολα. Τον 11ο αιώνα
βρίσκουμε τον
σταυρό μέσα στην ημισέληνο με αστέρια γύρω του.
Τότε περίπου ο λαός βλέποντας αυτά τα σύμβολα στα νομίσματα,
δημιούργησε τον όρο "ηλιοσελινάτα νομίσματα" Το
ίδιο σύμβολο παρατηρούμε στη ασπίδα του αγίου
Γεωργίου,
στην κόχη του νάρθηκα της Παναγίας της Ασίνου, στην Κύπρο, του
1333 μ.χ.
Βιβλιογραφία:
"Η Ελληνική ημισέληνος" Του Μουτσόπουλου και Δημητροκάλη.
|
 |
Η συλλογή και
επεξεργασία του υλικού έγιναν από τον
Σκαφίδα Ζαχαρία |
|