Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Δ.Σ Αγροκηπίου

 Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Δ.Σ Αγροκηπίου

     Οι εκπαιδευτικοί του Δ.Σ Αγροκηπίου Λιναράκη Δέσποινα και Μπασιάς Μιχάλης πραγματοποίησαν πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής.

    Επειδή η δική μας οδική συμπεριφορά έχει μεγάλη σημασία για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας κρίναμε ότι είναι χρήσιμο να ασχοληθούμε, στα πλαίσια του Γνωστικού Αντικειμένου, με την Κυκλοφοριακή αγωγή. Η Δ΄ και η ΣΤ΄ τάξη του σχολείου μας , συμμετέχοντας στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, έκρινε σκόπιμο ν’ ασχοληθούν αυτή τη χρονιά, με την Κυκλοφοριακή Αγωγή.

   Για την επίτευξη του στόχου  αυτού ήταν  απαραίτητη η επίσκεψη μας στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Καμπάνι Ακρωτηρίου. Εκεί πραγματοποιήθηκε η άμεση παρατήρηση δρόμων, κόμβων, διαβάσεων πεζών και της αντίστοιχης σήμανσής τους.  Φυσικά δεν πρέπει να ξεχάσουμε τις σχολικές εργασίες και τις έρευνες των παιδιών σχετικά με το θέμα του προγράμματός μας.

DSC_0046 DSC_0051DSC_0068DSC_0074

 

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ  ΑΓΩΓΗΣ

-         Η σωστή οδική συμπεριφορά του πεζού. (Χρησιμοποίηση του πεζοδρομίου, πλευράς δρόμου, κανόνων διάβασης, ειδών διάβασης, διασταυρώσεων, δρόμων με φανάρια, σταθμευμένων οχημάτων, λεωφορειακών λωρίδων, ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων).

-         Η σωστή οδική συμπεριφορά του ποδηλάτη. (Γνωριμία του μαθητή με το ποδήλατο και των κανόνων σωστής οδήγησής του. Τα μέρη του και η σωστή συντήρηση του. Τα σήματα του ποδηλάτη. Η συμπεριφορά του ποδηλάτη στις διαβάσεις πεζών, στις πλατείες,  στους ποδηλατοδρόμους, στο σκοτάδι, στο παρκάρισμα).

-         Η σωστή συμπεριφορά του επιβάτη σε αυτοκίνητο. (Θέση παιδιού, ζώνη ασφαλείας, ειδικά καθίσματα).

-         Η γνωριμία με τα σήματα κυκλοφορίας και η ανάδειξη της σπουδαιότητας τους. (Διαχωρισμός τους σε κατηγορίες, χρωματισμός τους και ερμηνεία και γνώση κάποιων χρήσιμων και  βασικών  πινακίδων σήμανσης).

-         Η σωστή  χρησιμοποίηση των φαναριών. (Μελέτη των χρωμάτων τους, των βελών τους και της σημασίας που έχουν τα ανθρωπάκια τους).

-         Η σπουδαιότητα των τροχονόμων για τη σωστή κυκλοφορία. ( Γνωριμία με τροχονόμο, τα σήματα των χεριών τους).

-         Η γνωριμία με τα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς. ( Ποια ήταν παλιά, ποια είναι τώρα, κατηγορίες, η χρησιμότητά τους).

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

   Ένα πρόβλημα που επιλύεται δημιουργικά προκαλεί το μαθητή να εμπλακεί στην αναζήτηση απαντήσεων, σημασιών και δυνατοτήτων, μέσα από μια διαδικασία η  οποία δεν του είναι εντελώς γνωστή από την προηγούμενη εμπειρία.

Ξεκίνημα

Με αφορμή κάποιο ατύχημα που μπορεί  συνέβη σε παιδί του σχολείου ή που άκουσαν στην τηλεόραση μπορούμε να αρχίσουμε τον προβληματισμό των μαθητών μας.

Καταιγισμός ιδεών

-Στη φάση αυτή καταγράφουμε όλες τις σκέψεις των παιδιών για το τι φταίει  και συμβαίνουν ατυχήματα.
-Ομαδοποιούμε τις γνώμες των παιδιών.
-Δεχόμαστε ότι μας πουν τα παιδιά, καταγράφομε τις προτάσεις τους και ομαδοποιούμε τις ιδέες τους. Μερικές από αυτές θα είναι :

 Να καλέσουμε ειδικούς, γονείς, να μάθουμε τα σήματα, τα τροχοφόρα, να πάμε σε πάρκο, να μαζέψουμε πληροφορίες
να εντοπίσουμε τις επικίνδυνες περιοχές στη γειτονιά,  να μάθουμε περισσότερα για τα μέσα συγκοινωνίας κ.ά

Είναι καλό να νιώσουν τα παιδιά ότι εκείνα αποφασίζουν για τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν γιατί έτσι θα έχουν εσωτερικά κίνητρα και το ενδιαφέρον τους θα είναι μεγαλύτερο.

Δραστηριότητες

- Προσέγγιση μέσα από υλικό σε ψηφιακή μορφή (power point) που περιελάμβανε το σύνολο σχεδόν του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας .
-Eπίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Καμπάνι Ακρωτηρίου. Ενημέρωση μαθητών γύρω απο θέματα γυρω από ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής πεζών, επιβατών και οδηγών από την υπεύθυνη του πάρκου.

-Δραστηριότητες ανατροφοδότησης γύρω απο θέματα που εντυπωσίασαν – προβλημάτησαν τους μαθητές.

 Συμπεράσματα

Η Κυκλοφοριακή Αγωγή είναι αναγκαία γιατί αντικείμενό της είναι η ανάδειξη της σπουδαιότητας της ίδιας της ανθρώπινης ζωής. Στη χώρα μας επαναλαμβάνονται κάθε έτος τα τελευταία χρόνια με μικρές αυξομειώσεις τα εξής συγκλονιστικά στοιχεία:

Για το έτος 2013:

-         Σύνολο τροχαίων ατυχημάτων με βαριές σωματικές βλάβες (τραυματίες) : 1.326

-         Σύνολο νεκρών από τροχαία ατυχήματα :861

-         Σύνολο τραυματιών με ελαφριές σωματικες βλάβες :13.515!

-         Ετήσιο υλικό κόστος τροχαίων ατυχημάτων ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων είναι:

-         Η έλλειψη σεβασμού προς βασικές διατάξεις του Κ.Ο.Κ.

-         Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.

-         Η μη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές.

-         Η έλλειψη σεβασμού και η μη παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς.

-         Το αλκοόλ.

-         Η υπερβολική ταχύτητα.

 

 

 

You may also like...

Σχολιάστε