(Τσαγκάτος Μανώλης)
Συνάδελφοι καλησπέρα.
Είμαι από τους Ανεξάρτητους Εκπαιδευτικούς Π.Ε. Χίου, και συμμετέχω στην Ανεξάρτητη Ενωτική Εκκίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. Κατάγομαι απ’ τη Χίο όπου ζούμε το προσφυγικό έντονα.
Κατ' αρχήν θα μου επιτρέψετε να κάνω μια επισήμανση πριν αναφερθώ στο ζήτημα της εκπαίδευσης των προσφύγων.
Χρειάζεται μεγαλύτερη υπευθυνότητα απ’ όλους μας για να καταστούν οι διαδικασίες της Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ πιο ουσιαστικές και γόνιμες. Ακούω συνέχεια «η παράταξή μου, η παράταξή μου». Πάνω συνάδελφοι από την παράταξή μας πρέπει να είναι το συμφέρον και το καλό του εκπαιδευτικού και της εκπαίδευσης.
Όσον αφορά την εκπαίδευση των προσφύγων. Η εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων, είναι κατοχυρωμένο και θεμελιωμένο δικαίωμα στην οποία πρέπει να έχουν πρόσβαση όλα τα παιδιά. Είναι λοιπόν υποχρέωση του κράτους ν’ αναπτύξει όλες εκείνες τις δομές που θα καταστήσουν ομαλή την ένταξη των προσφύγων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Κατανοούμε και συμμεριζόμαστε πλήρως τις ανάγκες των προσφύγων, την ανάγκη για επιβίωση, για ελπίδα.
Υπάρχει μια συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ελλάδας η οποία εγκλωβίζει τους πρόσφυγες στον ελλαδικό χώρο, μια συμφωνία που φορτώνει στις πλάτες της Ελλάδας ένα μερίδιο ευθύνης μεγαλύτερο από αυτό που της αναλογεί.
Πρέπει να υπάρξει διαφοροποίηση όσον αφορά την πρόταση της ΔΟΕ για την εκπαίδευση των προσφύγων στον ηπειρωτικό κορμό της Ελλάδας σε σχέση με τις προτάσεις για την εκπαίδευση των προσφύγων στα νησιά κέντρα υποδοχής, Χίο, Μυτιλήνη, Λέρο, Σάμο, Κω.
Η εκπαίδευση των προσφύγων στην Ελλάδα γενικά θα πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Ομαλή ένταξη των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα υπό προϋποθέσεις ώστε να ενταχθούν ομαλά. Δημιουργία όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων από την κυβέρνηση και από το κράτος.
- Να μοιραστούν τα προσφυγόπουλα σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία ώστε να μη δημιουργηθούν σχολεία γκέτο.
- Να θεσμοθετηθεί η αλλόγλωσση εκπαίδευση με τη θεσμική ίδρυση τάξεων υποδοχής στα σχολεία που θα δεχθούν τους πρόσφυγες.
- Να δημιουργηθούν ομάδες μαθημάτων. Συγκεκριμένα: Οι πρόσφυγες ν’ αποτελούν μια αυτούσια ομάδα για τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας, των Αγγλικών, της μητρικής τους γλώσσας και των Μαθηματικών και μια μικτή ομάδα μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά των τάξεων για τα καλλιτεχνικά μαθήματα, γυμναστική, μουσική εικαστικά κτλ.
- Πρέπει να υπάρξει ενημέρωση των γονέων των τοπικών κοινωνιών ώστε ν’ αμβλυνθούν οι αντιδράσεις τους.
- Πρέπει να υπάρξει επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν καταστάσεις δύσκολες αλλά και την ίδια την παρουσία των προσφυγόπουλων μέσα στις τάξεις τους.
- Πρέπει να υπάρξει μέριμνα για εμβολιασμό και εξέταση των προσφυγόπουλων.
- Το κράτος να χρηματοδοτήσει έξτρα τα σχολεία που θα δεχθούν πρόσφυγες.
- Να στελεχωθούν με μόνιμο προσωπικό τα σχολεία αυτά και να υπάρξει μέριμνα για παρουσία στα σχολεία αυτά κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων που θα μπορέσουν να διαχειριστούν τα ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά των προσφύγων.
Όσον αφορά τα νησιά κέντρα υποδοχής Χίο, Μυτιλήνη, Λέρο, Σάμο, Κω, πρέπει να υπάρξει κάποια διαφοροποίηση ή πρόβλεψη από το κράτος σε σχέση με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.
Στα νησιά μας έχουν εγκλωβιστεί πάρα πολλοί πρόσφυγες. Οι δομές δεν αντέχουν, τα κέντρα φιλοξενίας είναι κατάμεστα. Οι συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων είναι άθλιες. Τα κοινωνικά και πολιτισμικά προβλήματα που δημιουργούνται είναι επίσης έντονα. Ο ντόπιος πληθυσμός από την ανοργανωσιά και την πολιτική ανευθυνότητα του Υπουργείου Μεταναστατευτικής Πολιτικής και του κράτους γενικότερα, έχει φτάσει στα όριά του. Είναι ο ίδιος πληθυσμός που στην πλειοψηφία του έδειξε την αλληλεγγύη του στα κύματα των προσφύγων.
Τα νησιά αυτά λειτουργούν ως κέντρα υποδοχής και καταγραφής των προσφύγων με την έννοια ότι δέχονται τα προσφυγικά ρεύματα από την Τουρκία με σκοπό να καταγραφούν οι πρόσφυγες και να μεταφερθούν στην ηπειρωτική Ελλάδα ή στη χώρα προορισμού τους.
Υπάρχει λοιπόν μια λειτουργική δυσκολία στα νησιά αυτά όσον αφορά την χωρίς προϋποθέσεις ένταξη των προσφυγόπουλων (που όλες οι παρατάξεις προτείνατε) στην τυπική εκπαίδευση δηλαδή τα σχολεία. Κάθε τόσο νέοι πρόσφυγες καταφθάνουν, κάθε τόσο πρόσφυγές φεύγουν για την ηπειρωτική Ελλάδα. Η συμφωνία προβλέπει ότι θα μένουν στα νησιά αυτά για μικρό χρονικό διάστημα μέχρι να γίνει η καταγραφή τους. Δεν είναι δυνατό κάθε μέρα, κάθε βδομάδα να αλλάζει η σύσταση (ποσοτική και ποιοτική) των σχολικών τάξεων και του σχολείου γενικότερα.
Γι’ αυτό λοιπόν προτείνουμε για τους πρόσφυγες που δεν έχουν σκοπό να μείνουν στη Χίο, Λέσβο τη Σάμο, τη Κω, τη Λέρο αλλά σκοπεύουν να μετακινηθούν, ν’ αναπτυχθούν εκπαιδευτικές δομές οργανωμένες από το Υπουργείο Παιδείας μέσα ή κοντά στα κέντρα φιλοξενίας, χωρίς την εμπλοκή ΜΚΟ, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας.
Από την άλλη. για τους πρόσφυγες που επιλέγουν ως τόπο διαμονής τους τη Χίο, τη Λέσβο τη Σάμο, τη Κω, τη Λέρο, προτείνουμε να ενταχθούν ομαλά, υπό τις προηγούμενες προϋποθέσεις που θέσαμε, στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Τα νησιά μας (Λέσβος, Χίος, Κως, Λέρος, Σάμος) είναι σε ιδιαίτερη γεωπολιτική θέση. Αυτή τη στιγμή η Χίος έχει 3.000 πρόσφυγες, ενώ η συμφωνία προβλέπει 1.100. Πρέπει λοιπόν το κράτος και η κυβέρνηση να μεριμνήσουν προς την αποκατάσταση της αναλογίας αυτής.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να ανταποκριθούν στον ρόλο τους και να μη στηρίξουν εκδηλώσεις και εκφράσεις διχασμού.