Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ελένη



 

 

Επιπάροδος - Β' επεισόδιο στ. 576-1219

Από την αναγνώριση στο σχέδιο απόδρασης
«Oὐδείς ποτ’ ηὐτύχησεν ἔκδικος γεγὼς, ἐν τῷ δικαίῳ δ’ ἐλπίδες σωτηρίας»
(στ. 1030-1031, μτφρ. στ. 1138-1139)

ΠΛOKH

 

□ H αναγνώριση των δύο συζύγων

□ H αναζήτηση της σωτηρίας

□ Tο δίλημμα και η απόφαση της Θεονόης

□ Tο σχέδιο απόδρασης

ΘΕMATA

 

◌ Eίναι – Φαίνεσθαι

◌ Tο απροσδόκητο

◌ Θεοί – Tύχη – Άνθρωπος

◌ H δικαιοσύνη και η ευσέβεια

◌ O δόλος ως μέσο σωτηρίας



H αναγνώριση, Eλένη – Mενέλαος (Λ. Tασοπούλου – K. Aθανασόπουλος, Aμφιθέατρο, 1999, σκην. Σ. Eυαγγελάτος)
Mενέλαος (Λ. Bογιατζής, Θέατρο του Nότου, 1996, σκην. N. Xουβαρδάς)

 

ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ - Β' ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ

 

Μετά την επιπάροδο του Χορού ακολουθεί το Β' επεισόδιο που αποτελείται από πέντε σκηνές:

 

Η πρώτη σκηνή είναι ένας διάλογος ανάμεσα στην Ελένη και τον Μενέλαο. Εδώ συντελείται η αναγνώριση του Μενέλαου από την Ελένη.

Στη δεύτερη σκηνή εμφανίζεται ένας Άγγελος και αναγγέλλει στον Μενέλαο την εξαφάνιση της Ελένης από τη σπηλιά. Ο Μενέλαος αναγνωρίζει την Ελένη.

Στην τρίτη σκηνή που καλύπτεται από τον Μενέλαο και την Ελένη γίνεται μια εκτίμηση της κατάστασης και των κινδύνων που απειλούν τα δύο πρόσωπα.

Στην τέταρτη σκηνή εμφανίζεται η Θεονόη και αποκαλύπτει τις διαθέσεις των θεών απέναντι στον Μενέλαο. Υπόσχεται να τους βοηθήσει.

Στην πέμπτη σκηνή η Ελένη και ο Μενέλαος καταστρώνουν το σχέδιο απόδρασης.

Παρατηρούμε μια εναλλαγή σκηνών με δύο και τρία πρόσωπα (τριγωνικών) που δίνει στο έργο πλουσιότερη σε ένταση εξέλιξη.

 

ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ
576-587

1η σκηνή
588-658

Μενέλαος

2η σκηνή
659-840

Μενέλαος – Γερόντισσα

3η σκηνή
841-941

Μενέλαος

4η σκηνή
942-1139

Θεονόη – Eλένη
Mενέλαος – Xορός

5η σκηνή
1140-1219

Eλένη – Mενέλαος