Β' επεισόδιο στ. 841-941 «Oὐδείς ποτ’ ηὐτύχησεν ἔκδικος γεγὼς, ἐν τῷ δικαίῳ δ’ ἐλπίδες σωτηρίας»
Από την αναγνώριση στο σχέδιο απόδρασης
σελ. 64-65
3η ΣKHNH (στ. 841-941)Τα Παλαια Παθη του Μενελαου
και ο Νεοσ Κινδυνοσ
ΕΛΕ: Ως τώρα πάνε όλα καλά· απ' την Τροία,
δύστυχε, και να μάθω πώς εσώθης,
1
● Σε ποια μέρη και πόσα χρόνια περιπλανήθηκε ο Μενέλαος;
● Πώς αντιμετώπισε η Eλένη μέχρι τώρα τις επιθυμίες του Θεοκλύμενου;
● Ποιος νέος κίνδυνος τον απειλεί;
κανένα κέρδος· όμως λαχταρούμε
ν' ακούσουμε τα πάθη των δικών μας.
845 ΜΕΝ: Με ρώτησες πολλά μ' ένα σου λόγο.
2
Τι να σου πω για τους χαμούς στο Αιγαίο,
κατάνακρα στην Εύβοια τις πανούργες
φωτιές του Ναύπλιου, τα γυρίσματά μου
3
στην Κρήτη, στη Λιβύη και στου Περσέα
4
850
τον ψηλό κάβο;
Δε θα σε χορταίναν
τα λόγια μου κι εγώ θα τυραννιόμουν
τα πάθη τα παλιά ιστορώντας· έτσι
διπλά θα μας βασάνιζε κι η θλίψη.
ΕΛΕ: Καλύτερα μου απάντησες παρ' όσο
855 σ' ερώτησα. Μονάχα ετούτο πες μου
κι άφησε τ' άλλα· πόσα χρόνια τάχα
παράδερνες στης θάλασσας το κύμα;
5
ΜΕΝ: Χρόνους εφτά με τα καράβια· πρώτα
δέκα χρονιές πολέμαγα στην Τροία.
860 ΕΛΕ: Πόσος καιρός! Φτωχέ, εκεί πέρα εσώθης
κι ήρθες εδώ για να σε θανατώσουν.
6
ΜΕΝ: Τι 'πες; Τι λες, γυναίκα, μ' αφανίζεις.
ΕΛΕ: Βιάσου και φύγε γρήγορα απ' τη χώρα.
Θα σε σκοτώσει αυτός που ζει σ' ετούτο.
865 ΜΕΝ: Και τι έκαμα για τέτοια μαύρη τύχη;
ΕΛΕ: Ήρθες κι ανέλπιστα τον γάμο μου εμποδίζεις.
ΜΕΝ: Θέλει κανείς το ταίρι μου δικό του;
ΕΛΕ: Με πρόσβαλε, μα υπόμεινα και τούτο.
7
ΜΕΝ: Άρχοντας δυνατός ή ο βασιλέας;
8
870 ΕΛΕ: Του τόπου αφέντης, τέκνο του Πρωτέα.
ΜΕΝ: Τα λόγια της γριάς αυτό εννοούσαν.
ΕΛΕ: Σε ποιαν εξώπορτα βαρβάρου εστάθης;
ΜΕΝ: Σ' αυτήν· σα να' μουνα φτωχός με
διώξαν.
ΕΛΕ: Αχ! δυστυχία, ζητιάνεψες στ' αλήθεια;
Ας γινουμε θεατες
Η χαρά της αναγνώρισης πέρασε. Το συναισθηματικό κλίμα της σκηνής αλλάζει.
Aς συζητήσουμε για τις εκφράσεις των προσώπων, όπως απεικονίζονται στη διπλανή φωτογραφία.
Δηλώνουν αυτή την αλλαγή;
Πώς φαντάζεσαι τον τόνο της φωνής τους;
Ελένη και Μενέλαος (φωτογραφία από παράσταση 1977) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου]
Mενέλαος – Eλένη (Λ. Bογιατζής – K. Kαραμπέτη, Θέατρο του Nότου, 1996, σκην. Γ. Xουβαρδάς)
Ας Εμβαθυνουμε
Μετά την αναγνώριση και το ξέσπασμα χαράς, παρακολουθούμε την προσπάθεια των ηρώων να ξανακερδίσουν τον χαμένο χρόνο. Η Ελένη αναφέρθηκε στην προηγούμενη σκηνή στο παρελθόν της. Τώρα είναι η σειρά του Μενέλαου.
Ας εντοπίσουμε τους στίχους, στους οποίους ο Μενέλαος αναφέρεται στο δικό του παρελθόν, και ας σημειώσουμε την πορεία του στον παρακάτω χάρτη της Aνατολικής Mεσογείου.
Aς εξετάσουμε κατά πόσο η απροθυμία του να αναφερθεί εκτενώς σ' αυτό είναι ψυχολογικά δικαιολογημένη.
Για σκέψου... ξανακερδίζεται ο χαμένος χρόνος;
Η αναγνώριση ολοκληρώθηκε. Αν το θέμα της τραγωδίας ήταν η επανεύρεση Ελένης και Μενέλαου, το έργο θα μπορούσε να τελειώσει εδώ. Βρισκόμαστε όμως στη μέση.
Ποιος νέος κύκλος ανοίγει; Πώς γίνεται αυτή η μετάβαση;
Παραλληλο Κειμενο 1
Oι Περιπλανησεισ του Μενελαου
Γιατί με βάσανα πολλά στις ξενητειές γυρνώντας,
ήρθα σε χρόνια οχτώ κλειστά [...]
Kύπρο, Φοινίκη κι Aίγυπτο γυρνούσα κι Aιθιόπους...
Όμηρος, Oδύσσεια, δ, στ. 81-85 (μτφρ. Z. Σίδερης)
Χάρτης με τα σημεία από τα οποία πέρασε ο Μενέλαος στη διάρκεια του ταξιδιού επιστροφής από την Τροία.
σελ. 66-67
875 ΜΕΝ: Ναι· δηλαδή δεν ήταν κιόλας έτσι.
9
ΕΛΕ: Τότε και για τον γάμο μου έχεις μάθει.
ΜΕΝ: Ναι, μα αν τον απόφυγες δεν ξέρω.
10
ΕΛΕ: Ανέγγιχτη φυλάγω την τιμή μου.
ΜΕΝ: Καλά όσα λες, μα πώς να σε πιστέψω;
880
ΕΛΕ: Βλέπεις εδώ που κάθομαι στο μνήμα;
Το Προβλημα της Σωτηριασ
ΜΕΝ: Κάτι στρωσίδια, δόλια, τι τα θέλεις;
ΕΛΕ: τον γάμο να ξεφύγω, ικέτισσα ήρθα.
● Tι προτείνει η Eλένη στον Mενέλαο;
● Ποια είναι η προΰπόθεση για τη σωτηρία τους;
● Tι αποφασίζουν να κάνουν οι ήρωες σε περίπτωση αποτυχίας;
ΜΕΝ: Βωμό δε βρήκες ή έτσι συνηθίζουν;
11
ΕΛΕ: Σαν τον ναό θεού μ' έχει φυλάξει.
885 ΜΕΝ: Και δεν μπορώ στη Σπάρτη να σε πάω;
ΕΛΕ: Σπαθί σε περιμένει αντί για μένα.
ΜΕΝ: Μα τότες είμαι ο πιο δυστυχισμένος.
ΕΛΕ: Μην ντρέπεσαι και φύγε από τη χώρα.
12
ΜΕΝ: Για σε πήρα την Τροία, να σ' αφήσω;
890 ΕΛΕ: Καλύτερα παρά να σε σκοτώσουν.
ΜΕΝ: Άναντρα λόγια, ανάξια της Τρωάδας.
ΕΛΕ: Τον βασιλιά, κι ας θες, δε θα τον σφάξεις.
13
ΜΕΝ: Τι, δεν πληγώνει ξίφος το κορμί του;
ΕΛΕ: Το αδύνατο αν ζητάς, σοφός δεν είσαι.
895
ΜΕΝ: Έτσι βουβός θα κάτσω να με δέσουν;
ΕΛΕ: Με δόλο ξεπερνάς τη δυσκολία.
ΜΕΝ: Κάλλιο ας χαθώ χτυπώντας τους εχθρούς μου.
ΕΛΕ: Μονάχα μια η ελπίδα να σωθούμε.
ΜΕΝ: Χρυσάφι τάχα, τόλμη ή παρακάλια; 14
900 ΕΛΕ: Φτάνει μη μάθει ο βασιλιάς πως ήρθες.
ΜΕΝ: Ποιος θα το πει; Κι ούτε θα με γνωρίσει. 15
ΕΛΕ: Κάποιος δικός του ισόθεος τον συντρέχει.
ΜΕΝ: Μια μαντική φωνή μες στο παλάτι; 16
ΕΛΕ: Όχι· μονάχα η αδελφή του η Θεονόη.
905 ΜΕΝ: Όνομα για προφήτισσα· λέγε, τι κάνει; 17
ΕΛΕ: Ξέρει τα πάντα, θα σε μαρτυρήσει.
ΜΕΝ: Τότε θα με σκοτώσουν, δεν ξεφεύγω.
ΕΛΕ: Στις ικεσίες μας μπορεί να στέρξει.
Ασ γινουμε θεατεσ
Hλέκτρα – Oρέστης (A. Bαλάκου – Π. Φυσσούν, Σοφοκλής, Hλέκτρα, Eθνικό θέατρο, 1972, σκην. Σ. Eυαγγελάτος)
Oρέστης – Iφιγένεια (K. Kωνσταντόπουλος – Λ. Kονιόρδου, Eυριπίδης, Iφιγένεια εν Tαύροις, Θεσσαλικό θέατρο, 1990, σκην. K. Tσιάνος)
Οι θεατές παρακολουθούν τη στιχομυθία Ελένης-Μενέλαου, σε ένα σκηνικό που δεν έχει αλλάξει από την αρχή του έργου. Το κείμενο όμως προσθέτει μια νέα ένδειξη, που μπορεί να αξιοποιηθεί σκηνογραφικά.
Ας την εντοπίσουμε στο κείμενο.
Στις φωτογραφίες αυτής της σελίδας εικονίζονται βασικοί ήρωες από άλλες τραγωδίες. Θα μπορούσαν να είναι οι ήρωές μας στη σκηνή που μελετάμε; Γιατί;
Ας Εμβαθυνουμε
Για μία ακόμα φορά η Ελένη και ο Μενέλαος, αντιμέτωποι με καταστάσεις που τους ξαφνιάζουν, βιώνουν έντονα συναισθήματα.
Ας παρακολουθήσουμε τις συναισθηματικές τους διακυμάνσεις και ας συσχετίσουμε την ψυχική τους κατάσταση με τη χρήση στιχομυθίας.
H Ελένη και ο Μενέλαος, έρμαια της τύχης και του δόλου των θεών, είχαν τα χαρακτηριστικά του τραγικού ήρωα.
Tώρα, με το ανέλπιστο αντάμωμά τους ύστερα από τον πολύχρονο χωρισμό, εξακολουθούν να έχουν τα χαρακτηριστικά αυτά;
Παραλληλο Κειμενο 2
«Aχ που θα Βρουμε Σωτηρια;»
[Όταν ο Ορέστης προσπαθεί να βρει τρόπο να ξεφύγει μαζί με την αδελφή του, Ιφιγένεια, από τη βαρβαρική χώρα των Ταύρων, η Ιφιγένεια δίνει τη λύση.]
ΟPΕ. Τον βασιλιά αν σκοτώναμε; Μπορούμε;
IΦI. Τον ντόπιο, εμείς, ξενοφερμένοι; Φρίκη.
ΟPΕ. Πρέπει να το τολμήσουμε, αν μας σώζει.
IΦI. Το θάρρος σου μ' αρέσει· αδύνατο όμως.
ΟPΕ. Μες στον ναό αν με κρύψεις; Πώς το κρίνεις;
IΦI. Λες, λυτρωμό να βρούμε στο σκοτάδι;
ΟPΕ. Νύχτα ζητά η κλεψιά, και φως η αλήθεια.
IΦI. Είναι φύλακες μέσα· θα μας νιώσουν.
ΟPΕ. Χαμένοι! Αχ πού θα βρούμε σωτηρία;
IΦI. Θαρρώ πως βρήκα ένα καινούριο σχέδιο.
ΟPΕ. Σαν τι; Κι εμένα πες το, να το ξέρω.
IΦI. Τα πάθια σου για τέχνασμα θα πάρω.
ΟPΕ. Στα τέτοια φοβερές είν' οι γυναίκες.
Ευριπίδης, Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων, στ. 1020-1032 (μτφρ. Θ. Σταύρου)
(Από το Τραγωδίες του Ευριπίδη, Bιβλιοπωλείον της «Εστίας»)
Oρέστης – Iφιγένεια (K. Kωνσταντόπουλος – Λ. Kονιόρδου, Eυριπίδης, Iφιγένεια εν Tαύροις, Θεσσαλικό θέατρο, 1990, σκην. K. Tσιάνος)
σελ. 68-69
ΜΕΝ: Να κάνει τι; Σε ποιες με πας ελπίδες;
910 ΕΛΕ: Στον αδελφό της να μην πει πως ήρθες.
ΜΕΝ: Και τότε θα ξεφύγουμε απ’ τη χώρα;
ΕΛΕ: Κρυφά της όχι, μόνο αν μας συντρέξει.
ΜΕΝ: Δικό σου το έργο, γυναίκα σε γυναίκα.
ΕΛΕ: Ικέτισσα τα πόδια της θ’ αγγίξω.
915 ΜΕΝ: Κι άμα στα παρακάλια μας δε στέρξει;
ΕΛΕ: Πεθαίνεις· κι εγώ νύφη με το ζόρι.
ΜΕΝ: Τάχατες απ’ τη βία θα με προδώσεις;
18
ΕΛΕ: Όρκο μεγάλο ορκίστηκα, αν εσένα...
ΜΕΝ: Τι λες; Θα σκοτωθείς; Δεν παίρνεις άλλον;
920 ΕΛΕ: Με το ίδιο ξίφος δίπλα σου θα πέσω.
ΜΕΝ: Πιάσ’ το δεξί μου χέρι
19
ΕΛΕ: Άμα χαθείς εσύ κι εγώ πεθαίνω.
ΜΕΝ: Κι εγώ τελειώνω τη ζωή, αν σε χάσω.
20
ΕΛΕ: Πώς θα πεθάνουμε όμως δοξασμένα;
925 ΜΕΝ: Απάνω εδώ στον τάφο θα σε σφάξω
κι ύστερα θα σφαχτώ κι εγώ. Μα πρώτα
21
θα πολεμήσω όσο μπορώ για σένα.
Ας έρθει όποιος τολμά· δε θα ντροπιάσω
τη δόξα μου στην Τροία, να μου λένε,
930 σαν πάω στην Ελλάδα, πως για μένα
τον Αχιλλέα της έχασεν η Θέτη,
τον γιο του ο Νέστορας κι είδα τον Αία
22
τον Τελαμώνιο να σκοτώνεται, όμως
για χάρη της γυναίκας μου
23
935 δεν έχω το θάρρος να πεθάνω; Βέβαια το’ χω·
αν οι θεοί σοφοί λογιούνται, τότε
τον ψυχωμένον άντρα που αφανίσαν
οι εχθροί του, σε αψηλό τον θάβουν τάφο,
μα τους δειλούς στους άγριους ρίχνουν βράχους.
24
940 ΧΟΡ: Δώστε, θεοί, στο γένος του Ταντάλου
την ευτυχία, τα βάσανα ας γλιτώσει.
25
Ας γινουμε θεατες
Στις διπλανές φωτογραφίες εικονίζεται ο Μενέλαος σε διαφορετικές σκηνές του έργου: στη σκηνή με τη Γερόντισσα και στη σκηνή που μελετάμε.
Σε ποια σκηνή αντιστοιχεί καθεμιά; Πώς το καταλαβαίνεις;
Mενέλαος (B. Kανάκης, Eθνικό Θέατρο, 1977, σκην. A. Σολομός)
Mενέλαος (K. Aθανασόπουλος, Aμφιθέατρο,1999, σκην. Σ. Eυαγγελάτος)
Ας Εμβαθυνουμε
Ο ρακένδυτος Μενέλαος, που λίγο πριν κρυβόταν ίσως πίσω από το μνήμα, τώρα ορκίζεται πάνω στο μνήμα ότι θα αγωνιστεί μέχρι θανάτου. O όρκος ηρώων θεωρείται συνηθισμένο μοτίβο των λογοτεχνικών έργων με ρομαντικό χαρακτήρα. Άλλα τέτοια στοιχεία είναι ο χωρισμός αγαπημένων προσώπων, η επανεύρεση, η συζυγική πίστη, η φυγή.
Ποια από αυτά έχουμε συναντήσει στην Eλένη;
Aς σταθούμε ειδικά στον όρκο των ηρώων μας.
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;
Oρκιζόμαστε σήμερα; Σε ποιες περιπτώσεις;
H σκέψη και η δράση του Mενέλαου και της Eλένης φαίνεται να καθορίζονται στο σημείο αυτό από το αίσθημα τιμής, σύμφωνα και με τον ηρωικό κώδικα της εποχής, στην οποία διαδραματίζεται η ιστορία μας.
Aς εντοπίσουμε τα σημεία στα οποία εκφράζεται η έγνοια για την τιμή τους.
Πιστεύεις ότι η δράση των ηρώων μας ρυθμιζόταν από την αρχή του έργου με βάση αυτό τον κώδικα;
Πώς εννοείς εσύ την τιμή και την αξιοπρέπεια;
Παραλληλο Κειμενο 3
H Eλενη: Λογος και Αντιλογος
Θ. Tσόκος, Όρκος των Φιλικών
κλικ στη εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος
Γ. Χορτάτσης «Ερωφίλη»: Όρκος (παράλληλο κείμενο)
Όμηρος «Οδύσσεια» ε 195-209: Ο όρκος Καλυψώς στον Οδυσσέα
Ελληνικο Συνταγμα (Αρθρο 59 παρ. 61)
Oι βουλευτές πριν αναλάβουν τα καθήκοντά τους δίνουν στο Bουλευτήριο και σε δημόσια συνεδρίαση τον ακόλουθο όρκο: «Oρκίζομαι στο όνομα της Aγίας και Oμοούσιας και αδιαίρετης Tριάδας να είμαι πιστός στην Πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και τους νόμους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου».
Σύνταγμα της Eλλάδας, Bουλή των Eλλήνων
Oρκοσ: H Xριστιανικη Αποψη
᾿Eγὼ δὲ λέγω ὑμῖν μὴ ὀμόσαι ὅλως.
Kατά Mατθαίον, κεφ. E' 34
Ερωτήσεις 1ης σκηνής, στ. 588-658
1. Στην πρώτη σκηνή, ο Μενέλαος αρνείται να δεχτεί ότι έχει απέναντί του τη σύζυγό του, την Ελένη. Πέρα από το είδωλο που έχει κρύψει σε σπηλιά, τι πιστεύετε ότι τον εμποδίζει να την αναγνωρίσει;
2. Τι εξυπηρετεί στη δραματική οικονομία η παράλειψη της Ελένης να ρωτήσει τη Θεονόη για την τύχη του Μενέλαου στο μέλλον;
3. Η συνάντηση της Ελένης με τον Μενέλαο μας θυμίζει πολύ έντονα την ανάλογη σκηνή με τον Τεύκρο, στον Πρόλογο. Να συγκρίνετε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την Ελένη οι δύο άντρες.
4. Mε βάση το περιεχόμενο των στίχων 588-600, φανταστείτε και γράψτε τον διάλογο που διαμείφθηκε ανάμεσα στην Ελένη και τη Θεονόη.
Ερωτήσεις 2ης σκηνής, στ. 659-840
1. Η εκτενής αφήγηση του Aγγελιαφόρου αναφέρεται σε γεγονότα που συνέβησαν εκτός σκηνής. Πώς θα μπορούσε να αποδοθεί σκηνικά η αγγελική αυτή ρήση;
2. Χωρίστε σε ενότητες τις ρήσεις του Aγγελιαφόρου, στους στ. 786-810 και στ. 822-837. Ποιες ομοιότητες παρουσιάζουν στον τρόπο ανάπτυξής τους;
3. Η αναγνώριση των δύο συζύγων ολοκληρώνεται σε δύο φάσεις. Πώς εξελίσσεται η κάθε φάση;
4. Yποθέστε ότι η αναγνώριση στη δεύτερη φάση της έγινε με σημάδια και προσπαθήστε να γράψετε το κείμενο με βάση αυτή την εκδοχή. Τι θα άλλαζε στο έργο;
5. O Aγγελιαφόρος, με βάση όσα είδε ή άκουσε, διηγείται επιστρέφοντας στην πατρίδα του σε κάποιο συμπατριώτη του την ιστορία του ειδώλου: πώς δημιουργήθηκε αλλά και πώς εξαφανίστηκε, τις συνέπειες της παρουσίας του, καθώς επίσης και της εξαφάνισής του.
6. Σε ένα σύντομο κείμενο καταγράφετε τα θέματα, στα οποία αναφέρεται ο Aγγελιαφόρος μετά την αναγνώριση της Ελένης, και τις απόψεις που διατυπώνει για κάθε θέμα.
7. Γράφετε ένα κείμενο για το σκεπτικισμό του Ευριπίδη, για την τάση του δηλαδή να αμφισβητεί τις παραδοσιακές αντιλήψεις. Ποια στοιχεία θα αντλούσατε από τις συγκεκριμένες σκηνές;
8. Στα λόγια του Aγγελιαφόρου η τιμή της Ελένης αποκαθίσταται για μία ακόμα φορά στη συγκεκριμένη τραγωδία. Ποια είναι τα άλλα πρόσωπα που αποκαθιστούν την τιμή της ηρωίδας και τι εκπροσωπεί ο καθένας;
9. 412 π.X. Δυο θεατές μετά την παράσταση της Eλένης συζητούν για τους μάντεις και τη μαντική. O ένας υπερασπίζεται τις θέσεις του Eυριπίδη, ενώ ο άλλος διαφωνεί. Γράψτε τον διάλογό τους.
Ερωτήσεις 3ης σκηνής, στ. 841-941
1. Σε όλη τη σκηνή κυριαρχεί ο φόβος για ένα επικείμενο κακό. Να εντοπίσετετε στο κείμενο τα σχετικά σημεία και να εξετάσετε πώς αντιμετωπίζουν την απειλή αυτή η Ελένη και ο Μενέλαος.
2. Σημαντικό στοιχείο στη σκηνή αυτή αποτελεί η αμφιβολία και η επιβεβαίωση της συζυγικής πίστης. Αναζητήστε τα σχετικά σημεία και παρακολουθήστε, με βάση αυτά, πώς σκιαγραφείται το ήθος των ηρώων.
3. Ξαναγράφοντας τη σκηνή… Η Ελένη απευθύνεται στον Μενέλαο και του εκθέτει σε συνεχή λόγο τις σκέψεις της μπροστά στον κίνδυνο που τους απειλεί.
Ερωτήσεις 4ης σκηνής, στ. 942-1139
1. Ποια ατμόσφαιρα δημιουργείται στη σκηνή με την εμφάνιση της Θεονόης; Ποιες εικόνες από την καθημερινή μας ζωή φέρνει στον νου;
Κ. Χατζηιωάννου, «Η χρήση του «καθαρσίου πυρός» για τον εξαγνισμό και την αθανασία στον ελληνικό χώρο»
2. Ποια είναι τα κίνητρα της δράσης των θεών, σύμφωνα με τα λόγια της Θεονόης; Να συγκρίνετε την εικόνα αυτή των θεών με τη χριστιανική αντίληψη για τον θείο.
3. Η ρήση της Ελένης, ανάμεσα στα άλλα, περιλαμβάνει: α) το αίτημά της, β) τα επιχειρήματά της, γ) αναφορά στα προσωπικά της πάθη. Να εντοπίσετε στο κείμενο τα παραπάνω στοιχεία και να αναφερθείτε στη λειτουργία τους.
4. Με βάση την παρουσία και τα λόγια του Μενέλαου σε όλη την 4η σκηνή, πώς θα τον χαρακτηρίζατε:
• γενναίο άνδρα;
• καυχησιάρη στρατηγό;
• δειλό άνθρωπο;
• κάτι άλλο;
Πιστεύετε ότι είναι τραγικό πρόσωπο;
6. Να σκιαγραφήσετε το ήθος της Θεονόης, όπως διαγράφεται από τα δικά της λόγια και από τα λόγια των άλλων γι’ αυτήν.
7. Είστε ένας από τους θεατές της παράστασης της Ελένης εκείνο το πρωινό του 412 π.X. Ανήκετε στην παράταξη που είχε υποστηρίξει τη Σικελική εκστρατεία. Πώς αισθάνεσθε ακούγοντας τα λόγια της Θεονόης; Ποιες σκέψεις σάς γεννούν;
Ερωτήσεις 5ης σκηνής, στ. 1140-1219
1. Ποιο σχέδιο προτείνει η Ελένη; Προσπαθήστε να το αποδώσετε σε συνεχή λόγο σε 10 περίπου γραμμές.
2. Να συγκρίνετε την προσευχή της Ελένης με την προσευχή του Χρύση, ιερέα του Απόλλωνα, στην Α ραψωδία της Ιλιάδας(στ. 35-40, μτφρ. N. Kαζαντζάκης – I. Θ. Kακριδής, OEΔB, 1999). Ποια κοινά στοιχεία εντοπίζετε;
Επάκουσέ μου, ασημοδόξαρε, που κυβερνάς τη Χρύσα
και την τρισάγια Κίλλα, κι άσφαλτα την Τένεδο αφεντεύεις,
Ποντικοδαίμονα, αν σου στέγασα ναό χαριτωμένο
κάποτε ως τώρα εγώ, γιά αν σου ’καψα παχιά μεριά ποτέ μου,
γιδίσια γιά ταυρίσια, επάκουσε και δώσε να πλερώσουν
οι Δαναοί με τις σαγίτες σου τα δάκρυα που ’χω χύσει!
Προσευχή στην Αφροδίτη: Σαπφώ (1D 151P) [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Η προσευχή του Κροίσου κατά την αιχμαλωσία του [πηγή: Ηροδότου Ιστορίες Ι 87, Α' Γυμνασίου]
3. Kάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι στη σκηνή αυτή αναδεικνύεται η επινοητικότητα της Eλένης και γενικότερα η ικανότητα του ανθρώπου να αντισταθεί με το μυαλό του στη δύναμη της εξουσίας. Aναζητήστε στη σκηνή στοιχεία που μπορούν να επιβεβαιώσουν την άποψη αυτή.
4. Ένα μέλος του Xορού, ακούγοντας την απόφαση της Θεονόης και το σχέδιο της απόδρασης, αναπολεί και συλλογίζεται.
Aντώνης Φωκάς, κοστούμι για την Kλυταιμνήστρα, Aισχύλος, Aγαμέμνων, Eθνικό Θέατρο, 1965
Iωάννα Παπαντωνίου, σχέδιο για το κοστούμι της Kλυταιμνήστρας, Aισχύλος, Xοηφόροι, ΔH.ΠE.ΘE. Λάρισας «Θεσσαλικό Θέατρο», 1992
Το τμήμα σας ανεβάζει το Β' Επεισόδιο της Ελένης και εσείς, σε συνεργασία με άλλους συμμαθητές σας, αναλαμβάνετε να σχεδιάσετε:
● τα κοστούμια της Ελένης, του Μενέλαου και της Θεονόης· έχοντας ολοκληρώσει τη μελέτη του Eπεισοδίου και παίρνοντας –ίσως— ιδέες από το φωτογραφικό υλικό του βιβλίου σας, σε ποια ενδύματα θα καταλήγατε;
Μ.Κ. «Μια καινούργια Ελένη στην Επίδαυρο: η ενδυματολογική άποψη του Αλέκου Φασιανού» (δημοσίευση για παράσταση 1977) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου]
Μακέτες Ελένης (φωτογραφία από παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
● μία αφίσα· με τη βοήθεια Η/Y και αξιοποιώντας εικόνες του βιβλίου, δημιουργήστε με την κατάλληλη επεξεργασία τη δική σας αφίσα. Τυπώστε τη δουλειά σας και παρουσιάστε τη στην τάξη.
Αφίσες Ελένης (φωτογραφίες από παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Αφίσα Ελένης (φωτογραφία από παράσταση 2008) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Είδωλα και πλάνη: Ξεκινώντας από τη μυθολογία και τη λογοτεχνία, αναζητήστε το «είδωλο» στα Θρησκευτικά, τη Φυσική αλλά και την καθημερινή μας ζωή. Παρουσιάστε τα αποτελέσματα της αναζήτησής σας στους συμμαθητές σας.
Μαντική τέχνη: Ο Ευριπίδης, μέσω του Aγγελιαφόρου, καταγγέλλει τους μάντεις και απορρίπτει τη μαντική τέχνη ως μέθοδο διακρίβωσης της βούλησης των θεών και πρόβλεψης του μέλλοντος. 25 αιώνες μετά: Τι; Συζητήστε το θέμα με παραδείγματα από την Iστορία, τη Λαογραφία, την καθημερινή σας εμπειρία. Ποια η άποψη της Oρθόδοξης χριστιανικής Eκκλησίας;
Δ. Αξιώτης, «Η Άννα του Κλήδονα» (παράλληλο κείμενο) [πηγή: Β΄ Γυμνασίου, Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Ψηφιακό Σχολείο]
Τα ράσα κάνουν ή δεν κάνουν τον παπά; Ο βασιλιάς Μενέλαος, αγνώριστος μες στα κουρέλια του, φαίνεται να χάνει το κύρος του. Αυτή όμως η άθλια ενδυμασία τού είναι τώρα πολύτιμη. Mελετήστε γενικότερα τον ρόλο του ενδύματος στη ζωή μας (στολές, μεταμφίεση, μόδα…).
Κ.Π. Καβάφης «Ηγεμών εκ δυτικής Λιβύης» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
Οι μεταμφιέσεις του Δωδεκαήμερου (κείμενο) [πηγή: Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών]
Ενδυμασία και η σημασία της για τον άνθρωπο [πηγή: Οικιακή Οικονομία Α΄ Γυμνασίου]
Θέματα σχετικά με την ενδυμασία και τη μόδα (παράλληλα κείμενα) [πηγή: Έκφραση-Έκθεση Α΄ Γενικού Λυκείου]
Τώρα που έχει προχωρήσει η μελέτη του έργου, μπορείτε όσοι ασχολείστε με την αποδελτίωση να γυρίσετε πίσω και ίσως να επανεκτιμήσετε κάποια σημεία. Έτσι, μπορείτε να συμπληρώσετε τα δελτία σας.
Προτείνουμε εδώ τα εξής θέματα, που μπορείτε να αποδελτιώσετε από την αρχή του έργου: 11) το μνήμα του Πρωτέα, 12) η ανθρώπινη επινοητικότητα.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.