Κατεβάστε τις ενότητες 6-10 σε αρχείο
Ο Ρωμαίος ρήτορας, πολιτικός και φιλόσοφος Κικέρωνας (106-43 π.Χ.) ασχολήθηκε με το πρόβλημα των νόμων και στα θεωρητικά του έργα (συγκεκριμένα στο «De legibus», «Για τους νόμους») και στους ρητορικούς του λόγους. Επιδίωξε μια σύνθεση – χωρίς να είναι βέβαιο ότι την πέτυχε – ανάμεσα στην ελληνική φιλοσοφική αντίληψη για τους νόμους και στη ρωμαϊκή πραγματικότητα. Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από τον λόγο του «Pro Cluentio», που τον έγραψε το 66 π.Χ.
Διάβασε για τον Κικέρωνα , Ο άνθρωπος είναι το χειρότερο ζώο όταν ζει χωρίς νόμους
Το κείμενο
In eā civitāte, quam leges continent, boni virilibenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertātis, fons aequitātis. Mens et animus et consilium et sententia civitātis posita est inlegibus. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat. Legum ministri sunt magistrātus, legum interpretes iudices, legum denique omnes servi sumus: sic enim liberi esse possumus.
Ετυμολογικά: 1. πρβ. μπουνάτσα = καλοκαιρία· << βεν. 2. ὁρῶ < Fopῶ 3. < fundo 4. < līber ≃ ελεύθερος· lībero 5. ἄνευ 6. πρβ. minimus 7. < magister 8. κυρ. «φύλακας»· πρβ. servo 9. ≠ lĭber -bri = βιβλίο 10. < pote – «κύριος» + sum· πρβ. δεσ– πότης = «κύριος του σπιτιού».
Δες τη μετάφραση κάθε σειράς πατώντας στο μ
ή εμφάνισε - απόκρυψε όλη τη μετάφραση πατώντας εδώ
Δες τα παραθετικά των επιθέτων πατώντας στο β ή εμφάνισε - απόκρυψέ τα όλα πατώντας εδώ
is, ea, id (οριστική)
qui, quae, quod (αναφορική)
noster, nostra, nostrum (κτητική)
Denique
libenter – libentius – libentissime
Κλίση των κύριων ουσιαστικών και επιθέτων του κειμένου
Ενικός αριθμός | ||||
ονομ. | civitas | lex | omnis | omne |
γεν. | civitatis | legis | omnis | omnis |
δοτ. | civitati | legi | omni | omni |
αιτ. | civitatem | legem | omnem | omne |
κλ. | civitas | lex | omnis | omne |
αφ. | civitate | lege | omni | omni |
Πληθυντικός αριθμός | ||||
ονομ. | civitaes | leges | omnes | omnia |
γεν. | civitatum (-ium) | legum | omnium | omnium |
δοτ. | civitatibus | legibus | omnibus | omnibus |
αιτ. | civitates | leges | omnes | omnia |
κλ. | civitates | leges | omnes | omnia |
αφ. | civitatibus | legibus | omnibus | omnibus |
Χρονικές αντικαταστάσεις
εν. | continent | servant | est | ponitur | stat | sunt | sumus | esse | possumus |
πρτ. | continebant | servabant | erat | ponebatur | stabat | erant | eramus | poteramus | |
μελ. | continebunt | servabunt | erit | ponetur | stabit | erunt | erimus | futuros esse/ fore | poterimus |
πρκ. | continuerunt/ continuere | servaverunt/ servavere | fuit | posita est | stetit | fuerunt/
fuere | fuimus | fuisse | potuimus |
υπρ. | continuerant | servaverant | fuerat | posita erat | steterat | fuerant | fueramus | potueramus | |
σ.μ. | continuerint | servaverint | fuerit | posita erit | steterit | fuerint | fuerimus | potuerimus |
quam legēs continent: δευτερεύουσα αναφορική, προσδιοριστική πρόταση στη λέξη civitate της κύριας στην οποία λειτουργεί ως επιθετικός προσδιορισμός. Εισάγεται με την αναφορική αντωνυμία quam και εκφέρεται με οριστική (continent), καθώς εκφράζει το πραγματικό γεγονός.
Ut corpora nostra sine mente: δευτερεύουσα επιρρηματική, απλή, παραβολική, συγκριτική, που δηλώνει τον τρόπο. Εισάγεται με τον παραβολικό σύνδεσμο ut και εκφέρεται με οριστική ( εννοούμενο ρήμα non stant), αφού η σύγκριση αφορά σε δύο καταστάσεις που είναι ή θεωρούνται ότι είναι αντικειμενική πραγματικότητα. Η παραβολική πρόταση λειτουργεί ως β΄ όρος σύγκρισης. Ο α΄ όρος είναι η κύρια πρόταση «sic civitas…non stat». Το τροπικό επίρρημα sic της κύριας προεξαγγέλλει την απλή παραβολική/συγκριτική πρόταση του τρόπου.
In ea civitate, quam leges continent (δευτερεύουσα αναφορική με όρο αναφοράς το civitate)
→ Επιθετική μετοχή συνημμένη στο civitate: In ea civitate leges continente
Μετατροπή ενεργητικής | Σε παθητική σύνταξη |
In ea civitate, quam leges continent, boni viri… leges servant | In ea civitate, quae legibus continetur, a bonis viris… leges servantur |
Μετατροπή παθητικής | Σε ενεργητική σύνταξη |
Mens et animus et consilium et sentential… posita est (a civibus) | (cives) mentem et animum et consilium et sententiam… posuerunt |