«Τι ελπίδες έχω; Μία στις 40»

Πολλοί καθηγητές εγκαταλείπουν την ιδέα του διορισμού στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χρήστος Κάτσικας Εύη Σαλτού
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

«Έχω εγκαταλείψει εδώ και πολύ καιρό την ιδέα του Δημοσίου. Άλλωστε δεν  νομίζω να έχω και πολλές ελπίδες για μονιμοποίηση, αφού τα στατιστικά είναι  εναντίον μας: μία θέση στους 40 υποψηφίους. Γι΄ αυτό και επιμένω… ιδιωτικά».
Oλοκλήρωσε τις σπουδές της στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών το 2004. Ωστόσο στην αγορά εργασίας βγήκε από τότε που ήταν ακόμη φοιτήτρια. Η Μαρουλία Μεθημάκη εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα τα τελευταία επτά χρόνια, παραδίδοντας μαθήματα σε φροντιστήρια αλλά και κάνοντας ιδιαίτερα. Αρχίζει τη δουλειά στις δύο το μεσημέρι και τελειώνει στις δέκα και μισή το βράδυ. Όσον αφορά τη μονιμοποίηση, η άποψή της είναι ξεκάθαρη: «Έχω δώσει τρεις φορές στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχω διαβάσει τόσο ώστε να διεκδικώ με αξιώσεις μια θέση σε κάποιο σχολείο» λέει στα «ΝΕΑ». Κι αυτό γιατί τα έξοδα, όπως τονίζει, τρέχουν. «Τόσα χρόνια έχω φτιάξει τον επαγγελματικό μου κύκλο με τα ιδιαίτερα και το φροντιστήριο και δεν είμαι διατεθειμένη να τον θυσιάσω. Για να διαβάσει κανείς τη χαοτική ύλη για τον διαγωνισμό, θα πρέπει είτε να μη δουλεύει είτε να εργάζεται για ελάχιστες ώρες».
Αν η ανεργία όμως είναι η μία όψη του προβλήματος. Η ετεροαπασχόληση, δηλαδή το να απασχολείται κάποιος σε εργασίες που είτε δεν έχουν καμία συνάφεια με τις σπουδές του είτε έχουν πολύ μικρή, είναι η άλλη όψη. Η ετεροαπασχόληση κυριαρχεί στις τάξεις των πτυχιούχων, καθώς περιλαμβάνει περίπου τέσσερις στους δέκα. Μάλιστα στον τομέα της ετεροαπασχόλησης η Ελλάδα κατέχει σήμερα τη δεύτερη θέση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Είναι αλήθεια ότι ο κίνδυνος της ανεργίας, της ετεροαπασχόλησης ή της υποαπασχόλησης αφορά πολλές ειδικότητες. Το μαρτυρούν τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας τα οποία για το 2008 καταγράφουν περίπου 100.000 άνεργους πτυχιούχους ενώ την ίδια ώρα η εμπειρική έρευνα αποκαλύπτει ότι δεκάδες χιλιάδες απασχολούνται σε εργασίες που έχουν ελάχιστη ή και καμία σχέση με τις σπουδές τους ή υποαπασχολούνται σε κρατικά προγράμματα (ΟΑΕΔ) με πολύ χαμηλές αμοιβές.

Οι «ευαίσθητες» ομάδες

Αυτοί που βρίσκονται σε δυσχερέστερη θέση βέβαια είναι οι πτυχιούχοι τμημάτων ΑΕΙ- ΤΕΙ που παραπέμπουν στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Έτσι, φιλόλογοι, ιστορικοί, γυμναστές, θεολόγοι, κοινωνιολόγοι, μαθηματικοί, φυσικοί, απόφοιτοι Γαλλικής και Ιταλικής Φιλολογίας είναι οι πιο «ευαίσθητες» ομάδες. Δεν είναι τυχαίο πάντως που σε κάθε διαγωνισμό για πρόσληψη εκπαιδευτικών οι αιτήσεις ανέρχονται σε 70.000- 80.000 για τη διεκδίκηση 5.000 – 6.000 θέσεων.
Σε πρόσφατη έρευνα σε αδιόρι στους εκπαιδευτικούς (καθηγητές) σχετικά με την αξιοποίηση του πτυχίου τους και τη σχέση της εργασίας που κάνουν με την εκπαίδευση που πήραν, τα αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά. Ο ένας στους τέσσερις ήταν άνεργος πάνω από 18 μήνες, οι μισοί απασχολούνταν σε εργασίες εντελώς άσχετες με την επιστήμη τους (υπάλληλοι και ταμίες σούπερ μάρκετ, αποθηκάριοι, υπάλληλοι καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης, οδηγοί ταξί, γκαρσόνια και λοιπά τουριστικής φύσεως επαγγέλματα, κ.λπ.) και ο ένας στους τέσσερις υποαπασχολούνταν (part time) σε σχετικές δουλειές (φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα).
Σε φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης απασχολείται και ο Βασίλης Μόσχος. Έχουν περάσει επτά χρόνια από τότε που πήρε το πτυχίο της Φιλολογίας, αλλά μέχρι στιγμής οι ελπίδες για μια θέση στο Δημόσιο είναι μηδαμινές. «Δίνω κάθε δύο χρόνια στο ΑΣΕΠ αλλά πηγαίνω για να βλέπω κυρίως τα θέματα που πέφτουν και να μαζέψω μόρια για θέση ωρομίσθιου ή αναπληρωτή στην περίπτωση που η βαθμολογία μου είναι πάνω από τη βάση» δηλώνει. Όπως προσθέτει, θα μείνει στον ιδιωτικό τομέα αφού «δεν είναι εύκολο να κλείσεις τις επαγγελματικές πόρτες για δύο χρόνια, παίρνοντας πάντα το ρίσκο ότι οι πιθανότητες για μια θέση στο Δημόσιο είναι περιορισμένες. Μετά δεν θα είναι εύκολο να τις… ξανανοίξεις».

Μεγάλα ποσοστά ανεργίας για φιλολόγους, φυσικούς, μαθηματικούς

ΤΟ 17,7% των αποφοίτων Φιλολογίας απασχολείται σε σχετική με το αντικείμενο του πτυχίου του εργασία, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό- 42,9%των αποφοίτων αυτού του κλάδου είναι άνεργοι! Μόνο το 17,5% των αποφοίτων Ιστορίας απασχολείται σε σχετική με το αντικείμενο του πτυχίου του εργασία, δηλαδή στην εκπαίδευση, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των αποφοίτων αυτού του κλάδου είναι άνεργοι ή ετεροαπασχολούμενοι. Δυσοίωνες είναι μέχρι σήμερα και οι προοπτικές των πτυχιούχων νηπιαγωγών η πλειονότητα των οποίων έχει στόχο την απορρόφησή τους στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα τη δημόσια. Οι αδιόριστοι νηπιαγωγοί ανέρχονταν το 2008 περίπου στις 14.000.

Άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι για περισσότερο από δύο χρόνια μένουν τρεις στους 10 νέους απόφοιτους από τα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών. Ενώ ποσοστό 15% συνεχίζουν μεταπτυχιακές σπουδές πιθανόν για να αποφύγουν τον εφιάλτη της ανεργίας. Περίπου 3.000 εκτιμούνται οι άνεργοι πτυχιούχοι Θεολογίας ενώ άλλοι τόσοι υποαπασχολούνται ή ετεροαπασχολούνται. Πάνω από 12.000 υπολογίζονται οι άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι και ετεροαπασχολούμενοι πτυχιούχοι γυμναστές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*