Επιστολή 202 καθηγητών Πληροφορικής στους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου (22/08/2013)

Αξιότι?ες κυρίες και αξιότι?οι κύριοι βουλευτές,

Όπως θα σας έχει γίνει ήδη γνωστό, το νο?οσχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία έχει τεθεί στο ?ιαδίκτυο προς διαβούλευση και αφού περάσει από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, θα κατατεθεί στην Ολο?έλεια της Βουλής προς ψήφιση.

Θα θέλα?ε να σταθού?ε στην χαρακτηριστική υποβάθ?ιση του ?αθή?ατος της Πληροφορικής στο αναλυτικό πρόγρα??α του Λυκείου που προτείνεται από το συγκεκρι?ένο σχέδιο νό?ου. Συγκεκρι?ένα, το ?όνο ?άθη?α που προβλέπεται αφορά ένα 2ωρο ?άθη?α επιλογής στην Α΄ Λυκείου, το οποίο ονο?άζεται «Εφαρ?ογές Πληροφορικής». Απουσιάζουν πλήρως τα ?αθή?ατα κατεύθυνσης στην Β΄ και Γ΄ Λυκείου και φυσικά και αυτονόητα, δεν υπάρχει κανένα ?άθη?α που να είναι πανελλαδικώς εξεταζό?ενο για την εισαγωγή στην τριτοβάθ?ια εκπαίδευση. (Στο υπάρχον σύστη?α, προβλέπονται 2ωρα ?αθή?ατα Πληροφορικής στην Β΄ και την Γ΄ Λυκείου για την Τεχνολογική Κατεύθυνση)

Το γεγονός αυτό θα έχει ως αποτέλεσ?α την ση?αντική υποβάθ?ιση της Πληροφορικής στην ?ευτεροβάθ?ια Εκπαίδευση, ?ια επιστή?η που θεωρείται η αιχ?ή της οικονο?ικής και ερευνητικής δραστηριότητας παγκοσ?ίως και ?πορεί φυσικά να βοηθήσει τα ?έγιστα στην προσπάθεια της χώρας ?ας για έξοδο από την κρίση. Η χώρα ?ας έχει ?εγάλη παράδοση σε επιστή?ονες, σε φωτεινά ?υαλά και η Πληροφορική είναι ένας χώρος που ?πορεί να αναδείξει τέτοιους ανθρώπους.

Θεωρούσα?ε αυτονόητο ότι η Πληροφορική θα είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης στον 21ο αιώνα και ότι δεν θα χρειάζονταν επιχειρή?ατα για να το αποδείξου?ε. Ωστόσο, ?άλλον κάνα?ε λάθος. Συνεπώς, πέρα από τα αυτονόητα πλεονεκτή?ατα που προσδίδει στα παιδιά ?ας η ενασχόληση ?ε την Πληροφορική, θα αναγκαστού?ε να παραθέσου?ε κάποια επιπρόσθετα επιχειρή?ατα πάνω στο θέ?α:

Στην προηγού?ενη εκπαιδευτική ?εταρρύθ?ιση το 1997, επιλέχθηκε να ονο?αστεί ?ια κατεύθυνση «Τεχνολογική» και να της αποδοθούν δυο ?αθή?ατα Πληροφορικής (το ένα καταργήθηκε σταδιακά). 16 χρόνια ?ετά, ?ια νέα
εκπαιδευτική ?εταρρύθ?ιση έρχεται να διορθώσει το "λάθος" της προηγού?ενης και να καταργήσει τα ?αθή?ατα Πληροφορικής. Έπαψε να υπάρχει η αναγκαιότητα;
Έχουν γίνει τουλάχιστον 12 ερωτήσεις στην Βουλή το 2010 και το 2011 (διατίθενται συνη??ένες) από δεκάδες βουλευτές όλων των κο??άτων (ανά?εσα τους και πολλοί βουλευτές της Ν? και του ΠΑΣΟΚ που έχουν διατελέσει ή συνεχίζουν να είναι Υπουργοί (Άδωνης Γεωργιάδης, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, Θεόδωρος Καράογλου, Μάξι?ος Χαρακόπουλος), για την υποβάθ?ιση ή κατάργηση του ?αθή?ατος της Πληροφορικής στα Λύκεια, όταν επικρατούσε ?ια ανησυχία για τα σχέδια που έβλεπαν το φως της δη?οσιότητας. Όλα διαψεύδονταν τότε από την τότε υπουργό και τους αντίστοιχους υφυπουργούς, αλλά η ση?ερινή ηγεσία του υπουργείου θέτει ως επιχείρη?α ότι το νο?οσχέδιο αποτελεί αποτέλεσ?α διαβούλευσης τουλάχιστον 5 χρόνων!!! Αξίζει να ση?ειωθεί ότι στα περισσότερα από τα σχέδια που είχαν δη?οσιευτεί εκείνη την εποχή και ?ετά από τις αντίστοιχες ερωτήσεις στην Βουλή, τα ?αθή?ατα Πληροφορικής είχαν ενταχθεί κανονικά σαν ?αθή?ατα κατεύθυνσης στην Β΄ και Γ΄ Λυκείου.
Σύ?φωνα ?ε την έρευνα της GPO για το Υπουργείο Παιδείας το 2011 (διατίθεται συνη??ένη), η Πληροφορική θεωρείται το 4ο σε σειρά προτί?ησης ?άθη?α για τα παιδιά ?ας από την κοινή γνώ?η, ως προς την αναγκαιότητα τους, ?ετά τα Μαθη?ατικά, την Γλώσσα και την Ιστορία. (?ιαφάνεια 20) Θα θέλα?ε να τονίσου?ε επίσης την διαφορά της ικανότητας χρήσης υπολογιστή (που θα διδάσκεται στα ?η?οτικά και Γυ?νάσια) ?ε την Πληροφορική σαν επιστή?η. Η χρήση υπολογιστή είναι ?ια ικανότητα που ?πορεί ο καθένας να αποκτήσει, όπως η εκ?άθηση ?ιας ξένης γλώσσας. Η Πληροφορική, αντίθετα, θεωρείται εδώ και δεκαετίες ?ια ξεχωριστή επιστή?η, ?ε την δική της ση?αντική θέση ανά?εσα στις θετικές επιστή?ες, που ασχολείται ?ε διάφορους το?είς της σύγχρονης τεχνολογικής επανάστασης. Από την Θεωρία Πληροφοριών, την Τεχνητή Νοη?οσύνη, τις Βάσεις ?εδο?ένων, ?έχρι και τα πιο ευρέως γνωστά αντικεί?ενα του Προγρα??ατισ?ού και των ?ικτύων Υπολογιστών. Ιδιαίτερα, το ?άθη?α του Προγρα??ατισ?ού βοηθά εξαιρετικά στην αναλυτική και συνθετική ικανότητα ενός ατό?ου, ώστε να ?πορεί να σκέφτεται σωστά και να επιλύει προβλή?ατα. Το αντικεί?ενο της Πληροφορικής επηρεάζει πάρα πολλούς το?είς της καθη?ερινής οικονο?ικής και κοινωνικής ζωής και δεν θα πρέπει να συγχέεται ?ε την απλή ικανότητα χρήσης υπολογιστή.
Σύ?φωνα ?ε έρευνα της Eurydice για την Κο?ισιόν το 2004 (διατίθεται
συνη??ένη), σχεδόν όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες έχουν εντάξει στα προγρά??ατα σπουδών τους ?αθή?ατα Πληροφορικής και Προγρα??ατισ?ού. Και όλα αυτά πριν 9 χρόνια!! (Σελίδα 26)
Το σχέδιο προβλέπει ότι τα εξεταζό?ενα ?αθή?ατα στην Θετική Κατεύθυνση θα είναι η Γλώσσα, τα Μαθη?ατικά, η Φυσική και η Χη?εία. ?εν προβλέπει, ωστόσο, ότι υπάρχει πολύ ?εγάλος αριθ?ός σχολών Πληροφορικής (πάνω από 50) και άλλες τόσες πολυτεχνικές και θετικές σχολές (Μαθη?ατικό, Πολιτικοί Μηχανικοί, Μηχανολόγοι Μηχανικοί, Αυτο?ατισ?ού, Ηλεκτρονικοί κτλ.) που εξετάζονται και θεωρούν ως βασικά τα ?αθή?ατα αλγοριθ?ικής και προγρα??ατισ?ού, ενώ δεν ασχολούνται σχεδόν καθόλου ?ε το αντικεί?ενο της Χη?είας. Συνεπώς, θεωρού?ε παράλογο να εισάγεται φοιτητής σε όλες αυτές τις σχολές χωρίς να έχει διδαχθεί και εξεταστεί εκ των προτέρων τουλάχιστον στα βασικά της αλγοριθ?ικής, δηλαδή της διαδικασίας επίλυσης προβλη?άτων. Άρα, θα πρέπει να δίνεται επιλογή στον ?αθητή ανά?εσα σε ?άθη?α Χη?είας ή Πληροφορικής, ανάλογα ?ε την σχολή που θέλει να επιλέξει.

Το νο?οσχέδιο προβλέπει την δη?ιουργία 5 πεδίων σχολών, τις ΑνθρωπιστικέςΝο?ικές σχολές, τις Θετικές-Τεχνολογικές σχολές, τις σχολές Υγείας, τις Οικονο?ικές, ?ιοικητικές και Πολιτικές σχολές και τις Παιδαγωγικές σχολές. Σύ?φωνα ?ε το ?ηχανογραφικό δελτίο του 2013, το πεδίο των ΘετικώνΤεχνολογικών σχολών περιλα?βάνει 195 διαφορετικές σχολές, την ώρα που τα υπόλοιπα 4 πεδία περιλα?βάνουν όλα ?αζί 234 σχολές. Ουσιαστικά, το πεδίο αυτό είναι η ένωση 2 πεδίων του υπάρχοντος ?ηχανογραφικού δελτίου (2ου και 4ου). Το λογικότερο θα ήταν να διασπαστεί το πεδίο αυτό σε Θετικές και Τεχνολογικές Επιστή?ες, όπου στο δεύτερο πεδίο θα υπάρχει ως εξεταζό?ενο ?άθη?α η Πληροφορική και στο πρώτο η Χη?εία. (?ιατίθεται συνη??ένο αρχείο ?ε την κατανο?ή των σχολών)
Τα σχόλια που έχουν δη?οσιευτεί ήδη στην διαβούλευση αναφέρονται κυρίως στο θέ?α της κατάργησης της Πληροφορικής στα Λύκεια. Η κοινωνία διαβλέπει το παράλογο του εγχειρή?ατος αυτού και καταβάλλει προσπάθεια να το διορθώσει πριν είναι αργά.
Η Πληροφορική και κυρίως η ανάπτυξη λογισ?ικού είναι ένας κλάδος που ?πορεί να φέρει ιδιαίτερη ανάπτυξη και απασχόληση σε έναν τόπο ?ε σχεδόν ?ηδενικούς πόρους. Τα παραδείγ?ατα από την παγκόσ?ια οικονο?ία είναι πολλά (Ινδία, χώρες Λατινικής Α?ερικής κτλ.). Συνεπώς, ?ια χώρα που επιδιώκει απεγνωσ?ένα να φτάσει στην πολυπόθητη ανάπτυξη σύ?φωνα ?ε τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και να καταπολε?ήσει την ανεργία, δεν ?πορεί να αφαιρεί από το αναλυτικό πρόγρα??α του Λυκείου της έναν βασικό το?έα που ?πορεί να προσφέρει αναπτυξιακή δραστηριότητα στις επό?ενες γενιές. Η πρωτοβουλία «Ευρώπη 2020» προβλέπει την δη?ιουργία 3,7 εκατο??υρίων θέσεων εργασίας πάνω στην έρευνα και την ανάπτυξη.

Συνοψίζοντας, θεωρού?ε επιβεβλη?ένη την ύπαρξη ?αθή?ατος Πληροφορικής:

Γενικής Παιδείας για την Α΄ Λυκείου.
Γενικής Παιδείας για την Β΄ Λυκείου.
Κατεύθυνσης για την Γ΄ Λυκείου, ?ε επιλογή του ?αθητή ανά?εσα σε Χη?εία και Πληροφορική, για τις σχολές που αναφέρονται πιο πάνω.

Η ?ευτεροβάθ?ια Παιδεία που θέλου?ε δεν θα πρέπει να περιλα?βάνει την πιο σύγχρονη επιστή?η στον κόσ?ο; Θέλου?ε ψηφιακά αναλφάβητους νέους; Θέλου?ε νέους που να ?πορέσουν να δώσουν στην χώρα ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτη?α ?ε τις ικανότητες τους, στην προσπάθεια να βγού?ε από την κρίση;

Παρακαλού?ε να προχωρήσετε σε κινήσεις ώστε να επιτευχθούν οι κατάλληλες αλλαγές στο σχέδιο νό?ου, η επιστή?η της Πληροφορικής να λάβει την θέση που της αξίζει στο νέο Λύκειο και να ?ην οδηγηθεί η ελληνική παιδεία δεκαετίες πίσω. Έχετε ιστορική ευθύνη απέναντι στην νέα γενιά.

 

Μετά τι?ής,

Οι καθηγητές Πληροφορικής

 

  1. Παπαδόπουλος Πέτρος 12. Αντωνιάδης Πολύκαρπος 23. Βασιλοπούλου Σπυριδούλα
  2. Αδα?όπουλος Νίκος 13. Αντώνογλου ?η?ήτριος 24. Βενιέρης Γεώργιος
  3. Αδά?ος ?η?ήτριος 14. Αντωνόπουλος Κωνσταντίνος 25. Βογιατζής Σωτήριος
  4. Αλ?πανίδου Ακριβή 15. Αντωνόπουλος Χαράλα?πος 26. Βούλτσου Παρασκευή
  5. Α?παριώτης Απόστολος 16. Αποστολάτος Πέτρος 27. Γαβριηλίδης Γιάννης
  6. Αναγνωστάκης Γιάννης 17. Αποστόλου Μαγδαληνή 28. Γάκης Κωνσταντίνος
  7. Αναγνωστόπουλος ?ιονύσιος 18. Αργυρού Σάββας 29. Γιακοβής ?η?ήτρης
  8. Αναργυρίδου ?έσποινα 19. Ατρείδης Γρηγόρης 30. Γιαννίτσιος Παντελής
  9. Ανδρίκος Κώστας 20. Βαγιάνης ?η?ήτριος 31. Γιούφκας Χαράλα?πος
  10. Ανδριόπουλος Πολύκαρπος 21. Βασιλάκης Βασίλης 32. Γιώτας Βαγγέλης
  11. Αντωνιάδης Ιωακεί? 22. Βασιλικός Πέτρος 33. Γιώτης Παναγιώτης

 

34. Γκανής Σεραφεί? 90. Κουρκούνης Γεράσι?ος 147. Πύρζα Θεοφανή
35. Γκουντού?α Ευαγγελία 91. Κουτρούλης Πέτρος 148. Ρούβαλης Σωτήρης
36. Γλέζου Κατερίνα 92. Κυριακοπούλου Ευγενία 149. Ρούφου Ελένη
37. Γουγάς Βασίλειος 93. Λεβέντης Σωκράτης 150. Σαββιδάκη Αρχοντούλα
38. Γούτας Θεόδωρος 94. Λεγάντη Ερ?ιόνη 151. Σα?αρά Θεοδώρα
39. Γροντάς Παναγιώτης 95. Λέων Προκόπης 152. Σα?αρίνα Αναστασία
40. ?αλα?άγγας Νικόλαος 96. Λιλι?πάκη Γεωργία 153. Σα?αρίνα Αντωνία
41. ?ελιανίδη Μαρίνα 97. Μαβίδης Απόστολος 154. Σαρέλλας Πέτρος
42. ?η?ητριάδης Γεώργιος 98. Μαρτζούκου Στέλλα 155. Σαρη?παλίδης Ιωάννης
43. ?η?ητρίου Γεώργιος 99. Μεγαρχιώτη Χριστίνα 156. Σιαφάκας Γεώργιος
44. ?η?όπουλος Αθανάσιος 100. Μερεντίτης Νικόλαος 157. Σιάχος Ιωάννης
45. ?ιάκος Κων/νος 101. Μήτση Αργυρώ 158. Σκαπέτης Γεώργιος
46. ?ιάκος Νικόλαος 102. Μητσιώνης Βασίλειος 159. Σκιαδέλλη Μαρία
47. ?ουκάκης Σπύρος 103. Μιχαήλ Σταυρούλα 160. Σκίκος Νικόλαος
48. ?ουκέρης Ελευθέριος 104. Μιχαηλίδου ?έσποινα 161. Σκυριανόγλου ?η?ήτρης
49. ?ουφέκα Ευτυχία 105. Μίχας Γεώργιος 162. Σοφίας Θω?άς
50. ?ράκου Χάϊδω 106. Μόρ?ορης Ε??ανούήλ 163. Σπάχος Βασίλειος
51. ?ρίβας Αθανάσιος 107. Μοτσενίγος Χρήστος 164. Σπυροπούλου Κατερίνα
52. ?ρί?τζιας Βασίλειος 108. Μπακολουκά Σοφία 165. Σταθόπουλος Φάνης
53. ?ρίτσας ?η?ήτριος 109. Μπαλατσούκα Ελένη 166. Στα?ατοπούλου Ελευθερία
54. Ελευθερίου Κωνσταντίνος 110. Μπανταβή Ελένη 167. Στα?ούλη Ελπίδα
55. Ευαγγελινός Αι?ιλιανός 111. Μπάτος Κωνσταντίνος 168. Σταυριανός Αθανάσιος
56. Ζαδέλλης Ε??ανουήλ 112. Μπελέρη Αθηνά 169. Σταυρίδης ?η?ήτριος
57. Ζαραλίκου Ευδοξία 113. Μπέλτσος Νικόλαος 170. Στέργου Ευστάθιος
58. Ζαφειριάδου Ευστρατία 114. Μπιτσάκη Ευτυχία 171. Στρατίκης Κωνσταντίνος
59. Ζερβουδάκης Λά?προς 115. Μπλάτζιου Ειρήνη 172. Στρίβα Ελευθερία
60. Ζέτη Σταυρούλα 116. Μπούζιος ?η?ήτρης 173. Συρρής Γιάννης
61. Ζήκος Νικόλαος 117. Μπουκέας Γιώργος 174. Σώφρονας Χρήστος
62. Ζήσης Αθανάσιος 118. Μπουργάνη Αλεξία 175. Τάγκας Λά?προς
63. Ζτούπας ?ιογένης 119. Μπράιλας Αλέξης 176. Τέλη Βασιλική
64. Ζωγράφου Αντωνία 120. Νικολόπουλος Κώστας 177. Τερζοπούλου Ελένη
65. Θειακούλης Παναγιώτης 121. Νότιος Νεκτάριος 178. Το?άζος Ευστάθιος
66. Θεοδωρίδου Ελένη 122. Ντάγκας Κωνσταντίνος 179. Τόσκας Ιωάννης
67. Θεοφιλάτου Αση?ίνα 123. Ντζιος Κώστας 180. Τουρτούνης Σωτήρης
68. Καραγεώργος Παναγιώτης 124. Ντόγκας Νικόλαος 181. Τριανταφύλλου Βησσαρίων
69. Καραγιώργου Ελευθερία 125. Οικονό?ου Ελευθερία 182. Τσακανίκας Βασίλης
70. Καραθάνος Αχιλλέας 126. Παλλίλης Μάνος 183. Τσελιοπούλου Βέρα
71. Καρα?πάσης Κωνσταντίνος 127. Πα?πουχίδου Αναστασία 184. Τσιαβαλιά Φωτεινή
72. Καρα?πίνης Τάσος 128. Παπαδη?ητροπούλου Χριστίνα 185. Τσιπλίδης Κωνσταντίνος
73. Καρατώλος Γεώργιος 129. Παπαδόπουλος Σάββας 186. Τσιράκης Παντελής
74. Καρκάνης Ηλίας 130. Παπαδοπούλου Αναστασία 187. Τσίτσικα Νικολίτσα
75. Καρυοφύλης Ηλίας 131. Παπαζεύκου Ουρανία 188. Τσιωτάκης Παναγιώτης
76. Καρυπίδης Νίκος 132. Παπακωνσταντίνου Νίκος 189. Τσουκάρας Κωνσταντίνος
77. Κασβίκης ?η?ήτρης 133. Παπα?ιχαήλ ?η?ήτρης 190. Τσουλφάς Ανέστης
78. Κατσαδούρος ?η?ήτριος 134. Παπαπαναγιώτου Γιώργος 191. Τυρεκίδης Κωνσταντίνος
79. Κόκκαλης Βασίλης 135. Πατεράκη Μαρία 192. Φάκας Γιάννης
80. Κονέτας ?η?ήτρης 136. Παυλίδου Μαρία 193. Φαρ?ακόρης Ανδρέας
81. Κοντός ?η?ήτρης 137. Πέντσας Παναγιώτης 194. Φιλίππου Θεοδόσιος
82. Κόρακας Γεώργιος 138. Πέρδος Αθανάσιος 195. Χανιωτάκης Γιάννης
83. Κορωνίδη ?έσποινα 139. Πετράκη Ευαγγελία 196. Χαντζάρας Χρήστος
84. Κοσ?ίδου Κυριακή 140. Πετροπούλου Ιωάννα 197. Χαρτο?ατσίδης Ελευθέριος
85. Κοτανίδης ?η?ήτρης 141. Πέτρου Ευαγγελία 198. Χατζηανδρέας Φίλιππος
86. Κουκουλάκης ?η?ήτριος 142. Πέτσος Αθανάσιος 199. Χατζηγρίβας Άρης
87. Κουλου?πής ?η?οσθένης 143. Πολυχρονοπούλου Αικατερίνη 200. Χατζηνικολάκης Γιώργος
88. Κουνάδης Σταύρος 144. Πουρσαλίδης Κωνσταντίνος 201. Χρυσο?αλίδης Γρηγόριος
89. Κουνιάρης Άγγελος 145. Πράπας Λεωνίδας 202. Χωριανοπούλου Έλενα
  146. Προσπαθοπούλου Νεφέλη    

 

[Αρχική δημοσίευση]