“Ενα γράμμα μια ιστορία

Οι έμμετρες ιστορίες της σειράς «Ένα γράμμα μια ιστορία» προσφέρονται δωρεάν με τη μορφή e-book από τη συγγραφέα και τον εκδότη: Σοφία Μαντούβαλου – Ένα γράμμα μια ιστορία      

Κατ` οίκον Εργασίες – Ν. Χανιωτάκης

Παρουσίαση με θέμα τις «κατ` οίκον εργασίες» του Ν. Χανιωτάκη (από τον Δικτυακό τόπο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Δίκτυο Σχολείων Έρευνας») https://docs.google.com/file/d/0BxUyUiOpIq0UNzNCWWVDS0U3RDQ/edit?pli=1 Οι κατ? οίκον εργασίες προκαλούν καθημερινά εντάσεις, παράπονα και τριβές μεταξύ σχολείου και οικογένειας περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εκπαιδευτική δραστηριότητα….. Οι έρευνες αναδεικνύουν προβλήματα που -μεταξύ άλλων- αφορούν τον τρόπο που οι εκπαιδευτικοί αναθέτουν εργασίες, την ποσότητα και την ποιότητά τους, τον τρόπο με τον οποίο εμπλέκονται οι γονείς, καθώς και τις επιδράσεις που έχουν οι εργασίες στην καθημερινότητα του μαθητή και στη μάθηση. Ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, γονείς και ερευνητές πληθαίνουν σήμερα οι απόψεις αυτών που αμφισβητούν την αξία των κατ? οίκον εργασιών, ενώ πολλοί υποστηρίζουν ακόμα και την πλήρη κατάργησή τους. Στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα το πρόβλημα των κατ? οίκον εργασιών δεν έχει απασχολήσει συστηματικά την επιστημονική κοινότητα (κυρίως στα πλαίσια λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου), παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα «αγκάθι» στη σχέση σχολείου- οικογένειας, ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η όποια προσπάθεια βελτίωσης της κατάστασης προϋποθέτει τη διερεύνηση των σχετικών προβλημάτων, τη συνειδητοποίησή τους και την δοκιμή εναλλακτικών προτάσεων.

Σχολικές Γιορτές και Εκδηλώσεις – Το Θεατρικό Παιχνίδι στην προετοιμασία σχολικών γιορτών – Ιδέες για την 28η Οκτωβρίου

Σχολικές Γιορτές και Εκδηλώσεις – 28η Οκτωβρίου

Σχολικές Γιορτές και εκδηλώσεις ? Εθνική Γιορτή 28ης Οκτωβρίου Η προετοιμασία των σχολικών εορτών είναι μια διαδικασία που προβληματίζει πολλούς εκπ/κούς (Σκετς, ποιήματα, τραγούδια? τι, πώς, πότε, με ποιους και για ποιους;). Συχνά οι σχολικές γιορτές αποκτούν τυπικό και διεκπεραιωτικό χαρακτήρα, ανακυκλώνονται τα ίδια ποιήματα, σκετς, τραγούδια, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που καταλήγουν σε ψυχοφθόρες διαδικασίες για παιδιά και εκπ/κούς, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ανοιχτές στο κοινό διαδικασίες, για θεατρικά σκετς και παραστάσεις. Άλλοτε πάλι γίνονται η αφορμή για αρνητικά σχόλια για το ρόλο του σχολείου και των εκπ/κών και για τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Με την ευκαιρία της προετοιμασίας των σχολείων για τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου, είναι σημαντικό να προβληματιστούμε για τον σκοπό των ανοιχτών στο κοινό (γονείς κ.α) σχολικών γιορτών και εκδηλώσεων και εν προκειμένω της συγκεκριμένης εθνικής γιορτής. Οι όποιες επιλογές κάνουμε βοηθούν στην επίτευξη των σκοπών και στόχων; Συνάδουν με τους σκοπούς και τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος; Επηρεάζουν θετικά τη μάθηση και την εξέλιξη των μαθητών/τριών; Συμβάλλουν στον πολιτισμό και την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών; Η «γιορτή» για να είναι πραγματική γιορτή δεν μπορεί να είναι ψυχοφθόρα και αναγκαστική διαδικασία. Γιορτάζω με τη σημασία της λέξης και συμμετέχω σε μια εκδήλωση, όταν έχω λόγο να γιορτάσω και να εκδηλώσω κάτι, όταν η όποια διαδικασία έχει ΝΟΗΜΑ για μένα. Πολύ περισσότερο αυτό ισχύει για τα παιδιά. Συνεπώς, χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία και κατάλληλη ευαισθητοποίηση των παιδιών για τη συμμετοχή τους με όποιον τρόπο στις σχολικές γιορτές. Πρέπει να γνωρίσουν, να ΝΙΩΣΟΥΝ, να ΣΥΝ-κινηθούν, να αντιληφθούν τη σημαντικότητα της όποιας διαδικασίας και να αποκτήσει ΝΟΗΜΑ γι` αυτά. Για το λόγο αυτό πρέπει η συμμετοχή τους να είναι ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ. Η γιορτή είναι σημαντικό να προέλθει στο μεγαλύτερο βαθμό απ` τα παιδιά με την εμψύχωση και τον συντονισμό, βεβαίως, των εκπ/κών. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι ο ρόλος των διαφόρων γιορτών, μέσω των θεατρικών δρώμενων, σκετς, παραστάσεων κλπ., δεν είναι να αναδειχτούν κάποια ταλέντα, να προβληθούν κάποια συγκεκριμένα παιδιά. Οι γιορτές και εκδηλώσεις δεν θα πρέπει να γίνουν η αιτία για διακρίσεις και αποκλεισμούς. Τα παιδιά δεν είναι επαγγελματίες ηθοποιοί και δεν μπορεί να είναι? θέαμα. Είναι προτιμότερο να «μοιραστούν» με το κοινό κάτι που δημιούργησαν τα ίδια, κάτι που προέκυψε απ` την ενασχόλησή τους με ένα θέμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση με το θέμα της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου. Μπορεί να είναι κείμενα που έγραψαν, κατασκευές που δημιούργησαν, ζωγραφιές, εργασίες, θεατρικά δρώμενα κλπ. Το Θεατρικό Παιχνίδι μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο εργαλείο στα χέρια των εκπ/κών για την διοργάνωση γιορτών και εκδηλώσεων. Μπορεί να αποτελέσει το όχημα που θα οδηγήσει τα παιδιά σε παραστασιακά/σκηνικά δρώμενα που θα δημιουργηθούν από τα ίδια μέσα σε ατμόσφαιρα χαράς, αλληλοσεβασμού και αποδοχής. «Έχει σημασία με ποια διαδικασία έφτασες σ` ένα σκηνικό αποτέλεσμα. Αν η διαδικασία είναι μια ψυχοφθόρος διαδικασία, τότε τι νόημα έχει η τέχνη στην εκπ/ση;» (Κουρετζής, 1993). Είναι σπουδαίο να ακούγεται ο λόγος των παιδιών για σημαντικά θέματα. Είναι σημαντικό να προβληματίζονται, να εκφράζονται, να δημιουργούν! Είναι σημαντικό οι σχολικές γιορτές (σκετς, δρώμενα, παραστάσεις) να προκύπτουν από τα παιδιά και να εκφράζουν σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους! Να έχουν ΑΙΣΘΗΣΗ και ΝΟΗΜΑ για τα παιδιά! Ντιβέρη Παναγιώτα  

Μετάβαση μαθητών απ` το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Εκπ/κό υλικό για τη μετάβαση απ` το Δημοτικό στο Γυμνάσιο περιλαμβάνεται στο βιβλίο με τίτλο «ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ… ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ». Συγγραφέας του βιβλίου ο Βασίλειος Κωτούλας, Σχολικός Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Καρδίτσας. Για να δείτε το βιβλίο: metabasi

Περιβαλλοντική Αγωγή και Συστημική του Παρατηρητή (2/ωρες Επιμορφωτικές Συναντήσεις)

«Περιβαλλοντική Αγωγή και Συστημική του Παρατηρητή» ήταν το θέμα των 2/ωρων Επιμορφωτικών Συναντήσεων (12:00-14:00) που υλοποιήθηκαν στις 25 & 26 Μαΐου 2015 για τους εκπ/κούς (ΠΕ70 & Ειδικοτήτων) με τη συνεργασία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου. Μετά από μια θεωρητική παρουσίαση του θέματος, οι εκπ/κοί είχαν την ευκαιρία να εργαστούν σε ομάδες με σκοπό την ανάδειξη της παιδαγωγικής σημασίας της Συστημικής του Παρατηρητή και τη σύνδεσή της με την Περιβαλλοντική Αγωγή. Εισηγητές ήταν οι: Ντάνης Αντώνης & Ζάμπαλου Στέλλα, Υπεύθυνος Λειτουργίας & Αναπληρώτρια Υπεύθυνη του ΚΠΕ Μουζακίου. Δείτε περισσότερα

Στο Αγροτικό Μουσείο… (Δράση για παιδιά με αφορμή την Ημέρα Μουσείων)

Ένα όμορφο ταξίδι στο χρόνο είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε μικροί και μεγάλοι στο Αγροτικό Μουσείο Ιτέας Καρδίτσας την Τρίτη, 19 Μαΐου 2015 (με αφορμή την Ημέρα Μουσείων, 18 Μαΐου) στο πλαίσιο της δράσης που συνδιοργανώθηκε από το Δημ. Σχολείο Ιτέας και τοπικούς φορείς (Πολιτιστικός Σύλλογος Ιτέας, ΚΑΠΗ, Σύλλογος Γονέων Δημ. Σχ. Ιτέας) με τον συντονισμό της Σχολικής Συμβούλου 4ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Καρδίτσας. Ηλικιωμένοι απ` το ΚΑΠΗ Ιτέας, καθώς και παππούδες και γιαγιάδες παιδιών του Δημ. Σχ. Ιτέας, μοιράστηκαν με τα παιδιά των Δημ. Σχ. Ιτέας και Φύλλου, τους εκπ/κούς και όλους όσοι παρευρίσκονταν στο Αγροτικό Μουσείο μνήμες και βιώματα? κομμάτια της ζωής τους! Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες και παιχνίδια μνήμης και φαντασίας με βασικό σκοπό, αφενός να γνωρίσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και πτυχές της τοπικής ιστορίας, αφετέρου να αναζητήσουμε ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ του παρελθόντος που μπορούν να φανούν χρήσιμες στο παρόν και το μέλλον. ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΟΣΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ και ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους και τις ηλικιωμένες που μοιράστηκαν μαζί μας κομμάτια της ζωή τους, μίλησαν για τη χρήση των διαφόρων αντικειμένων, περιέγραψαν εικόνες απ` το παρελθόν και βοήθησαν να γίνουν οι συγκρίσεις και οι παραλληλισμοί, να αναδειχθούν οι αλλαγές στην πορεία του χρόνου σε διάφορους τομείς, καθώς και οι συνέπειες αυτών των αλλαγών.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων στο Αγροτικό Μουσείο Ιτέας

ΣΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΤΕΑΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ Ταξίδι στο χρόνο με όχημα τη μνήμη και τη φαντασία θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν μικροί και μεγάλοι στο Αγροτικό Μουσείο Ιτέας Καρδίτσας την Τρίτη, 19 Μαΐου 2015, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων (18 Μαΐου). Παιδιά και ηλικιωμένοι/νες θα συναντηθούν στο Αγροτικό Μουσείο και θα αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους σε μια δράση που συνδιοργανώνεται από το Δημ. Σχολείο Ιτέας και τοπικούς φορείς (Πολιτιστικός Σύλλογος Ιτέας, ΚΑΠΗ, Σύλλογος Γονέων Δημ. Σχ. Ιτέας) με τον συντονισμό της Σχολικής Συμβούλου 4ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Καρδίτσας. Μικροί και μεγάλοι θα πάρουν μέρος σε διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια μνήμης και φαντασίας. Ηλικιωμένοι θα αφηγηθούν ιστορίες που έχουν ζήσει και συνδέονται με τα διάφορα αντικείμενα και εκθέματα του Μουσείου. Θα φωτιστούν εικόνες απ` το παρελθόν, θα ζωντανέψουν μνήμες, θα γίνουν αναπαραστάσεις, συγκρίσεις και παραλληλισμοί? θα αναζητηθούν αρχές και αξίες του παρελθόντος που μπορούν να μας φανούν χρήσιμες στη σύγχρονη εποχή, στο παρόν και το μέλλον. Στη δράση θα πάρουν μέρος οι μαθητές και οι μαθήτριες των Δημ. Σχολείων Ιτέας & Φύλλου, ηλικιωμένοι/ες απ` το ΚΑΠΗ Ιτέας, καθώς και παππούδες και γιαγιάδες των παιδιών που θα θελήσουν να μοιραστούν τις εμπειρίες και τα βιώματά τους και να βρεθούν συνοδοιπόροι μαζί με τα παιδιά σ` αυτό το ταξίδι μέσα στο χρόνο. Για να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το Αγροτικό – Λαογραφικό Μουσείο Ιτέας, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα Ιτέα Καρδίτσας – Αγροτικό Μουσείο