Η διαφημιστική πειθώ συχνά χρησιμοποιεί τα
παρακάτω μέσα / τεχνικές
Συνειρμό ιδεών
Εδώ συχνά τα χτυπήματα είναι κάτω από τη μέση... Ποιος δε θέλει να είναι
κοινωνικός και περιζήτητος; να έχει μία ευτυχισμένη οικογένεια; Με τα κλισέ
έχουν πουληθεί προϊόντα... Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε ότι ο χρυσός μας φέρνει πιο
κοντά. Αν κάποιος άγνωστος στο δρόμο σας προσφέρει λουλούδια είναι γιατί τον
άγγιξε το κοντραβρωμέξ! Το παιδί θέλει στοργή, στοργή και ;
Αναλυτική περιγραφή και επίδειξη των ιδιοτήτων του
προϊόντος Μάλλον σπάνιο είδος στις
μέρες μας. Σε εφημερίδες όμως του περασμένου αιώνα διαβάζουμε: Το πλέον σύγχρονο
αυτοκίνητο. Κομψότης -άνεσις- ασφάλεια- οικονομία στα καύσιμα -πολυτελής
εμφάνιση. Διαθέτομεν το πλέον συγχρονισμένον συνεργείον των Βαλκανίων. Ταχεία
εξυπηρέτησις.
Επίκληση στην αυθεντία (σε έναν ειδικό,
επιστήμονα, δημοφιλές πρόσωπο) Π.χ. "Σαράντα χρόνια φούρναρης, έχω ψήσει...
Μακαρόνια Σ...... Σας μιλάω εκ πείρας!" Αν ο πρωταγωνιστής της διαφήμισης
προάγει κάτι που σχετίζεται με τη φήμη του, π.χ. αν ο Michael Jordan διαφημίζει
αθλητικά παπούτσια, τότε το μήνυμα είναι ότι τα παπούτσια θα σας κάνουν καλύτερο
μπασκετμπολίστα. Διαβάστε σχετικά με το
«σύνδρομο λατρείας διασημοτήτων» (celebrity worship syndrome)
το άρθρο: Λατρεία στα
όρια της τρέλας - Διαβάστε ακόμη
για την εξουσία των διαφημίσεων.
Επίκληση στη λογική (επιχειρήματα υπέρ του
προϊόντος, σοφιστικά τεχνάσματα) Βρείτε μου το αποσμητικό που δεν θα με
εγκαταλείπει μονολογούσε η πρωταγωνίστρια της διαφήμισης ενώ οι γύρω της
ψιθύριζαν "Κάποιος πρέπει να της μιλήσει για το R ..."
Πολύ συχνά οι διαφημιστές καταφεύγουν σε αρνητικούς χαρακτηρισμούς για τα
προϊόντα του ανταγωνισμού Αυτός είναι ένας πολύ απλός τρόπος για να μεταβάλλουν
τη γνώμη κάποιου. Όσοι τον χρησιμοποιούν προσπαθούν να μας αποπροσανατολίσουν.
Αποδίδουν συνήθως αστήρικτους χαρακτηρισμούς .
Παρουσιάζουν το συγκεκριμένο προϊόν καλύτερο από ένα άλλο και τότε βρισκόμαστε
μπροστά σε μία περίπτωση αρνητικού χαρακτηρισμού. Πολύ συχνά καταφεύγουν και σε
θετικούς χαρακτηρισμούς για το προωθούμενο προϊόν. Μάλιστα έχουν την τάση
να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες λέξεις όπως Νέο -Βελτιωμένο - Όμορφο - Sexy
- Έξυπνο
Εκπληκτικό. Και σε αυτήν την περίπτωση στόχος παραμένει ο αποπροσανατολισμός του
κοινού.
Μας αρέσουν οι καλές λέξεις, όπως: αλήθεια, ελευθερία, τιμή, δικαιοσύνη, αγάπη,
ομορφιά, γοητεία, φήμη, γευστικότητα, ευγένεια, νέο, βελτιωμένο, συναρπαστικό.
Όμως άραγε η λέξη «νέο» σημαίνει νέα συσκευασία ή νέο προϊόν;
Επίκληση στο συναίσθημα
(φόβο, ενοχή, ευθύνη, ευχαρίστηση) Προσεγγίζει την περίπτωση των θετικών
χαρακτηρισμών. Συχνά βλέποντας τέτοιες διαφημίσεις υπάρχει πιθανότητα να
καταλήξετε με ένα συναίσθημα που δεν ξέρετε πώς το αποκτήσατε.
Πρώτα βλέπετε κάτι που σας αρέσει και μετά το προϊόν. Μεταβιβάζετε το θετικό
συναίσθημα στο προϊόν.
Μια όμορφη γυναίκα “πουλάει” σαπούνι ή άρωμα. Η ομορφιά συνδέεται στο μυαλό μας
με τη χρήση του συγκεκριμένου σαπουνιού ή αρώματος.
Διαβάστε σχετικά. Και φυσικά τα παιδιά, ακόμη και
προσχολικής ηλικίας, είναι ο στόχος της παγκόσμιας αγοράς παιχνιδιών.
Λανθάνοντα αξιολογικό χαρακτηρισμό Οι
δύσκολες πλένουν με Ε.... Μα ποιος είσαι, η Δομή; Σήμερα έχει μεταλλαχθεί το
επικοινωνιακό DNA μας και προτιμάμε την έκδοση: Μα
ποιος είσαι, ο Μπαμπινιώτης;
Συμπέρασμα
Εάν θέλουμε να προσεγγίσουμε κριτικά τις
διαφημίσεις οφείλουμε να προσέξουμε αφενός τι μας λένε δηλαδή τι λέει το
κείμενο; αλλά και τι άλλα μηνύματα περνάνε; τι δε μας λένε, τι παραλείπεται;
μήπως υπάρχουν μισές αλήθειες; Η μισή
αλήθεια μοιάζει με όλη την αλήθεια.
Μήπως μας λένε ψέματα;
“Θα κερδίσετε 100 ευρώ στο κατάστημά μας” -χωρίς να διευκρινίζει το ύψος των
αγορών που θα πρέπει να κάνετε για να ωφεληθείτε .
“Μόνο 15 ευρώ το μήνα”- χωρίς να αποκαλύπτει τη συνολική επιβάρυνση των δόσεων.
Είστε έτοιμοι να μετρήσετε πόσο συνειδητοποιημένος
καταναλωτής είστε;
<-----
Αρχική
|