Μαθητικό Έντυπο

Εκπαιδευτική δραστηριότητα που υποστηρίζει τη μαθησιακή διαδικασία και προσφέρει ευκαιρίες δράσεων πολλαπλά επωφελών στους μαθητές. Η μορφή του μπορεί να είναι βιβλίο, περιοδικό, εφημεριδούλα ή περιοδική έκδοση. Το περιεχόμενο του μπορεί να στοιχίζεται με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος ή μπορεί να λειτουργεί συμπληρωματικά προς αυτό. Τα ευεργετήματα απορρέουν από το γενικότερο πλαίσιο δραστηριοτήτων που απαιτεί η σύλληψη, ο σχεδιασμός, η συγγραφή κ.λπ. του εντύπου. Οι επιδράσεις είναι ψυχοσυναισθηματικού και κοινωνικογνωστικού χαρακτήρα. Αυξάνεται η αυτοεκτίμηση των μαθητών – οικοδομείται το συναίσθημα του ανήκειν αναπτύσσεται η ερευνητική ικανότητα – βελτιώνεται η συναισθηματική νοημοσύνη.
Το όλο εγχείρημα της δημιουργίας σχολικού εντύπου δρα ωστόσο καταλυτικά στα εκπαιδευτικά δρώμενα, γιατί αφενός δημιουργεί προβληματισμούς και πρακτικές που θέτουν σε αμφισβήτηση τις παγιωμένες προσεγγίσεις απόκτησης σχολικής γνώσης και αφετέρου δίνει την ευκαιρία στο δάσκαλο για αυτενεργό ανάμειξη του στην εκπαιδευτική πράξη. Ως μαθητικό έντυπο μπορεί να θεωρηθεί κάθε έντυπο με τη μορφή: εφημερίδας (περιέχει ειδήσεις, σχόλια, αγγελίες, διαφημίσεις, λογοτεχνικά κείμενα.,.), περιοδικού (μπορεί να είναι πολυθεματικό ή μονοθεματικό), εφημερίδας τοίχου, ημερολογίου ή βιβλίου, τα οποία γράφονται από μαθητές μιας ή περισσότερων τάξεων του σχολείου.


EURO-ΠΤΗΣΗ

ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ : «EUROΠΤΗΣΗ», Ιούνιος 2000

«Σαν παραμύθι κάτσε να σου πω για έναν έρωτα τρελό, για ένα γάμο που άλλαξε το πρόσωπο της Γης. Σαν παραμύθι κάτσε να σου πω πώς η Ελλάδα παντρεύτηκε και πήρε την Ευρώπη και πώς στη μάχη που ‘δωσε την κέρδισε, την άρπαξε αυτή απ’ την Ασία. Ακου πώς έγινε και πριν αρχίσει να μετράει ο χρόνος, τότε που η ομίχλη της μυθολογίας σκεπάζει όλα όσα γίνηκαν, μια θνητή έγινε τ’ αθάνατου Πατέρα των Θεών, του Δία ταίρι. Το λοιπόν: ».
Σαν παραμύθι τρυφερό το ευρωπαϊκό νήμα ξετυλίγεται, ξεκινώντας από τη χώρα των Φοινίκων, το βασιλιά Αγήνορα και την αρπαγή της όμορφης θυγατέρας του Ευρώπης, για να φτάσει στο τεχνοκρατικό ΕΥΡΩ-σήμερα. Αφηγητές-έξοχοι παραμυθάδες, που συνδυάζουν γνώση, συναίσθημα, αλλά και χιούμορ, οι μαθητές της Ε’ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου, στην πολύ καλή περιοδική τους έκδοση «ΕURΟ-ΠΤΗΣΗ». Εκδοση η οποία στηρίχτηκε σε εργασίες τους σχετικές με την Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΕΥΡΩ, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του δασκάλου τους κ. Χρήστου Πατσαλη, σε μια αξιέπαινη προσπάθεια παιδιά -αλλά και μεγαλύτεροι- να μάθουν τόσο για το παρελθόν όσο και τι τους ξημερώνει, με ιδιαίτερη έμφαση στο νέο ευρωπαϊκό νόμισμα.
Ετσι, στο επιμελημένο φυλλάδιο φιλοξενούνται εργασίες σχετικές με την ονομασία της Γηραιάς Ηπείρου, τα γεωγραφικά της στοιχεία, την Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) και τη διάδοχό της Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΕ), με το ιδιαίτερο βάρος να πέφτει στο ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα, αφού προηγηθούν η ιστορία της δραχμής και πληροφορίες για το ελληνικό νόμισμα στη ρωμαϊκή εποχή αλλά και την τουρκοκρατία.
Δουλειά άξια συγχαρητηρίων, που κλείνει μ’ έναν Ευρω-Καραγκιόζη εκπληκτικό!.

Επιμέλεια:Ηρακλής Ανδύρας
Πηγή:ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 02/04/1999, Σελίδα: 02, Κατηγορία: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ

Κατεβάστε τοΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ : «EURO – ΠΤΗΣΗ»


Αλφαβητάρι των Λαϊκών Μουσικών Οργάνων

ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ : «Αλφαβητάρι των Λαϊκών Μουσικών Οργάνων», Ιούνιος 1999

Πριν να γραφτούν αυτές οι εργασίες για ν’ αποτελέσουν το υλικό της δεύτερης περιοδικής έκδοσης με τίτλο: “Αλφαβητάρι των Λαϊκών Μουσικών Οργάνων”, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή, γνώρισαν τα όργανα αυτά μεσ’ από επίσκεψη σε εργαστήρι κατασκευής Λαϊκών Μουσικών Οργάνων με συγκέντρωση εικόνων ανάλογου περιεχομένου, με επίδειξη εκ μέρους μου έργων τέχνης στα οποία υπάρχουν τα εν λόγω όργανα, μέσω της ζωγραφικής τους απεικόνισης και μέσω απόκτησης εμπειρίας διάκρισης και αναγνώρισης του ηχοχρώματος κάθε οργάνου.
Στόχος της δραστηριότητας αυτής ήταν το άνοιγμα στους μαθητές ενός πεδίου εμπειριών αισθητικού και πολιτισμικού περιεχομένου, η πρόσβαση στο οποίο δεν πραγματώνεται μέσα από το μάθημα της αισθητικής αγωγής και της μουσικής ειδικότερα.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της μουσικής προβάλλει την οργανογνωσία της συμφωνικής ορχήστρας και οι μαθητές της Ε’ τάξης, όταν εξετάστηκαν στην αρχή της σχολική χρονιάς με ερωτηματολόγιο, έδειξαν να γνωρίζουν μόνο μερικά από τα όργανα που περιλαμβάνονται σ’ αυτήν την έκδοση.
Στις δραστηριότητες και στην εκπόνηση των συλλογικών και των ατομικών εργασιών αυτής της έκδοσης πήραν μέρος όλοι οι μαθητές.
Ευχαριστούμε το Δήμο Αμαρουσίου για την οικονομική τον ενίσχυση

Κατεβάστε τοΑλφαβητάρι των Λαϊκών Μουσικών Οργάνων


Πρωτόλεια

ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ : «Πρωτόλεια», Δεκέμβριος 1999

Σχολικό άγχος

Κουράστηκα Θεέ μου, εννιά μήνες να ακούω του δάσκαλου μου τη φωνή: Καθόλου δεν εδιάβασες Ελενίτσα, θα πάρεις τιμωρία αυστηρή.

Κουράστηκα ν’ ακούω το μπαμπά μου σ’ εμένα να φωνάζει ολημερίς: Γράψε, διάβασε, Ελενίτσα, για’ θα πάω στο δάσκαλο σου και θα δεις

Βαρέθηκα να ακούω τους κανόνες εκείνης της σοφής Γραμματικής. Η λέξη “μάτι” γράφεται με ΓΙΩΤΑ! πρόσεξε ειδεμή θα “στραβωθείς”.

Έλενα Ζαρογκίκα

“Η μοναξιά” της Σάντυ ΣταυρίδηΗ μοναξιά


ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ: «Νότες» μαθητικής δημιουργίας, Μάιος 2000

Η μουσική στην αρχαία Ελλάδα, ρυθμοί και κλίμακες της αρχαίας ελληνικής μουσικής, η βυζαντινή μουσική, το δημοτικό τραγούδι και η άνθισή του στις διάφορες περιοχές της χώρας, η επτανησιακή μουσική, το ρεμπέτικο, το λαϊκό τραγούδι, η κλασική μουσική… Και μαζί η θεραπευτική δύναμη της μουσικής…

Κομμάτια της μουσικής ιστορίας του τόπου μας και μαζί πτυχές της δημιουργικής ενασχόλησης δωδεκάχρονων παιδιών, που και στο παρελθόν μάς έχουν εκπλήξει για το μεράκι, την αγάπη και τον τρόπο που προσεγγίζουν το λαϊκό μας πολιτισμό. Οι μαθητές της ΣΤ΄ Τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου, με καθοδηγητή το δάσκαλό τους Χρίστο Πατσάλη, είναι οι δημιουργοί της αξιέπαινης έκδοσης με τίτλο «Η Ελληνική Μουσική και το Τραγούδι» , με την οποία κλείνει ένας, τριετούς διάρκειας, κύκλος ενασχόλησής τους με το μαθητικό έντυπο. Η έκδοση αποτελείται από εργασίες και παιδαγωγικά παιχνίδια (δημιουργικές συνθετικές εργασίες με εικονογράφηση, ακροστιχίδες, αντιστοιχίσεις, σχέδιο σεναρίου Θεάτρου Σκιών), που δημιούργησαν οι μαθητές στα πλαίσια μερικών από τις δραστηριότητες σχετικού σχεδίου-προγράμματος. «Στόχος αυτού του σχεδίου εργασίας », όπως αναφέρει ο Χρ. Πατσάλης, «ήταν η περαιτέρω διεύρυνση του αισθητικού και πολιτισμικού ορίζοντα των μαθητών και η απόκτηση εκ μέρους των εικόνας της συνέχειας του μουσικού μας πολιτισμού, από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα. Κατά την προσέγγιση του ζητήματος δόθηκε η έμφαση στην κατανόηση ότι ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι “αυτοφυής” αλλά αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης με άλλους πολιτισμούς».
Ο δάσκαλος σημειώνει πως «μια τέτοια εκπαιδευτική δραστηριότητα επιδρά ευεργετικά στα παιδιά και ενισχύει τη μάθηση, αφού τους προσφέρει ποικίλες ευκαιρίες δράσης. Οι επιδράσεις ψυχοσυναισθηματικού και κοινωνικογνωστικού χαρακτήρα μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα ακαδημαϊκής αυτοαντίληψης, να κεντρίσουν το ερευνητικό ενδιαφέρον, να αναπτύξουν τη συνθετική σκέψη και τη δημιουργικότητα, να προάγουν τις κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών, να πολλαπλασιάσουν τις γνώσεις». Επιπλέον, η υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος «δημιουργεί προβληματισμούς και πρακτικές, που θέτουν σε αμφισβήτηση τις παγιωμένες προσεγγίσεις απόκτησης σχολικής γνώσης, δίνει την ευκαιρία στο δάσκαλο για αυτενεργό ανάμειξή του στην εκπαιδευτική πράξη, δημιουργεί ευνοϊκές προϋποθέσεις, ώστε να γίνει περισσότερο ουσιαστική η παιδαγωγική σχέση». Αδιάψευστοι μάρτυρες για τα παραπάνω είναι αυτή η τελευταία έκδοση των μαθητών του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου, όπως και άλλες παλιότερες. Αξίζει να θυμηθούμε την αξιόλογη εργασία τους για το Θέατρο Σκιών και την ιστορία του.

Ρ.Σ.


ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ του 5ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου, Μάιος 2004

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Στην εποχή της κυριαρχίας των Μέσων Επικοινωνίας και Πληροφόρησης οι μαθητές δε μένουν αδρανείς. Διαμορφώνουν και προβάλλουν το δικό τους λόγο και μετέχουν έτσι στα τεκταινόμενα με τρόπο ενεργητικό. Το όφελος είναι όχι μόνο ατομικό αλλά και κοινωνικό. Για αυτό, καλό θα ήταν, τέτοιες δραστηριότητες να αγκαλιάζουν ολόκληρη τη μαθητική κοινότητα δίνοντας στους μαθητές με αυτόν τον τρόπο ευκαιρίες εμπλοκής σε μαθησιακές καταστάσεις και περιστάσεις κοινωνικοποίησης μοναδικές. Με την ευκαιρία αυτή θέλουμε να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας στο Δήμο Αμαρουσίου για τη χρηματοδότηση της έκδοσης.

Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός

Δρ. Χρίστος Πατσάλης


Μαθητικά Νέα

«Μαθητικά Νέα», Μάιος 2010

Με στόχο το γραμματισμό των μαθητών στα Μέσα Επικοινωνίας και τη διεύρυνση της εμπειρίας τους αναφορικά με το μαθητικό έντυπο πέρα από την έντυπη μορφή του, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε project για τη σύνταξη ηλεκτρονικής μαθητικής εφημερίδας Ο γραμματισμός αυτού του είδους είναι πολυδιάστατος ως προς τις επιμέρους πτυχές πάνω στις οποίες ασκείται ο μαθητής, αφού εμπεριέχει εκτός από τη διάσταση της σχετικής αντιληπτικής επάρκειας ( διάκριση ρεαλιστικού μη ρεαλιστικού – ευχέρεια διάκρισης μεταξύ των διαφόρων τύπων των Μέσων), τη χρηστική επάρκεια (προστασία από επιβλαβές περιεχόμενο – χρήση προσανατολισμένη στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα) και ανάλογη χειραφέτηση (στοχαστική – αυτονομημένη χρήση και κατάλληλη αξιοποίηση των Μέσων Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ). Η εν λόγω εκπαιδευτική δραστηριότητα , που είναι συμβατή με το περιεχόμενο των ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ ,θεωρούμε πως καλλιεργεί δεξιότητες , προετοιμάζει το άτομο και του βελτιώνει την ικανότατα, ώστε να αντεπεξέρχεται, ενεργώντας αναλόγως , σε έναν κόσμο που διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τα Μέσα.

Κατεβάστε τοΜαθητικά Νέα


Το δικό μας βιβλίο

«Το δικό μας βιβλίο», Μάιος 2007

ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΡΑΒΔΙ

Οι Κυριακές του χειμώνα ήταν οι πιο βαρετές μέρες για τα παιδιά της οικογένειας Μπελ. Ιδιαίτερα για τον Γκέιβιν το μικρότερο της φαμελιάς . Από το πρωί τα αδερφάκια , είχαν παίξει ,είχαν τσακωθεί και είχαν ξαναμονιάσει. Μετά αποφάσισαν να πάνε και να εξερευνήσουν τη σοφίτα , κάτι που δεν συνήθιζαν να το κάνουν.
Χωρίς να χάσουν καιρό ανέβηκαν τα σκαλιά προς τη σοφίτα και άνοιξαν την πόρτα προσεκτικά για να μην ακούσει η κυρία Μπελ η μητέρα τους, το παράξενο τρίξιμο της. Ο Γκέιβιν βρήκε πολλά παιχνίδια μα δε χαιρόταν γιατί ήταν σπασμένα ή χαλασμένα. Τη Φλερ όμως δεν την ένοιαζε αν ήταν σπασμένα. Χαιρόταν που τα ξανάβλεπε έτσι μάζεψε μερικά για να τα τακτοποιήσει στο δωμάτιό της.
Ύστερα από μισή ώρα ψαξίματος το μάτι της Φλερ έπεσε πάνω σε ένα παλιό και σκονισμένο μπαούλο. Πήγε πιο κοντά και είδε ότι από πάνω του ήταν ένα κλειδί. Άνοιξε το μπαούλο που ήταν κλειδωμένο και είδε ένα μπουκάλι που κάτι είχε μέσα.
-Τι είναι αυτό; ρώτησε ο Γκέιβιν
-Είναι ένα παλιό μπουκάλι και έχει ένα χάρτη και μωβ σκόνη μέσα.
Τότε πήγε και ο Γκέιβιν πιο κοντά στο μπαούλο και διαπίστωσε ότι εκτός από το μπουκάλι υπήρχε και ένα ραβδί μέσα. Η Φλερ άνοιξε το μπουκάλι αλλά χύθηκε η σκόνη στο πάτωμα.
Η πόρτα έκλεισε ξαφνικά και το πάτωμα χανόταν σιγά –σιγά. Ο Γκέιβιν πήρε το ραβδί στα χέρια του και είπε :
-Άμπρα κατάμπρα και ακούμπησε το ραβδί στο πάτωμα για να ξαναεμφανιστεί.
-Τι κάνουμε τώρα; ρώτησε η Φλερ…..

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΔΙΗΓΗΜΑΤΑΔΙΗΓΗΜΑΤΑ