Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ-ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ
Ο ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ - LE MOYEN ÂGE
Για τους ιστορικούς, ο Μεσαίωνας είναι η χρονική περίοδος από την κατάλυση του δυτικού τμήματος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (476) έως την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453) ή και τα τέλη του 15ου αιώνα. Αυτοί οι δέκα αιώνες αποτελούν ένα "ενδιάμεσο διάστημα" ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σύγχρονο κόσμο.
Οι Φράγκοι
Τον 3ο αιώνα μ.Χ., καθώς εξασθενούσε η συγκρότηση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Γαλατία δέχτηκε, για πρώτη φορά, τις εισβολές διάφορων γερμανικών φυλών, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν κατά τους δυο επόμενους αιώνες. Οι εισβολείς ήταν κυρίως Φράγκοι, Βουργουνδοί, Αλαμανοί και Βησιγότθοι και πέτυχαν, πολλές φορές, να επιβάλουν την κυριαρχία τους σε ορισμένες περιοχές της Γαλατίας, εξαιτίας της εξασθενημένης αντίστασης των Γαλλο-Ρωμαίων.
Φράγκοι
Έτσι, κατά τα τέλη του 5ου αιώνα μ.Χ., οι Φράγκοι έθεσαν κάτω από τον έλεγχό τους το βόρειο μέρος της Γαλατίας, οι Βισιγότθοι κατέλαβαν την Ακουϊτανία, οι Βουργούνδιοι τις κοιλάδες του Σων και του Ροδανού και οι Αλαμανοί την Αλσατία.
Για ένα διάστημα οι Γαλλο-Ρωμαίοι και οι εισβολείς ζούσαν χωριστά, μιλώντας τη γλώσσα του ο καθένας, η "αδελφοποίηση" όμως ήταν αναπόφευκτη. Οι εισβολείς σιγά-σιγά αφομοιώθηκαν πολιτιστικά. Άλλωστε οι εισβολείς ποτέ δεν ήθελαν να εξοντώσουν την Αυτοκρατορία, τον πολιτισμό της οποίας θαύμαζαν.
Έπειτα, Φράγκοι και Γαλλο-Ρωμαίοι αναγκάστηκαν να ενωθούν για να αποκρούσουν τους Ούννους. Τους νίκησαν ενωμένοι και με αρχηγό τον στρατηγό Φλάβιο Αέτιο, τον "τελευταίο Ρωμαίο" και την πνευματική βοήθεια χριστιανών αγίων (όπως της Αγίας Γενεβιέβης, προστάτιδας του Παρισιού) στη μάχη των Εθνών στα Καταλαυνικά Πεδία (στο σημερινό Châlons-sur-Marne) το 451. Αυτή η νίκη έσωσε τη Δύση.

Η Μεροβιγγιανή δυναστεία (447-751)
Μετά την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Γαλατία έγινε ένα μωσαϊκό από βαρβαρικά βασίλεια. Δεν υπάρχει οργανωμένο κράτος.
Το 500 μ.Χ. εκχριστιανίστηκε το φραγκικό βασίλειο με επικεφαλής τον Κλοβίς τον Α', Clovis Ier, (466-511) πρώτο χριστιανό βασιλιά των Φράγκων, του οποίου η δυναστεία, (Μεροβιγγιανή δυναστεία) βασίλεψε τριακόσια χρόνια. Oι Φράγκοι κυριάρχησαν πάνω στα άλλα βαρβαρικά βασίλεια, αποκατέστησαν την εδαφική ακεραιότητα της Γαλατίας και έδωσαν στη χώρα το νεότερο όνομα France. Στα ελληνικά διατηρήθηκε η παλιά ονομασία Γαλλία, από το λατινικό Gallia.
Clovis, roi des Francs (465-511)
Οι διάδοχοι του Κλοβίς εμπλέκονταν διαρκώς σε πολεμικές επιχειρήσεις και οικογενειακούς και αδελφοκτόνους πολέμους. Η ρωμαϊκή ειρήνη εξαφανίστηκε. Σιγά-σιγά έκλεισαν τα σχολεία και ξέχασαν όλοι, εκτός από την Εκκλησία, τη λατινική παιδεία. Ο επίσκοπος Γρηγόριος της Τουρ μας περιγράφει ένα κόσμο φριχτό, όπου η βιαιότητα αυτών των ημι-βάρβαρων δεσποτών ξεσπάει πάνω στους γιους τους, στις γυναίκες τους, ακόμη και πάνω στους ιεράρχες. Ωστόσο ο Δαγοβέρτος (Dagobert), 629-639, είναι ακόμη βασιλιάς ισχυρός. Ύστερα από αυτόν οι Μεροβίγγιοι βρίσκονται σε πλήρη παρακμή.
Η εποχή αυτή είναι θλιβερή, βάναυση και συγκεχυμένη. Οι Γαλλο-Ρωμαίοι δεν κυβερνούνται πια από μια διοίκηση κατά το ρωμαϊκό σύστημα.Η ιδέα του νόμου και της κρατικής δικαιοσύνης έχει εκμηδενισθεί, καθένας επικαλείται τα έθιμα της φυλής του.
Αυτό το τρομακτικό κενό θα καλυφθεί αργότερα από την Εκκλησία, τη Φεουδαρχία και τη Μοναρχία.
Το 732, ένας μουσουλμανικός στρατός ξεκίνησε από την Ισπανία και διαμέσου των Πυρηναίων άρχισε να προσβάλει τη Γαλλία, χωρίς επιτυχία όμως, γιατί κατατροπώθηκε από τους Φράγκους. Εμβληματική φυσιογνωμία, ήρωας των Γάλλων, ο αυλάρχης Κάρολος Μαρτέλλος, γόνος μιας ισχυρής οικογένειας, ο οποίος στη μάχη του Πουατιέ το 732 εκδίωξε τους Άραβες, σώζοντας την Ευρώπη και τη Χριστιανοσύνη.

Οι Μεροβίγγιοι είχαν εγκαταλείψει σταδιακά την εξουσία τους στα χέρια των αυλαρχών, περνώντας στο περιθώριο της ιστορίας με την ονομασία νωθροί βασιλείς (rois faineants).

Η δυναστεία των Καρολίδων (751 - 987)
Ο Κάρολος Μαρτέλος υπήρξε ο ιδρυτής μιας νέας δυναστείας, της δυναστείας των Καρολιδών, που διαδέχθηκε τους Μεροβίγγειους υπό τις εξής συνθήκες: Ο πάπας, απειλούμενος από τους Λογγοβάρδους που ετοιμάζονταν να βαδίσουν κατά της Ρώμης, ζήτησε βοήθεια από τους Φράγκους, στέφοντας το γιο του Καρόλου Μαρτέλου, Πιπίνο, ελέω Θεού βασιλέα των Φράγκων (754). Η παπική ευλογία προσέδωσε στη φραγκική βασιλεία μεγάλο ηθικό κύρος και με τη στέψη αυτή επικράτησε στην Ευρώπη η αντίληψη της ελέω Θεού βασιλείας.
Ο Πιπίνος Α' ο Βραχύς, ως αντάλλαγμα, εκδίωξε τους Λογγοβάρδους και δώρισε στην Αγία Έδρα την περιοχή από τη Ραβέννα μέχρι τη Ρώμη, η οποία έγινε ο πυρήνας του Παπικού Κράτους.
Έτσι, μέσα στο χάος του 8ου αιώνα υπήρχαν δύο δυνάμεις στην Ευρώπη. Ο φραγκικός στρατός του Πεπίνου και η Παποσύνη.
Ο σημαντικότερος βασιλιάς αυτής της δυναστείας ήταν ο Κάρολος ο Μέγας (Καρλομάγνος, Charlemagne) 742-814, γιος του Πεπίνου.
Ο Πάπας στέφει τον Καρλομάγνο αυτοκράτορα -Χριστούγεννα του 800 μ.Χ.
Την εποχή του Καρλομάγνου (Charlemagne) η ιστορία της Γαλλίας συγχέεται με την ιστορία ολόκληρης της Δυτικής Ευρώπης. Ο Καρλομάγνος με συνεχείς πολέμους κατόρθωσε να επεκτείνει το Φραγκικό κράτος δημιουργώντας ένα πανίσχυρο βασίλειο στη δυτική Ευρώπη. Τα σύνορα της χώρας είχαν επεκταθεί πολύ και περιλάμβαναν τμήματα της σημερινής Αυστρίας, Γερμανίας και Ιταλίας. Τα Χριστούγεννα του 800 ο Καρλομάγνος στέφθηκε από τον Πάπα αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Ο Καρλομάγνος επέκτεινε το βασίλειό του με νικηφόρους πολέμους
Στην πρωτεύουσά του, το Ακυίσγρανον (σημερινό Άαχεν, παλιότερα Αιξ-λα-Σαπέλ), ο αυτοκράτορας ίδρυσε ένα είδος Ακαδημίας, όπου συγκεντρώνονταν συγγραφείς, ποιητές, καλλιτέχνες, θεολόγοι και φιλόσοφοι, αρχιτέκτονες και μουσικοί, προερχόμενοι από όλη την Ευρώπη, και συζητούσαν για θέματα εκκλησιαστικά, καλλιτεχνικά και επιστημονικά. Στο αυτοκρατορικό αυτό Διδακτήριο δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στην αντιγραφή βιβλίων και καθιερώθηκε ένα νέο είδος γραφής, περισσότερο ευανάγνωστης, η καρολίδεια μικρογράμματη γραφή. Εκεί ανακαλύφθηκαν τα κείμενα της λατινικής λογοτεχνίας και χρησιμοποιήθηκαν ως πρότυπα στην ποίηση, ενώ η ρωμαϊκή τέχνη επηρέασε αποφασιστικά τους καλλιτέχνες της αυλής του Καρόλου. Εκεί ακόμη διδάσκονταν λατινικά και λατινικά, ρητορική, γεωμετρία, γεωγραφία, μουσική, ενώ ο αυτοκράτορας διέταξε την ίδρυση σχολείων στην επικράτειά του.
Ο θρόνος του Καρλομάγνου στο Άαχεν
Υπαγόρευσε νόμους, τους "Κεφαλαιώδεις" (Capitulaires) και μετέφρασε τη Βίβλο στα Λατινικά.
Η μικρής διάρκειας αυτή πνευματική κίνηση, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην ευρεία αντίληψη και διορατικότητα του Καρλομάγνου, δικαιολογημένα ονομάστηκε Καρολίδεια Αναγέννηση.

Συνθήκη του Βερντέν 843 μ.Χ
Μετά το θάνατο του Καρλομάγνου οι διάδοχοί του διένειμαν την αυτοκρατορία του με τη συνθήκη του Βερντέν (843) σε τρία τμήματα που αντιστοιχούσαν περίπου στη σημερινή Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία. Έτσι η συνθήκη αυτή θεωρήθηκε ότι αποτέλεσε την απαρχή της νέας Ευρώπης αλλά και της Γαλλίας, ως αυτόνομου κράτους. Το κράτος που εδαφικά αντιστοιχούσε με τη σημερινή Γαλλία έλαβε ο Κάρολος ο Φαλακρός (823 - 877).
Δημιουργήθηκαν τρία κράτη
Ο διαμελισμός της αυτοκρατορίας του Καρλομάγνου συνεχίστηκε και μετά τη συνθήκη. Νέες εισβολές τρομοκρατούν την ύπαιθρο.Οι Νορμανδοί (Βίκινγκς) έφταναν μέχρι τις εκβολές του Σηκουάνα και τελικά τους παραχωρήθηκε μια περιοχή στα βόρεια της Γαλλίας, το Δουκάτο της Νορμανδίας.

Η Φεουδαρχία
Το 987 πέθανε και ο τελευταίος βασιλιάς από τη δυναστεία των Καρολιδών. Στο διάστημα αυτό η Γαλλία είχε αρχίσει να διαλύεται πια σαν κράτος. Από την "παράλυση της μοναρχίας" γεννήθηκε ο φεουδαλισμός. Ο κάθε μεγάλος γαιοκτήμονας έκανε δικό του ανεξάρτητο κρατίδιο, που προσπαθούσε με τους πολέμους να το επεκτείνει σε βάρος των γειτόνων του. Οι πολεμιστές του, οι περίφημοι ιππότες, άρχισαν να αποτελούν μια νέα κοινωνική τάξη, που αργότερα θα αποτελούσε και την κυρίαρχη τάξη, την τάξη των αριστοκρατών.

Παντού πόλεις ξεκληρισμένες, εμπρησμοί, χωράφια παρατημένα. Επειδή δεν υπήρχαν κάτοικοι, τα δάση σκέπαζαν τα ξεχερσωμένα χωράφια. Τα αγρίμια απειλούσαν τα χωριά. Η αναρχία που κυριαρχούσε ώθησε τους ανίσχυρους να μπουν υπό την προστασία των ισχυρών. Το σύστημα, παρ'όλα τα αρνητικά του, γίνεται δεκτό από το λαό επειδή αντιπροσωπεύει μια πρόοδο από την κατάσταση της αναρχίας. Έτσι εγκαταστάθηκε σταδιακά το φεουδαρχικό σύστημα στη Δύση. Ο φεουδάρχης έχτιζε ένα οχυρωμένο κάστρο στην κορυφή ενός λόφου. Τα χωριά μαζεύονταν κάτω από το κάστρο και σε περίπτωση κινδύνου οι κάτοικοι κατέφευγαν πίσω από τα χοντρά τείχη.
Ο φεουδάρχης απέκτησε δικαιώματα που άλλοτε ανήκαν στο κράτος: απονομή δικαιοσύνης, φορολογία, γεώμορα, δικαιώματα πάνω στις αγοραπωλησίες και τα μονοπώλια και πολλά άλλα προνόμια.
Πολλά φρούρια και κάστρα του Μεσαίωνα έχουν διατηρηθεί έως σήμερα.
Ένα μεσαιωνικό κάστρο
Η φεουδαρχία εξασθένισε ιδιαίτερα το βασίλειο της Γαλλίας, όταν τον βασιλιά Κάρολο τον Φαλακρό (843-877), που είχε υποχρεωθεί να παραχωρήσει στους μεγάλους φεουδάρχες κληρονομικό δικαίωμα των κτήσεών τους - οι οποίες αρχικά τους είχαν παραχωρηθεί μόνο εν όσω ζούσαν, διαδέχθηκαν ηγεμόνες χωρίς δύναμη και ανίκανοι να περιορίσουν τις αξιώσεις των φεουδαρχών και να αποκρούσουν τις βαρβαρικές επιδρομές.
Όλο το 10ο αιώνα η ιστορία της Γαλλίας είναι η ιστορία των πολέμων ανάμεσα στους βασιλείς και τους φεουδάρχες, οι οποίοι κατόρθωσαν να γίνουν τόσο δυνατοί ώστε να επιβάλλουν τρεις φορές στο θρόνο έναν από τους δικούς τους.
Σκηνή από τη ζωή του Μεσαίωνα
Το 987 στέφεται βασιλιάς ο Ούγκο Καπέτος (987 - 996), και έτσι αρχίζει η δυναστεία των Καπέτων. Έκανε μόνιμη πρωτεύουσα το Παρίσι, η κατάσταση όμως ήταν δύσκολη και η εξουσία του ουσιαστικά σκιώδης μιας και λίγο έξω από το Παρίσι κυβερνούσαν οι φεουδάρχες. Η Γαλλία είχε γίνει ένα σύμπλεγμα από φεουδαλικά κύτταρα, που το καθένα είχε για πυρήνα ένα κάστρο. Η δυναστεία αυτή όμως υποστήριξε αλλά και υποστηρίχτηκε από την εμπορική και την αστική τάξη των πόλεων, με αποτέλεσμα την ισχυροποίηση της μοναρχίας και την αρχή της παρακμής του φεουδαρχικού συστήματος.
Hugues Capet, 941 - 996
Τρία σημαντικά γεγονότα κυριαρχούν μέσα στον 11ο αιώνα.
- Η κατάκτηση της Αγγλίας από τους Νορμανδούς.
- Οι Σταυροφορίες
Θα διαρκέσουν έως τον 13ο αιώνα, και θα εξαντλήσουν οικονομικά τους άρχοντες.

- Η ανάπτυξη των πόλεων
Πολλές μεσαιωνικές πόλεις στέκουν ανέγγιχτες στο χρόνο, μια από αυτές είναι η Carcassonne, στο νότο της Γαλλίας, ωραίο παράδειγμα της ευημερίας και της άνθησης του εμπορίου του Μεσαίωνα.

Παρά τις Σταυροφορίες, που στοίχιζαν πανάκριβα, τον πόλεμο κατά των φεουδαρχών καθώς και τον πόλεμο εναντίον των Άγγλων που προσπαθούσαν να καταλάβουν γαλλικές περιοχές, ο Φίλιππος ο Β?, ο επονομαζόμενος Αύγουστος επειδή αύξησε εδαφικά τη Γαλλία (1180 - 1223), καθώς και οι διάδοχοί του Λουδοβίκος ο 9ος (Louis IX- ο άγιος Λουδοβίκος 1226-1270) και ο Φίλιππος ο Ωραίος, (Philippe le Bel, 1285-1314) μεταμόρφωσαν τη Γαλλία δημιουργώντας διοικητικές δομές. Η βασιλική πολιτική ήταν η ανασύσταση της ρωμαϊκής έννοιας περί κράτους. Ανασυγκροτήθηκε η κεντρική εξουσία. Τοποθετήθηκαν επαρχιακοί διοικητές, που τρεις φορές το χρόνο έπρεπε να έρχονται στο Παρίσι για να εκθέτουν τις υποθέσεις της περιφέρειάς τους και να λογοδοτούν. Όλα αυτά έδωσαν ένα δυνατό χτύπημα στη φεουδαρχία.
Οι Καπέτοι είχαν συνδέσει τόσο στενά το Στέμμα με το εθνικό συμφέρον που κανείς δεν αμφισβητούσε την εξουσία τους.
Αυτή την εποχή της ανάπτυξης αρχίζουν να κατασκευάζονται ο καθεδρικός ναός της Παναγίας των Παρισίων το 1163, αλλά και οι ναοί άλλων πόλεων, όπως της Chartres το 1145, Reims το 1211, Amiens το 1220 και Strasbourg to 1176.
Ο καθεδρικός ναός στην Amiens
Το 1190 ο Φίλιππος Αύγουστος κατασκεύασε το Λούβρο, ένα μεγάλο οχυρό, που αργότερα οι διάδοχοί του θα μετατρέψουν σταδιακά σε πολυτελή βασιλική κατοικία.

Από το 13ο αιώνα μ.Χ. ο βασιλιάς της Γαλλίας εξελίχτηκε στον ισχυρότερο μονάρχη της Ευρώπης. Η γεωργία της χώρας σημείωσε μεγάλη ανάπτυξη, άκμασε το εξωτερικό εμπόριο και στις συντεχνίες των πόλεων παράγονταν εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα. Μεγάλη άνθιση παρουσίασαν τα γαλλικά πανεπιστήμια, που αποτέλεσαν τα σπουδαιότερα πνευματικά κέντρα της Ευρώπης.
Η Σορβόννη ιδρύθηκε το 1257 από τον Ρομπέρ ντε Σορμπόν, ως μια από τις πρώτες σημαντικές σχολές του μεσαιωνικού Πανεπιστημίου του Παρισιού.
Το κολέγιο της Σορβόννης
Η Διαμάχη με τον Πάπα
Κατά τα τέλη των μεσαιωνικών χρόνων άρχισε μία σοβαρή φιλονικία ανάμεσα στο βασιλιά της Γαλλίας Φίλιππο Δ' τον Ωραίο (1285-1314) και την Εκκλησία.
Ο Φίλιππος, προκειμένου να καλύψει τα πολεμικά του έξοδα, στράφηκε πρώτα ενάντια στους Εβραίους, που τους εξόρισε (1306) και δήμευσε τις τεράστιες περιουσίες τους. Κατακρίθηκε από τους εχθρούς του στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία για το σπάταλο τρόπο ζωής του. Όταν αποφάσισε αυθαίρετα να υψώσει περισσότερο τις τιμές στον ετήσιο φόρο των εκκλησιαστικών κτημάτων, ξέσπασε μεγάλη δυσαρέσκεια στους κόλπους της Καθολικής εκκλησίας και του Πάπα. Με τις ραδιουργίες του τελικά κατάφερε να ανεβάσει στον παπικό θρόνο Πάπα της αρεσκείας του, τον αρχιεπίσκοπο του Μπορντώ που εξελέγη με το όνομα Κλήμης Ε΄. Μετέφερε την παπική έδρα στην Αβινιόν της νότιας Γαλλίας, δημιουργώντας ένα ρήγμα στην Καθολική Εκκλησία, που κράτησε 68 χρόνια, με την ύπαρξη δύο Παπών, έναν στην Ρώμη και έναν στην Αβινιόν.
Κατά τα 70 επόμενα χρόνια οι πάπες αποτέλεσαν τυφλά όργανα των Γάλλων βασιλέων. Η έδρα του παπισμού μεταφέρθηκε και πάλι πίσω στη Ρώμη το 1378.
Αβινιόν - Το παλάτι του Πάπα
Σ'αυτούς τους διαπληκτισμούς μεταξύ Γαλλίας και Ρώμης το θλιβερότερο γεγονός υπήρξε η δίκη των Ναϊτών Ιπποτών. Οι Ναΐτες Ιππότες, το τάγμα των οποίων είχε ιδρυθεί επί Σταυροφοριών για την προστασία των Αγίων Τόπων, είχαν αποκτήσει μεγάλη περιουσία στη Γαλλία. Για να σφετερισθεί λοιπόν ο Φίλιππος ο Ωραίος τον πλούτο τους τους εξόντωσε καταδικάζοντάς τους στην πυρά.
Φίλιππος ο Δ' ο Ωραίος (1285-1314)
Ο μέγας Μάγιστρος, ο Ιάκωβος ντε Μολαί, πριν πεθάνει καταράστηκε τον βασιλιά και τον Πάπα να πεθάνουν τον ίδιο χρόνο. Ήταν η 11η Μαρτίου 1314 και ο Πάπας Κλήμης Ε' πέθανε ένα μήνα αργότερα, ο δε βασιλιάς στις 29 Νοεμβρίου 1314, κατά την διάρκεια ενός κυνηγιού, κατασπαράχτηκε από έναν αγριόχοιρο.
Ο Jacques de Molay στην πυρά - Μινιατούρα χειρογράφου
Εκατονταετής πόλεμος ( 1337 - 1453)
Η δυναστεία των Βαλουά (1328 - 1589)
Οι τρεις γιοί του Φιλίππου σκοτώθηκαν στους πολέμους και έτσι δημιουργήθηκε θέμα διαδοχής. Βασιλιάς ανακηρύχθηκε από τις Γενικές Τάξεις ο Φίλιππος του Βαλουά (1328-1350). Με αυτόν αρχίζει νέα δυναστεία, η δυναστεία των Βαλουά, που βασίλεψε από το 1328 έως το 1589. Όμως ο βασιλιάς της Αγγλίας πρόβαλε απαιτήσεις πάνω στο γαλλικό θρόνο, λόγω της γαλλικής καταγωγής του. Αυτό το γεγονός αποτέλεσε την αρχή εχθροπραξιών ανάμεσα στις δύο χώρες, που κράτησαν περισσότερο από ένα αιώνα. Ο πόλεμος αυτός έμεινε γνωστός στην ιστορία ως «Εκατονταετής πόλεμος» και κατά τη διάρκεια του οι Άγγλοι κέρδισαν πολλές μάχες. Η Γαλλία έχασε σημαντικά εδάφη και υπέστη σοβαρή οικονομική κρίση, που επιδεινώθηκε από το Μαύρο Θάνατο, την επιδημία πανώλης (από το 1347 έως το 1350 και που επανεμφανίζονταν κατά περιοδικά διαστήματα στα επόμενα εκατό χρόνια αποδεκατίζοντας τον πληθυσμό) που έπληξε εκείνη την εποχή την Ευρώπη.
Οι Άγγλοι όμως δεν πέτυχαν όμως τον αντικειμενικό τους σκοπό, την κάλυψη του Γαλλικού θρόνου. Κατά την περίοδο 1420-30 μία νεαρή χωριατοπούλα, η Jeanne d' Arc, (περισσότερα...) εμφανίστηκε στη γαλλική αυλή, λέγοντας πως πήρε από το Θεό τη διαταγή να μπει επικεφαλής του γαλλικού στρατού και να στεφτεί ο Κάρολος, ο νόμιμος κληρονόμος του θρόνου, στη Ρενς.
Κάρολος ο 7ος (1422-1461)
Η Ζαν ντ' Αρκ ανέλαβε πράγματι την ηγεσία του στρατού, με αποτέλεσμα να εμψυχωθούν οι Γάλλοι και να διώξουν τους Άγγλους εισβολείς. Η ίδια όμως προδόθηκε και βρήκε τραγικό θάνατο. Ο Κάρολος στέφτηκε βασιλιάς ως Κάρολος Ζ΄. Οι Γάλλοι ως το 1450 πέτυχαν την επανάκτηση του μεγαλύτερου μέρους της χώρας και το τέλος του πολέμου βρήκε ισχυροποιημένο το γαλλικό θρόνο και τη χώρα ενωμένη.
Η λογοτεχνία του Μεσαίωνα
Φιλόσοφοι και θεολόγοι έγραφαν στη λατινική γλώσσα αλλά από τον 11ο αιώνα υπήρχαν στη Γαλλία τροβαδούροι που εκφράζονταν στα Γαλλικά. Αυτοί πήγαιναν από πύργο σε πύργο και στις δημόσιες πλατείες, απαγγέλλοντας ηρωικά τραγούδια, αρχικά σύντομα, αργότερα μακροσκελείς ωδές με δράση ( Chansons de geste). Τα επικά τραγούδια, που μας παραδόθηκαν γραπτά, εξυμνούσαν τις πολεμικές αρετές, αντλούσαν δε το θέμα τους από το παρελθόν, από την εποχή του Καρλομάγνου ή ακόμη παλιότερα. Στο "έπος του Ρολάνδου" (la chanson de Roland), από τα πρώτα έργα γραμμένα στη γαλλική γλώσσα, βρίσκουμε επίσης ένα αίσθημα πατριωτισμού, την αγάπη για τη "Γλυκιά Γαλλία" (Douce France).
Τα χειρόγραφα του Μεσαίωνα ήταν πλούσια διακοσμημένα με μινιατούρες
Παράλληλα βλέπει το φως μια ολόκληρη λογοτεχνία που ονομάστηκε "ηθικοδιδακτική", κάτι σαν αντίθεση προς τα επικά ποιήματα, μια σάτιρα ισοπεδωτική, επίσης γραμμένη στα Γαλλικά με μεγάλη ευχέρεια ύφους.
Αναπτύχθηκε επίσης και μια λογοτεχνία που είχε σαν επίκεντρο τη Γυναίκα και σαν θέμα τον Έρωτα. Έναν έρωτα όμως εξιδανικευμένο, υποταγμένο, αιθέριο. Αναπτύχθηκαν τα αβρά (courtois) ήθη. Η αβρότητα αυτή είχε κι άλλες συνέπειες, που θα διαρκούσαν πολύ. Δεν παρήγαγε μόνο ερωτικά τραγούδια και ποιήματα, όπως το Roman de la rose, αλλά και μια αγωγή των ηθών και των τρόπων, που ήταν ένα μεγάλο βήμα προς τον πολιτισμό.
Σταδιακά η λογοτεχνία παύει να είναι ανώνυμη. Ο Κάρολος της Ορλεάνης και ο Φρανσουά Βιγιόν είναι ποιητές που η ζωή τους μας είναι γνωστή και αντανακλάται μέσα στα έργα τους.
Το ίδιο και οι ιστορικοί όπως ο Φρουασάρ (Froissart) και ο Κομμύν (Commynes). Χρονικογράφοι όσο και ιστορικοί, και οι δύο, έχουν ζήσει τα γεγονότα που περιγράφουν.
Από το 10ο αιώνα αναστήθηκε πάλι το θέατρο. Πήραν τη συνήθεια, στη λειτουργία του Πάσχα να "σκηνοθετούν" τις συνδιαλέξεις των αγίων γυναικών μπροστά στον τάφο. Ολόκληρη η πόλη μαζευόταν να δει το Μυστήριο των Παθών.
Επίλογος
Από την αρχή της ιστορίας της, η Γαλλία πέρασε από διάφορες καταστάσεις. Είχε αποτελέσει μέρος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Είχε τεμαχιστεί σε βαρβαρικά βασίλεια. Δημιούργησε η ίδια μια Αυτοκρατορία, την Αυτοκρατορία του Καρλομάγνου. Διαιρέθηκε, μετά το διαμελισμό αυτής της αυτοκρατορίας, σε πολλά φέουδα. Έπειτα, ένας από τους φεουδάρχες-αυθέντες, ο βασιλιάς, συγκόλλησε ένα προς ένα τα κομμάτια της επικράτειας. Το 15ο αιώνα, στο τέλος του Μεσαίωνα, η εθνική ενότητα της Γαλλίας έχει συντελεστεί γύρω σε ένα μονάρχη.
Ένας νέος τύπος ζωής είχε δημιουργηθεί. Ο πολιτισμός αυτός χρωστούσε πολλά στους αρχαίους πολιτισμούς, στον χριστιανικό πολιτισμό, ακόμη και σε ορισμένους βαρβαρικούς λαούς. Αλλά από τα ετερόκλητα αυτά στοιχεία, η Γαλλία είχε δημιουργήσει ένα δικό της πρωτότυπο πολιτισμό. Οι καθεδρικοί ναοί, τα επικά ποιήματα, ο ιπποτισμός, η αβρότητα των τρόπων, είναι καινούργιες και θαυμάσιες επινοήσεις που αποτέλεσαν τα θεμέλια του σύγχρονου κράτους και του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Πηγή πληροφοριών
http://fr.wikipedia.org/wiki/Histoire_de_France
http://www.livepedia.gr/
http://www.aerologio.gr/
http://web.cortland.edu/flteach/civ/histoi/histoi.htm
http://ebooks.edu.gr/
http://paradosiakos.blogspot.gr/
Εγκυκλοπαίδειες Δομή και Πάπυρος LaRousse-Britanica
Ανρέ Μωρουά - Η ιστορία της Γαλλίας, εκδ. Όμηρος
E. Burns Ευρωπαϊκή Ιστορία, εκδ. Παρατηρητής