Συμπλήρωση εντύπου ΠΑΔ-Από τον οδηγό της Σχολής
8 Ιαν 2013 από admin
Α Γενικά θεωρητικά. Η συμπλήρωση του εντύπου ακολουθεί πιο παρακάτω
Χαρακτηριστικές μέθοδοι διδασκαλιών και παιδαγωγικών προσεγγίσεων οι οποίες αξιοποιούν τις αρχές της Κοινωνικο-γνωστικής θεωρίας Μάθησης (Constructivism)
_ Διερευνητική μέθοδος
_ Ομαδοσυνεργατική μέθοδος
_ Μέθοδος κατάκτησης εννοιών
Tεχνικές:
_ Παιχνίδι ρόλων. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει το πλαίσιο και δημιουργεί
καρτέλες ρόλων για τα πρόσωπα του παιχνιδιού.
_ Προσομοίωση. Οι μαθητές συμμετέχουν σε δραστηριότητες που
ανταποκρίνονται στην ανασύσταση πραγματικών καταστάσεων.
_ Δημιουργία ομάδων
_ Δημιουργία από τους μαθητές φακέλου υλικού (Portfolio,e-portfolio)
_ Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη εννοιών (Concept map)
_ Καταιγισμός ιδεών (Brain storming)
_ Διάλεξη, διάλογος, συζήτηση, επίδειξη
Mέσα :
_ Εννοιολογικός χάρτης
_ Αξιοποίηση έργων τέχνης, λογοτεχνικών έργων, κινηματογραφικών ταινιών,
εκπαιδευτικών σεναρίων
_ Έντυπα, διαγράμματα, πίνακες, εικόνες, φωτογραφίες, ψηφιακό υλικό
Τεχνικές Αξιολόγησης:
_ Ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου, ερωτήσεις ανάπτυξης
_ Ημιδομημένος διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων στη μαθησιακή διαδικασία
_ Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων (rubrics)
_ Εννοιολογικός χάρτης εννοιών (Concept map)
_ Συνθετικές δημιουργικές - διερευνητικές εργασίες
_ Συστηματική παρατήρηση
_ Αυτοαξιολόγηση του μαθητή
_ Ετεροαξιολόγηση
Στη διδασκαλία μας στοχεύουμε να καλύψουμε και τα τέσσερα επίπεδα δεξιοτήτων
(γνωστικές-συναισθηματικές-κοινωνικές-μεταγνωστικές)
Στις γνωστικές δεξιότητες επικεντρωνόμαστε στην επίλυση προβλημάτων, στη διατύπωση ερωτήσεων, στην εύρεση πηγών, στην αποτελεσματική χρήση
πληροφοριών, στη διαδικασία έρευνας, στην οργάνωση, ανάλυση και παρουσίαση δεδομένων, στη δυνατότητα προφορικής και γραπτής έκφρασης. Οι εκπαιδευόμενοι ολοκληρώνουν τις σχεδιασμένες δραστηριότητες και επιμένουν στην υλοποίηση των προβλεπόμενων διδακτικών στόχων.
Στις συναισθηματικές δεξιότητες στηρίζουμε τους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν κίνητρα, υπευθυνότητα, ενδιαφέρον, θετικές στάσεις να είναι ενεργοί και να εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία της τάξης. Ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευόμενους να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να συνδέουν το μάθημα με πρότερες γνώσεις και βιώματα.
Στις κοινωνικές δεξιότητες εφοδιάζουμε τους εκπαιδευόμενους με ικανότητες
καθοδήγησης, συζήτησης και διαλόγου, συνεργασίας και εργασίας σε ομάδες.
Στις μεταγνωστικές δεξιότητες στηρίζουμε τους εκπαιδευόμενους να δομήσουν κριτική σκέψη και να οδηγηθούν σε διαδικασίες αναστοχασμού και αυτό-αξιολόγησης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ? ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
Όταν δομούμε τη διδασκαλία μας αξιοποιούμε πολλαπλές πηγές και βοηθήματα.
———————————————————————————–
Β. Συμπλήρωση εντύπου-Από εδώ και κάτω
—————————————————————————————–
Τι βάζω στην 1η σελίδα
Στοχοταξινομία του Bllom
Γνώση
Στο επίπεδο γνώσης οι εκπαιδευόμενοι αναγνωρίζουν ή ανακαλούν πληροφορίες, όπως γεγονότα, ορολογία, διαδικασίες, τύπους, ημερομηνίες, ονόματα, στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων και κανόνες. Μερικά ρήματα που χρησιμοποιούνται στο επίπεδο της γνώσης είναι: όρισε, περίγραψε, ταύτισε, ονόμασε, κατάγραψε, ανάφερε, θύμισε,απάγγειλε, διάλεξε, δήλωσε.
Κατανόηση
Στο επίπεδο κατανόησης οι εκπαιδευόμενοι μεταφέρουν σε πιο κατανοητές μορφές τι έχειλεχτεί, δίνουν παραδείγματα μιας έννοιας, βλέπουν σχέσεις στα διάφορα μέρη, εξάγουνσυμπεράσματα ή αποτελέσματα από πληροφορίες, μεταφράζουν σύμβολα,σχεδιαγράμματα και εικόνες. Μερικά από τα ρήματα που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:μετάτρεψε, υποστήριξε, ξεχώρισε, διάκρινε, υπολόγισε, εξήγησε, κάνε επέκταση, γενίκευσε, κάνε περίληψη, μετάφερε, παράφρασε, και πρόβλεψε.
Εφαρμογή
Οι στόχοι εφαρμογής διαφέρουν από τους στόχους κατανόησης, γιατί η εφαρμογή
προαπαιτεί παρουσίαση προβλήματος σε διαφορετική αλλά συναφή περίπτωση. Μερικά
ρήματα ενέργειας που περιγράφουν μαθησιακά αποτελέσματα στο επίπεδο της
εφαρμογής είναι τα εξής: άλλαξε, υπολόγισε, δείξε, ανάπτυξε, τροποποίησε, λειτούργησε,
οργάνωσε, προετοίμασε, συσχέτισε, λύσε, μετάφερε, χρησιμοποίησε.
Ανάλυση
Ανάλυση είναι η ικανότητα εντοπισμού των επιμέρους συστατικών μιας έννοιας και
εύρεσης σχέσης ή σχέσεων μεταξύ των μερών, όπως είναι η εύρεση της δομής ή της
οργάνωσής της. Στο επίπεδο ανάλυσης, οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να συσχετίσουν
ιδέες, να τις συγκρίνουν και να τις παραθέσουν. Μερικά ρήματα που χρησιμοποιούνται για
περιγραφή των αποτελεσμάτων μάθησης στο επίπεδο ανάλυσης είναι τα εξής: ανάλυσε,
συμπέρανε, διαδραμάτισε, ξεχώρισε, διευκρίνισε, σκιαγράφησε, δείξε, συσχέτισε, διαίρεσε,
σύγκρινε.
Σύνθεση
Σύνθεση είναι η ικανότητα σύνθεσης στοιχείων σε ένα ενιαίο σύνολο, με απώτερη
επιδίωξη τη δημιουργία ενός προσωπικού έργου. Στο επίπεδο αυτό οι εκπαιδευόμενοι
αναμένεται να κατασκευάσουν ένα έργο ή να προβούν στην παραγωγή πρότυπων
γραπτών δημιουργημάτων. Μερικά από τα ρήματα που χρησιμοποιούνται στους στόχους
σύνθεσης είναι τα ακόλουθα: Κατηγοριοποίησε, θεσμοποίησε, σύνθεσε, δημιούργησε,
σχεδίασε, επινόησε, μορφοποίησε, πρόβλεψε, παράγαγε.
Αξιολόγηση
Αξιολόγηση είναι η ικανότητα εκτίμησης της αξίας σκοπών, στόχων, μεθόδων,
δραστηριοτήτων και μέσων ως και η ικανότητα κρίσης της ανταπόκρισης στα κριτήρια που
τέθηκαν. Συνιστά το ύψιστο επίπεδο διδασκαλίας και στόχοι αυτού του επιπέδου απαιτούν
από τους εκπαιδευόμενους να διαφοροποιήσουν κρίσεις, να λάβουν αποφάσεις και να τις
τεκμηριώσουν με βάση εξωτερικά ή εσωτερικά κριτήρια ή αρχές. Μερικά από τα ρήματα
που χρησιμοποιούμε στο επίπεδο της αξιολόγησης είναι τα εξής: εκτίμησε, κρίνε,
αντιπαράθεσε, αξιολόγησε, επίλεξε, δικαιολόγησε, υποστήριξε.__
——————————————————————————————-
Tι βάζω στη 2η σελίδα
Μέθοδος Κατάκτησης Εννοιών
Πρώτη Φάση: Προετοιμασία Διδακτικού Πλαισίου
1. Ψυχολογική, γνωσιολογική και μεθοδολογική προετοιμασία
2. Προβληματοποίηση διδακτικού αντικειμένου
Δεύτερη Φάση: Επαφή Εκπαιδευόμενου με Δεδομένα
1. Πληροφόρηση, επίδειξη ή αναζήτηση δεδομένων
2. Ενεργοποίηση σχημάτων κατανόησης
3. Επεξεργασία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων
Τρίτη Φάση: Εφαρμογή
1. Εξάσκηση σε παρόμοιες καταστάσεις
2. Γενίκευση της νέας γνώσης
3. Μεταφορά της νέας γνώσης
Τέταρτη Φάση: Αξιολόγηση
1. Ανατροφοδότηση κατανόησης
2. Αξιολόγηση στάσεων
3. Μεταγνωστική αξιολόγηση
Πέμπτη Φάση: Ανακεφαλαίωση
1. Λεκτική
2. Αναπαραστασιακή
Οι λογικοί συλλογισμοί,
α) επαγωγικός (από το μερικό και συγκεκριμένο της γνώσης στο γενικό και
αφηρημένο δηλ. θεωρητικοποίηση της καθημερινής εμπειρίας).
β) παραγωγικός δομεί τη γνώση από το γενικό στα επιμέρους στοιχεία της, δηλ.
συσχέτιση της γενικευμένης γνώσης με τα μεμονωμένα περιστατικά της
καθημερινής εμπειρίας).
γ) αναλογικός (από το μερικό της γνώσης οδηγεί πάλι στο μερικό δηλ. πρόκειται για
μια διαδικασία μεταφοράς σχημάτων σχέσεων από ένα γνωστό μας πεδίο σε ένα
νέο γνωστικό πεδίο).
Οι γνωστικές δεξιότητες
α) συλλογή δεδομένων
β) οργάνωση δεδομένων
γ) ανάλυση δεδομένων
δ) υπέρβαση δεδομένων
Το μεταγνωστικό
α) γνώση
β) δεξιότητες
γ) στάσεις
Το μεταγνωστικό, καθιστά το άτομο αυτόνομο στη σκέψη και στη δράση και το
εφοδιάζει με δεξιότητες όπως:
_ Να στοχάζεται για το τι γνωρίζει
_ Να αξιολογεί τις γνώσεις του
_ Να προσδιορίζει τη φύση ενός προβλήματος που αντιμετωπίζει και να το αναλύει
στα δομικά του στοιχεία.
_ Να καταστρώνει σχέδιο δράσης για τη επίλυση μιας κατάστασης προβληματισμού
_ Να υλοποιεί και να κατευθύνει το σχέδιο δράσης
_ Να επανέρχεται με διορθωτικές παρεμβάσεις.
_ Να αξιολογεί το αποτέλεσμα της οργανωμένης παρέμβασής του
Τα γνωστικά προϊόντα της κριτικής σκέψης είναι:
Οι έννοιες. ως έννοιες ορίζουμε την οργανωμένη γνώση που κατέχει το άτομο για τα ουσιώδη γνωρίσματα προσώπων, αντικειμένων, γεγονότων, ιδεών, καταστάσεων και διαδικασιών.
Οι κρίσεις. Οι κρίσεις εκφράζουν σχέσεις όπως είναι η ταυτότητα, η ομοιότητα, η
διαφορά και η αντίθεση που συνδέουν δύο έννοιες. Οι κρίσεις επιτρέπουν στο άτομο να διατυπώσει προσωπικές γνώμες, εκτιμήσεις και συμπεράσματα για τα αντικείμενα που το απασχολούν.
Οι γενικεύσεις. Οι γενικεύσεις εκφράζουν τις αιτιώδεις ή κανονιστικές σχέσεις που συνδέουν τις έννοιες. Οι γενικεύσεις χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν, να επεξηγήσουν και να προβλέψουν φαινόμενα και καταστάσεις.
Τα σχήματα. Τα σχήματα οργάνωσης της γνώσης αποτελούν σχήματα ερμηνείας του
κόσμου. Εμπεριέχουν ανώτατου επιπέδου νοητικές κατασκευές που αναδεικνύουν τη δομή
των εννοιών και πώς αυτές εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο σχέσεων με συναφείς έννοιες. Το άτομο μαζί με τα σχήματα, τις αξίες και τις πεποιθήσεις του διαμορφώνει την προσωπική του κοσμοαντίληψη.
Η δηλωτική γνώση αναφέρεται σε πληροφορίες που μπορούν να εκφραστούν λεκτικά.
Η δηλωτική γνώση περιλαμβάνει την ανάκληση συγκεκριμένων γεγονότων, αρχών,στάσεων, κριτηρίων και τρόπων οργάνωσης των συμβάντων. Συνιστά επομένως, γνώση που μπορεί να δηλωθεί.
Οι διαδικασίες. Οι διαδικασίες αποτελούν τη διαδικαστική γνώση. Η διαδικαστική γνώση αντιστοιχεί σε διανοητικές δεξιότητες. Η διαδικαστική γνώση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο επιτελείται ένα εγχείρημα, περιλαμβάνει δε τις διακρίσεις, την κατανόηση των εννοιών και την εφαρμογή των κανόνων που διέπουν τις σχέσεις. Η διαδικαστική γνώση συχνά περιλαμβάνει κινητικές δεξιότητες και γνωστικές στρατηγικές.
Αξίες και κοινωνικές στάσεις. Οι αξίες και στάσεις αποτελούν την ηθική πλευρά της κριτικής σκέψης. Η ανάπτυξη κοινωνικών ηθικών στάσεων και αξιών καλλιεργείται σε ένα κατάλληλο πλαίσιο διδασκαλίας που εξασφαλίζει τη ψυχολογική αποδοχή και ενθαρρύνει τη διαφοροποίηση και την αντιπαράθεση. Η διαφοροποίηση ενισχύεται μέσα από τη
συνεξέταση εναλλακτικών απόψεων, πληροφοριών και κριτηρίων πάνω σε αξιακά θέματα.
και η αντιπαράθεση σχετικοποιεί τις προσωπικές θέσεις και ενθαρρύνει την κριτική σκέψη
και τη συμπεριφορά.__
——————————————————————————————————————–
Τι βάζω στην 3η σελίδα
Η πορεία ενός ενδεικτικού σχεδίου μαθήματος, που περιλαμβάνει τα επιμέρους στάδια της μεθόδου, αλλά και προσαρμόζεται κατάλληλα στις ανάγκες μάθησης και κατανόησης των μαθητών είναι:
Παρουσίαση του διδακτικού αντικειμένου και γνωστοποίηση ή υπενθύμιση των
διαδικασιών συνεργασίας.
Έρευνα, άντληση και επεξεργασία πληροφοριών από κάθε ομάδα.
Διατύπωση και παρουσίαση συμπερασμάτων από κάθε ομάδα
Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων
Η αξιολόγηση μπορεί να εστιάζει στο συνολικό έργο της κάθε ομάδας και στο βαθμό
αξιοποίησης των αρχών της συνεργατικής μάθησης.