Το Φθινόπωρο

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα <<Το Φθινόπωρο>> εκπονήθηκε με τη χρήση των ΤΠΕ και συμπεριλαμβάνεται στις καινοτόμες δράσεις.

Στο σενάριο αυτό εμπλέκονται οι παρακάτω γνωστικές περιοχές:
● Γλώσσα και Αισθητική Αγωγή
● ΤΠΕ
Απευθύνεται σε μαθητές της Β’ Τάξης.

Σκοπός:
Να κατανοήσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά και τις δραστηριότητες του Φθινοπώρου.

1η παρέμβαση  :

Έγινε συζήτηση για τον τρύγο, το όργωμα, τη σπορά και τον τρόπο που μαζεύουμε τις ελιές. Κατόπιν αφού οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες έγραψαν διάφορες λέξεις σχετικές με το Φθινόπωρο σε ένα σχεδιασμένο φυλλο(ιδεοθύελλα).Στη συνέχεια, δημιούργησαν το δικό τους εννοιολογικό χάρτη σε ένα χαρτί με τις λέξεις που είχαν ήδη γράψει μέσα στο φύλλο. Αμέσως μετά, έχοντας ανοιχτό το λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Mindomo, ξεκινήσαμε την δημιουργία του εννοιολογικού χάρτη με κεντρική έννοια τη λέξη <Φθινόπωρο>. Ένα παιδί από κάθε ομάδα έγράφε στον υπολογιστή τις επιμέρους έννοιες, αφού αυτές συζητήθηκαν και ταξινομήθηκαν. Όλοι μαζί δημιουργήσαμε τον εννοιολογικό χάρτη με τον τίτλο «Φθινόπωρο».

CAM00484                                      CAM00477

 Ιδεοθύελλα με θέμα το Φθινόπωρο                             Εννοιολογικός χάρτης που δημιούργησε μία ομάδα μαθητών

 

2η παρέμβαση

Στο εργαστήριο Η/Υ του σχολείου ανά δύο παιδιά καθισαν μπροστά από κάθε υπολογιστή και  με την καθοδήγησή μου εξερεύνησαν το λογισμικό Γλώσσας Α+Β Τάξης. Μπήκαν στην ενότητα «Ο λύκος και οι 4 εποχές». Είδαμε και σχολιάσαμε το περιβάλλον του λογισμικού και αφού είδαμε το μενού, μπήκαμε στις επιλογές και επιλέξαμε όλοι, ο καθένας από τον υπολογιστή του το «Φθινόπωρο». Υπήρχαν τρεις δραστηριότητες και η κάθε ομάδα ξεκίνησε να λύνει τις ασκήσεις-παιχνίδια.

Η πρώτη άσκηση λέγεται “Το Γλωσσάρι της βροχής” όπου τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν κάποιες λέξεις που σχετίζονται με μια έννοια που του δίνεται και στη συνέχεια να γράψουν μία πρόταση με αυτές τις λέξεις.

Στη δεύτερη άσκηση, που ονομάζεται “Πίνακες”,  παρουσιάζονται κάποιοι πίνακες ζωγραφικής, και ζητείται από τους μαθητές να φανταστούν τον τίτλο του έργου και να γράψουν ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο ζωγράφος.

Στην τρίτη άσκηση “ Το ποίημα της βροχής”, τα παιδιά μαζεύουν τις σταγόνες-λέξεις σε ένα δοχείο και στη συνέχεια με αυτές τις λέξεις καλούνται να φτιάξουν ένα ποίημα. Αυτή η άσκηση τους άρεσε πολύ, αν και δυσκολεύτηκαν λίγο στη δημιουργία του ποιήματος όπου τελικά αποφασίσαμε να συνεργαστούμε όλοι μαζί. Έτσι, σχεδόν όλες οι ομάδες έγραψαν το ίδιο ποίημα, με μικρές μόνο διαφοροποιήσεις.

CAM00451            CAM00452

                                                              CAM00456

                                                          Οι μαθητές στο εργαστήριο Πληροφορικής

3η παρέμβαση

Στην αίθουσα διδασκαλίας, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να  γνωρίσουν μέσα από το προβολέα, το <wordle> το οποίο είναι ένα λογισμικό λέξεων. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και μελέτησαν τον εννοιολογικό χάρτη που είχαν φτιάξει στην πρώτη δραστηριότητα και τον οποίο είχαν εκτυπωμένο μπροστά τους. Αμέσως μετά  έγραφα,ν ένας- ένας, τις λέξεις που επέλεξαν στο λογισμικό Wordle. Αφού ολοκληρώθηκε αυτή η διαδικασία από όλες τις ομάδες, ζήτησα από κάθε ομάδα να κάνουν μια άσκηση γραμματικής επαναληπτικής σύμφωνα με το ΑΠΠΣ.

1η ομάδα: να χωρίσουν τις λέξεις σε συλλαβές

2η ομάδα: να χωρίσουν τα ρήματα από τα ουσιαστικά

3η ομάδα: να ταξινομήσουν τα ουσιαστικά στα τρία γένη (ο,η,το)

4η και 5η ομάδα: να φτιάξουν οικογένεια λέξεων με 3 λέξεις που θα επιλέξουν

Δούλεψαν ομαδικά και στο τέλος διάβασαν τις απαντήσεις τους.

Πρόσθετες πληροφορίες

Ο τρόπος διδασκαλίας της έννοιας του Φθινοπώρου ενθουσίασε τα παιδιά. Ήταν πολύ ευχάριστη εμπειρία για αυτά, αφού για πρώτη φορά διδάχτηκαν μια ολόκληρη διδακτική ενότητα με εναλλακτικό τρόπο, δηλαδή με τη χρήση ΤΠΕ.

Επίσης, διαβάσαμε το βιβλίο << Τα παιδιά του Φθινοπώρου>> της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, το οποίο συμπληρωματικά με τις υπόλοιπες δραστηριότητες ταξίδεψε τους μικρούς μαθητές.   Φτιάξαμε  ακόμα, κατασκευές με αληθινά ξερά φύλλα που είχαν μαζέψει οι μαθητές. Συγκεκριμένα φτιάξαμε ένα φυλλοβόλο δεντράκι και δίπλα τοποθετήσαμε το ποίημα <Φθινόπωρο> του Βασίλη Χαρωνίτη, από το οποίο εμπνευστήκαμε και τον τίτλο του σεναρίου μας. Φτιάξαμε ακόμα και σκαντζοχοιράκια ανά ομάδες.

CAM00400

Ομαδική εργασία

 

                                                                        CAM00439

                                                                                        Σκαντζοχοιράκι από ξερά φύλλα

You may also like...

Σχολιάστε