Στόχος Τίτλος Δέσμη ερωτημάτων

 

Ανάπτυξη ερμηνευτικής διερευνητικής διάθεσης των μαθητών Γιατί το λες αυτό; Τι συμβαίνει σ΄ αυτό το έργο;

Τι βλέπεις και το λες αυτό;

Ανάπτυξη συνθηκών για βαθύτερη έρευνα Σκέφτομαι, προβληματίζομαι, διερευνώ
  • Τι νομίζεις ότι γνωρίζεις σχετικά μ’ αυτό το έργο τέχνης;
  • Τι ερωτήσεις ή τι απορίες έχεις όταν το παρατηρείς;
  • Παρατηρώντας το έργο τι θα ήθελες να διερευνήσεις;

 

Ανάπτυξη προσεκτικών εκτιμήσεων σχετικά με το γιατί κάτι παρουσιάζεται με συγκεκριμένο τρόπο Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι
  • Τι βλέπεις σ΄ αυτό που σου προξενεί το ενδιαφέρον;
  • Τι νομίζεις γι’ αυτό που βλέπεις , ποιες είναι οι πρώτες σου εκτιμήσεις;
  • Σου προκαλούνται ερωτήσεις, απορίες σε σχέση μ’ αυτό που βλέπεις;
Ανάπτυξη ποιοτικών ερωτήσεων , προβληματισμών Δημιουργικές ερωτήσεις
  • Κάνε τουλάχιστον 12 ερωτήσεις σχετικά με το έργο που βλέπεις;
  • Επανεξέτασε τις ερωτήσεις και άρχισε να προσεγγίζεις τις περισσότερο ενδιαφέρουσες.
  • Επίλεξε την πιο σημαντική και συζήτησέ την στην ομάδα σου για λίγα λεπτά. Μπορείς να κάνεις το ίδιο και για άλλες σημαντικές ερωτήσεις
  • Ποιες νέες ιδέες σου προκλήθηκαν που δεν είχαν διαπιστωθεί πριν τη συζήτηση

 

Κατανόηση μη γνωστών εννοιών, συνδέοντας τες με αυτές που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές : ενίσχυση της δεξιότητας της μεταφοράς, αναλογίας.

Ενεργοποίηση δημιουργικής σκέψης

Δημιουργικές συγκρίσεις
  • Τι βλέπεις σ΄ αυτό;
  • Τι γνωρίζεις σχετικά;
  • Σύγκρινε:διάλεξε μια από τις συγκρινόμενες κατηγορίες ή γράψε μια δική σου
  • Φαντάσου :

αν αυτό το έργο ήταν…., τι θα ήταν;

  •  Κατηγορίες

( μουσικά όργανα, φυτά, παιχνίδια, μέλη σώματος, άλλα έργα τέχνης κ.λ.π.)

  • Εξήγησε γιατί : (3 επιχειρήματα)
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης Αρχή μέση ή τέλος
  • Αν αυτό το έργο τέχνης αποτελεί την αρχή μιας ιστορίας τι θα συμβεί μετά;
  • Αν αποτελεί τη μέση τι έχει προηγηθεί και τι θα συμβεί μετά;
  • Αν αυτό αποτελεί το τέλος τι είχε προηγηθεί;
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης

Ενεργοποίηση στοχαστικής διάθεσης πριν την έναρξη διαλόγου για το έργο

Ενεργοποίηση στοχασμού για περαιτέρω σκέψεις που αναδύει ένα έργο

Προσεκτικό κοίταγμα
  • Παρατήρησε το έργο προσεκτικά για ένα λεπτό. Άφησε τη ματιά σου να αναρωτηθεί…
  • Κατέγραψε 10 λέξεις ή φράσεις σχετικά με οποιοδήποτε θέμα, στοιχείο του έργου σου προξένησε κάποιο ενδιαφέρον.
  • Επανέλαβε τη διαδικασία
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης

 

Χρώματα, σχήματα, γραμμές
  • Παρατήρησε το έργο για λίγα λεπτά. Τι βλέπεις;
  •  Τι παρατηρούν οι συμμαθητές σου;
  • Παρατήρησε και περίγραψε τα χρώματα, τα σχήματα και τις γραμμές σε λεπτομέρειες. Φτιάξε τρεις στήλες και γράψε τις παρατηρήσεις σου.
  • Διάλεξε ένα χρώμα, ένα σχήμα ή μια γραμμή από αυτά που κατέγραψες στις στήλες.
  • Πώς αυτό το χρώμα συμβάλει στο μήνυμα που αποπνέει το έργο;
  • Πώς συμβάλλει στη συναισθηματική σου κατάσταση όταν παρατηρείς το έργο;
  • Επηρεάζει το θέμα του έργου;
  • Τι νέες ιδέες σου γεννιούνται που δεν είχες πριν παρατηρήσεις αναλυτικά το χρώμα;
  • Κάνε το ίδιο και για άλλα χρώματα, σχήματα και γραμμές.
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης

Συνειδητοποίηση νέας πληροφορίας

Τίτλοι
  • Αν πρόκειται να γράψεις έναν τίτλο γι’ αυτό το έργο που να κάλυπτε τα πιο βασικά του σημεία ποιος θα ήταν αυτός ο τίτλος. Θα άλλαζες τον τίτλο μετά από την ολοκλήρωση της συζήτησής ; Σε τι διαφέρει από τον προηγούμενο;