Στόχος |
Τίτλος |
Δέσμη ερωτημάτων
|
Ανάπτυξη ερμηνευτικής διερευνητικής διάθεσης των μαθητών |
Γιατί το λες αυτό; |
Τι συμβαίνει σ΄ αυτό το έργο;
Τι βλέπεις και το λες αυτό; |
Ανάπτυξη συνθηκών για βαθύτερη έρευνα |
Σκέφτομαι, προβληματίζομαι, διερευνώ |
- Τι νομίζεις ότι γνωρίζεις σχετικά μ’ αυτό το έργο τέχνης;
- Τι ερωτήσεις ή τι απορίες έχεις όταν το παρατηρείς;
- Παρατηρώντας το έργο τι θα ήθελες να διερευνήσεις;
|
Ανάπτυξη προσεκτικών εκτιμήσεων σχετικά με το γιατί κάτι παρουσιάζεται με συγκεκριμένο τρόπο |
Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι |
- Τι βλέπεις σ΄ αυτό που σου προξενεί το ενδιαφέρον;
- Τι νομίζεις γι’ αυτό που βλέπεις , ποιες είναι οι πρώτες σου εκτιμήσεις;
- Σου προκαλούνται ερωτήσεις, απορίες σε σχέση μ’ αυτό που βλέπεις;
|
Ανάπτυξη ποιοτικών ερωτήσεων , προβληματισμών |
Δημιουργικές ερωτήσεις |
- Κάνε τουλάχιστον 12 ερωτήσεις σχετικά με το έργο που βλέπεις;
- Επανεξέτασε τις ερωτήσεις και άρχισε να προσεγγίζεις τις περισσότερο ενδιαφέρουσες.
- Επίλεξε την πιο σημαντική και συζήτησέ την στην ομάδα σου για λίγα λεπτά. Μπορείς να κάνεις το ίδιο και για άλλες σημαντικές ερωτήσεις
- Ποιες νέες ιδέες σου προκλήθηκαν που δεν είχαν διαπιστωθεί πριν τη συζήτηση
|
Κατανόηση μη γνωστών εννοιών, συνδέοντας τες με αυτές που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές : ενίσχυση της δεξιότητας της μεταφοράς, αναλογίας.
Ενεργοποίηση δημιουργικής σκέψης |
Δημιουργικές συγκρίσεις |
- Τι βλέπεις σ΄ αυτό;
- Τι γνωρίζεις σχετικά;
- Σύγκρινε:διάλεξε μια από τις συγκρινόμενες κατηγορίες ή γράψε μια δική σου
- Φαντάσου :
αν αυτό το έργο ήταν…., τι θα ήταν;
( μουσικά όργανα, φυτά, παιχνίδια, μέλη σώματος, άλλα έργα τέχνης κ.λ.π.)
- Εξήγησε γιατί : (3 επιχειρήματα)
|
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης |
Αρχή μέση ή τέλος |
- Αν αυτό το έργο τέχνης αποτελεί την αρχή μιας ιστορίας τι θα συμβεί μετά;
- Αν αποτελεί τη μέση τι έχει προηγηθεί και τι θα συμβεί μετά;
- Αν αυτό αποτελεί το τέλος τι είχε προηγηθεί;
|
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης
Ενεργοποίηση στοχαστικής διάθεσης πριν την έναρξη διαλόγου για το έργο
Ενεργοποίηση στοχασμού για περαιτέρω σκέψεις που αναδύει ένα έργο |
Προσεκτικό κοίταγμα |
- Παρατήρησε το έργο προσεκτικά για ένα λεπτό. Άφησε τη ματιά σου να αναρωτηθεί…
- Κατέγραψε 10 λέξεις ή φράσεις σχετικά με οποιοδήποτε θέμα, στοιχείο του έργου σου προξένησε κάποιο ενδιαφέρον.
- Επανέλαβε τη διαδικασία
|
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης
|
Χρώματα, σχήματα, γραμμές |
- Παρατήρησε το έργο για λίγα λεπτά. Τι βλέπεις;
- Τι παρατηρούν οι συμμαθητές σου;
- Παρατήρησε και περίγραψε τα χρώματα, τα σχήματα και τις γραμμές σε λεπτομέρειες. Φτιάξε τρεις στήλες και γράψε τις παρατηρήσεις σου.
- Διάλεξε ένα χρώμα, ένα σχήμα ή μια γραμμή από αυτά που κατέγραψες στις στήλες.
- Πώς αυτό το χρώμα συμβάλει στο μήνυμα που αποπνέει το έργο;
- Πώς συμβάλλει στη συναισθηματική σου κατάσταση όταν παρατηρείς το έργο;
- Επηρεάζει το θέμα του έργου;
- Τι νέες ιδέες σου γεννιούνται που δεν είχες πριν παρατηρήσεις αναλυτικά το χρώμα;
- Κάνε το ίδιο και για άλλα χρώματα, σχήματα και γραμμές.
|
Ενεργοποίηση γραπτής έκφρασης
Συνειδητοποίηση νέας πληροφορίας |
Τίτλοι |
- Αν πρόκειται να γράψεις έναν τίτλο γι’ αυτό το έργο που να κάλυπτε τα πιο βασικά του σημεία ποιος θα ήταν αυτός ο τίτλος. Θα άλλαζες τον τίτλο μετά από την ολοκλήρωση της συζήτησής ; Σε τι διαφέρει από τον προηγούμενο;
|