Ιστοσελίδα της Λυσσαρέας Αρκαδίας

 







 
Πυανέψια, Οσχοφόρια και  Προηρόσια
(Λατρεία της Δήμητρας στους Ελληνικούς αγρούς)

                     Σχόλιο του Γ. Ε. Ιωαννίδη
 

Ὁ τέταρτος μήνας τοῦ Ἀττικού Χρονολογίου (πού συνέπιπτε μέ τόν Οκτώβριο) ὀφείλει τήν ὀνομασία του σε παράξενη τελετή  τα  «Πυανέψια». Οι αγρότες, προσέφεραν στους Θεούς τίς  «απαρχές» (τούς πρώτους καρποὐς). Προς τιμήν μάλιστα του Απόλλωνα έψηναν κουκιά ( «πυάνους» ή κυάμους). Επ' ευκαιρία έκαναν οικογενειακό γλέντι, ζύμωναν πίτες με μούστο, ή μέλι, ή ξηρούς καρπούς  και έπιναν καλό κρασί. Και όπως πάντα έβγαιναν στους δρόμους και στις εξοχές να γιορτάσουν.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το τελετουργικό της 7ης ημέρας της εορτής (κάπου στην αρχή Οκτωβρίου): Μικρά παιδιά σχημάτιζαν πομπή προς τον Ναό του Απόλλωνος. Τραγουδούσαν εύθυμα τραγούδια και περιέφεραν κλαδιά ελιάς ή δάφνης καλυμμένα με μαλλί προβάτου ή αιγός. Στα κλαδιά είχαν κρεμάσει καρπούς (κυρίως ξηρά σύκα και σταφίδες). Η τελετή αυτή είναι γνωστή ως
«περιφορά της Ειρεσιώνης» Απ την αρχαιότητα διασώθηκαν στίχοι από ένα τέτοιο εύθυμο τραγούδι :
 

«Eιρεσιώνη σύκα φέρει και πίονας άρτους
και μέλι εν κοτύλη και έλαιον αναψήσασθαι
και κύλικ' εύζωρον,
ως αν μεθύουσι καθεύδη
».

(Η Ειρεσιώνη είναι γεμάτη σύκα και ψωμί αφράτο.
Μας δίνει
  μέλι στα αγγεία  και λάδι,
κι ένα κύπελλο γλυκό κρασί
να πιείτε και να μεθύσετε).


Με τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου συνέπιπταν κάποιες τελετές που αναφέρονταν στη Μητέρα Γη, τα Οσχοφόρια και τα Προηρόσια (την εποχή που οι αγρότες οργώνουν) Οι Αθηναίοι αμπελουργοί έκοβαν στο τέλος του τρύγου κληματόβεργες γεμάτες τσαμπιά από σταφύλια. Τις έφερναν στο Ιερό του Διονύσου και από εκεί ξεκινούσε "Πομπή" (όπως και με την περιφορά της Ειρεσιώνης). Τις κληματόβεργες τις κρατούσαν μικρά παιδιά που προπορεύονταν και έψαλλαν τραγούδια προς τιμήν του Διονύσου (γνωστά ως
«οσχοφορικά μέλη»). Ακολουθούσαν γυναίκες (οι  «δειπνοφόρες») που έφεραν τροφές για το  «δείπνοα» που θα ακολουθούσε. Όταν η πομπή έφθανε στο Φάληρο στηνόταν γλέντι με χορούς, τραγούδια και αγώνες δρόμου. Οι νικητές των αγώνων έπαιρναν βραβείο τον  «πενταθλόα» (περίεργο ποτό από κρασί και μέλι). Κατόπιν θυσίαζαν στο Διόνυσο και στην Αθηνά Σκυράδα (σπονδή κοίνου και ελαίου) και όλοι οι πολίτες μετείχαν του «ιερού δείπνου».

Ο θρύλος  έλεγε ότι όταν κάποτε το μήνα Πυανεψιώνα (στα μέσα Οκτωβρίου) έπεσε ξηρασία και σιτοδεία στην Ελλάδα το Μαντείο των Δελφών συμβούλευσε τους αγρότες να προσφέρουν  στη Δήμητρα σιτάρι και κριθάρι. Από τότε - λέει ο θρύλος - λίγο πριν να αρχίσει το όργωμα, οι αγρότες συνήθιζαν να προσφέρουν δημητριακά (πολλοί θυσίαζαν και βόδια). Η τελετή είναι γνωστή ως
 «προηρόσια».   
 



Η  ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ
 ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
                                          Σχόλιο του Γ. Ε. Ιωαννίδη

Αν και ο Άγιος Δημήτριος μαρτύρησε στην Θεσσαλονίκη, όμως φαίνεται ότι η λατρεία του αρχικά εμφανίζεται στο Σίρμιο.
Το κείμενο
«Θαύματα του Αγίου Δημητρίου» παραδίδει την εσφαλμένη άποψη ότι τον Ναό στην Θεσσαλονίκη τον έκτισε ο Έπαρχος Ιλλυρικού Λεόντιος (412-413) όμως ο Γ. Σωτηρίου και άλλοι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι το κτίριο δεν είναι παλαιότερο του 5ου αι. Το αρχαιότερο ψηφιδωτό (στον δυτικό τοίχο) φαίνεται να είναι παλαιότερο της πυρκαγιάς του  629. όχι όμως παλαιότερο του 6ου αι.

Σε πρώιμα ψηφιδωτά  ο Άγιος Δημήτριος εικονίζεται με την μορφή νέου μάρτυρα, με ενδυμασία πατρικίου. Από τον 6ο  αι.  θεωρείται
«πολιούχος» και «προστάτης» Θεσσαλονίκης (την προστατεύει από τις επιδρομές των Σλαύων). Και λίγο αργότερα εμφανίζεται η μορφή του Στρατηγού - Αγίου πάνω στο άλογο - η οποία και καθιερώθηκε - να κατατροπώνει τους «εχθρούς της Θεσσαλονίκης».

Η εορτή του Ναού ιδίως μετά τον εκχριστιανισμό των Σέρβων λαμβάνει χαρακτήρα εμποροπανήγυρης. Ο ανταγωνισμός με το Σίρμιο (πρωτεύουσα  του Θέματος Μακεδονίας) γίνεται έντονος μέχρι που η Θεσσαλονίκη το παραγκωνίζει  και γίνεται Εμπορικό, Πολιτικό και Πολιτιστικό Κέντρο δεύτερο σε αξία μετά την Κωνσταντινούπολη (Κ. Άμαντος, Ιστορικά Βυζαντινού Κράτους, τόμος  Α).

Οι Τούρκοι Διοικητές από το 1430  εκμεταλλεύτηκαν την φήμη του Αγίου Δημητρίου ως Μυροβλύτη, Στην Κρύπτη κάτω από τον Ναό, όπου φέρεται ότι φυλακίστηκε και ετάφη ο Άγιος, δημιούργησαν ένα σύστημα υδραυλικής προώθησης του
«μύρου», υποχρέωναν τους ιερείς να το πουλούν στους προσκυνητές και εισέπρατταν μεγάλα χρηματικά ποσά.

Το 1917, πέντε χρόνια μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, μια περίεργη πυρκαγιά κατέστρεψε τον ναό (για δεύτερη φορά μετά τον 7ο αι) Στην ανοικοδόμηση, προστέθηκαν εσφαλμένα στην Δυτική πλευρά δύο Πύργοι Κωδωνοστασίου που θυμίζουν Συριακά Μνημεία.

 



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΓΙΩΡΓΟΣ  ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ