2015: Tι σχολείο θέλουμε;
ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΝΤΑ*
Ο υπότιτλος του άρθρου είναι δανεισμένος από το βιβλίο του Ε.Π. Παπανούτσου και συνδέει το παρόν με το παρελθόν (1964), όταν έγινε μια σοβαρή προσπάθεια εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, η οποία δεν ολοκληρώθηκε και αναδεικνύει σε διαχρονικό φαινόμενο την πολιτική πρακτική του «ράβε-ξήλωνε» στην Παιδεία. Πέρασαν χρόνια, είχαμε βήματα εκσυγχρονισμού του δημόσιου σχολείου. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει στο τι σχολείο θέλουμε; Το ερώτημα είναι σύνθετο, αφού αφορά σε πολιτικές επιλογές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Η απάντησή του όμως είναι αναγκαία και κατεπείγουσα.
Το 2010, το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και σημαντικούς παιδαγωγούς, Ελληνες και Ευρωπαίους, επένδυσε στην ποιότητα με την πολιτική πρόταση του Νέου Σχολείου. Στο κέντρο της βρίσκονται τα Νέα Προγράμματα Σπουδών (ΝΠΣ) που αφορούν το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στοχεύουν στην εσωτερική, ποιοτική μεταρρύθμιση των σχολείων, έχουν στο επίκεντρο τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό και τη σχολική μονάδα. Μεταρρύθμιση στο σχολείο χωρίς αλλαγή στα Προγράμματα Σπουδών δεν υπάρχει.
Τα ΝΠΣ συντάχτηκαν από ειδικούς επιστήμονες, πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και εκπαιδευτικούς της πράξης με ανοιχτή διαδικασία, έλαβαν υπόψη τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (2009), προτάσεις επιστημονικών ενώσεων, σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και εφαρμόστηκαν πιλοτικά (145 σχολεία).
Από το 2012 το Νέο Σχολείο αφέθηκε στην τύχη του, και τα ΝΠΣ που αγγίζουν τον κάθε μαθητή παραμένουν στα συρτάρια. Ενα παράδειγμα: Από το 2010 διδάσκονται Αγγλικά και Υπολογιστές από την Α΄ Δημοτικού, με στόχο την απόκτηση Κρατικού Πιστοποιητικού στο σχολείο. Από το 2012 κανείς υπουργός δεν προχώρησε στην πιστοποίηση.
Είκοσι χρόνια στην εκπαίδευση ξέρω ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών: οι δάσκαλοι και οι απασχολούμενοι στην εκπαίδευση. Οι πρώτοι, η μεγάλη πλειοψηφία, απαιτούν να ανοίξει διάλογος και να επιτευχθεί η ευρύτερη συναίνεση ώστε να γνωρίζουμε πού πάμε και να δώσουμε την ψυχή μας γι? αυτούς που είμαστε ταγμένοι να μορφώσουμε, τους μαθητές μας.
Χρειάζεται να αποφασιστούν οι διαδικασίες εφαρμογής του Νέου Σχολείου με διάλογο σε ένα πεδίο που δεν είναι ναρκοθετημένο συντεχνιακά, συνδικαλιστικά και κομματικά. Η πρόταση Διαμαντοπούλου για κοινωνική συναίνεση και ψήφιση από τα 2/3 της Βουλής σε νόμους της Παιδείας είναι αναγκαία όσο ποτέ. Ισως είναι και ο μόνος δρόμος ώστε οι μεταρρυθμίσεις για την Παιδεία, που οραματίστηκαν μεγάλοι διανοητές, Γληνός, Δελμούζος, Παπανούτσος, Δημαράς, αλλά και πιο σύγχρονοι, να εφαρμοστούν.
Κι ενώ άλλες χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία, εφαρμόζουν από το 2010 την πολιτική του Σχολείου του 21ου αιώνα, και η Ιταλία με τον Ρέντσι, και έχουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, εμείς θα ξεκινήσουμε πάλι από το μηδέν.
Με τα σχολεία σε κατάσταση διάλυσης, με τα ειδικά σχολεία κλειστά και με την πρώτη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την Παιδεία είναι η στιγμή που δάσκαλοι, γονείς και κάθε Ελληνας θα πει: «Ναι, εκτός από τον ΕΝΦΙΑ, με νοιάζει και η Παιδεία».
* Η κ. Ελένη Μπούντα είναι διδάκτωρ Ιστορίας, σχολική σύμβουλος
Ο Ειδικο?ς Γραμματε?ας Διαχει?ρισης Τομεακω?ν ΕΠ του ΕΚΤ καλεί το Ινστιτου?το Τεχνολογι?ας Υπολογιστω?ν και Εκδο?σεων και τα Πανεπιστη?μια, να υποβάλουν προτάσεις ε?ργων (πρα?ξεων), προκειμε?νου να ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί η επιμο?ρφωση εκπαιδευτικω?ν για την αξιοποι?ηση και εφαρμογη? των ψηφιακω?ν τεχνολογιω?ν στη διδακτικη? πρα?ξη (Επιμο?ρφωση Β ?επιπε?δου Τ.Π.Ε.)
Ειδικο?τερα οι προτα?σεις ε?ργων (πρα?ξεις) θα ε?χουν ως αντικει?μενο:
i. την επιμο?ρφωση τρια?ντα χιλια?δων (30.000) εκπαιδευτικω?ν σε γνω?σεις και δεξιο?τητες Β1 επιπε?δου Τ.Π.Ε. (εισαγωγικη? επιμο?ρφωση για την εκπαιδευτικη? αξιοποι?ηση Τ.Π.Ε., 36 διδακτικε?ς ω?ρες),
ii. την επιμο?ρφωση πε?ντε χιλια?δων (5.000) εκπαιδευτικω?ν σε γνω?σεις και δεξιο?τητες Β2 επιπε?δου Τ.Π.Ε. (προχωρημε?νη επιμο?ρφωση για την εκπαιδευτικη? αξιοποι?ηση Τ.Π.Ε., 42 διδακτικε?ς ω?ρες και δρα?σεις «εφαρμογη?ς στην τα?ξη»),
iii. την εκπαι?δευση νε?ων επιμορφωτω?ν, περι?που τριακοσι?ων (300), που θα γι?νει σε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ, με στο?χο τον εμπλουτισμο? του υφιστα?μενου Μητρω?ου Επιμορφωτω?ν Β? επιπε?δου Τ.Π.Ε. προκειμε?νου να καλυφθου?ν οι παρου?σες απαιτη?σεις, ιδι?ως αναφορικα? με την προσε?γγιση νε?ων ειδικοτη?των εκπαιδευτικω?ν και την πληρε?στερη γεωγραφικη? κα?λυψη στην επιμο?ρφωση,
iv. την πιστοποι?ηση των παραπα?νω εκπαιδευτικω?ν στις αντι?στοιχες γνω?σεις και δεξιο?τητες Τ.Π.Ε. Επιπρο?σθετα, θα υλοποιηθου?ν διαδικασι?ες πιστοποι?ησης βασικω?ν δεξιοτη?των και γνω?σεων ΤΠΕ (Α? επιπε?δου ΤΠΕ), καθω?ς η πιστοποι?ηση αυτη? αποτελει? πρου?πο?θεση για τη συμμετοχη? των εκπαιδευτικω?ν στην επιμο?ρφωση Β1 επιπε?δου ΤΠΕ.
Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Έ. Ζυγούρη - Π. Γκόλια,
Η αξιολόγηση μπορεί να ειδωθεί μέσα από πολλές οπτικές, οι οποίες καθορίζουν τις δυνατότητες και λειτουργίες της. Επηρεάζεται από τη φύση του κοινωνικού πλαισίου
Διαβάστε περισσότερα: Εκπαιδευτική αξιολόγηση: Παραδείγματα εφαρμογής
Τον Απρίλιο του 2014, σε μια ομαδική προσπάθεια/κείμενο (http://www.esos.gr/arthra/axiologisi-ekpaideytikon-daskalon-kauhghton-protobathmias-deyterobathmias-ekpaideysis/parembash-omadas-sxolikvn-symboylvn-ajiologhsh-epimorfvsh-ekpaideytikvn-ueseis-ki-apoceis) εκφράσαμε την αγωνία μας για όσα διακυβεύονται στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, από την εισαγωγή και εφαρμογή του ΠΔ152/13, που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Κι ενώ όλα τα σημεία και οι προτάσεις εκείνης της κριτικής προσέγγισης παραμένουν σε απόλυτη ισχύ, η εμπειρία της εφαρμογής του ΠΔ152 στην αξιολόγηση των στελεχών έως αυτήν την στιγμή επιβεβαίωσε ήδη κάποιες από τις ανησυχίες μας και πρόσθεσε επιχειρήματα για άμεση επανεξέτασή του ή και αντικατάστασή του με ένα νέο σύστημα που δεν θα συσχετίζει την αξιολόγηση με την προαγωγή, αλλά θα εστιάζει στον διαμορφωτικό του ρόλο και στην βελτιωτική προοπτική και θα συνδέει την αξιολόγηση με ένα ρεαλιστικό και ουσιαστικό σύστημα επιμόρφωσης. Ένα σύστημα αξιολόγησης, το οποίο δεν θα αποπροσανατολίζει το ανθρώπινο δυναμικό με χρονοβόρες διαδικασίες, θα επικεντρώνεται στην τρέχουσα επαγγελματική δυνατότητα του κάθε εκπαιδευτικού και θα συμπορεύεται με την ΑΕΕ και ένα ευρύτερο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος.
Με την πρώτη εφαρμογή του ΠΔ αναδύθηκαν πολλαπλά προβλήματα, τα οποία εντόπισαν και προέβαλαν πολλοί αρθρογράφοι και εκπρόσωποι της ΠΕΣΣ. Οι κοινές τους διαπιστώσεις συνέκλιναν στα εξής:
Διαβάστε περισσότερα: Η κατά ΠΔ152 Αξιολόγηση: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας αποτυχίας;
Κελεσίδης Γιώργος
Προϊστάμενος Επιστημονικής- Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε.- Αν. Μακεδονίας και Θράκης-Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε. -2005-
?Όπου δε γίνεται διαρκής αξιολόγηση απουσιάζει η διαρκής βελτίωση και έτσι μένει πάντα δύσκολο το έργο των διδασκόντων, ενώ μόνιμα χάνουν κάτι από την προσωπική ή την κοινωνική υπόληψή τους, αφού μένει εύκολο επιχείρημα σε οποιοσδήποτε κριτές να λένε: «οι εκπαιδευτικοί είναι οι μόνοι εργαζόμενοι που αρνούνται αξιολόγηση του έργου, που προσφέρουν και αρνούνται γιατί δεν εργάζονται». Έτσι όμως μειώνονται κοινωνικά εκείνοι κυρίως που αγωνίζονται και θα κέρδιζαν υπόληψη, αντικειμενικά τεκμηριωμένη, αν αξιολογούνταν. Δηλαδή, η ζημιά που προκύπτει από τη μη αξιολόγηση είναι διπλή: 1). χάνουμε χρήσιμη συμβουλή και 2). κοινωνική υπόληψη, ενώ εργαζόμαστε ευσυνείδητα? (Φ. Κ. Βώρος, 2001).
Τα τελευταία χρόνια γύρω από τα ζητήματα της αξιολόγησης εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον τόσο στη χώρα μας, όσο και παγκόσμια και ιδιαίτερα για τις διαστάσεις που αφορούν στην ποιότητα στην εκπαίδευση και στη σύνδεσή της με την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Η έρευνα για τη σχολική αποτελεσματικότητα, ουσιαστικά ξεκίνησε από τις Η.Π.Α. και τη Δυτική Ευρώπη, μετά τη δημοσίευση των ερευνών του Coleman και των συνεργατών του (1966), όπως και του Jencks και των συνεργατών του (1971). Οι μελέτες αυτές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «τα σχολεία δεν μπορούν να επιδράσουν» σημαντικά στη σχολική επιτυχία του μαθητή και στην αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων και υποστηρίζουν ότι το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών καθορίζει αποφασιστικά την ακαδημαϊκή τους επίδοση και κατά συνέπεια το σχολείο έχει -σε σχέση με το περιβάλλον- μικρή επίδραση στα μορφωτικά αποτελέσματα (Α., Φραγκουδάκη 1995).
Είναι γνωστό ότι στις μέρες μας ο κόσμος αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα έχει διαμορφωθεί μετά από είκοσι χρόνια, όταν οι σημερινοί μαθητές μας θα βγουν στην αγορά εργασίας. Το σχολείο αν θέλει να προετοιμάσει τα παιδιά για τις μελλοντικές συνθήκες, τότε δεν πρέπει να εμμένει στην απομνημόνευση γνώσεων που πιθανόν αύριο θα είναι παρωχημένες, αλλά να επενδύσει στην ανάπτυξη της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Για να συμβεί αυτό χρειάζεται να κατανοήσουμε όλοι (πολιτική ηγεσία, γονείς, εκπαιδευτικοί, παιδιά) ότι απαιτείται στροφή σε εκπαιδευτικές πρακτικές οι οποίες θα είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και θα προωθούν την αξία του κάθε ατόμου μέσα από την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης (Ken Robinson).
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ