ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΑΡΧΑΪΚΗ ΠΛΑΣΤΙΚΗ

Δαιδαλική περίοδος


a d p


 

Από το 660 π.Χ. ως το 625 π.Χ.

 

Ο μιμητισμός όμως των ανατολικών στοιχείων γρήγορα ανακόπτεται και η συνένωση των ανατολικών στοιχείων και των κατακτήσεων της γεωμετρικής περιόδου θα κυριαρχήσει στους επόμενους αιώνες. Από τα μέσα του 7ου αι. π.Χ. (660 - 625 π.Χ.) δημιουργείται το δαιδαλικό στυλ, γι' αυτό και η περίοδος αυτή, ονομάζεται και δαιδαλική. Την ονομάζουμε έτσι, γιατί, σύμφωνα με τον μύθο, ο κρητικός Δαίδαλος ήταν ο πρώτος που κατασκεύασε τόσο σπουδαία αγάλματαΠαραμένει άγνωστο αν ο Δαίδαλος ήταν μυθικό ή ιστορικό πρόσωπο.

«Δαίδαλος» σημαίνει κατεργασμένος με επιδεξιότητα και το επίθετο «δαίδαλα» το έδιναν στα ξύλινα κατασκευάσματα. Από την εποχή του χαλκού υπάρχει ο μύθος για τον Δαίδαλο και τον Ίκαρο. Ταυτόχρονα πολλά έργα της αρχαϊκής περιόδου αποδίδονται στον Δαίδαλο. Οι πηγές όταν αναφέρονται στον Δαίδαλο δεν κάνουν διάκριση μεταξύ των δύο. Μαθητές του Δαίδαλου ήταν οι Δίποινος και Σκύλλις, που μάλλον γεννήθηκαν στην Κρήτη και εργάζονταν στην Πελοπόννησο, και ο Ένδοιος στην Αθήνα.

Ο μύθος λέει ότι ο Ηρακλής είχε βρει το σώμα του νεκρού Ίκαρου στην ακρογιαλιά της Ικαρίας και το έθαψε. Ο Δαίδαλος, για να τον ευχαριστήσει, κατασκεύασε ένα άγαλμα του Ηρακλή, που του έμοιαζε πάρα πολύ. Μια νύχτα, βλέποντας ο Ηρακλής το άγαλμα, το πέρασε για ζωντανό και το χτύπησε με μια πέτρα.

 

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά των αγαλμάτων ως το 625 π.Χ. είναι:

  • το τριγωνικό πρόσωπο με τα μαλλιά να πέφτουν δεξιά κι αριστερά από τους ώμους σε πλεξούδες,

  • η στενή μέση,

  • τα χέρια, από τα οποία το ένα είναι κολλημένο στον μηρό και το άλλο στο στήθος, για τις κόρες, ή και τα δυο να ακουμπούν στους μηρούς, για τους κούρους,

  • και τέλος τα πόδια που είναι κολλητά το ένα με το άλλο.