ΠPOΛOΓOΣ, στ. 83-191 «Kαὶ δοκεῖ μ' ἔχειν, κενὴν δόκησιν, οὐκ ἔχων»
Η Ελένη και το είδωλό της
σελ. 16-17
Τεύκρος: Το κάστρο
ετούτο ποιος εξουσιάζει;
1
Η Εισοδοσ του Τεύκρου
Η Ταυτοτητα του
Γιατί, από τις στοές και τους ωραίους
85 θριγκούς
που το κυκλώνουν, για παλάτι 2
άρχοντα πλούσιου μπορείς να το νομίσεις. 3 ▪ Πώς αντιδρά ο ξένος όταν βλέπει την Eλένη;
▪ Ποιος είναι ο ξένος κι από πού έρχεται;
▪ Πώς βρέθηκε στην Aίγυπτο;
Άα! 4
Θεοί, ποιαν όψη αντίκρισα; Κοιτάζω
την πολυμίσητη θωριά κακούργας
90
γυναίκας, που ξεκλήρισε κι εμένα
κι όλους τους Αχαιούς. Άμποτε να ’χεις
την έχθρα των θεών που τόσο μοιάζεις
με την Ελένη. Κι αν σε ξένη χώρα
δε βρισκόμουν, με τούτη τη σαΐτα
5
95
που αλάθευτα χτυπά θ’ αφανιζόσουν,
για να γευτείς αυτή τη χάρη, αφού είσαι
παρόμοια με του Δία τη θυγατέρα.
Ελένη: Γιατί, δυστυχισμένε, όποιος και να ’σαι,
μ’ αποστράφηκες έτσι και μου δείχνεις
100
μίσος για τα δεινά που ’φερε κείνη;
ΤΕΥ: Έσφαλα· η οργή με συνεπήρε
πιότερο απ’ όσο θα ’ πρεπε · η Ελλάδα
βαθιά μισεί, να ξέρεις, την Ελένη·
συχώρα με, κυρά, γι’ αυτά τα λόγια.
105 ΕΛΕ: Ποιος είσαι και από ποια χώρα εδώ φτάνεις;
ΤΕΥ: Ένας από τους Έλληνες τους δόλιους.
ΕΛΕ: Γι’ αυτό λοιπόν δε στέργεις την Ελένη. 6
Ποιος είσαι κι από πού; Ποιος ο γονιός σου;
ΤΕΥ: Με λένε Τεύκρο, γιος του Τελαμώνα,
110 και Σαλαμίνα η γη που μ’ έχει θρέψει.
ΕΛΕ: Στον τόπο εδώ του Νείλου τι γυρεύεις;
ΤΕΥ: Με διώξαν οι δικοί μου απ’ την πατρίδα.
ΕΛΕ: Θα’ σαι δυστυχισμένος· ποιος σε διώχνει;
ΤΕΥ: Ποιος άλλος; Ο πατέρας Τελαμώνας.
115 ΕΛΕ: Γιατί; Κάποιο κακό θα ’ναι η αιτία.
ΤΕΥ: Στην Τροία εχάθη ο Αίας, ο αδελφός μου.
ΕΛΕ: Πώς; Δεν εχάθη απ’ το δικό σου χέρι; 7
ΤΕΥ: Ρίχτηκε στο σπαθί του κι εσκοτώθη.
ΕΛΕ: Μανία τον ηύρε; Αλλιώς δε θα τολμούσε.
120 ΤΕΥ: Ξέρεις το τέκνο του Πηλέα, τον Αχιλλέα;
Ασ γινουμε θεατεσ
Από την Ελένη μάθαμε την προϊστορία της δράσης και ακούσαμε τα βάσανά της. Υπάρχουν ωστόσο ακόμη κενά. Τι να έγινε άραγε στην Τροία; Πού να βρίσκεται ο Μενέλαος; Αχαιοί και Τρωαδίτες συνεχίζουν να την καταριούνται ως υπαίτια του πολέμου;
Το νέο πρόσωπο που εμφανίζεται αναπάντεχα στη σκηνή ίσως μας καλύψει αυτά τα κενά.
Με ποιον τρόπο μαθαίνουμε ποιος είναι;
Με βάση το κείμενο, πώς φαντάζεσαι τη σκευή του;
Ας παρατηρήσουμε την παράπλευρη απεικόνιση του Τεύκρου. Σε ποια χαρακτηριστικά επιμένει ο καλλιτέχνης; Στη μακέτα του ζωγράφου Φασιανού προβάλλονται τα ίδια χαρακτηριστικά;
Δες και την απεικόνιση του Τεύκρου στα γλυπτά στον ναό της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα. Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Ας Εμβαθυνουμε
Συνομιλητής της Ελένης σε αυτήν τη σκηνή είναι ένας ήρωας του Τρωικού πολέμου, ο Τεύκρος.
Ας επισημάνουμε τις πληροφορίες που μεταφέρει ο Τεύκρος και συμπληρώνουν την προϊστορία της δράσης.
Ας αναρωτηθούμε γιατί ανάμεσα σε τόσους ομηρικούς ήρωες επιλέγεται ένας νικητής αυτού του πολέμου και μάλιστα ο Τεύκρος.
Διακρίνεις κάποια κοινά στοιχεία στη ζωή και στις περιπέτειες της Ελένης και του Τεύκρου;
Τον αφηγηματικό μονόλογο της Ελένης διαδέχεται ο διάλογος. Τα δύο πρόσωπα, καθώς διαλέγονται, ζητούν και δίνουν πληροφορίες, εκφράζουν τα συναισθήματά τους ή τις απόψεις τους, με τη μορφή σύντομων διαλόγων ή στιχομυθίας. Ας δούμε:
Σε ποιες στιγμές και για ποιους λόγους οι ήρωες φτάνουν στη γρήγορη εναλλαγή των λόγων (στιχομυθία);
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί ως θεατή/αναγνώστη αυτή η μορφή διαλόγου;
Παραλληλο Κειμενο 4
H Eπιλογη Του Τευκρου: Πολιτικος Υπαινιγμος;
Tεύκρος (μακέτα από τον
ζωγράφο Aλ. Φασιανό)
Ο Ευριπίδης θέλησε από την πρώτη κιόλας σκηνή του νέου δράματος να χαιρετίσει τον μυθικό πρόγονο ενός πιστού σύμμαχου των Αθηνών [του σύγχρονου βασιλιά της Κύπρου Ευαγόρα, που είχε αναλάβει την εξουσία το 412 π.Χ.], ενός φίλου των δύσκολων ημερών, που, μέσα στη γενική αποστασία των πόλεων της αθηναϊκής συμμαχίας, ερχόταν να συγκινήσει και να τονώσει την πόλη της Παλλάδας τασσόμενος αποφασιστικά με τους ηττημένους της Σικελίας […]. Η εμφάνιση στο «λογείον» του θεάτρου του Διονύσου, την άνοιξη του έτους εκείνου, του προγόνου των Τευκριδών της Κύπρου, είχε, τη χρονική εκείνη περίοδο, την αξία μιας πολύτιμης ενθάρρυνσης. Τη στιγμή που οι Αθηναίοι θρηνούσαν τη μεγαλύτερη καταστροφή της ιστορίας τους, ήταν η κατάλληλη ευκαιρία να τους παρουσιάσει το πρόσωπο του φίλου αυτού των κακών ημερών, ο οποίος, σαν σταλμένος από τη θεία πρόνοια, εκφραζόταν υπέρ αυτών.
H. Gregoire, (Από το Ευριπίδης, Ελένη, Εισαγωγή-μετάφραση-σχόλια Ερρ. Xατζηανέστης, I. Zαχαρόπουλος)
Μ. Πλωρίτης, Μια αντιπολεμική φαντασία (κριτική παράστασης)
σελ. 18-19
ΕΛΕ: Ναι· Οι Πληροφοριεσ του Τευκρου
πήγε, όπως λεν, μνηστήρας της Ελένης.
ΤΕΥ: Σαν αφανίστηκε, άφησε μεγάλη ▪ για την Tροία
▪ για τους Έλληνες
▪ για την Eλένη
▪ για την οικογένειά της
για τ' άρματά του αμάχη στους συμμάχους.
125 ΕΛΕ: Και πώς αυτό τον Αίαντα έχει βλάψει;
ΤΕΥ: Σκοτώθηκε που πήρε άλλος τα όπλα.
8
ΕΛΕ: Και για τις συμφορές εκείνου πάσχεις;
ΤΕΥ: Γιατί δε χάθηκα κι εγώ μαζί του.
ΕΛΕ: Ήσουν λοιπόν στην ξακουσμένη Τροία, ξένε;
130 ΤΕΥ: Την κούρσεψα, μα πάω κι εγώ χαμένος.
ΕΛΕ: Την έκαψαν, την έχουν κάνει στάχτη;
ΤΕΥ: Δε μένει από τα κάστρα της σημάδι.
ΕΛΕ: Δύσμοιρη Ελένη, παν για σένα οι Φρύγες.
9
ΤΕΥ: Κι οι Έλληνες· τρανό κακό έχει φέρει.
10
135 ΕΛΕ: Πόσος καιρός που πήρατε την πόλη;
ΤΕΥ: Εφτά χρονιές περάσαν από τότε.
ΕΛΕ: Και πρώτα πόσο μείνατε στην Τροία;
ΤΕΥ: Πολλά φεγγάρια, δέκα χρόνια ακέρια.
ΕΛΕ: Και την Ελένη πήρατε της Σπάρτης;
140
ΤΕΥ: Την έσυρε ο Μενέλαος απ' την κόμη.
11
ΕΛΕ: Είδες εσύ τη δύστυχη ή σου το 'παν;
ΤΕΥ: Με τα ίδια μου τα μάτια, ως βλέπω εσένα.
ΕΛΕ: Σκεφτείτε μη θεόσταλτη ήταν πλάνη.
12
ΤΕΥ: Άλλη κουβέντα πιάσε όχι για κείνη.
145 ΕΛΕ: Κι ό,τι έχεις δει για αλήθεια το λογιάζεις;
ΤΕΥ: Την είδα εγώ κι ακόμα ο νους τη βλέπει.
13
ΕΛΕ: Έφτασε με τον άντρα της στο σπίτι;
ΤΕΥ: Μήτε στο Άργος, μήτε στον Ευρώτα.
ΕΛΕ: Άαχ· συμφορά για κείνους που δε στέργεις. 14
150 ΤΕΥ: Κι οι δυο χαθήκαν, όπως λέει ο κόσμος.
ΕΛΕ: Αντάμα δεν αρμένισαν οι Αργίτες;
ΤΕΥ: Ναι, μα τους χώρισε τρανή φουρτούνα.
ΕΛΕ: Σε ποια μεριά του πέλαγου σκορπίσαν;
ΤΕΥ: Καταμεσίς στο Αιγαίο, όπως διαβαίναν.
155 ΕΛΕ: Δεν είδαν τον Μενέλαο από τότε;
ΤΕΥ: Κανείς· νεκρό τον έχουν στην Ελλάδα.
Ασ γινουμε θεατεσ
Αφού παρατηρήσουμε προσεκτικά τις διπλανές φωτογραφίες από σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος, ας συζητήσουμε ποιο από τα πρόσωπα που απεικονίζονται θα μπορούσε να είναι ο Τεύκρος.
Γ. Λαζάνης
N. Tζόγιας
Ας Εμβαθυνουμε
Παράλληλα με την αντίθεση ανάμεσα στην πραγματική Ελένη και στο είδωλό της, παρακολουθούμε και την πάλη ανάμεσα στη γνώση και την άγνοια. Καθένας από τους συνομιλητές γνωρίζει κάτι που ο άλλος αγνοεί. Έτσι προκύπτει η περίφημη τραγική ειρωνεία: ένα από τα πρόσωπα του δράματος ή και όλοι οι ήρωες αγνοούν την αλήθεια που γνωρίζουν οι θεατές, οπότε και τα λόγια τους δεν έχουν το ίδιο νόημα για όλους.
Μπορείς να εντοπίσεις παραδείγματα τραγικής ειρωνείας στον διάλογο Τεύκρου-Ελένης;
Την κούρσεψα, μα πάω κι εγώ χαμένος, αναφωνεί ο Τεύκρος, ένας από τους πολεμιστές/νικητές του Tρωικού πολέμου, παρουσιάζοντας έτσι τον πόλεμο όχι στην ηρωική-επική του διάσταση αλλά ως αιτία συμφορών. Η παράδοξη αυτή δήλωση μπορεί να αποτελέσει και την αφορμή, για να αρχίσουμε να διερευνούμε τους προβληματισμούς του Ευριπίδη για τον πόλεμο και να τους συνδέσουμε με το ιστορικό πλαίσιο του έργου.
Παραλληλο Κειμενο 5
«Στην Τροια Εχαθη Ο Αιας, Ο Αδελφος Μου»
Ω θέαμα αβάσταχτο και τόλμημα φριχτό!
Ποιες πίκρες μού γεννάει ο θάνατός σου!
Τώρα πια πού να πάω, σε ποιους ανθρώπους,
εγώ που δε σου στάθηκα διόλου
στις συμφορές;
Μήπως ο Τελαμώνας, ο πατέρας μας,
καλόγνωμος θα με δεχτεί και με χαρά,
χωρίς εσένα αν φτάσω;
Ναι! Σίγουρα!
Και τι δε θα πει, πόσες κακίες
δε θα βρει να ξεστομίσει,
[…]
Τέλος, διωγμένος απ' τη γη μου θα βρεθώ
και δούλος θα φανώ, ενώ είμαι ελεύθερος.
Αυτά με περιμένουν στην πατρίδα· κι εδώ
στην Τροία, πολλοί οι εχθροί, και λίγοι
που με στηρίζουν.
Και για όλα τούτα αιτία ο θάνατός σου.
Αλίμονό μου, τι θα κάνω;
Σοφοκλής, Αίας, στ. 1004-1010, 1019-1024, (μτφρ. Eν Kύκλω, επιμ. M. Γιόση), (Aπό το Σοφοκλής, Aίας, Eκδόσεις του Eικοστού Πρώτου)
Υπόθεση του «Αίαντα» του Σοφοκλή
Λεξικό προσώπων της Μυθολογίας
σελ. 20-21
ΕΛΕ: Ώω δυστυχία· κι η μάνα της Ελένης;
15
ΤΕΥ: Τη Λήδα λες; Επήγε πια στον Άδη.
ΕΛΕ: Για τις ντροπές της κόρης της εχάθη;
160 ΤΕΥ: Ναι, μια θηλιά περνώντας στον λαιμό της.
16
ΕΛΕ: Ζουν του Τυνδάρεω οι δυο γιοι ή δε ζούνε;
17
ΤΕΥ: Και ναι και όχι· υπάρχει διπλή φήμη.
ΕΛΕ: Ποια γνώμη η πιο καλή; Αχ! συμφορές μου.
ΤΕΥ: Άστρα γινήκαν και θεούς τους λένε.
18
165 ΕΛΕ: Καλός αυτός ο λόγος· η άλλη φήμη;
ΤΕΥ: Πως σκοτωθήκαν για την αδελφή τους.
19
Όμως τα λόγια φτάνουνε· δε θέλω
διπλά να κλαίω γι' αυτά και να στενάζω.
Σκοπός μου που ήρθα στο παλάτι ετούτο Σκοποσ του Ταξιδιου του Τευκρου
Η αποχωρηση του
170 είναι να βρω τη μάντισσα Θεονόη·
20
βοήθησέ με εσύ μαντείες να πάρω
με πρίμο αγέρι πώς θα ταξιδέψω,▪ Tι ζητάει από την Eλένη ο Tεύκρος;
▪ Πώς αντιμετωπίζει το αίτημά του η Eλένη και με ποια δικαιολογία;
στη θαλασσόζωστη να φτάσω Κύπρο,
που με χρησμό με πρόσταξεν ο Φοίβος
175
μια πόλη εκεί να ιδρύσω κατοικώντας
και να την ονομάσω Σαλαμίνα,
το πατρικό νησί μου έτσι τιμώντας.
ΕΛΕ: Θα σ' οδηγήσει το ίδιο το ταξίδι·
μα φύγε, ξένε, γρήγορα απ' τη χώρα,
180
ο γιος πριν σ' αντικρίσει του Πρωτέα
που βασιλεύει εδώ· πήγε κυνήγι
με τα σκυλιά του· κι όποιον θα πετύχει
Έλληνα τον σκοτώνει.
Την αιτία μη θέλεις να τη μάθεις· δε σ' τη λέω·
185
έπειτα και σε τι θα σ' ωφελούσα;
21
ΤΕΥ: Γυναίκα, μίλησες σωστά· μακάρι
τη χάρη σου οι θεοί να ξεπληρώσουν.
Είσαι όμοια στο κορμί με την Ελένη,
μα δεν της μοιάζεις στην ψυχή. Να πάει
190
κατά χαμού, ποτέ της στον Ευρώτα
μη φτάσει· εσύ καλό να βλέπεις πάντα.
Ασ γινουμε θεατεσ
Ο ποιητής μέσα από τα λόγια του Τεύκρου δίνει κι άλλες πληροφορίες για το σκηνικό. Τα στοιχεία αυτά οι θεατές της παράστασης μπορούν να τα δουν:
— με τα ίδια τους τα μάτια (ρεαλιστικό σκηνικό),
— με τα «μάτια» της φαντασίας τους (αφαιρετικό σκηνικό).
Ας παρατηρήσουμε τη διπλανή φωτογραφία. Ως θεατής της παράστασης αυτής τι θα «έβλεπες» ακούγοντας τον Τεύκρο;
Ο Τεύκρος ήρθε στη σκηνή από τη μία πάροδο και τώρα αποχωρεί από την ίδια, για να συνεχίσει το ταξίδι του. Αν λάβεις υπόψη σου όσα αναφέρει ο Τεύκρος και τη θεατρική σύμβαση της εποχής, από ποια πάροδο πιστεύεις ότι γίνεται η είσοδος και η έξοδός του από τη σκηνή;
Mακέτα σκηνικού του Γ. Zιάκα για παράσταση της Eλένης, Θ.O.K., 1993, σκην. N. Xαραλάμπους
Ας Εμβαθυνουμε
Η Ελένη, ύστερα από τη σύντομη συνομιλία της με τον Τεύκρο, μένει και πάλι μόνη της στη σκηνή. Η κατάσταση όμως στο μεταξύ δεν είναι η ίδια.
Ας συζητήσουμε τι πρόσφερε η συνάντηση Τεύκρου-Ελένης. Πιο συγκεκριμένα, μπορούμε να εξετάσουμε γιατί η συνάντηση αυτή επιδεινώνει την τραγική θέση της ηρωίδας.
Πώς φαντάζεσαι ότι η συνάντηση αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει την εξέλιξη του έργου (δραματική οικονομία);
Ο Πρόλογος ολοκληρώνεται. Μπορούμε να κάνουμε κάποιες υποθέσεις (και να τις επιβεβαιώσουμε ή να τις διαψεύσουμε αργότερα) για τη λειτουργία του ως προς:
την εξέλιξη της δράσης,
τα θέματα που θα θιγούν στο δράμα.
Tεύκρος (Z. Pούμπος, Eταιρεία Θεάτρου «H άλλη πλευρά», 2004, σκην. Ά. Mιχόπουλος)
Παραλληλο Κειμενο 6
«Κι O,τι Eχεις Δει Για Αληθεια Το Λογιαζεις;»
Ήμουν κι εγώ στον πόλεμο τοξότης·
το ριζικό μου ενός ανθρώπου που ξαστόχησε.
Αηδόνι ποιητάρη,
σαν και μια τέτοια νύχτα στ' ακροθαλάσσι του Πρωτέα
σ' άκουσαν οι σκλάβες Σπαρτιάτισσες κι έσυραν τον θρήνο,
κι ανάμεσό τους –ποιος θα το 'λεγε– η Ελένη!
Αυτή που κυνηγούσαμε χρόνια στον Σκάμαντρο.
Ήταν εκεί, στα χείλια της ερήμου· την άγγιξα, μου μίλησε:
«Δεν είν' αλήθεια, δεν είν' αλήθεια» φώναζε.
«Δεν μπήκα στο γαλαζόπλωρο καράβι.
Ποτέ δεν πάτησα την αντρειωμένη Τροία».
[…]
ήταν εκεί, στην όχθη ενός Δέλτα.
Και στην Τροία;
Τίποτε στην Τροία – ένα είδωλο.
Έτσι το θέλαν οι θεοί.
Κι ο Πάρης, μ' έναν ίσκιο πλάγιαζε σα να ήταν πλάσμα ατόφιο·
κι εμείς σφαζόμασταν για την Ελένη δέκα χρόνια
Γ. Σεφέρης, «Ελένη» (απόσπασμα) (Από το Γ. Σεφέρης, Ποιήματα, Ίκαρος)
Γοργίας, «Ελένης Εγκώμιον»: Υπεράσπιση της Ελένης
1. Τα βάσανά μου θα σας ιστορήσω (στ. 26), λέει η Ελένη κι αρχίζει να αναφέρεται στην αιτία των κακών. Προσπαθήστε να αποδώσετε περιληπτικά σε 10 γραμμές τα γεγονότα που αποτέλεσαν την αρχή των κακών.
2. Ωραία Ελένη, Πηνελόπη, Οδυσσέας: Με ποιον ή ποιους από αυτούς τους ήρωες της μυθικής παράδοσης έχει, κατά τη γνώμη σας, κοινά στοιχεία η Ελένη του Ευριπίδη;
Διάβασε για την Ελένη στην Αριάδνη
3. «Η γενιά του Ευριπίδη διερωτάται και χειραφετείται»(Jacqueline de Romilly): Αναζητήστε στον μονόλογο της Eλένης στοιχεία που θα μπορούσαν να στηρίξουν αυτή την άποψη.
Κ. Γεωργουσόπουλος «Ο Λοξίας Ευριπίδης»
4. Κύρια λειτουργία του προλόγου στο αρχαίο δράμα θεωρείται η ενημέρωση των θεατών για τον τόπο, τον χρόνο, τα βασικά πρόσωπα, την προϊστορία της δράσης και το κεντρικό νήμα της υπόθεσης. Ποια στοιχεία του Προλόγου επιτελούν την παραπάνω λειτουργία της Ελένης του Ευριπίδη;
Η σημασία προλόγου στην «άλλη Ελένη» του Ευριπίδη
Η λειτουργία του β΄ μέρους του προλόγου
5. Σύμφωνα με κάποιους μελετητές, ο Tεύκρος βρίσκεται σε τραγική θέση. Συμμερίζεστε την άποψή τους; Να στηρίξετε την απάντησή σας σε όλες τις πληροφορίες που μας δίνει για τον εαυτό του ο Τεύκρος και στη συμπεριφορά του απέναντι στην Ελένη.
6. O Tεύκρος φτάνοντας στην Kύπρο αφηγείται τη συνάντηση με την Eλένη σε έναν παλιό συμπολεμιστή του...
Ας υποθέσουμε ότι η τάξη σας αποφάσισε να ανεβάσει την Ελένη. Ένας από τους τομείς, με τους οποίους έχετε να ασχοληθείτε, είναι και το σκηνικό. Μπορείτε, λοιπόν, να σχεδιάσετε το σκηνικό που εσείς προτείνετε. Iδέες μπορείτε να πάρετε από τα σκηνικά που απεικονίζονται στο βιβλίο σας (σελ. 9-21) και τη μακέτα που σχεδίασε ο Γιάννης Τσαρούχης για μια παράσταση της Ελένης(σελ. 35).
Σκηνικά (φωτογραφίες από την παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Μακέτες (φωτογραφίες από την παράσταση 1982) [πηγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος]
Nα μελετήσετε ορισμένους Προλόγους και να διερευνήσετε τη λειτουργία τους. Δείτε για παράδειγμα: α) τον Πρόλογο από ορισμένα διηγήματα, που περιλαμβάνονται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της τάξης σας, β) τον Πρόλογο από ένα σύγχρονο θεατρικό έργο, που μπορείτε να αναζητήσετε στη βιβλιοθήκη του σχολείου σας, γ) τον Πρόλογο από το βιβλίο της Φυσικής ή των Μαθηματικών.
Γ. Βιζυηνός, «Στο χαρέμι»
Β. Κορνάρος, «Ερωτόκριτος (Α΄)»
Αρκετά είναι τα θέματα που θα μας απασχολήσουν στην Ελένη. Τα θέματα αυτά χτίζονται σταδιακά στο έργο. Για να καταφέρετε λοιπόν να διαμορφώσετε μια ολοκληρωμένη εικόνα τους, χρειάζεται να εντοπίζετε τα σχετικά στοιχεία και στη συνέχεια να τα καταγράφετε. Κάποια στιγμή, που θα ολοκληρώνεται ένα θέμα, μπορείτε να παρουσιάζετε στην τάξη τα αποτελέσματα της έρευνάς σας.
Για το σκοπό αυτό θα βοηθήσει να χωριστείτε σε ομάδες των 2-3 ατόμων και να καταγράφετε τα στοιχεία του θέματος που έχετε αναλάβει σε ένα ξεχωριστό μέρος του τετραδίου σας ή σε μικρά χαρτάκια, τα δελτία.
Ας αρχίσουμε την αποδελτίωση από τα εξής θέματα:
1) πόλεμος, 2) η αντίθεση «είναι – φαίνεσθαι», 3) οι θεοί, 4) γνώση – άγνοια.
Εθνικό Θέατρο, παράσταση Ελένης 1962 1977
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράσταση Ελένης 1982, 2008
Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, παράσταση Ελένης 1991/2
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1962 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη.
Από την παράσταση του Εθνικού θεάτρου το 1977 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού.
Από την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας το 1982 σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.