2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".

ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Η κάθε ομάδα συνέλεξε πληροφορίες, με τη μέθοδο της συνέντευξης ή από βιβλία και από το διαδίκτυο, παλιές  (1  και  2)  και πρόσφατες φωτογραφίες σχετικές με την αμπελοκαλλιέργεια, τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα, παραμύθια και άλλα λαογραφικά στοιχεία σχετικά με το αμπέλι.

Η συλλογή, επεξεργασία και καταγραφή των πληροφοριών έγινε και με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών – διαδικτύου στην αίθουσα του "εργαστηρίου πληροφορικής" του Πολιτιστικού Συλλόγου Αμυγδαλεών.

Φτιάξαμε το δικό μας κρασί στο Σχολείο, με σταφύλια που έφεραν οι μαθητές, αφού πρώτα τα παρατήρησαν και έγινε συζήτηση για τις διαφορετικές ποικιλίες καθώς και τις παραδοσιακές. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε όλη τη διαδικασία της ζύμωσης και της μετατροπής του μούστου σε κρασί.

Εμφιαλώσαμε το κρασί και στο "εργαστήρι πληροφορικής" δημιουργήσαμε τις ετικέτες του μπουκαλιού.

Πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στο πεδίο μελέτης όλες τις εποχές για παρατήρηση, φωτογράφηση και συνέντευξη.

Επίσης επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν:

1. Στον αμπελώνα του κ. Στέφανου Παπαλιούρα στον τρύγο.

2. Στα "ρακοκάζανα" των κ. Μπουρέλλα Μ. Κων/νου και Τούλια Αθανάσιου.

3. Στον αμπελώνα του κ. Χριστόφορου Λιάκα στο κλάδεμα.

4. Στο οινοποιείο του κ. Μπουτάρη στη Νάουσα.

5. Στο Ναό του Άγιου Χριστόφορου.

6. Στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς.

Συνεργασίες με φορείς και πρόσωπα συναφών επαγγελμάτων. Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Γρεβενών (γεωπόνοι κ. Παπακωνσταντίνου Δημήτρης και κ. Σπανός Σπύρος), Αγροτικός Συνεταιρισμός Αμυγδαλεών Γρεβενών, Δήμος Γρεβενών, Πολιτιστικός Σύλλογος Αμυγδαλεών Γρεβενών, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς (δίκτυο: "Βιοποικιλότητα. Το εργαστήρι της ζωής"), Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθηνών (δίκτυο: "Άμπελος. Πολύτιμον της Μεσογείου Αγαθόν"), Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (δίκτυο: "Πράσινες γωνιές της γειτονιάς μου"), Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών, κ. Ευθύμιο Καραπούλιο ιερέα της ενορίας μας, κ. Τούλια Αθανάσιο (ιδιοκτήτη "ρακοκάζανου" - συνέντευξη), κ. Μπουρέλλα Μ. Κων/νο (ιδιοκτήτη "ρακοκάζανου"), κ. Παπαλιούρα Στέφανο (ιδιοκτήτη αμπελώνα), κ.  Λιάκα Χριστόφορο (ιδιοκτήτη αμπελώνα) και κ. Παπαλιούρα Δημήτριο (ιδιοκτήτη αμπελώνα -  συνέντευξη).

Έγινε συλλογή πληροφοριών για τη μορφολογία και το κλίμα της περιοχής και το ρόλο που παίζει για την αμπελουργία, τη χημική λίπανση και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία του ανθρώπου, τις ασθένειες του αμπελιού και τη βιολογική καλλιέργεια, την αμπελομαγειρική και την αμπελοζαχαροπλαστική.

Πραγματοποιήθηκε ημερίδα με εισηγητές το Σύμβουλο βιολογικής γεωργίας της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ) Γρεβενών κ.  Παπακωνσταντίνου Δημήτρη για το "βιολογικό αμπελώνα" και το Γεωπόνο της ΕΑΣ Γρεβενών κ. Σπανό Σπύρο "για την καλλιέργεια του αμπελιού, τις ασθένειες και την αντιμετώπισή τους".

Στη συνέχεια έγινε ανάλυση και επεξεργασία των πληροφοριών με τη βοήθεια του δασκάλου σε κάθε ομάδα. Παρουσίαση της εργασίας της κάθε ομάδας. Διευκρινιστικές ερωτήσεις, συζήτηση και σχολιασμός των μαθητών πάνω στα όσα ακούστηκαν.

Έτσι δημιουργήσαμε με τη βοήθεια των δύο γεωπόνων της ΕΑΣ Γρεβενών:

α. Τον οδηγό βιολογικής καλλιέργειας του αμπελιού.

β. Τον οδηγό καλλιέργειας του αμπελιού και την αντιμετώπιση των ασθενειών του.

γ. Επίσης και με τη βοήθεια του διαδικτύου, δημιουργήσαμε τον οδηγό αμπελομαγειρικής και την αμπελοζαχαροπλαστικής.

Έγινε διαθεματική προσέγγιση για το αμπέλι και τα παράγωγά του στις ώρες όλων των μαθημάτων.

Όλοι οι μαθητές ζωγράφισαν κάτι σχετικό με τη δραστηριότητα και με τη βοήθεια της τεχνολογίας στο "εργαστήρι  πληροφορικής" δημιουργήσαμε την αφίσα του προγράμματος.

Η αξιολόγηση έγινε με δύο ερωτηματολόγια (ερωτηματολόγιο 1) που μοιράστηκαν το ένα στη μέση περίπου της δραστηριότητας και που συμπληρώθηκε από τους μαθητές, την τοπική κοινωνία  και τους εμπλεκόμενους φορείς και το άλλο στο τέλος και που συμπληρώθηκε μόνο από τους μαθητές (ερωτηματολόγιο 2).

Επίσης και στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης, αξιολόγησης αλλά του εμπλουτισμού των γνώσεων των μαθητών,  δημιουργήσαμε και μοιράστηκαν στους μαθητές για να συμπληρωθούν τρία (3) σταυρόλεξα,  ασκήσεις μαθηματικών και  ένας λαβύρινθος με επίκεντρο το αμπέλι και τα παράγωγά του. Ακόμα μοιράστηκε στους μαθητές και γενικά αξιοποιήθηκε όλο το "υλικό" που στάλθηκε από τα δίκτυα:

Του Κ.Π.Ε. Καστοριάς: "Βιοποικιλότητα. Το εργαστήρι της ζωής"

Της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Δ΄ Αθήνας: "Άμπελος. Πολύτιμο της Μεσογείου Αγαθόν".

Της Ε.Ε.Π.Φ: "Πράσινες γωνιές της γειτονιάς μου".

Δόθηκε στη θεατρική ομάδα του Σχολείου σχετικό θεατρικό με τίτλο: "Μες στην υπόγεια την ταβέρνα", που παρουσιάστηκε στην ειδική εκδήλωση στο τέλος του σχολικού έτους.

Έγινε παρουσίαση όλων των αποτελεσμάτων και των υλικών δημιουργήθηκαν από την υλοποίηση της δραστηριότητας σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Αμυγδαλεών, την Τρίτη 13 Ιουνίου 2006.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ

                2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".