2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".

ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ- ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το 2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών στα πλαίσια του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πραγματοποίησε το Σχολικό Έτος 2005-2006 το πρόγραμμα με θέμα «Άμπελος. Πολύτιμον της Μεσογείου Αγαθόν», που συγχρηματοδοτήθηκε με 75% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και 25% από Εθνικούς Πόρους.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Η επικαιρότητα και η αμεσότητα του θέματος, λόγω του ότι το Σεπτέμβρη που ξεκίνησε η δραστηριότητα είναι η περίοδος του «τρύγου» και σχεδόν όλοι οι μαθητές συμμετείχαν στον «τρύγο» του αμπελιού τους.

Το γεγονός ότι όλοι σχεδόν οι κάτοικοι του χωριού καλλιεργούν συνολικά 210 περίπου στρέμματα αμπέλια, από τα οποία παράγονται περίπου 240 τόνοι σταφύλια, περίπου 70 τόνοι κρασί και 10 τόνοι ρακί και επακόλουθα η μεγάλη διάσταση που έχει αυτή η καλλιέργεια στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή του τόπου.

Το αμπέλι είναι ένα πάρα πολύ καλό θέμα που μπορείς να το προσεγγίσεις διαθεματικά.

 Σύμφωνα με τους ειδικούς η ευρύτερη περιοχή ενδείκνυται για  αμπελοκαλλιέργεια. Έτσι μέσα από την υλοποίηση αυτού του προγράμματος οι αυριανοί κάτοικοι της περιοχής (σημερινοί μαθητές), να ασχοληθούν μ’ αυτήν την καλλιέργεια πιο εντατικά, πιο συστηματικά και πιο βιολογικά.

ΣυνοπτιΚΗ περιγραφΗ του προγρΑμματος

Τα παιδιά του Σχολείου  χωρίστηκαν σε δυο (2) ομάδες.

Η κάθε ομάδα συνέλεξε πληροφορίες, με τη μέθοδο της συνέντευξης ή από βιβλία και από το διαδίκτυο, παλιές και πρόσφατες φωτογραφίες σχετικές με την αμπελοκαλλιέργεια, τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα, παραμύθια και άλλα λαογραφικά στοιχεία σχετικά με το αμπέλι.

Η συλλογή, επεξεργασία και καταγραφή των πληροφοριών έγινε και με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών – διαδικτύου στην αίθουσα του "εργαστηρίου πληροφορικής" του Πολιτιστικού Συλλόγου Αμυγδαλεών.

Πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στο πεδίο μελέτης όλες τις εποχές για παρατήρηση, φωτογράφηση και συνέντευξη.

Συνεργασίες με φορείς και πρόσωπα συναφών επαγγελμάτων. Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Γρεβενών (γεωπόνοι κ. Παπαδημητρίου Δημήτρης και κ. Σπανός Σπύρος), Αγροτικός Συνεταιρισμός Αμυγδαλεών Γρεβενών, Δήμος Γρεβενών, Πολιτιστικός Σύλλογος Αμυγδαλεών Γρεβενών, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς (δίκτυο: "Βιοποικιλότητα. Το εργαστήρι της ζωής"), Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθηνών (δίκτυο: "Άμπελος. Πολύτιμον της Μεσογείου Αγαθόν"), Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (δίκτυο: "Πράσινες γωνιές της γειτονιάς μου"), Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών, κ. Ευθύμιο Καραπούλιο ιερέα της ενορίας μας, κ. Τούλια Αθανάσιο (ιδιοκτήτη "ρακοκάζανου"- συνέντευξη), κ. Μπουρέλλα Μ. Κων/νο (ιδιοκτήτης "ρακοκάζανου"), κ. Παπαλιούρα Στέφανο (ιδιοκτήτη αμπελώνα), κ.  Λιάκα Χριστόφορο (ιδιοκτήτη αμπελώνα) και κ. Παπαλιούρα Δημήτριο (ιδιοκτήτη αμπελώνα - συνέντευξη).

Συλλογή πληροφοριών για τη μορφολογία και το κλίμα της περιοχής και το ρόλο που παίζει για την αμπελουργία, τη χημική λίπανση και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία του ανθρώπου, τις ασθένειες του αμπελιού και τη βιολογική καλλιέργεια.

Στη συνέχεια έγινε ανάλυση και επεξεργασία των πληροφοριών με τη βοήθεια του δασκάλου σε κάθε ομάδα. Παρουσίαση της εργασίας της κάθε ομάδας. Διευκρινιστικές ερωτήσεις, συζήτηση και σχολιασμός των μαθητών πάνω στα όσα ακούστηκαν.

Μετά την ανάλυση, έγινε σύνθεση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που απέκτησαν τα παιδιά μέσα από θεατρικά δρώμενα,  τραγούδια, γραπτή έκφραση, δημιουργική εικαστική έκφραση των παιδιών με κατασκευή κολάζ, χαρτοκοπτικών συνθέσεων, σταυρόλεξα, γνωριμία με τα επαγγέλματα, πηλοκατασκευές με τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία του τρύγου, της παραγωγής κρασιού, τσίπουρου κ.λ.π.

Η αξιολόγηση έγινε με δύο ερωτηματολόγια που μοιράστηκαν το ένα στη μέση περίπου της δραστηριότητας και που συμπληρώθηκε από τους μαθητές, την τοπική κοινωνία  και τους εμπλεκόμενους φορείς και το άλλο στο τέλος και που συμπληρώθηκε μόνο από τους μαθητές.

Παρουσίαση όλων των αποτελεσμάτων και των υλικών δημιουργήθηκαν από την υλοποίηση της δραστηριότητας σε ειδική εκδήλωση την Τρίτη 13 Ιουνίου 2006.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ
      2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".