2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".

ΕΙΣΑΓΩΓΗ- ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ

 

ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ

ΓΛΩΣΣΑ

Πεζά κείμενα που επεξεργαστήκαμε :

*  Το «ένα τσαμπί σταφύλι» από το Ανθολόγιο της Πρώτης Δημοτικού.

*  Το «ποιος πρωτοδίδαξε το κλάδεμα του αμπελιού» από το βιβλίο «η γλώσσα μου» της …… Δημοτικού

*  Το "σταφύλι της χαράς", από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  "Ο τρύγος", από το πρόγραμμα "Μελίνα¨.

*  "Ένα τσαμπί σταφύλι", της Μ. Γουμενοπούλου απ' το Ανθολόγιο της Β' τάξης , σελ. 83 .

*  "Ο Διόνυσος και το αμπέλι" από το βιβλίο γλώσσας της Γ' δημοτικού, τεύχος 3ο , σελ. 62 .

*  "Πώς πουλήθηκε μια νταμιτζάνα κρασί" χιώτικο ανέκδοτο από το βιβλίο Γλώσσας της Γ' τάξης , τεύχος 1ο, σελ. 57.

*  "Η αλεπού και τα σταφύλια", μύθος του Αισώπου,  από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  "Ο γεωργός και τα παιδιά του", μύθος του Αισώπου.

*  "Γλυκό τσαμπί σταφύλι" της Μ. Γουμενοπούλου. 

*  "Το αμπέλι", της Γκέλης Μανούσου, από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  "Η ζύμωση, της Φρόσως Νικηταΐδου, από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  "Ο Μοσχούλης", από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  "Ο τρύγος", της Γωγώς Αγγελοπούλου, από το περιοδικό "Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού".

*  Οι μαθητές έγραψαν δύο σκέφτομαι και γράφω. Ένα στην αρχή και ένα στο τέλος της δραστηριότητας.

*  Δημιουργήσαμε δύο σταυρόλεξα, τα οποία μοιράστηκαν και συμπληρώθηκαν από τους μαθητές. Επίσης μοιράστηκε και συμπληρώθηκε  και το σταυρόλεξο του δικτύου.

*  Σχετικό "σκέφτομαι και γράφω", έγραψαν οι μαθητές στο τέλος της δραστηριότητας.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Δόθηκαν στους μαθητές φύλλα εργασίας με μαθηματικές ασκήσεις και προβλήματα σχετικά με το αμπέλι.

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Επιτόπου παρατήρηση του φυτού και φωτογράφηση των αμπελιών στις 4 εποχές του χρόνου (άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας). Κατανόηση του ρόλου της χλωροφύλλης και της φωτοσύνθεσης. Παρατήρηση των μερών του φυτού: ρίζα, κορμός, βλαστός, φύλλα, καρπός,  κινηματογραφική ταινία που δείχνει το μάζεμα των σταφυλιών και όλη τη διαδικασία οινοποίησης (στο εργοστάσιο του κ. Μπουτάρη). Επίσκεψη στον αμπελώνα του κ. Χριστόφορου Λιάκα και επί τόπου παρατήρηση της διαδικασίας του κλαδέματος του αμπελιού το Μάρτη και ενημέρωση για τις λεπτομέρειες και όλων  των εργασιών που απαιτούνται, από τον πολύ έμπειρο κ. Χριστόφορο Λιάκα. (Για βάλε νιο και σκάψε με....γέρο και κλάδεψέ με...., φωτογραφίες: επίσκεψη 1, ενημέρωση 1, κλάδεμα). Επίσκεψη, επί τόπου παρατήρηση και συμμετοχή στη διαδικασία του τρύγου, στον αμπελώνα του κ. Παπαλιούρα Στέφανου.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

    Επισκεφθήκαμε στο εξωκλήσι του Άγιου Χριστόφορου, τον Ιερέα της ενορίας μας κ. Ευθύμιο Καραπούλιο, ο οποίος αναφέρθηκε πάρα πολύ διεξοδικά στη σχέση της εκκλησίας με το αμπέλι: (Η σημασία του κλήματος στην εκκλησία και ο συμβολισμός τους - Άγιος Τρύφωνας προστάτης των αμπελουργών. Αγιασμός των βλαστών -Παραβολές- Θεία Κοινωνία. Ο Γάμος της Κανά....) και έδειξε στους μαθητές εικόνες, παραστάσεις με το αμπέλι που υπήρχαν παντού μέσα στο Ναό. (φωτογραφίες: τέμπλο, ξυλόγλυπτο, επίσκεψη 1, επίσκεψη 2)

ΙΣΤΟΡΙΑ

 Μυθολογικά πρόσωπα που συσχετίζονται με το κρασί -Διόνυσος, Οινέας, κλπ..    Από την Οδύσσεια της Ιστορίας Γ΄Δημοτικού, η περιπέτεια του Οδυσσέα και των συντρόφων του στη σπηλιά του Κύκλωπα Πολύφημου. Αναφορές από εγκυκλοπαίδειες και ιστορικές πηγές. Σημασία του κρασιού στην αρχαία Ελλάδα. Αναζήτηση φωτογραφιών αρχαίων αγγείων με σχετικές παραστάσεις. Αναφορές φιλοσόφων για το κρασί.

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ

Καλλιέργεια σταφυλιών ανά την Ελλάδα. Οινοποιεία στην Ελλάδα. Κλιματολογικές συνθήκες αναγκαίες για την καλλιέργεια σταφυλιών.

ΦΥΣΙΚΗ - ΧΗΜΕΙΑ

 Επίσκεψη και επί τόπου παρατήρηση στα "ρακοκάζανα" των κ. ΤούλιαΜπουρέλλα και στο οινοποιείο του κ. Μπουτάρη. Κατανόηση της όλης διαδικασίας μετατροπής του σταφυλιού σε κρασί και ξύδι . Μηχανική εμφιάλωση.

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

Συλλογή παροιμιών από το οικογενειακό περιβάλλον (γονείς, παππούδες, κλπ). - Αινίγματα. - Δημοτικά τραγούδια. - Ανέκδοτα που σχετίζονται με το κρασί.

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Στην ώρα της Αισθητικής Αγωγής οι μαθητές ζωγράφισαν σταφύλια και κληματαριές, έγιναν θεατρικά δρώμενα, τραγούδησαν σχετικά τραγούδια, γραπτή έκφραση, δημιουργική εικαστική έκφραση των παιδιών με κατασκευή κολάζ, χαρτοκοπτικών συνθέσεων, σταυρόλεξα, γνωριμία με τα επαγγέλματα, πηλοκατασκευές με τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία του τρύγου, της παραγωγής κρασιού, τσίπουρου κ.λ.π.

ΜΟΥΣΙΚΗ

Έγινε αναζήτηση  παλιών και νέων τραγουδιών που αναφέρονται στο σταφύλι, στο κλήμα και στο κρασί,  όπως: ο τρύγος, μπαίνω μες τ' αμπέλι, η αλεπού και τα σταφύλια, στου Μανώλη τη ταβέρνα, Μπάρμπα Γιάννη Κανατά, κ.α.).

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

 Στις 13 Ιουνίου 2006, έγινε γιορτή Κρασιού και Σταφυλιού. Στο χώρο της γιορτής εκτέθηκαν όλα τα έργα των παιδιών που δημιουργήθηκαν κατά την υλοποίηση της δραστηριότητας.   Επίσης οι μαθητές παρουσίασαν και το  θεατρικό έργο "Μες στην υπόγεια την ταβέρνα".

ΕΙΣΑΓΩΓΗ- ΣΤΟΧΟΙ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΕΞΑΚΤΙΝΩΣΗ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ - ΔΙΑΧΥΣΗ - ΔΙΚΤΥΩΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΡΧΙΚΗ

                2/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αμυγδαλεών Γρεβενών    "ΑΜΠΕΛΟΣ. ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ".