Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣhttp://users.sch.gr/kontaxis |
|||
|
Αξιοποιήστε τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων 2016-2017 (Αγωγή Σταδιοδρομίας, Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά Θέματα, Erasmus+, eTwinning) Υποβολή προτάσεων μέχρι Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016 στις ΔΔΕ Προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων και μαθητές των ΕΠΑΛ Περιβαλλοντική εκπαίδευση και Μηχανολόγοι Άλλα προγράμματα και Μηχανολόγοι Αξιοποίηση της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων της Α ΕΠΑΛ Πως πραγματοποιείται μια πρόταση και η αναλυτική εγκύκλιος Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων όπως η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η αγωγή υγείας, η αγωγή σταδιοδρομίας, το e-twinning, οι επισκέψεις εκπαιδευτικών και μαθητών σε άλλες χώρες κλπ αποτελούν, πέραν των άλλων, ένα εξαιρετικό μέσο προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των μαθητών, προβολής του σχολείου στην τοπική κοινωνία, αλλαγής της εικόνας του σχολείου συνολικά. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που έχουν συμμετάσχει σε ανάλογα προγράμματα έχουν να διηγηθούν σπουδαίες ιστορίες σχετικά με την ενεργοποίηση μαθητών, οι οποίοι δεν δείχνουν ανάλογο ενδιαφέρον στα μαθήματα του σχολείου. Μέσα από θέματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές και την τοπική κοινωνία (άρα οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι κάνουν "κάτι σημαντικό") πραγματοποιούνται κάθε χρόνο "μικρά θαύματα". Μέσα από αυτά τα θαύματα "κερδίζουμε" μαθητές προσωρινά ή ακόμη καταφέρνουμε να αλλάξουμε συνολικά την μορφωτική τους πορεία. Το αντικείμενο των Επαγγελματικών Σχολείων είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τις παραπάνω δραστηριότητες αλλά και τη σύνδεσή τους με επιμέρους διδακτικά αντικείμενα. Προφανώς, οι μαθητές των μικρότερων τάξεων του Λυκείου είναι περισσότερο εύκολο να συμμετάσχουν σε αντίστοιχα προγράμματα. Ωστόσο θα μπορούσαν να συμμετάσχουν και μαθητές της Γ΄ τάξης, ιδιαίτερα αυτοί οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις. Κατ' αυτόν τον τρόπο, οι συγκεκριμένοι μαθητές μπορούν να δραστηριοποιούνται σε αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν για το επάγγελμά τους, την ώρα που οι υπόλοιποι μαθητές ασχολούνται με την επίλυση σύνθετων ασκήσεων. Έτσι αποφεύγονται και τα φαινόμενα, οι μαθητές αυτοί να παρακωλύουν το μάθημα που συνήθως είναι προσανατολισμένο στην προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Δείτε σχετικά το άρθρο: Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα - Πώς να διδάσκουμε απευθυνόμενοι σε όλους τους μαθητές; Τα προγράμματα αυτά μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν και με επαγγελματικά μαθήματα, ή να συμπληρώσουν πλευρές των μαθημάτων διευκολύνοντας έτσι τη διδασκαλία τους. Α΄ ΕΠΑΛ και Α΄ ΓΕΛ Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί το μάθημα Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία της Α΄ ΕΠΑΛ όπου στα σχετικά παραδείγματα εργασιών παρουσιάζονται διάφορες ιδέες για ομαδικές εργασίες μαθητών οι οποίες κάλλιστα θα μπορούσαν να συμπληρωθούν και με δράσεις Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Αγωγής Υγείας ή Αγωγής Σταδιοδρομίας. Προφανώς, για παιδαγωγικούς και άλλους λόγους, δεν συνίσταται τα θέματα να είναι τα ίδια, απλά οι δραστηριότητες θα μπορούσαν να συμπληρώνουν την Ερευνητική εργασία, για όσους μαθητές το επιθυμούν. Δείτε σχετικά οδηγίες για το μάθημα Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία. Επίσης στα προγράμματα θα μπορούσαν να συνεργαστούν και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την Πληροφορική, αλλά και τη Φυσική ή Χημεία. Σε αυτήν την περίπτωση, αξιοποιούνται τα Προγράμματα δραστηριοτήτων και οι ώρες που προβλέπονται στο ωράριο, για τη συνεργασία των εκπαιδευτικών που διδάσκουν παρεμφερή μαθήματα, κάτι που θα έπρεπε να γίνεται εκ των πραγμάτων. Δείτε επίσης το άρθρο: Διαδικασίες Ερευνητικής Εργασίας για όλους τους μαθητές Β΄ ΕΠΑΛ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ Στη Β΄ ΕΠΑΛ, το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει αρκετά μαθήματα εισαγωγής σε βασικούς τεχνολογικούς τομείς όπως Θερμοδυναμική, Αντοχή κλπ. Στις σχετικές οδηγίες για αυτά τα μαθήματα προβλέπονται πλήθος εργασιών, οι οποίες μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν με προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (πχ εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση ρύπων, διαχείριση λαδιών στα συνεργεία κλπ) ή με προγράμματα Αγωγής Υγείας (πχ Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία) ή Αγωγής Σταδιοδρομίας. Επίσης, ανάλογες δυνατότητες προσφέρονται στα εργαστηριακά μαθήματα, όπου και πάλι οι οδηγίες προτείνουν να πραγματοποιηθούν κάποιες εργασίες μαθητών σχετικά με την Υγιεινή και Ασφάλεια και τις πραγματικές συνθήκες στους χώρους εργασίας. Πάρτε σχετικές ιδέες από τις Β΄τάξη ΕΠΑΛ - Προγράμματα - Συμβουλές (ή τις παλαιότερες Οδηγίες για τη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ) Γ΄ ΕΠΑΛ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ και ΟΧΗΜΑΤΩΝ Η Γ΄ τάξη δεν συμμετέχει συνήθως σε Προγράμματα δραστηριοτήτων καθώς οι εκπαιδευτικοί επικεντρώνονται στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Όμως, πιστεύουμε ότι για τους μαθητές οι οποίοι έχουν αποφασίσει συνειδητά να μη συμμετάσχουν σε αυτές, θα μπορούσαν να συμμετέχουν μαζικά. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε, πέραν των άλλων, τη διδασκαλία των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων. Δείτε σχετικά το άρθρο: Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα - Πώς να διδάσκουμε απευθυνόμενοι σε όλους τους μαθητές;
ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ Παρακάτω αναφέρουμε ορισμένες συγκεκριμένες ιδέες για τις ειδικότητες των Μηχανολόγων: Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο για να ασχοληθούν οι μαθητές με γενικότερα θέματα περιβάλλοντος που τους ενδιαφέρουν, αλλά ακόμη για σύνδεση της περιβαλλοντικής τους ευαισθησίας με το αντικείμενο εκπαίδευσής τους και τα τοπικά προβλήματα. Όσες ομάδες συμμετέχουν σε αντίστοιχα προγράμματα μπορούν να επισκεφθούν μέχρι 2 από τα 56 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα και το καθ' ένα διαθέτει διάφορα προγράμματα, πολλά από τα οποία έχουν άμεση σχέση με τον τομέα των Μηχανολόγων. Παραδείγματα έργων στα οποία θα μπορούσαν να ασχοληθούν οι μαθητές του ευρύτερου μηχανολογικού τομέα, σε συνδυασμό με άλλους τομείς είναι τα εξής:
Τα Κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και άλλες πληροφορίες στην Πύλη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Συμβουλευθείτε παλαιότερη οδηγία με τίτλο: Ενεργητική μάθηση σε Τουριστικές Περιοχές Τα προγράμματα αγωγής υγείας μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν με θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας της εργασίας στο επάγγελμα ή στο σχολείο, στο εργαστήριο κλπ. Ενδεικτικά παραδείγματα:
Δείτε
ενδεικτικά την παρουσίαση προγράμματος για Υγιεινή και Ασφάλεια ΕΠΑΣ
Καλαμαριάς Περισσότερες
πληροφορίες μπορείτε να πάρετε από τον Οδηγό: Τα πολιτιστικά προγράμματα ή τα προγράμματα σταδιοδρομίας μπορούν επίσης να συνδεθούν με το αντικείμενο του μηχανολόγου πχ
Επίσης, τα υπόλοιπα προγράμματα και ιδιαιτέρως τα προγράμματα κινητικότητας και δια βίου εκπαίδευσης όπως το Leonardo Da Vinci και το Comenius δίνουν πολλές ευκαιρίες για εκπαιδευτικούς και μαθητές, ιδιαιτέρως για τον Μηχανολογικό τομέα. Δείτε στη σχετική περιοχή στην ιστοσελίδα μας: Ευκαιρίες και ειδικότερα στο άρθρο Πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο Πρόγραμμα δια βίου μάθηση Η διαδικασία συμμετοχής στα προγράμματα είναι σχετικά απλή και περιγράφεται στη σχετική εγκύκλιο https://goo.gl/YhvoHe
Δεν έχουν έλθει σε γνώση μας για εφέτος
Είμαστε στη διάθεσή σας για βοήθεια, παρουσίαση εμπειριών άλλων σχολείων και πρακτικές οδηγίες. Αθανάσιος Κονταξής |
|